Utrechtse burger is achterlijk

Gestart door Sa3ieD, 07/03/2006 om 23:02:03

Izwan

[quote author=Sa3ieD
SNIK!!!!!!!!!!!!!!!! HUIL!!!!!!!! Ze zijn wel de grootste nieuwe partij geworden MAAR helaas niet genoeg voor een zetel. ERG jammer, zelfs HEEL ERG jammer. Domme burgers die op de PvdA stemmen ook, ik kan al die achterlijke Marokkanen wel schieten. Ik had liever gezien dat die stemmen naar groenlinks of de SP gingen, zolang de PvdA ze maar niet zou krijgen.
Citeer
Ik dacht dat ik de enige die zich hieraan irriteer. Ik ben blij dat sommige Marokkanen het gif van PvdA beginnen in te zien. 


TheCFO

De SP op visite:(met dank aan geenstijl, khad Prem zelf gisteren gemist. Ik heb het in deze topic gezet omdat Utrecht in de titel staat)

http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/id/NPS/serie/NPS_1068528/NPS_1071039/bb.20070417.asf

(en ja met mijn bril op zie je dan dat de oplossing voor onze moderne problematiek uit het bedrijfsleven zal komen)

Sa3ieD

Citaat van: TheCFO op 18/04/2007 om 11:26:05
De SP op visite:(met dank aan geenstijl, khad Prem zelf gisteren gemist. Ik heb het in deze topic gezet omdat Utrecht in de titel staat)

http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/id/NPS/serie/NPS_1068528/NPS_1071039/bb.20070417.asf

(en ja met mijn bril op zie je dan dat de oplossing voor onze moderne problematiek uit het bedrijfsleven zal komen)

Dan krijg je zeker die pseudo "marketing" projecten zonder resultaat die helemaal uitgemolken worden. Jammergenoeg hebben veel bedrijven een dubbele agenda. De welzijnsinstellingen willen gewoon meer subsidie, ze hoeven geen problemen op te lossen, zonder problemen hebben zij namelijk geen werk. Bedrijven willen vaak gewoon publiciteit, ze doen dan meer aan het opzoeken van de publiciteit dan daadwerkelijk constructieve projecten op te zetten. Als een bedrijf de goeie intentie heeft dan moeten ze projecten steunen zonder vermelding van de naam van het bedrijf (Er zijn wel bedrijven die dit als voorwaarde stellen maar dat heeft meer te maken met het segment waarin het project plaatsvindt).

Ik ben Prem aan het kijken, hoorde het gister ook toevallig van Tamza. Ik ga na afloop even reageren.


TheCFO

Ben zo brutaal je reactie hier ff te pasten:

Citaat van: sienia op 18/04/2007 om 11:51:29
Heb gisteren Prem gezien, reportage uit Utrecht/Overvecht. Reportage over kleine teringlijers. Twee Marokkaanse studenten werd gevraagd om een brug te vormen tussen 'teringlijers' en politie, maw de dialoog aan te gaan. Beiden hadden geen tijd (wat mag de werkelijke reden zijn?). Waarop Prem vond dat ze het dan maar lekker met z'n allen uit mochten zoeken en vertrok.

Welzijn reorganiseren is een deel van de oplossing. Je zou moeten voorkomen dat het 'teringlijers' worden, zou je die hele welzijn niet zo nodig hebben.



De -door mij- gecursiveerde zin vind ik wel intrigerend. Zelf ben ik nogal anti-sociaal en ik kan me de houding van die twee studenten dan ook goed voorstellen.
Zij zijn waarschijnlijk druk bezig hun eigen toekomst te regelen, en ik zou een dergelijke door prem gevraagde 'sociale verplichting' ook niet snel voor laten gaan bij het afronden van mijn eigen studie.

sienia

Citaat van: TheCFO op 18/04/2007 om 11:55:33
Ben zo brutaal je reactie hier ff tye pasten:

Citaat van: sienia op 18/04/2007 om 11:51:29
Heb gisteren Prem gezien, reportage uit Utrecht/Overvecht. Reportage over kleine teringlijers. Twee Marokkaanse studenten werd gevraagd om een brug te vormen tussen 'teringlijers' en politie, maw de dialoog aan te gaan. Beiden hadden geen tijd (wat mag de werkelijke reden zijn?). Waarop Prem vond dat ze het dan maar lekker met z'n allen uit mochten zoeken en vertrok.

Welzijn reorganiseren is een deel van de oplossing. Je zou moeten voorkomen dat het 'teringlijers' worden, zou je die hele welzijn niet zo nodig hebben.



De -door mij- gecursiveerde zin vind ik wel intrigerend. Zelf ben ik nogal anti-sociaal en ik kan me de houding van die twee studenten dan ook goed voorstellen.
Zij zijn waarschijnlijk druk bezig hun eigen toekomst te regelen, en ik zou een dergelijke door prem gevraagde 'sociale verplichting' ook niet snel voor laten gaan bij het afronden van mijn eigen studie.

Las later dat de reportage hier werd genoemd. Heb je hem gezien?
Ik kreeg namelijk de indruk dat die twee studenten wel hart voor de zaak hadden en al wel wat deden in de buurt (dus het argument van studie zou dan niet opgaan), vandaar mijn vraag of er iets anders achter zit om te weigeren.

Studie is een heel goed argument en zou ik ook voor laten gaan i.p.v. m'n maatschappelijke verantwoordelijkheid op te pakken. Indien je daar al van kunt spreken, dat is dan weer een discussie op zich. Kwam namelijk in de reportage naar voren dat de 'goeden' afglijden onder invloed van de 'kwaden'. Dan zou je dus kunnen redeneren dat 'succesvolle' jonge Marokkaanse jongens en meisjes hun 'maatschappelijke verantwoordelijkheid' oppakken en als soort van voorbeeld/mentor fungeren.
Ik weet dat het al gebeurt, maar denk ook wel eens, als we 'ons' dan zo gebasht voelen, steek dan ook eens je handen uit je mouwen op hou op met klagen.



Sa3ieD

#20
Niemand geeft om die jongens in die wijk, het enige wat zij van de buitenwereld zien zijn de agenten en de witte "welzijnswerkers". Als Prem met zijn rotkop op hun territorium komt gaan ze idd kloten, dat deden wij vroeger ook.

Buurthuis, onder begeleiding van een opbouwwerker (wij helpen alleen als wij er geld aan verdienen). Er is erg weinig ruimte voor particulier initiatief in Utrecht. Als je ruimte wil MOET dat via mensen die jou niet alleen de ruimte geven (de ruimte is vaak van de gemeente) maar ook perse willen dat iemand van hun erbij zit (ookal voert die persoon daar geen reet uit) zodat zij er ook aan verdienen. Ik snap ook niet dat die Prem respect wil afdwingen, wie denkt hij dat hij is. Als hij die jongens niet respecteert hoeven ze hem ook niet te respecteren, paternalistische ......... HET IS MAAR EEN KIND DOMME ........! Dramaqueen zeg. Valt mij ook op dat al die welzijnswerkers Nederlanders zijn, weer een probleem. Er zijn genoeg allochtonen zonder werk in die wijken die WEL meer respect genieten van die jongeren, geef die mensen dan een kans ALS je al iets wil doen. Geef de vader van zo'n kind dan een baan als opbouwwerker of iets dergelijks. Verspil je geld aan welzijnswerk geef dan tenminste een werkloze een baan.

"Allerlei teringlijers die [...]" quoto van Prem. Zo praat je toch niet over mensen, WIE DENKT HIJ WEL NIET DAT HIJ IS.

Overvecht is nooit een middenklasse wijk geweest......Een wijk met flats van 10 hoog, duidelijk voorbeeld van slechte structurering van de wijk. Overvecht is gewoon een DUMP wijk geworden, iedereen die gedwongen uit een andere wijk moet verhuizen wordt in Overvecht gedumpt.

Wuhahahaha hij (Prem) zegt dat het hem belastinggeld kost. Hij werkt bij de publieke omroep....subsidietrekker. HIJ kost ONS belastinggeld. Een beetje teringlijers lopen roepen en geld verdienen, tja...het is maar wat je werken noemt he.

Hij en zijn collega's hebben geld nodig (die jongen heeft het over de politie) wuhaha!!!!! Die jongens snappen het tenminste! Die discussie met die agent is wel goed! Ze kaarten een probleem aan die in alle wijken speelt.

Wat ik ook niet snap, hij zegt dat die jongens samen moeten werken met de politie. Die jongens zitten op school, ze hebben rekeningen te betalen. Prem vindt het raar dat zij niet met de politie willen samenwerken (geen tijd). Dit is ook weer zoiets. Je kunt niet van VRIJWILLIGERS eisen dat zij met BETAALDE krachten gaan samenwerken (lees: hun werk gaan doen). Zelf doe ik ook vrijwilligerswerk en soms krijgen we oproepen van officiele instanties om als het ware hun werk te gaan opknappen en dan denk ik van MOOI NIET doe je eigen werk maar of neem ontslag. Wij hebben het al druk genoeg met onze eigen projecten, die wel constructief tot iets bijdragen. Je kunt gewoon niet aan een systeem meewerken waar jij niet achterstaat. Ik sta niet achter het systeem van welzijnsinstellingen noch van de politie, ik zou daar principieel nooit aan mee kunnen werken. Is zoiets als CFO die bij een vakbond gaan werken wuhaha!  Of nog erger, zich verkiesbaar gaat stellen op de lijst van de PvdA (Of is het links lullen rechts vullen? Alles voor het geld?). Ik denk dus dat dat ook de reden is waarom die jongens niet willen samenwerken, is te begrijpen. Weet je trouwens wat ook vaak gebeurt hier in Utrecht, motoragenten die keihard op hun motor door een pleintje vol met spelende kinderen rijden, ach het zijn toch maar allochtonen. Als je er eentje overrijdt heb je weer een 'teringlijer' minder.

Maarja samenvattend over die uitzending......ACHTERLIJK. Prem weet niet hoe hij met mensen om moet gaan of mensen moet aanspreken. Wil je iets te weten komen over die jongeren, doe die fucking camera dan weg. Het is toch logisch dat wanneer je de natuurlijke leefomgeving van mensen verstoord deze rare sprongen gaan maken. Ik gaf het in een eerder onderwerp al aan wat veel Marokkanen van een camera / de media vinden:

CiteerBest wel tegenstrijdig dat het aan ethische "richtlijnen" ontbreekt in een "business" (lees: journalistiek) waarbij het vooral draait om het winnen en behouden van vertrouwen. Tetteroo maakt wel een goed punt als het gaat om hoe je met Marokkanen om moet gaan, hoewel je eigenlijk met iedereen zo hoort om te gaan. Marokkanen houden er nou eenmaal niet van om genaaid te worden door mensen die zij een "dienst" bewijzen. De journalist verdient immers geld aan de informatie of beelden die hij verkrijgt van een informant. Wie houdt er eigenlijk wel van om genaaid te worden....? Of is het juist bij Marokkanen dat je nooit als persoon genaaid wordt maar als hele groep...? Is het genaaid worden vooral erg omdat anderen jou dan gaan zien als "verrader" of "refdi7ath"? Is dit dan ook de redenen waarom de meeste Marokkanen niets te maken willen hebben met "de media"? Ik heb me ook vaak in 1 ruimte bevonden met een televisiecamera maar wens nooit gefilmd te worden...Als ik geinterviewd word (niet voor de camera) geef ik verder altijd een pseudo op, nooit mijn echte naam.

http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=10970.30

Een citaat van Prem toen met die Hasna el Maroudi kwestie:
"PREM RADHAKIShUN IN HET PAROOL: 'Waarom nemen de woordvoerders van "de Marokkaanse gemeenschap" het niet voor haar op? Waar zijn de straatprotesten? (..) Wie niet tegen onze maatschappij kan, moet maar naar de Berberse bergen oprotten en lekker met geiten in de weer gaan. Ik hoop dat Hasna El Maroudi snel terugkeert naar het columnistenschap en blijft schrijven. De noodzaak is overduidelijk.'"

TheCFO

Citaat van: sienia op 18/04/2007 om 12:02:56
Las later dat de reportage hier werd genoemd. Heb je hem gezien?
Yep, nadat ik die link plaatste heb ik ook ff gekeken.

Citaat van: sienia op 18/04/2007 om 12:02:56
Ik kreeg namelijk de indruk dat die twee studenten wel hart voor de zaak hadden en al wel wat deden in de buurt (dus het argument van studie zou dan niet opgaan), vandaar mijn vraag of er iets anders achter zit om te weigeren.
Leken idd goede gasten.

Citaat van: Sa3ieD op 18/04/2007 om 12:23:09
Niemand geeft om die jongens in die wijk, het enige wat zij van de buitenwereld zien zijn de agenten en de witte "welzijnswerkers".
In deze context is de reactie van papa -die fietser was toch papa?- extra bijzonder. En wie gaat hun wereldbeeld wat verbreden?

Citaat van: Sa3ieD op 18/04/2007 om 12:23:09Is zoiets als CFO die bij een vakbond gaan werken wuhaha!  Of nog erger, zich verkiesbaar gaat stellen op de lijst van de PvdA (Of is het links lullen rechts vullen? Alles voor het geld?).
:-) Ik sluit natuurlijk niets uit (principes kosten geld), maar de vakbond of de PvdA is wel erg onwaarschijnlijk (En btw in mijn geval zou gelden "rechts lullen, links vullen")

Citaat van: Sa3ieD op 18/04/2007 om 12:23:09Maarja samenvattend over die uitzending......ACHTERLIJK. Prem weet niet hoe hij met mensen om moet gaan of mensen moet aanspreken. Wil je iets te weten komen over die jongeren, doe die fucking camera dan weg. Het is toch logisch dat wanneer je de natuurlijke leefomgeving van mensen verstoord deze rare sprongen gaan maken. Ik gaf het in een eerder onderwerp al aan wat veel Marokkanen van een camera / de media vinden:

CiteerBest wel tegenstrijdig dat het aan ethische "richtlijnen" ontbreekt in een "business" (lees: journalistiek) waarbij het vooral draait om het winnen en behouden van vertrouwen. Tetteroo maakt wel een goed punt als het gaat om hoe je met Marokkanen om moet gaan, hoewel je eigenlijk met iedereen zo hoort om te gaan. Marokkanen houden er nou eenmaal niet van om genaaid te worden door mensen die zij een "dienst" bewijzen. De journalist verdient immers geld aan de informatie of beelden die hij verkrijgt van een informant. Wie houdt er eigenlijk wel van om genaaid te worden....? Of is het juist bij Marokkanen dat je nooit als persoon genaaid wordt maar als hele groep...? Is het genaaid worden vooral erg omdat anderen jou dan gaan zien als "verrader" of "refdi7ath"? Is dit dan ook de redenen waarom de meeste Marokkanen niets te maken willen hebben met "de media"? Ik heb me ook vaak in 1 ruimte bevonden met een televisiecamera maar wens nooit gefilmd te worden...Als ik geinterviewd word (niet voor de camera) geef ik verder altijd een pseudo op, nooit mijn echte naam.

http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=10970.30

Maar het waren toch wel echte ettertjes, dat mag je ook filmen (ook van publiek geld) en de oorzaak van het wangedrag ligt natuurlijk niet bij de aanwezighewid van de camera's. (En ja, ook de oplossing zal wel niet door de camera komen)


miss.F.

Ik zag die reportage van gisteravond ook en wat ik jammer vind is dat die kleinne jongetjes hun zegje voor de tv doen maar zich totaal niet realisreen dat ze met datgene wat ze vertellen en doen die klagende mensen (waaronder Prem) volledig in de kaart spelen.

En wat die ene jongen betreft: leuk om te zeggen dat hij die jongens op de univeristiet wil hebben en later als dokter, etc wil zien, maar achteraf wel  terugkrabbelen door te zeggen dat ze er geen tijd voor hebben vanwege studie etc.  Als je het niet wilt doen, breng het dan wat tactischer over want op die manier heeft hij zijn verhaal ontkracht.

maar verder: is het probleem echt zo groot als men ons wil doen geloeven of is het slechts weer een van de vele stormen in een glas water?

sienia

Citaat van: Sa3ieD op 18/04/2007 om 12:23:09
Niemand geeft om die jongens in die wijk, het enige wat zij van de buitenwereld zien zijn de agenten en de witte "welzijnswerkers". Als Prem met zijn rotkop op hun territorium komt gaan ze idd kloten, dat deden wij vroeger ook.
Witte welzijnswerkers waarvan het eerste belang is vooral hun eigen baantje laten voortbestaan. Dus Sa3ied, wat is dan de oplossing? De werkloze allochtonen op deze baantjes zetten? Daarmee blijven het betaalde krachten. En met het gevaar als een VVD'er te klinken, waarom grijpen deze werkloze ouders dan sowieso niet in?


Citaat van: Sa3ieD op 18/04/2007 om 12:23:09Buurthuis, onder begeleiding van een opbouwwerker (wij helpen alleen als wij er geld aan verdienen). Er is erg weinig ruimte voor particulier initiatief in Utrecht. Als je ruimte wil MOET dat via mensen die jou niet alleen de ruimte geven (de ruimte is vaak van de gemeente) maar ook perse willen dat iemand van hun erbij zit (ookal voert die persoon daar geen reet uit) zodat zij er ook aan verdienen. Ik snap ook niet dat die Prem respect wil afdwingen, wie denkt hij dat hij is. Als hij die jongens niet respecteert hoeven ze hem ook niet te respecteren, paternalistische ......... HET IS MAAR EEN KIND DOMME ........! Dramaqueen zeg. Valt mij ook op dat al die welzijnswerkers Nederlanders zijn, weer een probleem. Er zijn genoeg allochtonen zonder werk in die wijken die WEL meer respect genieten van die jongeren, geef die mensen dan een kans ALS je al iets wil doen. Geef de vader van zo'n kind dan een baan als opbouwwerker of iets dergelijks. Verspil je geld aan welzijnswerk geef dan tenminste een werkloze een baan.
Ik ken Utrecht niet, kom zelf uit een plaatsje in het Noorden, geboren en getogen. Enige agressie die wij kenden was wanneer we The A-team na speelden. Misschien dat ik daarom ook minder begrip heb voor dit soort kids. Maar nogmaals, wat is dan wel de oplossing? Je pleit eerder dat de witte welzijnswerkers vooral belang hebben bij het instand houden van hun eigen baantje, waarom zou dit bij 'allochtone' mensen anders zijn? Toch pleit ik dan voor eigen initiatief. Verantwoordelijkheid durven nemen voor de eigen groep. Al maak jij geen deel uit van de teringlijers, je wordt er toch mee geassocieerd vanwege je naam, achtergrond etc. Overheid kan dit niet alleen oplossen en heeft de verantwoordelijkheid niet alleen.

Citaat van: Sa3ieD op 18/04/2007 om 12:23:09"Allerlei teringlijers die [...]" quoto van Prem. Zo praat je toch niet over mensen, WIE DENKT HIJ WEL NIET DAT HIJ IS.

Overvecht is nooit een middenklasse wijk geweest......Een wijk met flats van 10 hoog, duidelijk voorbeeld van slechte structurering van de wijk. Overvecht is gewoon een DUMP wijk geworden, iedereen die gedwongen uit een andere wijk moet verhuizen wordt in Overvecht gedumpt.

Wuhahahaha hij (Prem) zegt dat het hem belastinggeld kost. Hij werkt bij de publieke omroep....subsidietrekker. HIJ kost ONS belastinggeld. Een beetje teringlijers lopen roepen en geld verdienen, tja...het is maar wat je werken noemt he.

Hij en zijn collega's hebben geld nodig (die jongen heeft het over de politie) wuhaha!!!!! Die jongens snappen het tenminste! Die discussie met die agent is wel goed! Ze kaarten een probleem aan die in alle wijken speelt.

Wat ik ook niet snap, hij zegt dat die jongens samen moeten werken met de politie. Die jongens zitten op school, ze hebben rekeningen te betalen. Prem vindt het raar dat zij niet met de politie willen samenwerken (geen tijd). Dit is ook weer zoiets. Je kunt niet van VRIJWILLIGERS eisen dat zij met BETAALDE krachten gaan samenwerken (lees: hun werk gaan doen). Zelf doe ik ook vrijwilligerswerk en soms krijgen we oproepen van officiele instanties om als het ware hun werk te gaan opknappen en dan denk ik van MOOI NIET doe je eigen werk maar of neem ontslag. Wij hebben het al druk genoeg met onze eigen projecten, die wel constructief tot iets bijdragen. Je kunt gewoon niet aan een systeem meewerken waar jij niet achterstaat. Ik sta niet achter het systeem van welzijnsinstellingen noch van de politie, ik zou daar principieel nooit aan mee kunnen werken. Is zoiets als CFO die bij een vakbond gaan werken wuhaha!  Of nog erger, zich verkiesbaar gaat stellen op de lijst van de PvdA (Of is het links lullen rechts vullen? Alles voor het geld?). Ik denk dus dat dat ook de reden is waarom die jongens niet willen samenwerken, is te begrijpen. Weet je trouwens wat ook vaak gebeurt hier in Utrecht, motoragenten die keihard op hun motor door een pleintje vol met spelende kinderen rijden, ach het zijn toch maar allochtonen. Als je er eentje overrijdt heb je weer een 'teringlijer' minder.

Maarja samenvattend over die uitzending......ACHTERLIJK. Prem weet niet hoe hij met mensen om moet gaan of mensen moet aanspreken. Wil je iets te weten komen over die jongeren, doe die fucking camera dan weg. Het is toch logisch dat wanneer je de natuurlijke leefomgeving van mensen verstoord deze rare sprongen gaan maken. Ik gaf het in een eerder onderwerp al aan wat veel Marokkanen van een camera / de media vinden:

CiteerBest wel tegenstrijdig dat het aan ethische "richtlijnen" ontbreekt in een "business" (lees: journalistiek) waarbij het vooral draait om het winnen en behouden van vertrouwen. Tetteroo maakt wel een goed punt als het gaat om hoe je met Marokkanen om moet gaan, hoewel je eigenlijk met iedereen zo hoort om te gaan. Marokkanen houden er nou eenmaal niet van om genaaid te worden door mensen die zij een "dienst" bewijzen. De journalist verdient immers geld aan de informatie of beelden die hij verkrijgt van een informant. Wie houdt er eigenlijk wel van om genaaid te worden....? Of is het juist bij Marokkanen dat je nooit als persoon genaaid wordt maar als hele groep...? Is het genaaid worden vooral erg omdat anderen jou dan gaan zien als "verrader" of "refdi7ath"? Is dit dan ook de redenen waarom de meeste Marokkanen niets te maken willen hebben met "de media"? Ik heb me ook vaak in 1 ruimte bevonden met een televisiecamera maar wens nooit gefilmd te worden...Als ik geinterviewd word (niet voor de camera) geef ik verder altijd een pseudo op, nooit mijn echte naam.

http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=10970.30

Een citaat van Prem toen met die Hasna el Maroudi kwestie:
"PREM RADHAKIShUN IN HET PAROOL: 'Waarom nemen de woordvoerders van "de Marokkaanse gemeenschap" het niet voor haar op? Waar zijn de straatprotesten? (..) Wie niet tegen onze maatschappij kan, moet maar naar de Berberse bergen oprotten en lekker met geiten in de weer gaan. Ik hoop dat Hasna El Maroudi snel terugkeert naar het columnistenschap en blijft schrijven. De noodzaak is overduidelijk.'"

Wat Prem betreft, hij was lekker aan het provoceren, deed dit niet handig en het is leuke tv. Kun je je druk om blijven maken, doen we al jaren, schiet geen ruk op.
Ik kom dus uit een heel ander deel van het land, maar wel met grote allochtone (Marokkaanse) gemeenschap. Met dezelfde problemen, maar relatief gezien minder ernstig. Ik heb bij de overheid gewerkt en geloof er net als jij niet meer in. Ik ben vrijwilliger en zit als vrijwilliger rechtstreeks met de gemeente om tafel. Gelukkig hebben wij hier wel goede contacten, nog belangrijker, wederzijds vertrouwen, met een welzijnsorganisatie. Daar werkt een Marokkaanse dame, wellicht dat dit dan toch uitmaakt. Wij richten ons in eerste instantie op vrouwen, in tweede instantie op de rest van het gezin. In de loop van de jaren toch wat weten te bereiken. Ik geloof dan ook meer in de kracht van het eigen initiatief dan achteroverleunen, blijven klagen en zeuren op de overheid.

TheCFO

Ik vind die hele discussie rondom betrokkenheid van de 'gemeenschap' erg lastig.
Zelf -ook?- afkomstig uit een achterlijk gat in het Noorden -1400 inwoners begin 2007- weet ik dat 'sociale controle' echt werkt. (trouwens er gaat ook een hele hoop negatieve werking van uit) Zoals een boerenjongen betaamde ging ik met de 'voebal' ook every now and then knokken met de nabij gelegen dorpsjongens. Dat werd meestal door wat oudjes dan gesust zonder enige tussenkomst van overheid of wat dan ook.

Als ik de pers mag geloven zijn ook die 'buurtvader' trajecten succesvol.

Maar toch, ik krijg kriebels op de meest intieme plekken bij het idee dat de burgemeester naar een moskee gaat om de aanwezige vaders op te dragen 's avonds te surveilleren omdat ze marokkaan zijn, en ik heb ook een beetje moeite als ik Sa3ied zie schrijven dat hij meer marokkaanse 'opbouwerkers' (fantastisch woord) op de marokkaanse **lijers wil zetten, hoewel ik me realiseer dat daarmee de effectiviteit waarschijnlijk vergroot wordt.

TheCFO

Citaat van: sienia op 18/04/2007 om 14:40:53
En met het gevaar als een VVD'er te klinken,

:-(

Ooit ga ik nog een studie doen naar de vraag:
Waarom zijn zo'n beetje alle allochtonen die wij hier hebben toch altijd links

MBTiza

Citaat van: TheCFO op 18/04/2007 om 15:00:43
Citaat van: sienia op 18/04/2007 om 14:40:53
En met het gevaar als een VVD'er te klinken,

:-(

Ooit ga ik nog een studie doen naar de vraag:
Waarom zijn zo'n beetje alle allochtonen die wij hier hebben toch altijd links

Ik ben qua gedachtengoed niet echt links te noemen, ik stem overigens wel op een linkse partij. Ik hoor eigenlijk nergens bij...

Sa3ieD

#27
Ik heb geen oplossing gegeven, ik zei alleen dat welzijnswerk geen reet bereikt. De "jongeren" die het welzijnswerk WEL bereikt zijn jongeren die het zonder het welzijnswerk ook wel zouden redden. Van mij mag die hele welzijnssector de prullenbak in. Buurthuizen zijn nergens voor nodig, de gebouwen misschien wel maar de betaalde krachten niet. Als je faciliteiten biedt aan wijkbewoners op EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID bereik je veel meer dan wanneer je vrijwilligers slaven maakt van welzijnsorganisaties etc. Niemand gaat immers zijn eigen huis vernielen (tenzij is gestoord bent). Vrijwilligers institutionaliseren is het allerslechtst wat je als overheid kunt doen. Het voorbeeld van werkloze allochtonen een baan geven was meer om de onzinnigheid van welzijnsmedewerkers te laten zien, maw je kunt er NET ZO GOED een werkloze allochtoon neerzetten, die kost je tenminste minder dan een op hbo geschoolde scw'er. Maar zoals ik zei, betaald welzijnswerk mag van mij afgeschaft worden, kost alleen geld en levert ERG weinig op. Met vrijwilligers die de beschikking krijgen over faciliteiten bereik je gewoon veel meer.

Verantwoordelijkheid nemen, tja. Ik denk dat er maar 1 goeie vorm van verantwoordelijkheid nemen is en dat is eentje waar je zelf voor kiest en niet eentje die je als het ware wordt opgedrongen. Wil je verantwoordelijkheid nemen doe het dan niet met de intentie "with helping others we help ourselves", helpen om de beeldvorming proberen te veranderen is niet mijn manier van denken of werken. Je kijkt gewoon naar welke "problemen" er zijn en wat daar een mogelijke oplossing voor is, puur probleem gericht. Tegen beeldvorming kun je sowieso niet op, je kunt geen hele maatschappij veranderen. Wat je wel kunt doen is een kleine groep mensen of zelfs maar een individu te helpen.

Weet je wat het probleem is met de overheid en waarom zeuren over de overheid wel degelijk legitiem is. Door geld in projecten en organisaties te pompen maar absoluut niet kwalitatief bezig te zijn kom je geen stap verder. Uiteindelijk wordt de schuld bij de burgers zelf gelegd. Het is die institutionalisering van "hulpverlening" die Nederland lam en ongevoelig heeft gemaakt. Er heerst een "Ach joh het is de taak van de overheid" mentaliteit. Ik hoor mensen praten over de jaren 50 etc maar het grote verschil met toen is dat de rol van de overheid op lokaal "maatschappelijk" vlak erg klein was. De mensen waren wel genoodzaakt de taken die nu de overheid vervult zelf te vervullen. Veel politie was niet nodig want mensen lette immers zelf op elkaar. Dit verklaart misschien waarom criminaliteit etc in gebieden met weinig overheidsinmenging veel lager is dan in gebieden met veel overheidsinmenging. Het gekke is dat je in Marokko ook gewoon Marokkanen hebt (duh), maar daar spelen sociaal maatschappelijke kwesties zoals die hier bij Marokkanen spelen nauwelijks een rol. In Marokko heb je dan ook geen overheid die zich op lokaal vlak bemoeit met het maatschappelijk leven. Die "verantwoordelijkheid" die jij noemt moet in mijn ogen gepaard gaan met een terugtredende overheid, alleen op deze manier kun je mensen echt in de noodzaak van die "verantwoordelijkheid" doen geloven.

sienia

Citaat van: TheCFO op 18/04/2007 om 14:51:56
Ik vind die hele discussie rondom betrokkenheid van de 'gemeenschap' erg lastig.
Zelf -ook?- afkomstig uit een achterlijk gat in het Noorden -1400 inwoners begin 2007- weet ik dat 'sociale controle' echt werkt. (trouwens er gaat ook een hele hoop negatieve werking van uit) Zoals een boerenjongen betaamde ging ik met de 'voebal' ook every now and then knokken met de nabij gelegen dorpsjongens. Dat werd meestal door wat oudjes dan gesust zonder enige tussenkomst van overheid of wat dan ook.

Als ik de pers mag geloven zijn ook die 'buurtvader' trajecten succesvol.

Maar toch, ik krijg kriebels op de meest intieme plekken bij het idee dat de burgemeester naar een moskee gaat om de aanwezige vaders op te dragen 's avonds te surveilleren omdat ze marokkaan zijn, en ik heb ook een beetje moeite als ik Sa3ied zie schrijven dat hij meer marokkaanse 'opbouwerkers' (fantastisch woord) op de marokkaanse **lijers wil zetten, hoewel ik me realiseer dat daarmee de effectiviteit waarschijnlijk vergroot wordt.

Ook uit het noorden, tegenwoordig hebben we 30.000 inwoners, komt door de gemeentelijke herindeling.
Sociale controle kennen we hier ook, onder de Marokkaanse gemeenschap, erg verstikkend. Dat is als je je er door laat leiden. Wanneer je door krijgt dat die sociale controle je geen stap verder brengt in het leven, dan ben je niet meer zo bang voor de roddels. En ach, roddelen doen ze toch wel.

Zelfs in deze kleine gemeenschap herken ik zaken die onder het begrip "Marokkanendrama' vallen. Ouders die nooit op komen dagen op ouderavonden, kids laat in de avond op straat, kids met weinig respect, ouders die hun taak van ouder verzaken. Sociale controle waar met name het vrouwelijk deel van de gemeenschap onder te lijden heeft. En het slachtofferschap.  Heb het eerder geroepen, problemen die hier in Nederland onder de Marokkaanse gemeenschap in 40 jaar zijn ontstaan, zijn niet in een ogenblik op te lossen. Echter, ik heb ook geen zin om toe te kijken en zet me in op die plek waar mijn kracht ligt.

Wat de VVD betreft, als allochtone vrouwenorganisatie in een kleine plaats in het Noorden, waren zij de eersten die ons vanuit politieke hoek steunden.

MBTiza

Citaat van: sienia op 18/04/2007 om 14:40:53
En met het gevaar als een VVD'er te klinken,

:-(

Ooit ga ik nog een studie doen naar de vraag:
Waarom zijn zo'n beetje alle allochtonen die wij hier hebben toch altijd links

VVD'ers meestal ikke ikke en de rest kan stikkeh...