verkiezings campagne in het Tamazight

Gestart door Bades, 02/03/2006 om 02:48:26

Bades

De PVDA politicus, Moussa Aynan, voert in Haarlem een bijzonder campagne voor de gemeenteraads verkiezingen. De standpunten, van zijn partij in Haarlem, heeft hij ook naar het Tamazight vertaald. Vooralsnog is hij de eerste politicus in Nederland, die een verkiezingscampagne ook in het Tamazight voert. Een interview met Moussa Aynan uit Haarlem.

"Politiek s Tmazight"

1. Wat zijn jouw beweegredenen om mee te doen aan de gemeenteraads verkiezingen in Haarlem? Ik voel me erg betrokken bij de stad. Daarnaast ben ik altijd al geëngeerd geweest. Ik denk dat mijn generatie zonder het zelf te weten erg politiek is ingesteld. Wij hebben de verhalen van onze vaders aan moeten horen over Nasser, Palestina en Iran. Ook hebben we heel veel vertaalwerk moeten verrichten omdat onze ouders de Nederlandse taal niet machtig waren, dan wordt je vanzelf een politiek dier.

2. Is het vanzelfsprekend om een politicus te worden?
Niets is vanzelfsprekend.

3. Bijzonder aan jouw campagnefolder is dat de partij standpunten ook in het Tamazight staan opgeschreven. Waarom in het Tamazight? Omdat ik een Amazigh ben en omdat ik trots op mijn taal ben, zo simpel ligt het.

4. Hoe reageerde de Marokkaanse gemeenschap in Haarlem op de vertaling in
het Tamazight?
De Imazighen waren dol-enthousiats. Ik heb alleen maar positieve reacties ontvangen.

5. Is politieke betrokkenheid, bij Marokkaanse ouderen, vooral te vergroten
door communicatie in hun moedertaal het Tamazight?
Dat weet ik wel zeker. Het is toch van den gekke dat onze ouders altijd in het Arabisch zijn aangesproken, terwijl iedereen dondersgoed wist dat wij geen Arabieren waren. Ik kan me nog steeds kwaad maken over de hooghartige manier waarop Arabischtaligen met de Imazighen omgaan.

6. "Sterk en sociaal" is het motto van de campagne van jouw politieke partij PVDA. Heeft jouw campagne de betrokkenheid van de Marokkaanse gemeenschap in Haarlem met de partij PVDA versterkt? Ik heb een hele sterke persoonlijke campagne gevoerd. Ik heb echt met heel veel mensen gesproken die ik normaal nooit spreek. We hebben vooral over de politiek gepraat. Er zijn dingen die echt uitgelegd moeten worden, zo weten veel mensen niet wat het het verschil is tussen de gemeenteraadsverkiezingen en de parlementsverkiezingen. Maar ik ben echt een overtuigd PvdA-er, dus ik denk dat ik wel wat van mijn enthousiasme heb weten over te brengen. Overigens is me wel opgevallen dat heel veel Marokkanen echt een zwak voor Den Uyl hebben.

7. Beseffen politici van Marokkaanse achtergrond, dat communicatie met de
Marokkaanse ouders via het Tamazight belangrijk is?

Dat weet ik niet. Ik ben me in ieder geval echt bewust van het belang ervan, vandaar dat ik in mijn folder ook het Tamazight gebruik.

8. Intersection uit Haarlem was de eerste Rap groep in Nederland, die in het Tamazight rapt("HipHop s T'mazight"). Ook u komt uit Haarlem en vooralsnog de eerste politicus in Nederland die de partijstandpunten naar het Tamazight vertaalde("Politiek s T'mazight"). Betekent dit, dat het multiculturele Haarlem ook sterk verbonden is met de Amazigh cultuur? Haarlem is een mooie stad met een rijk cultureel leven, dus het verbaast me niets dat er hier een Amazigh-rapgroep geformeerd is. Zelf zou ik van het eenmalige evenement “Marokko-week” dat in het kader van de 400 jarige betrekkingen tussen Marokko-Nederland 400 georganiseerd is heel graag een jaarlijks terugkerend festival willen maken. Zo zullen we de Marokkaanse gemeenschap veel meer bij Haarlem betrekken.

9. Wat zijn jouw verwachtingen van de gemeenteraadsverkiezingen? Net als in de sport zal ook in de politiek de beste overwinnen.

SAMADIE

sorry maar ik heb niet gelezen waarom ik op hem zou stemen, aleen omdat hij een mazigh is ?

Bades

Bades

Citaat van: SAMADIE op 02/03/2006 om 11:22:39
sorry maar ik heb niet gelezen waarom ik op hem zou stemen, aleen omdat hij een mazigh is ?

misschien omdat hij info verschaft die ook onze ouders begrijpen?

mara

Citaat van: tfoe_Xe_l3arabi op 02/03/2006 om 14:57:24

Als zij tmazight kunnen lezen, dan kunnen zij dat ook in het Nederlands ::)

Bades

Citaat van: mara op 02/03/2006 om 14:59:41
Citaat van: tfoe_Xe_l3arabi op 02/03/2006 om 14:57:24

Als zij tmazight kunnen lezen, dan kunnen zij dat ook in het Nederlands ::)

je hebt lezen en je hebt begrijpen

mara

Dat moet je eens effe uitleggen. Stel iemand anders die vertaald dat tmazight, waarom zou dat niet met het Nederlands kunnnen ???

Bades

Citaat van: mara op 02/03/2006 om 15:10:04
Dat moet je eens effe uitleggen. Stel iemand anders die vertaald dat tmazight, waarom zou dat niet met het Nederlands kunnnen ???

omdat de ouderen vaak WEL kunnen lezen maar niet begrijpen wat er staat. en als je het in het tamazight schrijft met latijnse letter dan is de kans groter dat ze het zullen begrijpen.

mara

Dus de doelgroep is dat aantal mensen dat wel kan lezen, althans de letters ??? maar er geen bal van snapt? Ik verzeker je dat ze dit ook niet gaan begrijpen...maar ja misschien het proberen waard...

Bades

Citaat van: mara op 02/03/2006 om 15:17:47
Dus het doelgroep is dat aantal mensen dat wel kan lezen, althans de letters ??? maar er geen bal van snapt? Ik verzeker je dat ze dit ook niet gaan begrijpen...maar ja misschien het proberen waard...

jij kan veel zeggen. maar wat een een belangrijke punt is dat als een turk een folder in zijn moedertaal krijgt een marokkaan ook dat recht moet kunnen hebben.

of gaan we nu met 2 maten meten?  ::)

je moet niet met arabische folders komen aanpappen die voor de marokkaanse gemeenschap zijn bedoelt.

mara

Citaat van: tfoe_Xe_l3arabi op 02/03/2006 om 15:23:19
Dus het doelgroep is dat aantal mensen dat wel kan lezen, althans de letters ??? maar er geen bal van snapt? Ik verzeker je dat ze dit ook niet gaan begrijpen...maar ja misschien het proberen waard...

jij kan veel zeggen. maar wat een een belangrijke punt is dat als een turk een folder in zijn moedertaal krijgt een marokkaan ook dat recht moet kunnen hebben.

je moet niet met arabische folders komen aanpappen die voor de marokkaanse gemeenschap zijn bedoelt.

wie had het hier uberhaupt over arabische folders, je klets maar uit je nek. Een turk heeft 1 lees- en schrijftaal welke door veel turken wordt beheerst. Marokkanen kennen dat helaas niet...

Bades

Citaat van: mara op 02/03/2006 om 15:26:56
Citaat van: tfoe_Xe_l3arabi op 02/03/2006 om 15:23:19

wie had het hier uberhaupt over arabische folders, je klets maar uit je nek. Een turk heeft 1 lees- en schrijftaal welke door veel turken wordt beheerst. Marokkanen kennen dat helaas niet...

marokkanen in nederland kunnen tamazight begrijpen en latijnse letter lezen. wat weerhoudt ons om dan folder in het Tamazight uit tebrengen?  of ben jij weer zo een nietsgunner (want dan houdt het op)

en waar het omgaat his dat die folder bestaat, en die wordt momenteel met veel enthousiasme gelezen zoals je zelf leest.

dus jij praat POEP (met hoofdletters) tfoe

mara

Als er iemand poep (kleine letters!) praat, dan ben jij het wel! Maar ga gerust je gang hoor en val mij er niet mee lastig, ja! Tfoe...

Bades

Citaat van: mara op 02/03/2006 om 15:38:01
Als er iemand poep (kleine letters!) praat, dan ben jij het wel! Maar ga gerust je gang hoor en val mij er niet mee lastig, ja! Tfoe...

het enige van mijn hele reactie dat je ziet is het woord poep. heb je niet te antwoorden op de rest?

ze zeggen nog wel eens: soort zoekt soort.