Hoofdmenu

Mailtje aan NPS Maroc

Gestart door samad (Gast), 06/07/2001 om 14:28:37

samad (Gast)

Ik heb een tijdje geleden NPS Maroc gemaild dat ze eens goed moeten kijken naar de samenstelling van de Marokkanen in Nederland voordat ze aan komen zetten met een Arabische versie van NPS Maroc. Hieronder het antwoord van de uitvoerend producent van het programma. (Een maand later)


"Hartelijk dank voor uw reactie. Uw voorstel om een website in het Berbers te maken is volgens de redactie niet zo'n goed idee. We hebben zelf ook met dat idee geworsteld, maar alle inspanningen ten spijt heeft u een aantal zaken over het hoofd gezien.

Allereerst de Berberse taal is een streek gebonden taal, maar goed laten we van de huidige drie Berber talen uitgaan: Tarifit, Tamazight en Tachelhit. U zult zeggen doe mij maar een site in het Tarifit omdat de grootste groep hier in Nederland wonende Marokkanen uit het Rif afkomstig is, maar als we dat doen, zullen Chluh en Souasa zich dan niet gediscrimineerd voelen?
Ten tweede: Tarift is op dit moment voor de meeste Marokkanen een spreektaal en wordt door hen nog niet gelezen en geschreven. Dus een site in Tifinagh zou mooi staan maar door bijna niemand gelezen en gebruikt kunnen worden. Weliswaar wordt hier en daar een fonetisch schrift toegepast, maar de meeste Berbers kunnen dat schrift moeilijk lezen. Daarom heeft de NPS op de website zich beperkt tot het Nederlands en het Arabisch. In de tv-serie hebben wij spraak- en smaakmakende Marokkanen in Nederland aan het woord gelaten en aan hen de keus gelaten zich in het Nederlands, Arabisch of Berber te uiten. Aflevering 2 van de serie "De vele gezichten van Marokkaans Nederland" geeft een beeld van de vele bevolkingsgroepen en de diverse talen van Marokko. Voor de NPS geldt dat taal een middel is en niet een doel op  zichzelf.
Ten slotte uw opmerking dat de doelgroep Marokkanen voor 93% uit Berbers bestaat, strookt niet met de officiële cijfers die namelijk op een veel lager percentage uitkomen.
Uw laatste opmerking over de onderdrukking van Marokkanen hier, is wat ons betreft niet van toepassing en verward uw vragen om (meer) aandacht voor de Berberse taal.Wij wensen u succes met uw acties voor de Berberse bevolkingsgroep hier en in Marokko.

Met vriendelijke groet, Dick Oosterbaan, uitvoerend producent serie 'De vele gezichten van Marokkaans Nederland'

PS: De tv-serie wordt in het najaar van 2001 door de NPS herhaald!"


Wat Dhr Oosterbaan en zijn "redactie" over het hoofd hebben gezien:

1. Hij stelt dat een site in het Tarifit disriminerend kan worden opgevat door Ichalhien en Isousiien. Heeft meneer Oosterbaan er bij stil gestaan dat de site die hij nu in het Arabisch heeft discriminerend is voor Ichalhien, Isousien en Irifien???!!!

2. Tamazight hoeft niet In het Tifinagh geschreven te worden. Er is ook een Latijnse variant die door bijna iedereen gelezen kan worden.

3. Onder de Marokkanen in Nederland wordt het Arabisch net zo goed beheerst als het Tifinagh. m.a.w. er zijn niet veel mensen die het Arabisch kunnen lezen.

Mijn conclusie: De "redactie" van dhr Oosterbaan bestaat uit Anti-Imazighen en Arabische facisten, dus niet uit Marokkanen.

Falku

#1
CiteerMijn conclusie: De "redactie" van dhr Oosterbaan bestaat uit Anti-Imazighen en Arabische facisten, dus niet uit Marokkanen.

Klopt helemaal!
Zij discrimeren de Imazighen.
Nps Marokkaans radio:
Arabisch: 35 minuten
Tarifit: 5 minuten
Tashelhit: 0 minuten
Tamazight (atlas): 0 minuten

En NPS Marokkaans TV is meer dan 80% in het Arabisch en bijna niks in het Tarifit. En in het Tashelhit e Tamazight (Atlas) helemaal niks.

Een website in het Tarifit (latijns schrift) kunnen meer Marokkanen lezen dan een website in het Arabisch (klassiek Arabiswch, niet eens Darija). Het zijn gewoon rascisten bij NPS Marokkaans! Dat weten ze zelf ook heel goed!


yusaira

#2
Je hebt helemaal gelijk Samad, maar ik ben bang dat er niet veel aan te doen valt, tenzij er door een hele groep tegelijk een soort actie ondernomen wordt... ...


samad (Gast)

#3
Yusaira, we zijn ermee bezig. De eerste fase is de mensen bewust te maken van de problemetiek. Het frappante is dat er veel Imazighen zijn die geen problemen zien (deze problemen zijn er wel!!).

Als wij, de Imazighen, ons bewust worden van onze onderdrukking, ook in Nederland, kunnen we een begin maken aan stap 2: het nadenken over een adequate oplossing.

Nomad

#4
Azul marra,
Buiten veel onzin die de redactie naar voren brengt, heeft het volgende mijn aandacht getrokken "Een taal is een middel maar geen doel". De redactie spreekt hiermee zichzelf tegen, wanneer op de radio maar 5 minuten in het Tamazight zijn (in dit geval zouden de Souassa en Chleuh ook zich gedescimeneerd voelen). Dus bereikt hij maar 7% van de bevolking (de officiele cijfers!!! zeker van Marokko gekregen). Tenslotte wordt er op de radio gesproken, maar niet geschreven.

Ighes (Gast)

#5
Kippus jongen, goed gezien. Wij zijn hier in om Homo's en zo lastig te vallen.

Nomad

#6
Trouwens:
Nps wil zoveel mogelijk mensen bereiken, wanneer een site in het Tamazight zal komen dan zal het alleen maar het geval zijn.

Thayyurth

#7

NPS wil helemaal niet zoveel mogelijk mensen bereiken, dat zeggen ze alleen om ons te besodemieteren!

Arabisch staat bij hun voorop, en ze doen er een beetje Tamazight bij zodat ze tegen de politiek kunnen zeggen dat ze programma's maken voor alle Marokkanen. Het liefst zouden ze helemaal niks in het Tamazight doen.

Ze spelen de onschuld maar ondertussen........

west_rif

#8
ik stel voor om een keer met zn allen  naar de nps te gaan en het mondelings te  bespreken

Nomad

#9
Ik heb  net een mailtje geschreven, ik stel voor met zijn allen een mailtje te sturen. Zoveel e-mails dat ze ze hun eigen woorden niet meer gaan geloven.
Ik weet zeker dat ze voor site in het Arabisch geen enkel mail hebben gekregen.

samad (Gast)

#10
Citeerik stel voor om een keer met zn allen  naar de nps te gaan en het mondelings te  bespreken
Ik neem aan dat je hiermee niet bedoelt dat je over goede onderhandelings- en overtuigingskwaliteiten beschikt :)

Bokous

#11
Azul,
Die Hollander heeft niks te vertellen, dat zijn zeker woorden van Arabiseringsproducten (iwa, ik hoef geen namen te noemen ;))

Email schrijven naar nps radio, vind ik een goed idee.

Tanmmirt
Artista n Florido (Hammu u Namir)

Touzani

#12
Azul marra,

De NPS heeft het een keer gehad over de amazigh opstand in Kabylie. Ze hebben het dagelijks over Palestijnen!

Er zijn genoeg masochistische Imazighen!

Nachin

#13
Azul mara,

Ik heb al een keer voorgesteld om massaal NPS te e-mailen en onze stem te laten horen zoals wij het hier doen, zonder acties hoort niemand ons. Ik heb ook voorgesteld om rifweb als organisator te laten optreden met betrekking tot de datum en tijdstip. Zo maken wij die gasten bij NPS zowel Marokkanen als Nederlanders eens waker van hun diepe slaap, individuele acties halen weinig uit!!!

We hebben allemaal een computer, internet, we hoeven niet de straat op, geen last van regen of zonneschijn, gewoon achter je PC een berichje intikken en klaar is kees. Coördinatie is de toverwoord,

Samad, zou je ons helpen om deze actie te doen slagen??
Ik hoop dat dit keer echt een actie komt.

Nachin

ithri

#14
Azul,

Ik denk meer om dhr. Dhr Oosterbaan uit te nodigen voor een debat, ik zal het met de mensen van tharazouth over hebben wat ze van deze idee hebben.
Wat is jullie mening hier over.

Gegroet Ithri,