Onderwijs in het Arabisch

Gestart door mohamadi (Gast), 06/11/2001 om 16:54:27

mohamadi (Gast)

Beste mensen ,

Ik heb eergisteren  een artikel  in een krant gelezen  ivm. het organisieren van onderwijs voor Marokkaanse  kinderen in het Arabisch in België dit in samen werking met Marokkaanse overheid .
Het is de bedoeling om de kinderen in hun moedertaal te onderwijzen ,maar blijkbaar heeft de Vlaamse Minister geen rekening gehouden met het feit dat de meeste Marokkanse Kinderen in België Thamazight als moedertaal hebben.
Als amazigh kan ik niet akkoord gaan met deze beslissing -en jullie waarschijnlijk ook niet - daarom heb ik een paar stappen ondernomen om de Minister op deze fout te wijzen.
Ik roep hierbij alle sympathisanten op dit Forum op om een actiecomiteé en of een petitie op te starten voor onderwijs in het Thamazight in België.

Ath-cnawem

Hieronder vind u het bewuste krantartikel.
8 juni 2001  

Binnenkort ook Arabisch in het onderwijs

De Vlaamse minister van Onderwijs, Marleen Vanderpoorten (VLD), gaat scholen stimuleren om Marokkaanse kinderen voor een deel onderwijs te geven in hun eigen taal en cultuur. Dat is een van de afspraken die de minister met haar Marokkaanse collega maakte. In Vlaanderen zitten 60.000 Marokkaanse kinderen op de schoolbanken. Het is de eerste keer dat er een onderwijsakkoord wordt ondertekend tussen Marokko en Vlaanderen. Schandalig laat weliswaar.

awragh

azul,

Ten eerste wil ik even opmerken waarom niemand op dit bericht reageert????
Het is natuurlijk een slechte zaak, dat men arabisch wil gaan invoeren als schooltaal voor de marokkanen in belgie. We moeten wat ondernemen, om te voorkomen dat ze het invoeren. Anders gebeurt hetzelfde als hier in Nederland, imazighen krijgen dan arabisch. Dus iemand een voorstel? Ik stel het volgende voor, we lichten de overheid van belgie in over onze handtekeningen-actie en dat ze nog even moeten wachten met invoeren van een taal voor marokkanen.

sampoo

Azul,

het lijkt me dat een handtekeningenactie uit Nederland niet veel zal uithalen zonder dat er ook uit belgie wordt meegedaan. Ik neem aan dat vlaanderen hetzelfde in gedachten had als Nederland destijds. Het leren van de eigen taal en cultuur zal leiden tot een positief effect op de ontwikkeling. Alleen gaat dat niet op als je een taal leert waar je geen binding mee hebt.

Kan je trouwens een link naar het artikel vermeldden?