Hoofdmenu

Abortus

Gestart door student1980, 24/02/2006 om 20:47:20

Samariaan

Citaat van: Tamza op 27/02/2006 om 22:40:52
Citaat van: Samariaan op 27/02/2006 om 21:49:05
Nee hoor. Er is juist veel beschikbaar omtrend abortus, elke rechtschool heeft zelfs zn eigen specifieke regelgeving hierover (welke ik ff niet snel kan uittypen).

Hoe 'beschikbaar' is deze informatie beschikbaar voor de gemiddelde moslim?

Misschien was 'beschikbaar' het verkeerde woord voor deze zin, reageerde meer op de specifieke opmerking van S1980 over dat 'in Islam weinig wordt verteld over abortus'. Maar toegegeven dingen zoals abortus zijn flink omgeven in taboe, en t zou degelijk onderdeel moeten uitmaken van "de seksuele revolutie" in de zin van het  bespreekbaarheid van belangrijke seksuele onderwerpen op het Islamitsich (lokale) niveau  - gelinked met de sociale problematiek waar dit soms mee gepaard gaat.

Inuit

Citaat van: Tamza op 03/03/2006 om 21:45:56
Maar jouw ouders zijn dan ook niet representatief, dacht ik zo hé.

Ik hoor verder genoeg verhalen van vrouwen van middelbare leeftijd (eerste generatie dus) die ongewenst zwanger raken. En dan heb ik het nog niet eens over het voorkomen van ongewenste zwangerschap dmv voorbehoedsmiddelen, iets wat nog steeds door bepaalde mensen als haram wordt bestempeld.
Het was niet om aan te geven dat mijn ouders representatief zijn, jammer dat je dat zo opvat.
Als het gaat om getrouwde stellen van middelbare leeftijd dat heb je het over gezinsplanning, en dit onderwerp wordt in mijn ogen veelvuldig besproken. Althans ik heb er aardig wat over gehoord.
Bij abortus denk ik aan een meisje dat of zwanger wordt door haar vriendje of verkracht wordt en zwanger raakt. Wat betreft het eerste lijkt het mij wel duidelijk, daar hoeft geen geleerde over uit te weiden en dat is iets wat in mijn ogen juist in de taboesfeer moet blijven. En het laatste is ook aardig besproken vanwege de massaverkrachtingen van Bosnische vrouwen tijdens de burgeroorlog in voormalig Joegoslavie.
Enigszins wat moeite doen om info te vergaren is ook onderdeel van het moslim(a)-zijn.
Ik heb meer het idee dat mensen taboes willen doorbreken om het doorbreken zelf en niet om wat het teweeg brengt, maar goed dat is mijn visie.

Citeer
Dat maakt heel veel uit aangezien je door middel van lezingen en preken dit onderwerp uit de taboesfeer haalt.
wat versta jij eigenlijk onder het uit de taboesfeer halen?

student1980

Citaat van: Samariaan op 05/03/2006 om 16:34:03
Citaat van: Tamza op 27/02/2006 om 22:40:52
Citaat van: Samariaan op 27/02/2006 om 21:49:05
Nee hoor. Er is juist veel beschikbaar omtrend abortus, elke rechtschool heeft zelfs zn eigen specifieke regelgeving hierover (welke ik ff niet snel kan uittypen).

Hoe 'beschikbaar' is deze informatie beschikbaar voor de gemiddelde moslim?

Misschien was 'beschikbaar' het verkeerde woord voor deze zin, reageerde meer op de specifieke opmerking van S1980 over dat 'in Islam weinig wordt verteld over abortus'. Maar toegegeven dingen zoals abortus zijn flink omgeven in taboe, en t zou degelijk onderdeel moeten uitmaken van "de seksuele revolutie" in de zin van het  bespreekbaarheid van belangrijke seksuele onderwerpen op het Islamitsich (lokale) niveau  - gelinked met de sociale problematiek waar dit soms mee gepaard gaat.

Het feit dat we hier er op in gaan, vind ik zeer oke en positief.

Inuit

Citaat van: student1980 op 05/03/2006 om 17:55:36
Het feit dat we hier er op in gaan, vind ik zeer oke en positief.
had je dan iets anders verwacht?

..........

Abortus mag van mij nog lang in een taboe sfeer zitten
Er zijn verschillen om een zwangerschap ongewenst te verklaren, je kunt dat doen als je te ziek bent of niet voor een kind zou kunnen zorgen financieel, of huisvesting/verkrachting  en zo voort
Maar voor de rest is het een kwestie van netjes de benen bij elkaar houden, want ga me niet vertellen dat je per ongeluk boven op een l... valt!
Begin dan ook aan sex als je een mogelijke zwangerschap aan kunt, want abortus als normaal beschouwen zou voor we het weten uit kunnen monden in gedachten van de meeste westerlingen
Die namelijk al abortus doen omdat zij liever een blond ventje hebben met blauwe ogen!
Een taboe is niet altijd slecht, soms is het juist heel goed

athsaynou

Er is iets zoals verantwoordelijkheid, als volwassen heb je eenmaal verantwoordelijkheden (als je ergens in gelooft, dan ben jij uiteindelijk degene die je verantwoord tegen God). Het baart mij zorgen hoe makkelijk mannen en vrouwen tegenwoordig erover denken. Maar het neemt niet weg dat je er niet over moet praten. Iemand die niet de verantwoordelijkheid van een eventuele zwangerschap wil dragen, moet mijns inziens geen seks hebben, of zich goed beschermen. Ook als man draag je die verantwoordelijkheid, ondanks dat het niet in jouw buik groeit.

Dobry Den

Citaat van: Inuit op 05/03/2006 om 16:49:04
Het was niet om aan te geven dat mijn ouders representatief zijn, jammer dat je dat zo opvat.
Als het gaat om getrouwde stellen van middelbare leeftijd dat heb je het over gezinsplanning, en dit onderwerp wordt in mijn ogen veelvuldig besproken. Althans ik heb er aardig wat over gehoord.
Bij abortus denk ik aan een meisje dat of zwanger wordt door haar vriendje of verkracht wordt en zwanger raakt.

Het is wel duidelijk dat jij je niet onder Marokkaanse vrouwen begeeft. Er zijn genoeg vrouwen met juist tig kinderen die een zwangerschap als zeer ongewenst ervaren.  Tja wat doe je dan als vrouw? Kind uitdragen en voortaan de 'benen maar netjes bijelkaar houden' zoals ............ het zooooo charmant verwoord? 

Hadou

Abortus is binnen de Islam tot op een zekere hoogte toegestaan, indien het leven van de vrouw in gevaar komt.
bijv. door verkrachting of ongelukkig zwanger. De meeste geleerden hebben besloten dat de bezieling (Allah’s geest) de scheidslijn is die bepaalt of abortus toelaatbaar is of niet. Bij sommigen ligt de grens op het einde van de 4de maand, anderen beperken de periode tot 40 of 50 dagen. Dit hangt samen met de religieuze visie op de geboortebeperking. Vanaf de periode dat de vrouw bevrucht is, telt men 120 dagen, en dat is de tijd waarin de ziel wordt ingeblazen door Allah.
Daarna mag het dus niet meer. Tenzij er weer levensgevaar voor de moeder dreigt te zijn!

In de Koran staat over deze situatie: "Diegene die zich in een noodsituatie bevindt, zal geen zonden begaan bij het toepassen van wat niet is toegestaan." In geval van verkrachting is vruchtafdrijving toegestaan. Uiteraard, beschikt de vrouw niet alleen over een stoffelijk lichaam, maar heeft ze ook een geestelijke natuur. Het is ondraaglijk om een kind te moeten dragen op zo’n onwaardige manier. De vrouw treft in zo’n geval geen enkele schuld en heeft dus nood aan alle beschikbare hulp van omstaanders.

Voorkomen is ook altijd beter dan genezen;
Voorbehoedsmiddelen zoals de pil (pilula), prikpil, mornig-after pil of condoom tijdens de sex is ook wel toegestaan. Zowel de man als de vrouw hebben het recht om van de sex en het vrijen te genieten, zonder enige angst van de gevolgen.  Wel binnen een gesloten huwelijk natuurlijk..

Dobry Den

Citaat van: Hadou op 09/03/2006 om 01:36:32
Abortus is binnen de Islam tot op een zekere hoogte toegestaan, indien het leven van de vrouw in gevaar komt.
bijv. door verkrachting of ongelukkig zwanger. De meeste geleerden hebben besloten dat de bezieling (Allah’s geest) de scheidslijn is die bepaalt of abortus toelaatbaar is of niet. Bij sommigen ligt de grens op het einde van de 4de maand, anderen beperken de periode tot 40 of 50 dagen. Dit hangt samen met de religieuze visie op de geboortebeperking. Vanaf de periode dat de vrouw bevrucht is, telt men 120 dagen, en dat is de tijd waarin de ziel wordt ingeblazen door Allah.
Daarna mag het dus niet meer. Tenzij er weer levensgevaar voor de moeder dreigt te zijn!

In de Koran staat over deze situatie: "Diegene die zich in een noodsituatie bevindt, zal geen zonden begaan bij het toepassen van wat niet is toegestaan." In geval van verkrachting is vruchtafdrijving toegestaan. Uiteraard, beschikt de vrouw niet alleen over een stoffelijk lichaam, maar heeft ze ook een geestelijke natuur. Het is ondraaglijk om een kind te moeten dragen op zo’n onwaardige manier. De vrouw treft in zo’n geval geen enkele schuld en heeft dus nood aan alle beschikbare hulp van omstaanders.

Voorkomen is ook altijd beter dan genezen;
Voorbehoedsmiddelen zoals de pil (pilula), prikpil, mornig-after pil of condoom tijdens de sex is ook wel toegestaan. Zowel de man als de vrouw hebben het recht om van de sex en het vrijen te genieten, zonder enige angst van de gevolgen.  Wel binnen een gesloten huwelijk natuurlijk..

ik denk dat je wel gewoon bij de feiten moet blijven. De Qur'an zegt niets maar dan ook niets over abortus. Geleerden kunnen met alle respect wel van alles besloten hebben, maar er is een groot verschil tussen Gods woord en die van hun. Je kunt hier dus geen vaststaande uitspraken doen over Islam met betrekking tot abortus. 

Azjdhiedh

tot zover ik weet, is het zo dat 40 dagen na de bevruchting van de eicel, de koran spreekt over een "leven".
als je hier dus abortus pleegt, dan is het alsof je een moord gepleegd hebt!

Hadou

In de Koran staat over deze situatie: "Diegene die zich in een noodsituatie bevindt, zal geen zonden begaan bij het toepassen van wat niet is toegestaan."  Al Baqarat (hoofdstuk 2) vers 173.
En wat ik eerder schreef : voorkomen is beter dan genezen.

Verder moet men niet "ouwehoeren" , want enkel binnen een gesloten huwelijk mag je volgens de Islam aan sex doen.

Als men niet gelovig is of anders denkt dan mag het ook. Islam kent geen dwang.
kur ttghat tayer s datt ennes ( iedere geit hangt aan zijn poot ( bij de slager)).

Verder moet de maatschappij ook vriendelijkheid, liefde , verdraagzaamheid en menselijkheid tonen. De mensen moeten niet alleen maar wijzen naar een slachtoffer of een foute persoon, maar ook in staat zijn om te helpen. Bijvoorbeeld adoptie! Als een vrouw ongewenst zwanger is en haar kind onder omstandigheiden niet accepteert , dient de maatschappij het kind te adopteren en op te voeden als hun eigen kind.
Dat gezeur, geroddel en haat dat sommigen uitstralen is ook volgens de Islam Haram. Heb uw naasten lief!

Dobry Den

Citaat van: Hadou op 09/03/2006 om 02:03:20
In de Koran staat over deze situatie: "Diegene die zich in een noodsituatie bevindt, zal geen zonden begaan bij het toepassen van wat niet is toegestaan."  Al Baqarat (hoofdstuk 2) vers 173.
En wat ik eerder schreef : voorkomen is beter dan genezen.

Verder moet men niet "ouwehoeren" , want enkel binnen een gesloten huwelijk mag je volgens de Islam aan sex doen.

Als men niet gelovig is of anders denkt dan mag het ook. Islam is geen dwang.
kur ttghat tayer s datt ennes ( iedere geit hangt aan zijn poot ( bij de slager)).

Gewoon bij het onderwerp blijven. Het gaat hier om abortus en niet over seks binnen het huwelijk,  voorbehoedsmiddelen of ongelovigen.  Ik heb moeite dat er over zo'n zwaar onderwerp lukraak de Islam erbij wordt gehaald. Wat cijfertjes en wat voorwaardes en voila...hier de beslissing  waar de zwangere moslimvrouw (en de wel/niet-toekomstige vader) zich aan dient te houden. 

Hadou

Citaat van: student1980 op 27/02/2006 om 21:35:10
Citaat van: Wasilla tarifest op 24/02/2006 om 20:51:45
goed verhaal, alleen wat wil je er mee zeggen?

In de islam wordt weinig verteld aangaande abortus. Aangezien het aan de orde van de dag is, moeten wij mensen daar toch mee omgaan.

Ik geef het antwoord op wat de topic opener wil weten, Dobry Den.
En ik weet niet precies wat jij wilt weten. Maar vraag het gerust , wellicht dat je vragen beantwoord kunnen worden door de bezoekers van het forum.

Dobry Den

Citaat van: Hadou op 09/03/2006 om 01:36:32

Geldt het ook voor verkrachting binnen het huwelijk? Is het dragen van een kind wat voortkomt uit een verkrachting wel echt zo ondragelijk als je beweert? En waarom gebruik je 'schuld' als criterium voor een noodsituatie? Waar haal je uit dat de Qur'an abortus verbiedt ( Diegene die zich in een noodsituatie bevindt, zal geen zonden begaan bij het toepassen van wat niet is toegestaan)?

Dobry Den

Citaat van: Hadou op 09/03/2006 om 02:46:57
Citaat van: student1980 op 27/02/2006 om 21:35:10
Citaat van: Wasilla tarifest op 24/02/2006 om 20:51:45
goed verhaal, alleen wat wil je er mee zeggen?

In de islam wordt weinig verteld aangaande abortus. Aangezien het aan de orde van de dag is, moeten wij mensen daar toch mee omgaan.

Ik geef het antwoord op wat de topic opener wil weten, Dobry Den.
En ik weet niet precies wat jij wilt weten. Maar vraag het gerust , wellicht dat je vragen beantwoord kunnen worden door de bezoekers van het forum.

Ik geef mijn mening alleen weer: jouw manier van redeneren over dit onderwerp vind ik te oppervlakkig.