Farao is een Tamazight woord.

Gestart door Botermes, 11/09/2003 om 18:28:44

allasian

Azul,

dit is eigenlijk meer een mededeling ipv een topic.Het past ook niet onder mededelingen.
Farao is een tamazight woord.Imazighen noemden farao's ifighriwen,oftewel slangen omdat de farao's staffen en hoofddeksels hadden in de vorm van slangen.
Daar ben ik dit jaar in de zomer achtergekomen,van een vriend in Marokko.Ik geloof het ook want het komt heel rationeel en logisch over.

Zo zie je maar weer.Heel de wereld gebruikt Tamazight,

rifman

#1
Wat wel vast staat id de laatste dynastieen van de Faroa's Imazighen waren. (van de 21ste tot de 26ste dynasty als ik me niet vergis).

Er is hiernaar wetenschappelijk onderzoek gedaan en is gepubliceerd (ik denk in het boek the berbers).

Men zegt ook dat Misra uit het Amazigh woord Mizra komt.

M + izra = zij met stenen

denk aan
m + idharen = zij met (grote) benen (etc,)

Bij mannelijk woorden is het B
B + uzedjif = hij met (grote) hoofd

Mizra omdat de nijl bij stromingen stenen aan de over ...

of is het vanwege de pyramiden en miljoenen stenen???
m +

ze3iem

of
misra

mis an ra = zoon van Ra (Ra = de zonnekoning van Egypte in der tyd).

zo kun je nog meer vergelijkingen verzinnen.. dus wat zegt het dan over imazighen..

allasian

Citeerof
misra

mis an ra = zoon van Ra (Ra = de zonnekoning van Egypte in der tyd).

zo kun je nog meer vergelijkingen verzinnen.. dus wat zegt het dan over imazighen..

Niet niets want imazighen waren directe buren van egyptenaren,en als je buren bent neem je dingen en woorden van elkaar over.Dus dat kan niet op toeval berusten.En de laatste Farao's waren imazighen.

Je houdt ervan mij te dwarsbomen,don't you?Well you can get your ASS smacked,if that's what you want.
En volgens jou zou het dan misanra zijn ipv Misra,waar is die an gebleven?Zeker in je hol blijven steken.

ze3iem

#4
Waarom vat jij dingen persoonlijk op..
ik reageerde op het onderwerp.. niet op jou.

by the way het was een ideetje.. niet slecht verzonnen vind ik trouwens.

allasian

#5

CiteerWaarom vat jij dingen persoonlijk op..
ik reageerde op het onderwerp.. niet op jou.

by the way het was een ideetje.. niet slecht verzonnen vind ik trouwens.
Ja voor jou was het niet slecht verzonnen.

ze3iem

leer toegeven!
moehiem ezj thien..

allasian

#7

Citeerleer toegeven!
moehiem ezj thien..

Leer toegeven??Vooral jij moet dat leren,hypocriet wijf.

ze3iem

#8

CiteerLeer toegeven??Vooral jij moet dat leren,hypocriet wijf.

ja dat moet ik zeker zeggen. vooral tegen jou. en nou ophouden want het dwaalt af van het onderwerp. en dat komt allemaal door jou.
begrepen!!!!!

allasian

#9

Citeerja dat moet ik zeker zeggen. vooral tegen jou. en nou ophouden want het dwaalt af van het onderwerp. en dat komt allemaal door jou.
begrepen!!!!!

Jij moest dat leren,niet zeggen dislectische nONo.

Ilizi

CiteerWat wel vast staat id de laatste dynastieen van de Faroa's Imazighen waren. (van de 21ste tot de 26ste dynasty als ik me niet vergis).

Er is hiernaar wetenschappelijk onderzoek gedaan en is gepubliceerd (ik denk in het boek the berbers).

Men zegt ook dat Misra uit het Amazigh woord Mizra komt.

M + izra = zij met stenen

denk aan
m + idharen = zij met (grote) benen (etc,)

Bij mannelijk woorden is het B
B + uzedjif = hij met (grote) hoofd

Mizra omdat de nijl bij stromingen stenen aan de over ...

of is het vanwege de pyramiden en miljoenen stenen???
m +
Azul

Ik denk het niet dat Misra van m îzra komt dat dacht ik ook vroeger, maar wat ik van een vriend van mij gehoord heb. Misra betekent mmis n Ra)Een farao noemde zichzelf altijd mmis n Ra als hij iets presenteert.
Tanemmirt.

Ilizi

#11

Citeerof
misra

mis an ra = zoon van Ra (Ra = de zonnekoning van Egypte in der tyd).

zo kun je nog meer vergelijkingen verzinnen.. dus wat zegt het dan over imazighen..
Azul
Sorry mensen noebbia heeft het al gezegd ik heb het niet gelezen mijn excuus

Tanemmirt.

Ibn_Toemart

#12
Azul beste broeders en zusters

Een vraag aan jullie nu, gaan ze het tamazight aanleren met het tifinagh schrift of gewoon in het latijn. Ik ben gefascineerd door het tifinagh en ik zou niet echt willen dat ze dit zouden verwaarlozen door in het latijnse schrift de taal aan te leren????

Ilizi

#13

CiteerAzul beste broeders en zusters

Een vraag aan jullie nu, gaan ze het tamazight aanleren met het tifinagh schrift of gewoon in het latijn. Ik ben gefascineerd door het tifinagh en ik zou niet echt willen dat ze dit zouden verwaarlozen door in het latijnse schrift de taal aan te leren????
Azul
Ik denk dat het antwoord op jou vraag hier kan vinden:
http://www.amazigh.nl/content/artlees.php?artid=224

Ibn_Toemart

#14
Syphax.nl vermeld dat het tamazight in het latijnse schrift zal onderwezen worden. Antwoord iemand aub duidelijk en bedankt voor de url;D

Wat wordt het nu voor marokko het tifinagh of het latijns ??