vertegenwoordiging marokkanen

Gestart door Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ, 08/03/2006 om 17:08:42

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

mijn oog viel daarnet op een televisieuitzending van een nederlandse zender. het betrof het bezoek van het prinsenpaar aan marokko.

maxima sprak van arabisch enz. maar imazighen werden weeral niet vernoemd als inwoners van marokko

verfoei diegenen die gidsten en die bedriegelijke valse vertegenwoordigers in nederland, echt schandalig

graag jullie reactie en excuses voor de publicatie onder taal
het is meer politiek :D


ik ben van belgië trouwens

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

voel u vooral niet met de vinger gewezen nederlandse imazighen

ik wil graag jullie reactie horen

Isefrawen

belgen kunnen soms best grappig zijn hoor...

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

er weten precies maar weinigen af van het fenomeen. Wie kan er ontkennen dat marokko afgeschilderd wordt als zijnde uitsluitend arabisch. de nederlandse marokkanen schuwen het tegendeel op te dragen en dat terwijl de overgrote meerderheid imazighen zijn.

herpak jullie :D

Memma

#4
Ik denk dat het in dit geval eerder te maken heeft met het feit dat Máxima gewoon een beetje dom is. De leerlingen die met haar mee waren waren grotendeels Imazighen (tamazightsprekende) en eentje gaf ook in een interview aan een Amazigh te zijn.
Maar ik snap je punt wel, Imazighen worden inderdaad nog steeds door velen op een hoopje gegooid met de Arabieren.

Hadou

Een gemiddelde Nederlander dus 80% . Denkt dat Berbers, platteland / bergbewoners zijn en Arabieren Stadbewoners.
Net zoals het woord Nomaad, dat het een rondtrekkende volk in de woestijn betekent.
En de meesten van Marokkanen denken zelfs dat ze ook Arabieren zijn met een (verkeerde) andere Taal.

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

wat kan een mens aan zulke misopvattingen doen?

Memma

Citaat van: Hadou op 15/03/2006 om 18:39:01

En de meesten van Marokkanen denken zelfs dat ze ook Arabieren zijn met een (verkeerde) andere Taal.

Wat bedoel je hier eigenlijk mee? Hoe kunnen Marokkanen denken dat ze Arabieren zijn maar een andere taal dan het Arabisch spreken, deze Marokkanen denken dat ze Arabieren zijn en spreken ook gewoon Arabisch of darija om wat specifieker te zijn.

Dora

Citaat van: shiyut insi op 08/03/2006 om 17:08:42
mijn oog viel daarnet op een televisieuitzending van een nederlandse zender. het betrof het bezoek van het prinsenpaar aan marokko.

maxima sprak van arabisch enz. maar imazighen werden weeral niet vernoemd als inwoners van marokko

verfoei diegenen die gidsten en die bedriegelijke valse vertegenwoordigers in nederland, echt schandalig

graag jullie reactie en excuses voor de publicatie onder taal
het is meer politiek :D


ik ben van belgië trouwens
ik neem aan dat je "jallah, jallah" bedoelde...maxima en willem die met een paar studenten naar marokko zijn gegaan....

een maxima kan je niet kwalijk nemen...de studenten die meegingen zijn volgens mij ook niet allen darijisten dus die hadden misschien wat over hun eigen achtergrond/taal en cultuur kunnen vertellen..misschien hebben ze dat ook gedaan (achter de schermen)..misschien ook niet..maar denk dat je dan eerder hen daarvoor kwalijk moet nemen

Hadou

#9
Citaat van: Zouzinha op 15/03/2006 om 18:45:15
Citaat van: Hadou op 15/03/2006 om 18:39:01

En de meesten van Marokkanen denken zelfs dat ze ook Arabieren zijn met een (verkeerde) andere Taal.

Wat bedoel je hier eigenlijk mee? Hoe kunnen Marokkanen denken dat ze Arabieren zijn maar een andere taal dan het Arabisch spreken, deze Marokkanen denken dat ze Arabieren zijn en spreken ook gewoon Arabisch of darija om wat specifieker te zijn.
Ik ben niet blij mee en ik onderscheid mij van Arabier of een Agharbie.
Wat mij opvalt is tijdens gesprekken , met de generatie wat nu tussen 40 jaar en 60 jaar oud zijn. Die spreken zich uit voor arabier. ''Neccin A3raben" 3emmas a nemsefham. ( wij arabieren zullen nooit elkaar begrijpen).  Men heeft het enkel over arabisch - ideologie, - theorie,   -literatuur, - muziek, - politiek en actualiteiten. En ze voelen zich mee zeer verbonden.
Saddam Houssein wordt als leider van de Arabische wereld beschouwd en hebben veel respect voor hem. En dus zijn ze nog steeds trots op hem. Bin Laden idem Dito!
Oem Kalthoum , abdel Halim Hafid zijn de beste zangers , ze worden iedere dag verheven.
Al jazeera is op iedere plek en op iedere moment in het beeld. Bij de Bakker, de kapper, Cafe's , woningen.
Tamazight ?? . iwa TTmazight , Meindacc gha ttegg ? Wa ttet ddi ruaqta
Wat geeft tamazight je ? het telt niet meer in deze tijd..

Dit is enkel wat die mensen denken,,,

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

compleet mee eens
het scenario dat je uit de doeken deed zal velen bekend in de oren klinken

aan ons om het tamazight en het bewustzijn op te waarderen

onze taal zoveel mogelijk te zuiver van arabische woorden zal het contrast tussen de talen nog meer in beeld brengen

proberen door te dringen tot die oude knarren zelfs vanaf 35 is bijna onbegonnen werk want ze drijven je al gauw in een hoekje

we moeten ons heft in eigen handen nemen aythma

ameziane

Citaat van: Hadou op 15/03/2006 om 19:07:31
Wat mij opvalt is tijdens gesprekken , met de generatie wat nu tussen 40 jaar en 60 jaar oud zijn. Die spreken zich uit voor arabier. ''Neccin A3raben" 3emmas a nemsefham. ( wij arabieren zullen nooit elkaar begrijpen).  Men heeft het enkel over arabisch - ideologie, - theorie,   -literatuur, - muziek, - politiek en actualiteiten. En ze voelen zich mee zeer verbonden. 
Dat is mijn ervaring ook. Vorige zomer sprak ik wat mensen in Arif. Ze hebben het steeds over 'wij Arabieren' en als ik tegenwierp dat wij echt geen Arabieren zijn, maar Imazighen, zag je ze denken in de trant van 'daar zit wel iets in'. Wel een rare gewaarwording dat iemand die gewoon Tamazight met je spreekt, zich Arabier voelt! Dat was trouwens ook bij de jongere generatie. Mensen staan daar niet bij stil. En waarschijnlijk halen ze het Moslim-zijn en het Arabisch-zijn door elkaar.

mara

Citaat van: Zouzinha op 15/03/2006 om 18:45:15
Citaat van: Hadou op 15/03/2006 om 18:39:01

En de meesten van Marokkanen denken zelfs dat ze ook Arabieren zijn met een (verkeerde) andere Taal.

Wat bedoel je hier eigenlijk mee? Hoe kunnen Marokkanen denken dat ze Arabieren zijn maar een andere taal dan het Arabisch spreken, deze Marokkanen denken dat ze Arabieren zijn en spreken ook gewoon Arabisch of darija om wat specifieker te zijn.
Er zat in ieder geval 1 amazigh bij: die gast van forum ;D

Memma

Citaat van: wadayitseda3 op 16/03/2006 om 15:49:09
Citaat van: Zouzinha op 15/03/2006 om 18:45:15
Citaat van: Hadou op 15/03/2006 om 18:39:01

En de meesten van Marokkanen denken zelfs dat ze ook Arabieren zijn met een (verkeerde) andere Taal.

Wat bedoel je hier eigenlijk mee? Hoe kunnen Marokkanen denken dat ze Arabieren zijn maar een andere taal dan het Arabisch spreken, deze Marokkanen denken dat ze Arabieren zijn en spreken ook gewoon Arabisch of darija om wat specifieker te zijn.
Er zat in ieder geval 1 amazigh bij: die gast van forum ;D

Sadik Harchaoui? Volgens mij is die man verarabiseerd als ik weet niet wat, of zit ik er naast?

mara

Citaat van: Zouzinha op 16/03/2006 om 15:54:28
Citaat van: wadayitseda3 op 16/03/2006 om 15:49:09
Citaat van: Zouzinha op 15/03/2006 om 18:45:15
Citaat van: Hadou op 15/03/2006 om 18:39:01

En de meesten van Marokkanen denken zelfs dat ze ook Arabieren zijn met een (verkeerde) andere Taal.

Wat bedoel je hier eigenlijk mee? Hoe kunnen Marokkanen denken dat ze Arabieren zijn maar een andere taal dan het Arabisch spreken, deze Marokkanen denken dat ze Arabieren zijn en spreken ook gewoon Arabisch of darija om wat specifieker te zijn.
Er zat in ieder geval 1 amazigh bij: die gast van forum ;D

Sadik Harchaoui? Volgens mij is die man verarabiseerd als ik weet niet wat, of zit ik er naast?
Ja die, volgens mij is ie een agzeney en dus gewoon amazigh ;D