vertegenwoordiging marokkanen

Gestart door Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ, 08/03/2006 om 17:08:42

athsaynou

Citaat van: ameziane op 16/03/2006 om 15:34:49
Citaat van: Hadou op 15/03/2006 om 19:07:31
Wat mij opvalt is tijdens gesprekken , met de generatie wat nu tussen 40 jaar en 60 jaar oud zijn. Die spreken zich uit voor arabier. ''Neccin A3raben" 3emmas a nemsefham. ( wij arabieren zullen nooit elkaar begrijpen).  Men heeft het enkel over arabisch - ideologie, - theorie,   -literatuur, - muziek, - politiek en actualiteiten. En ze voelen zich mee zeer verbonden. 
Dat is mijn ervaring ook. Vorige zomer sprak ik wat mensen in Arif. Ze hebben het steeds over 'wij Arabieren' en als ik tegenwierp dat wij echt geen Arabieren zijn, maar Imazighen, zag je ze denken in de trant van 'daar zit wel iets in'. Wel een rare gewaarwording dat iemand die gewoon Tamazight met je spreekt, zich Arabier voelt! Dat was trouwens ook bij de jongere generatie. Mensen staan daar niet bij stil. En waarschijnlijk halen ze het Moslim-zijn en het Arabisch-zijn door elkaar.

Ik denk dat het voor een groot deel daar mee te maken heeft. De media heeft hier een grote rol in. Elke keer als Moslim in de mond wordt genomen wordt er gesproken over Arabieren. Wordt er over Arabieren gesproken dan komt het woordje Moslim er achteraan. Kijk bijv. naar AEL hoe hij de mensen aansprak. Continu Moslim - Arabier etc. onafscheidelijk.

Hadou

Men zou juist het goed doen om deze termen van elkaar te scheiden. Indonesie telt veel moslims maar dat zijn geen arabieren en spreken geen arabisch onderling.
In Syrie , Irak, Libanon, Palestina, Egypte wonen veel Christenen en spreken arabisch en voelen zich ook echt Arabisch. Maar niet moslim.
In Amazighland zou men het goed doen om enkel volgens de Islam te leven en niet volgens de arabische cultuur.

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

het is ook van dat op hun arabische nieuwszenders

als ze willen verwijzen naar hun streken zeggen ze: de arabische en dan pas de islamitische wereld, dus al 3alam al 3arabiya wal islamiya

voor hen komt hun denkbeeldige natie van arabieren steeds op de eerste plaats

Izwan

Citaat van: Hadou op 19/03/2006 om 13:59:45
Men zou juist het goed doen om deze termen van elkaar te scheiden. Indonesie telt veel moslims maar dat zijn geen arabieren en spreken geen arabisch onderling.
In Syrie , Irak, Libanon, Palestina, Egypte wonen veel Christenen en spreken arabisch en voelen zich ook echt Arabisch. Maar niet moslim.
In Amazighland zou men het goed doen om enkel volgens de Islam te leven en niet volgens de arabische cultuur.
Ik ben mee eens.

Memma

Kunnen we in Tamazgha/Marokko wel spreken van een Arabische cultuur? Naar mijn weten zijn de cultuurverschillen tussen Arabischsprekenden en Tamazightsprekenden miniem.

idd maar die arabisering heeft de meesten de das omgedaan

misschien ligt het aan de amazigh klederdracht die niet genoeg verschilt van de arabische ofzo

het blijft belangrijk dat we op de voorgrond treden om opgemerkt te worden

marokko is niet arabisch en daarmee basta

allasian

Citaat van: ameziane op 16/03/2006 om 15:34:49Dat was trouwens ook bij de jongere generatie. Mensen staan daar niet bij stil. En waarschijnlijk halen ze het Moslim-zijn en het Arabisch-zijn door elkaar.
Mijn ervaring bij de jongere generatie was heel anders. Die waren zeer bewust van hun amazigh zijn. Sommigen hebben zelfs SCHIJT,en groeten iedereen gewoon met AzuL en als je daar een opmerking over maakt krijg je echt problemen met ze.

dan mag jij van geluk spreken dat je in zulke kringen verkeert.

ik vind het allesbehalve aangenaam om telkens tot die stijfkoppen die de werkelijkheid vervormen door te dringen. we zijn gewoon geen arabieren

moskeepreken verlopen in het arabisch terwijl de gebedszaal gepakt zit met imazighen, een schouwspel en schandalig

als je de waarheid zegt ben je een freak

Hadou

Citaat van: allasian op 23/03/2006 om 17:45:59
Citaat van: ameziane op 16/03/2006 om 15:34:49Dat was trouwens ook bij de jongere generatie. Mensen staan daar niet bij stil. En waarschijnlijk halen ze het Moslim-zijn en het Arabisch-zijn door elkaar.
Mijn ervaring bij de jongere generatie was heel anders. Die waren zeer bewust van hun amazigh zijn. Sommigen hebben zelfs SCHIJT,en groeten iedereen gewoon met AzuL en als je daar een opmerking over maakt krijg je echt problemen met ze.
Ik heb nooit het woord Azul in Marokko of elders gehoord tot ik hier op dit site terecht kwam.
Het is altijd: Salaam o3alaikom, Ola, lebes, 3awnek, sba7 rxar, msayer xeyr, sedjmecc, ahlan...

Hadou

Citaat van: Zouzinha op 20/03/2006 om 22:10:36

Kunnen we in Tamazgha/Marokko wel spreken van een Arabische cultuur? Naar mijn weten zijn de cultuurverschillen tussen Arabischsprekenden en Tamazightsprekenden miniem.
Misschien  is die wel miniem. Omdat er helemaal geen cultuur meer is. Van 0.1 naar 0.0 is wel miniem.
De enige cultuur die Imazighen van het noorden nog over hebben gehouden zijn de Islamitische feestdagen.
De Imazighen van het zuiden hebben meer culturele festiviteiten over gehouden , maar ze worden enkel nog misbruikt voor de toerisme en Media (TV zendtijd).
Allerlei oude culturele feestdagen, tentoonstellingen , festiviteiten en gebruiken zijn of : Taboe en haraam verklaard of zijn verboden door de staat.   Bijv. Kunst:
In Het Noorden:zijn enkele schilders die schilderen (doeken) ( logisch) maar zijn er genoeg musea? enkel een paar in Tetouan en Tanger.

Culturele feestdagen. Die zijn er niet.
Ja misschien de Markt dag ( 1 x per week)
Sport: Hebben wij een speciale sport dat echt Amazigh is?
Verenigingen die iets organiseren doorde weeks of maandelijks of jaarlijks. Die houden enkel bezig met de gemeente , provincie of nationale activiteiten (ze likken enkel de kont van de monarchie).

De Monarchie heeft eigen Nationale feestdagen geintroduceerd. 3aid Al3arch ( de dag van de troonbestijging), 3aid Alistiqlaal ( onafhankelijkheidsdag ( van wie ? Rabat? Nador? al Houciema?)
Moeten wij zo trots op zijn?? Ik heb wel gemerkt dat mensen echt niet op zitten wachten op zulke Nationale feestdagen. Het doet ze niets.

in tegenstelling tot NL bijv. Dodenherdenking, Sint Niklaas, carnaval.. Enz.

De media laat onophoudelijk blijken dat arif en imazighen geen deel uitmaken van Marokko wat mij niet deert.

Integendeel, in de plaats van de koning zou ik beschaamd zijn om zulk een land te symboliseren. Arif zal hoogstens in de media aan bod komen als er zich een grootschalige natuurramp voordoet.

Daarnaast hebben wij Imazighen geen eigenheid buiten de taal. Onze klederdracht lijkt te zijn weggevaagd om plaats te ruimen voor de vrome moslimcultuur, so to say.

Onze huwelijken verlopen al niet traditioneel Amazigh en we lijken ons goed te voelen als knechten die handjes kussen en meer vlaggen dan theedoeken hebben. Triestig