Hoofdmenu

thamazight vergaat .....

Gestart door thirli, 06/10/2002 om 21:26:30

thirli

Azul,

Ik weet niet of er nog mensen zijn die de bijeenkomst een aaaaaantal jare geleden op de oude gracht in utrecht hadden bijgewoond, die discusie werd voornamelijk gevoerd in het arabisch. Die meeting heeft bij veel imazighen sporen gelaten, ik was er zelf ook bij het was gewoon zielig.
Het ennige mooie aan die meeting waren de optredens van walid, ayned en de dichters .......
Sindsdien heb ik geen amazigh bijeenkomst meer bijgewoond, maar mocht er binnenkort iets goeds op touw worden gezet dan zie ik het wel hier verschijnnen inshallah.

Wassalaam

zuster

#1
insahillah

Falku

#2
Azul Thirli,

Indien op een Amazigh bijeenkomst Arabisch gesproken wordt moet je dat niet aan je voorbij laten gaan maar roepen om Tmazight!
Alleen zo krijgen we wat we willen.

Niet toekijken maar doen!

We moeten zelf de eerste stap zetten. Ik heb wat jij zegt ook in Gouda meegemaakt, dus ik snap waar je het over hebt. Maar wij kunnen het veranderen :)

niesh

#3
Ja, dat snap ik dus ook niet. Er worden op die bijeenkomsten het echte klassieke Arabisch gesproken terwijl de mensen die voor ze zitten voor 80% of meer Imazighen zijn. Wie hou je dan voor de gek? Doe us normaal!!

Falku

#4
Azul Niesh,

Als wij onze mond open doen veranderd dat. Overal waar ik kom roep ik als ze alleen Arabisch praten dat ze Tamazight en Nederlands moeten praten. Als het publiek voor het grootste gedeelte uit Imazighen bestaat is dat niet meer dan normaal.

Wij moeten erom blijven roepen anders krijgen we het niet, we moeten een cultuurverandering afdwingen :)


niesh

#5
Juist Falku, altijd weerstand blijven bieden. Nou moet er alleen nog naar geluisterd worden..

Falku

#6
Azul,

Ze zullen zeker luisteren zolang wij van ons laten horen, want wij hebben gelijk. Als de meeste toehoorders Tamazight spreken dan is het vanzelfsprekend dat dat de voertaal is.
De oude generatie heeft daar nog een beetje moeite mee, maar ze geven steeds meer toe. En de jongeren willen goed kunnen verstaan wat er gezegd wordt, dus voor hun is het alleen prettig.

Ik heb er alle vertrouwen in, maar wij moeten wel van ons laten horen. Er is niks mis mee dat onze taal gesproken wordt, dat moeten we niet vergeten!

Nomad

#7
Azul marra,

gewoon weg blijven, je kunt altijd vooraf informatie vragen over de taal, inhoud enz..

Falku

#8
Azul,

Ben ik het niet mee eens. Als het bedoeld is voor Imazighen dan ga ik en roep ik dat ze maar Tamazight moeten spreken (het zijn altijd Imazighen die aan het woord zijn, die spreken het dus).
Ik ga niet wegblijven, ik ga en vraag om mijn taal :)

niesh

#9
Ja Nomad, zo kan je het ook inderdaad spelen. Wegblijven totdat je zeker weet dat er tamazight gesproken zal worden. Goed plan, haha.
ciao broeders en zusters

Nomad

#10
Falku wat ik bedoel te zeggen , als er steeds 3 mensen komen opdagen dan zijn er twee mogelijkheden: zij stoppen ermee en ze bedneken zich.

Falku

#11

CiteerFalku wat ik bedoel te zeggen , als er steeds 3 mensen komen opdagen dan zijn er twee mogelijkheden: zij stoppen ermee en ze bedneken zich.

Ik snap wat je bedoelt, maar zo zal het niet gaan. Wat zal gebeuren is dat degene die wel iets durven te zeggen niet gaan en degene  die bang zijn om hun mond op te doen wel gaan.
Er moeten duidelijk te kennen worden gegeven wat wij willen, ze moeten van ons horen dat wij willen dat ze Tamazight spreken, als ze dat vaak genoeg horen zullen ze dat gaan accepteren en de keer erop meteen in het Tamazight beginnen.

We moeten ze erop wijzen wat we willen.

thirli

#12
Azul,

Hoe je het wend of keert, het zal nooit goed gaan. Ik vind het zelf jammer dat ik sindsdien niet meer ben geweest, soms wordt er wat georganiseerd dan heb ik zoiets van Lima Bravo het is toch commercieel.
Maar toch de eerste volgende zal ik weer aanwezig zijn om te horen hoe het allemaal aan toe gaat, of er al wat veranderd is.

In iedergeval, ik heb in mijn laatste jaren, zoals falku zegt je bek open trekken, geleerd mijn rechten niet langs te laten liggen. Als je dat niet doet loopt iedereen over je heen en telt je stem ook niet.


Wassalaam,

Falku

#13

CiteerIn iedergeval, ik heb in mijn laatste jaren, zoals falku zegt je bek open trekken, geleerd mijn rechten niet langs te laten liggen. Als je dat niet doet loopt iedereen over je heen en telt je stem ook niet.

Precies! We hebben veel te lang gezwegen en we zijn te vaak weggelopen. Dat moeten we niet meer doen. We vragen om niet meer of minder dan waar we recht op hebben!

niesh

#14
Ben trots op jullie