Gemeenteraadsverkiezingen dinsdag 7 maart

Gestart door Moussa, 21/02/2006 om 18:36:17

miss.F.

Citaat van: Moussa op 15/04/2006 om 20:40:39
Het enige dat ik je kan vertellen is dat de college-onderhandelingen in Haarlem nog steeds niet rond zijn. Dus we hebben nog geen nieuwe wethouders, als gemeenteraad kunnen we nog weinig doen. Hoogstwaarschijnlijk wordt het een college van PvdA, SP en VVD. Als er wat interessanters te melden valt, zal ik dat hier meedelen.

ow ok, ik vroeg me gewoon uit nieuwsgierigheid af hoe men te werk gaat na zo'n verkiezing

Moussa

#136
Wat er na de verkiezingen gebeurt is het volgende. Uiterraad wordt eerst gekeken naar de uitslag, wie heeft er gewonnen en wie heeft er verloren of is er niets veranderd. Als er weinig veranderd is kan de coalitie doorgaan die er al zat, maar zijn er grote veranderingen dan betekent dat dat de mensen niet tevreden zijn met het gevoerde beleid, dus moet er een andere coalitie komen.

Dat was in Haarlem het geval, de coalitiepartijen CDA, GroenLinks en D66 hebben flink verloren, dus de coalitie tussen de partijen PvdA, CDA, GL en D66 kon niet worden voortgezet. Na een week komt er een officieel gedeelte waarbij de nieuwe raadsleden beedigd worden, dan moet je zweren dat je niet vals gespeeld hebt tijdens de verkiezingen en dat je niet corrupt zult zijn tijdens je periode in de raad. Ondertussen hebben de partijen al uitvoerig met elkaar gesproken over een te vormen college.

In Haarlem gingen de eerste onderhandelingen tussen de PvdA, SP, GroenLinks en CDA. De SP wilde echter niet met GL en CDA in een coalitie zitten. Dus zijn de onderhandelingen daarna met PvdA, SP en VVD voortgezet. Zoals het er nu naar uitziet zullen deze drie partijen een overeenkomst bereiken en zullen ze de wethouders gaan leveren die de stad gaan besturen. Wij als raad gaan deze wethouders goed in de gaten houden en kijken of ze het geld wel echt uitgeven aan de dingen die ze beloofd hebben.


Moussa


Moussa

Eindelijk zijn ze er uit. In Haarlem hebben we een coalitie tussen de PvdA, SP en VVD, de zogenaamde PSV-coalitie.

Sa3ieD

Citaat van: Moussa op 02/05/2006 om 20:55:13
Eindelijk zijn ze er uit. In Haarlem hebben we een coalitie tussen de PvdA, SP en VVD, de zogenaamde PSV-coalitie.
Wuhahaha vvd en sp, dat gaat niet lang goed.

Izwan

‘Zoete wraak’ treft blanke PvdA’ers

Van onze verslaggever Ron Meerhof

ROTTERDAM - ‘Het naamplaatje stond al op mijn deur’, zegt PvdA’er Robbert Baruch. Afgelopen week zou hij worden geïnstalleerd als dagelijks bestuurder (DB’er) van de Rotterdamse deelgemeente Feijenoord. De bloemen stonden klaar. Baruch had vrouw en kinderen meegenomen. ‘En toen’, zegt hij, ‘plop.’

Van de 25deelraadsleden stemden er slechts tien voor hem. En dat terwijl de PvdA veertien zetels heeft. De twee andere kandidaat-DB’ers, ََk PvdA, kregen respectievelijk elf en twaalf stemmen voor. Eén onthouding, de rest tegen. Weg DB. Van tevoren was afgesproken dat de fractie het DB unaniem zou steunen.

Toen iedereen van de schrik was bekomen, is er een fractievergadering belegd. Wie hadden er tegen gestemd, en waarom? Maar de daders lagen op het kerkhof. ‘Ongelofelijk’, zegt Baruch. ‘Daar stond ik dan, met mijn vrouw en mijn kinderen en een mes in mijn rug.’

Ruud van Middelkoop, oud-Kamerlid en gedurende drie decennia af en aan raadslid voor de PvdA, heeft in de politiek alles al een keer meegemaakt. Maar dit dus niet. ‘Dit moet een unicum zijn in de Nederlandse parlementaire geschiedenis. Zَ onbeschoft. Het ontbreekt enkelen in die fractie aan het prilste begin van politiek fatsoen. En gewoon fatsoen ook, trouwens.’

Er speelt nog iets. Is dit een van de ongelukken waarvoor werd gevreesd na de veelbeschreven opmars van allochtone raadsleden? ‘Dit is een Turkse opstand’, weet een prominente PvdA’er zeker.

Dat zit zo. De fractie in Feijenoord telt vijf deelraadsleden van Turkse afkomst, van wie er die bewuste donderdagavond vier aanwezig waren. Een van hen zit al vanaf 1994 in de deelraad en had nu zelf wel eens bestuurder willen worden. Dat is geblokkeerd. Het scenario dat rondzingt in de partij: morrend moesten de Turkse deelraadsleden vervolgens toezien hoe twee mannen van buiten werden gehaald. Beiden autochtoon, en misschien nog wel erger: uit Amsterdam en uit Vught. ‘Ze hebben niks laten merken. Maar nu nemen ze zoete wraak.’

Maar zo simpel is het niet, bezweren ingewijden. Meerdere deelraadsleden, niet alleen de Turken en zelfs niet alleen allochtonen, hebben meermalen twijfels geuit over de gang van zaken. Selecteren op kwaliteit, oké. Geen excuusallochtonen op de lijst, ook goed. Maar kon voor het overwegend allochtone Feijenoord nou werkelijk niet één geschikte zwarte bestuurder worden gevonden?

Er is stelselmatig over die twijfels heen gewalst met dooddoeners, zegt een ingewijde. Wilden de allochtone raadsleden een kleurtje in hun DB? Ach, er zaten toch een allochtoon (een wel heel lichte Zeeuwse van Surinaamse afkomst) en een jood (Baruch) in?

Het conflict weerspiegelt de worsteling met migranten, maar ََk de schizofrenie in het moderne Feijenoord. Want dat bestaat tegenwoordig uit wel drie delen: de yuppen van de Kop van Zuid, de autochtone overblijvers in wijken als Vreewijk, en de migranten, Turken voorop, in de rest van de deelgemeente.

Het voorgestelde bestuur had kwaliteit, zegt een betrokkene, maar het was kwaliteit-door-de-ogen-van-de-Kop-van-Zuid. Wie vertegenwoordigde nou die duizenden allochtone voorkeursstemmers? ‘Die willen zich herkennen in hun bestuur. Mag het?’

http://www.volkskrant.nl/binnenland...blanke_PvdA_ers



Izwan

PvdA worstelt met moslims

AMSTERDAM - De PvdA worstelt met moslims. Niet letterlijk, maar wel met de vraag hoe met hen om te gaan. Moet de partij met fundamentalistische islamieten in debat of niet? „Dan ben je gauw klaar met discussiëren.”

De Lutherse Koepelkerk in Amsterdam vormde vrijdag het decor van een conferentie over geloof en politiek, georganiseerd door het wetenschappelijk bureau van de PvdA. De oprukkende islam in Nederland is de aanjager van het debat, stelt theologe J. Geel halverwege de bijeenkomst.

Even daarvoor heeft een deel van het publiek zich geschaard rondom H. Noordegraaf, voorzitter van het Trefpunt van Socialisme en Levensovertuiging in de PvdA en medeorganisator van de bijeenkomst. Hij betoogt dat de PvdA zich bij haar oprichting in 1946 niet alleen richtte op vrijzinnige christenen, maar ook op de meer orthodoxen. Die zogeheten Doorbraak mislukte grotendeels omdat de meeste christenen de oude, confessionele partijen trouw bleven. De PvdA trok toen en later wel christelijke kiezers, maar dat was vooral het gevolg van de ontluikende ontkerkelijking, aldus Noordegraaf.

Net zoals de PvdA zich in 1946 niet louter op vrijzinnige christenen richtte, zou de partij zich nu ook niet alleen maar op vrijzinnige, liberale moslims moeten richten, vervolgt de Trefpuntvoorzitter, maar ook op traditionele islamieten. Als fundamentalistische moslims dan lid worden van de partij, „moeten we met hen in debat gaan.”

Die opmerking krijgt niet alleen bijval. Socioloog D. Pels vindt dat de PvdA zich vooral moet richten op de vrijzinnigen in alle religies. Partijlid B. de Rijke valt hem bij. Hij citeert ds. Banning, een van de initiatiefnemers van de Doorbraakbeweging: „Banning zei: „Religie stuwt, maar stuurt niet.” Voor fundamentalistische moslims is hun geloof wel sturend in hun optreden, ook politiek, betoogt De Rijke. „Met zulke mensen ben je gauw klaar met discussiëren.”

Voorzitter R. Zunderdorp van het Humanistisch Verbond ziet daarentegen kansen voor een discussie in de PvdA met moslims. „Met hen heb je al een band, namelijk de politieke uitgangspunten van de partij.” Van moslims kan de partij nog wat leren, vult Noordegraaf aan. „Bijvoorbeeld van hun visie op begrippen als gerechtigheid.”

Op hetzelfde spoor zit de Amsterdamse burgemeester Cohen. Het is tijd voor een omgekeerde doorbraak, betoogt hij. „Seculieren in de PvdA, en die zijn verreweg in de meerderheid, moeten ervan worden overtuigd dat religie kan helpen bij definiëring van begrippen als solidariteit en gerechtigheid.” De PvdA’er pleit er voor dat kerken actief moeten kunnen deelnemen aan debatten in de partij. Dat geldt overigens ook voor moslimorganisaties.

De scheiding tussen kerk en staat is in Nederland scherper dan in Frankrijk, betoogt E. van Ree, universitair docent Europese Studies in Amsterdam, op de conferentie. „In Frankrijk wordt de neutraliteit, als een soort religie, door de staat voorgetrokken.” De Nederlandse staat daarentegen trekt niets voor, vervolgt hij, maar betaalt zelfs mee aan scholen op religieuze grondslag. Dat is gewaarborgd in artikel 23 van de grondwet.

D66’er Van der Laan stelde dat artikel pas ter discussie, brengt GroenLinks-Kamerlid Azough de aanwezigen in herinnering. Dat, en de discussie over hoofddoekjes bij moslimvrouwen, bewijst volgens haar dat godsdienstvrijheid allerminst zeker is in Nederland. „Dat grondrecht staat op het spel.”

Het is niet aan de politiek om te bepalen tot hoever godsdienstvrijheid reikt, stelt oud-PvdA-Kamerlid Th. Wِltgens. „Je bent pas een democratie als je godsdienstvrijheid hebt. Daaraan mag je niet rommelen.” Th. Jansen, hoofdredacteur van Christen Democratische Verkenningen, valt hem gretig bij. „Dat grondrecht is de essentie van de democratie.”


http://www.refdag.nl/artikel/126387...et+moslims.html


miss.F.

Als het aan mij ligt laten de allochtonen de PvdA in de landelijke verkiezingen links liggen en stemmen ze op een andere partij, eens zien hoe ver wouter plop gaat komen

Izouran


Moussa

Citaat van: Izouran op 14/06/2006 om 15:27:35
Ik heb vertrouwen in de SP.
Dan nodig ik je uit om een keer in Haarlem te komen kijken.

Izwan

’Migrant is politiek geëmancipeerd’

Van onze redactie politiek

Migranten stemden tijdens de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen minder langs etnische lijnen dan in 2002. Volgens politicoloog Jean Tillie is hun politieke emancipatie daarmee voltooid.

Vlak na de verkiezingen leek de PvdA een groot deel van haar overwinning te danken te hebben aan migranten die in moskee en koffiehuis stemmers uit de eigen etnische groep hadden geworven. Onderzoek van het Instituut voor Migratie- en Etnische Studies spreekt dat tegen. Migranten brachten hun stem vaker uit op iemand uit een andere etnische groep. „De ideologie in termen van rechts en links blijkt veel belangrijker te zijn”, concludeerde Tillie gisteren op een congres over de stem van ’de allochtone kiezer’.

Vooral Marokkaanse Nederlanders stemden strategisch links. Meer dan de helft van deze groep die in 2002 nog GroenLinks stemde, koos dit jaar voor de PvdA, de grootste linkse partij. Turkse Nederlanders blijken veel naar de PvdA te zijn overgelopen omdat ze tegen het kabinet stemden. Van de Turken die in 2002 nog CDA stemden, ging zeventig procent over naar de PvdA.

Dat het etnische stemmen pas in tweede instantie een factor van belang is geweest, is voor Tillie een bewijs dat de politieke emancipatie van migranten voltooid is. Politicoloog Jos de Beus is het hier niet mee eens. Volgens hem gaat het niet alleen over opkomst en etnisch stemmen, maar ook over de spreiding. „Het is niet goed als het conservatisme of liberalisme niet tot uitdrukking komt in het kiesgedrag.”

Negentig procent van de migranten en kinderen van migranten stemde bij de afgelopen verkiezingen PvdA. Bijna een kwart van de migranten is volgens het Instituut voor Migratie- en Etnische Studies te typeren als traditioneel. Zij zijn gericht op religieuze regels en op familiewaarden, en daarmee eerder potentiële CDA- dan PvdA-stemmers. Bovendien zijn er onder de migranten veel ondernemers, die vaak liberaal denken. Volgens De Beus is er dan ook pas echt van politieke emancipatie sprake als migranten en hun kinderen zich over alle politieke partijen verspreiden.

Andere etnische organisaties blijken erg belangrijk te zijn voor politieke betrokkenheid van mensen. In Rotterdam nam de opkomst onder Turkse, Marokkaanse en Surinaamse Nederlanders tussen 1994 en 2006 fors toe. Bij Turken van 28 naar 57 procent en bij Marokkanen van 23 naar 66 procent, terwijl de opkomstpercentages van migranten in Amsterdam heen en weer gaan.

„De netwerken van etnische organisaties zijn erg belangrijk. Hoe meer er zijn en hoe meer ze samenwerken, hoe hoger de opkomst”, zegt Tillie. Toen de vorige voorzitter van GroenLinks, Herman Meijer, in de jaren negentig wethouder van Rotterdam was, ontstonden er veel etnische organisaties. In Amsterdam werd dat actief tegengegaan, omdat het de segregatie in de hand zou werken. Eigenlijk heeft GroenLinks de PvdA aan zo’n grote overwinning geholpen, concludeert Tillie.


Bron: T
rouw