Geen Tarifest??? wat....Vernederlandisering

Gestart door ait_touzini, 23/09/2003 om 14:54:58

ait_touzini

ien sraam xouam a yathma,

Ik ken een paar Irifiyan hier die nauwelijks tarifest spreken, Terwijl hun ouders 100% riffijns zijn.Ze verstaan het wel. Als ik in het Tarifest tegen hun praat antwoorden ze in het Nederlands terug. Ik kijk dan naar de turken: ze praten turks en niemand verstaat hun. Ik denk dan: Waarom hebben jullie geen tmazight geleerd man, hoe moeten jullie jezelf redden?  Arabieren praten toch ook Arabisch tegen elkaar. Hier kan je ook zien dat irifiyan hun band met Arif verliezen.  een paar zijn met Nederlandse vrouwen getrouwd. Ze vernederlandiseren eigenlijk toch.

VINDEN JULLIE DAT DEZE NEPPE IRIFIYAN ALSNOG TARIFEST MOETEN LEREN? HOE???? BV.IS ER OOK EEN TAALPOCKET IN HET TARIFEST?

Jackal

Citeerien sraam xouam a yathma,

Ik ken een paar Irifiyan hier die nauwelijks tarifest spreken, Terwijl hun ouders 100% riffijns zijn.Ze verstaan het wel. Als ik in het Tarifest tegen hun praat antwoorden ze in het Nederlands terug. Ik kijk dan naar de turken: ze praten turks en niemand verstaat hun. Ik denk dan: Waarom hebben jullie geen tmazight geleerd man, hoe moeten jullie jezelf redden?  Arabieren praten toch ook Arabisch tegen elkaar. Hier kan je ook zien dat irifiyan hun band met Arif verliezen.  een paar zijn met Nederlandse vrouwen getrouwd. Ze vernederlandiseren eigenlijk toch.

VINDEN JULLIE DAT DEZE NEPPE IRIFIYAN ALSNOG TARIFEST MOETEN LEREN? HOE???? BV.IS ER OOK EEN TAALPOCKET IN HET TARIFEST?

kennis is macht, als je een taal beheerst maar geen kennis bezit, dan ben je nog steeds nergens
jou heb ik enkel horen klagen,
ik heb geen greintje van 'kennis' mogen ondervinden bij jou
je kan misschien perfect tamazight spreken,
maar hoe wil je je broeders en zusters helpen?
door ze steeds te zeggen dat zus en zo en dit en dat?

maakde site interessant door iets interessants te zeggen!

ait_touzini

wa ya jackal,

Aan jouw reactie kun je zien dat jij helemaal geen hersens hebt. Jij behoort ook tot de vergenederlandiseerde berbers. hahahha.

Je hoeft hier niet weer op te reageren. Ik zal mijn tijd niet aan jouw verdoen!!! FAKSGAR

iwa beslama ya jackassssssss!!!!

hamza

azul
ik vind als je mazigh bent de taal hoort er bij moeder taal dus.
fout zit dus bij de ouders die hun kinderen tmazight niet hebben geleerd.
men is verplicht kinderen van klien af hun moeder laal te leren.

ait_touzini

Citeerazul
ik vind als je mazigh bent de taal hoort er bij moeder taal dus.
fout zit dus bij de ouders die hun kinderen tmazight niet hebben geleerd.
men is verplicht kinderen van klien af hun moeder laal te leren.

helemaal met je eens a Hamza. De schuld zit ook bij de ouders. Maar de kinderen nemen vaak ook niet de moeite om het te gaan leren. Ze beschouwen het ook als minderwaardig. Toch??? Het zal nog een grote probleem worden, daar ben ik van overtuigd.

Hafek ya Hamza

Dora

Citeerhelemaal met je eens a Hamza. De schuld zit ook bij de ouders. Maar de kinderen nemen vaak ook niet de moeite om het te gaan leren. Ze beschouwen het ook als minderwaardig. Toch??? Het zal nog een grote probleem worden, daar ben ik van overtuigd.

Hafek ya Hamza
de ouders hoeven niet altijd overal de schuld van te krijgen. de kinderen zijn voor een grote deel op school of buiten, ze worden gedwongen om het nederlands te praten (het nederlands is ook een taal waarin je je makkelijk in kan uitten ook wat betreft gevoelens).

ten tweede het tmazight is er in verschillende dialecten, voor veel kinderen erg verwarrend, de turken hebben maar 1 taal and that's it.........

ighes

Citeerde ouders hoeven niet altijd overal de schuld van te krijgen. de kinderen zijn voor een grote deel op school of buiten, ze worden gedwongen om het nederlands te praten (het nederlands is ook een taal waarin je je makkelijk in kan uitten ook wat betreft gevoelens).

ten tweede het tmazight is er in verschillende dialecten, voor veel kinderen erg verwarrend, de turken hebben maar 1 taal and that's it.........

Ach, wij Imazghen mogen onze ouders nooit de schuld geven ook zijn ze fout.
Ik denk dat de ouders die met hun kinderen bewust geen Tmazight spreken toch wel fout bezig zijn. Als deze kinderen later geen Tmazight spreken dan ligt toch een deel van de schuld wel bij de ouders. Ik vind dat je je ouders hier best wel mag op aanspreken.

ait_touzini

Citeerde ouders hoeven niet altijd overal de schuld van te krijgen. de kinderen zijn voor een grote deel op school of buiten, ze worden gedwongen om het nederlands te praten (het nederlands is ook een taal waarin je je makkelijk in kan uitten ook wat betreft gevoelens).

De schuld zit wel degelijk bij de ouders. Sommigen moedigen de kinderen ook aan om Nederlands te praten omdat ze zeggen dat Tmazight niets voorsteld. Het Tariffest is wel te leren als je de moeite ervoor neemt. Het Tariffest bestaat heus niet uit dialecten hoor. De woorden verschillen alleen met bv. 1 klank. Bv: Willen : Arzoux(omgeving Nador) en Azoux (ait touzine). Dus dialecten is gewoon onzin. Dat is geen excuus. Iemand die een beetje het Tariffest beheerst kan in alle Rif-streken het verstaan.

allasian

Citeerien sraam xouam a yathma,

kun je ook verder dan cliches denken??

ait_touzini

Citeerkun je ook verder dan cliches denken??

Wa ya alassian,

Deze probleem zal als maar groter worden, jij hoeft er niets aan te doen. Jij slaapt, eet enz. Wat kan het jou ook schelen. zO'N KORTE LAFFE ANTWOORD ZEGT AL GENOEG.
Ga maar naar de Maghreb Forum om over Marokko te praten i.p.v "mijn cliches" of niet a boe-kejoh.
DIT IS EEN FORUM WAAR PROBLEMEN BESPROKEN KUNNEN WORDEN.
OF MOETEN WE HET OVER DE STEDEN CASA, RABAT ENZ. EN HOE MOOI MAROKKO NIET IS!?

ze3iem

nee ik vind dat je niet zo maar de ouders hiervan de schuld kan geven, ten minste in de veel van de gevallen niet.

wat ik heb gemerkt is dat er in een gezin met toch wel een aantal kinderen vaak de oudste beter tmazight spreken dan de wat jongeren.
Ik denk weer dat dat komt doordat de oudere broers of zussen in het tmazight zijn opgevoed door ouders (een taal)....
De jongeren worden dan weer op hun beurt tmazight door de ouders en nederlands door de ouderen broers/zussen opgevoed (twee talen door elkaar wekt toch wat verwarring op en uiteindelijk verkies je de meest gebruikte taal/nederlands dus). Je ziet ook dat broers en zussen onderling toch meer nederlands spreken dan tmazight. dat wordt alleen nog met de ouders en oudere familieleden gepraat.

allasian

CiteerWa ya alassian,

Deze probleem zal als maar groter worden, jij hoeft er niets aan te doen. Jij slaapt, eet enz. Wat kan het jou ook schelen. zO'N KORTE LAFFE ANTWOORD ZEGT AL GENOEG.
Ga maar naar de Maghreb Forum om over Marokko te praten i.p.v "mijn cliches" of niet a boe-kejoh.
DIT IS EEN FORUM WAAR PROBLEMEN BESPROKEN KUNNEN WORDEN.
OF MOETEN WE HET OVER DE STEDEN CASA, RABAT ENZ. EN HOE MOOI MAROKKO NIET IS!?
Degene die geinterreseerd zijn in Tamazight die zullen het leren,die anderen die er geen moer om geven,niet.Het zijn kinderen in Nederland,Belgie,Frankrijk,Spanje.Kinderen uit Nederland spreken beter Tamazight dan die uit de andere landen.
Madonna en Sly Stallone kunnen ook geen italiaans.

Het enigste wat je kunt doen is bij je eigen kinderen Tamazight in hun ziel wortel laten slaan,Niet iedereen is daar even goed in.

Dora

CiteerAch, wij Imazghen mogen onze ouders nooit de schuld geven ook zijn ze fout.
Ik denk dat de ouders die met hun kinderen bewust geen Tmazight spreken toch wel fout bezig zijn. Als deze kinderen later geen Tmazight spreken dan ligt toch een deel van de schuld wel bij de ouders. Ik vind dat je je ouders hier best wel mag op aanspreken.

nee ighes zo bedoel ik het niet. natuurlijk zitten sommige ouders fout omdat ze hun taal verwaarlozen en of het nederlands of het arabisch met hun kids praten. maar wat mij erg opvalt is dat juist de imazighen hun ouders al te snel de schuld geven. er hoeft maar wat te gebeuren met hun kinderen en de ouders zijn de schuldigen.
mijn zus bv heeft haar kinderen in het tmazight opgevoed, maar naarmate ze ouder werden zijn ze alleen maar het nederlands gaan praten. er zit er zelfs eentje tussen die je echt niet begrijpt als je het tmazight tegen haar praat. zit mijn zus dan nu fout????? ondanks dat ze haar niet begrijpt praat ze toch in het tmazight tegen haar........

dat bedoel ik met niet altijd de ouders de schuld geven.
er zijn ook zat criminele jongeren waarvan de ouders absoluut niets te verwijten valt. vaak is de omgeving een stimulans voor de kinderen, en als ze het meeste tijd daar doorbrengen zullen ze zich aanpassen en die gedragingen overnemen of het nou met de taal te maken heeft of met iets anders............

Dora

CiteerHet Tariffest bestaat heus niet uit dialecten hoor. De woorden verschillen alleen met bv. 1 klank. Bv: Willen : Arzoux(omgeving Nador) en Azoux (ait touzine). Dus dialecten is gewoon onzin. Dat is geen excuus. Iemand die een beetje het Tariffest beheerst kan in alle Rif-streken het verstaan.
hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm?????????............mag ik aan jou vragen wat jij verstaat onder dialect dan???? als een stam een ander klank heeft en het dus anders uitspreekt dan is het toch al een ander dialect???.......
kijk maar naar de irifien, sous, shluh, iqbaylen enz enz enz......(alleen al tuseen de iriffien is er al verschil, een eqzenee zal echt niet altijd een aitwayeger verstaan (believe me)....

maar goed, je hebt gelijk over de ouders. sommige ouders is het zeker wel te verwijten omdat ze hun kinderen het tmazight niet aanleren....

mara

Citeernatuurlijk zitten sommige ouders fout omdat ze hun taal verwaarlozen en of het nederlands of het arabisch met hun kids praten. maar wat mij erg opvalt is dat juist de imazighen hun ouders al te snel de schuld geven.
wederom slaat het de plank volkomen mis:)