Hoofdmenu

Mailtje aan NPS Maroc

Gestart door samad (Gast), 06/07/2001 om 14:28:37

Hatim

#15

CiteerAzul,

Ik denk meer om dhr. Dhr Oosterbaan uit te nodigen voor een debat, ik zal het met de mensen van tharazouth over hebben wat ze van deze idee hebben.
Wat is jullie mening hier over.

Gegroet Ithri,

goed initaitief, wil je deze strijd winnen dan moeten alle drie de versies van het thamazight eensgezinf met elkaar zijn en met z'n drieen, stijden hiervoor, als de drie op 1 lijn staan, kunnen ze niet meer spreken van verdeeldheid of discirminatie van de een door de ander. Dan staan ze de mond vol tanden.

Dus nodig dan ook meteen mensen die ieder 1 van die dialecten beheerst, en zet een standpunt uiteen die jullie alle drie ondersteunen.

Ik hoop dat het lukt

awragh

#16
Ik vind het een goed idee om met z'n allen e-mailtjes te sturen naar de NPS, maar we moeten hier onderling afspraken maken over wat erin die mailtjes komt te staan.
Als iedereen wat anders stuurt creeren we in hun ogen alleen maar nog meer verdeeldheid.
We moeten uitleggen wat onze standpunten zijn en goede redenen erbij geven.

tazemit

#17
GROTE BLUNDER!!!!!!!!!!TREK HIER EEN LES UIT.


"U zult zeggen doe mij maar een site in het Tarifit omdat de grootste groep hier in Nederland wonende Marokkanen uit het Rif afkomstig is, maar als we dat doen, zullen Chluh en Souasa zich dan niet gediscrimineerd voelen?"

:Jammer he zelfs deze meneer heeft je door, dat je alleen voor een groep bezig bent,tegenwoordig is iedereen op de hoogte van de stand van zaken, je dacht bij het schrijven niet van zal ik eerst een mijn mede Imazighen eens benaderen (En hun advies vragen en er samen aan werken).DIT GETUIGT VAN EGO TRIPPERIJ.

"Uw laatste opmerking over de onderdrukking van Marokkanen hier, is wat ons betreft niet van toepassing en verward uw vragen om (meer) aandacht voor de Berberse taal.Wij wensen u succes met uw acties voor de Berberse bevolkingsgroep hier en in Marokko."

:Deze man was zo te zien goed op de hoogte, een slachtoffer rol aanhouden heeft niet geholpen(hij had geen medelijden met je).

CONCLUSIE:
Tot slot met deze houding zal/zullen jullie niets maar dan ook niets berijken.

ADVIES:
Beter luisteren naar TASOUSSIET EN IDIR daar kan je nog wat van leren.(dat heb ik tenmiste gedaan ik sta open voor alle Imazighen)

Hatim :

"goed initaitief, wil je deze strijd winnen dan moeten alle drie de versies van het thamazight eensgezind met elkaar zijn en met z'n drieen, stijden hiervoor, als de drie op 1 lijn staan, kunnen ze niet meer spreken van verdeeldheid of discirminatie van de een door de ander. Dan staan ze de mond vol tanden.

Dus nodig dan ook meteen mensen die ieder 1 van die dialecten beheerst, en zet een standpunt uiteen die jullie alle drie ondersteunen."

Hatim een debat is geen Strijd, waarom worden nu opeens mede Imazighen uitgenodigd,heeft de oude aanpak Namelijk ego tripperij
geen vruchten afgeworpen!Er worden mensen benaderd wanneer je wat nodig hebt ha!

SALUT.

aith_mhand_u-yihya

#18
Tazemit,

Vanwaar die negativiteit? Vanwaar die aanval op de Irrifyen? Voor zover ik me kan herinneren waren Tassoussiet en Idir bezig het tassousiet de hemel in te prijzen en het tarifiet de grond in te boren. Op dat soort berichten staat wij niet te wachten. Ook had ik gemerkt dat Tassoussiet heel erg op de souss is gericht en plaatsen gingen bestempelen als nep-souss en echt souss (en wat voor onzin nog meer). Ook sta ik niet te wachten op berichten die haat jegens de arabieren oproepen.

Kortom, wij willen dat het amazightaal en cultuur erkend wordt. Aangezien in Nederland veel Iriffyen wonen is het niet gek dat er veel aandacht aan het tarifiet wordt besteed. Dit heeft niets te maken met discriminatie of wat dan ook. Daarnaast sta ik niet te springen op berichten waarin wordt opgeroepen om de arabieren te haten. Ik haat geen enkel bevolkingsgroep, dus ook de arabieren niet.

IK_ALI

#19
Hoi Mensen,
ik heb het gezegd dat er meer mensen hun amazigh identiteit Mogen/Moeten erkennen en trots hoort te zijn als men Amazigh is en heel normaal is een Hollander ook trots Nederlander te zijn.

Die Hollander oosterbaan genaamd heeft en kan niets in zijn eentje regelen zonder hulp.
denk maar eens aan Imazighen die nog niet volledig trots zijn op hun komaf.
Tarifiet,Tashilhiesht en Tamazight heeft die oosterbaan niet zelf weten te vinden zonder hulp van Imazighen.

en vooral meiden die alles goed vinden in het arabisch en totaal geen interesse hebben in het tamazight en soms ook jongens die altijd maar weer terug keren naar het verhaal van de Islam.

en diezelfde meiden kennen niet eens "A" uitspreken in het arabisch en de jongens evenmin en toch geven zij de voorkeur aan het arabisch.

Die oosterbaan heeft volledig zitten spreekpoepen met zijn mond.

Ik zou het niet erg vinden wanneer er een programma in het tasoesiet op de televisie komt en ik juich het juist toe en zal me niet gediscrimineerd voelen.

wel zal ik een gevoel van verlatenheid bij me hebben als alle programma`s in het arabisch komen.

de meesten spreken ook geen arabisch en bijna iedereen begrijpt berbers en men kan het zeer zeker Tamazight schrijven en lezen in het Latijnse Schrift.

en onze moeders dan?
veel van hen beheersen geen Arabisch en zou hen zeer zeker goed doen eens een programma op de televisie te zien die zij kunnen begrijpen en volgen.
maar ach haar zoon en dochter interesseert hen het niet allemaal en dan houd het op.


Gert

#20
Beste aith mhand u-yihya,

Naar mijn idee ben je goed bezig, aan het begin van deze discussie dacht ik even dat er geen vredelievende Islamiten bestonden maar bij jou teksten aangekomen en er van uitgaande dat je moslim bent, ben ik weer gerust gesteld.

Ook anderen wil ik hier niet mee tekort doen, met name Fosychar..

Goed bezig, dat wilde ik je even laten weten...

Groeten, Gert.

tazemit

#21
aith mhand u-yihya
speciaal lid ***************************************************

Val A.U.B niet in de herhaling, en doe niet zo zielig.
 

fosychar (Gast)

#22

Citeeraith mhand u-yihya
speciaal lid ***************************************************

Val A.U.B niet in de herhaling, en doe niet zo zielig.
 

Drie keer raden wie Tazemit is:

1...Tassoussiet...?
2...Tassoussiet...?
3...Tassoussiet...!!


Maar laten we nu teruggaan naar het oorspronkelijke onderwerp.


tazemit

#23
fosychar
Moderator
*****

Mis
Mis
Mis

Aangenaam kennis making TAMZA kijk eens weer goed in je glazen bol.Maar ehhh zo te zien zit ze nog goed in je geheugen voorzover dat betrouwbaar is, (hopelijk beter dan die glazenbol van je.)

Dit is iemand van het mannelijke geslacht( ik dus ).

Je komt hier met de dag steeds ...... mensen tegen.

besrama a idjis n husima!

Sa3ieD

#24
Een ding snap ik niet, waarom denken jullie dat wij iriefiejen TEGEN andere imazighen zijn? Iekbariejen zijn toch ook imazighen? zoals je op de voorpagina ziet, zijn wij niet tegen ze. En over jullie rare ideen dat wij TEGEN iesoesiejen zijn, dat snap ik ook niet, als Tassousiet ALLE sousies vertegenwoordigd dan vind ik dat wel heel zielig, dat de meeste hier tasousiet niet mogen heeft niets te maken met het feit dat ze sousie is, ze heeft gewoon erg rare ideen over ieriefiejen, dat ze minderwaardig zijn aan de iesoesiejen. Ik hoop dat het nu is opgehelderd? Als rifweb verhuist is en veranderd, dan komt er meer plaats voor andere imazighen (dat is/was ook altijd ons doel geweest), dus als ieshalhiejen/isoesiejen ideen hebben of willen bijdragen kunnen ze gewoon mailen, we staan overal voor open.

groetjes

samad (Gast)

#25
Tazemit, ik heb destijds NPS gemaild toen ze op het punt stonden om een Arabischtalige versie van NPS Maroc te maken. In mijn mailtje heb ik ze gewezen op de verhouding Tmazighttaligen/Arabischtaligen onder de Marokkanen in Nederland. Ik heb met geen woord gerept over Tarifit of Rif.

aith_mhand_u-yihya

#26
Dankje wel Gert

BoutFounaste

#27
Hi,

Alleerst wil ik even zeggen dat ik hier voor de eerste keer reageer.Ik wil me hierbij in de discussie mengen door te stellen dat ik met de meeste mensen hier eens ben dat de Amazigh taal/cultuur (van Tanger tot Oujda tot Agadir) veel te weinig aandacht krijgt en dat we hier ons best moeten doen voor de erkenning ervan. In marokko hebben we deze mogelijkheden niet dus zullen we het vanuit Europa moeten doen. De beste middel lijkt mij via de media, als we met z'n alle klagen en op 1 lijn staan dan weet ik zeker dat we binnenkort een eigen radio/ tv programma. Dus ipv nutteloos ruzie met elkaar te maken, lijkt het mij beter om geconcentreerd acties te ondernemen.

grts van een Amazigh uit Souss

BoutFounaste