Hoofdmenu

Voor "Bouaouiouach"; Izenzarn

Gestart door SmartSexyCool, 14/02/2006 om 19:25:17

SmartSexyCool

Het meest populaire liedje van de Izenzarn:

http://ifssi.free.fr/site/index_fichiers/Page1177.htm

Immi henna, Igigil, wat wees betekent.


Igout Abdelhadi



Kabyle meets Souss in Agadir; privècollectie van SSC ;D

Igout Abdelhadi, leadzanger Izenzarn en Idir in Agadir.














Met alle liefde voor je gedaan, het is Valentijnsdag, dus....;D Wat ben ik toch een lieverdje..

Tamza

Klinkt erg mooi, zeg. Kun je een vertaling geven?

Dora

oww prachtig...zooo mijn style

Tamza

Het nummer Tidukla klinkt ook super. Jammer dat ik er maar een klein beetje van begrijp.

Ighes

#4
Mooi Amazigh muziek... misschien kan z'n trotse Tassusit ons het ene en het andere over deze band vertellen.

Zoals hoe lang ze bestaan en waar ze vandaan komen. En is hun muziek hier in Nederland te koop?

SmartSexyCool

Citaat van: Tamza op 14/02/2006 om 19:26:58
Klinkt erg mooi, zeg. Kun je een vertaling geven?


Leuk dat je het mooi vindt ;) Ik zal dit liedje wel even voor jou vertalen.

Igout zingt hier over zijn jeugd. Het is nu letterlijk vertaald, maar het heeft een poëtische achtergrond, dus Amarg.

                            IMMI HENNA=MIJN LIEVE MOEDER           


"Alleen mijn lieve moeder heeft heel mijn hart en "lever"

Zij is degene die haar knie strekt zodat ik mij kan schuilen

Onder haar "ADDAL" (omslagdoek) vind ik bescherming

Zij maalt en haalt water ondanks de hitte of kou

Zij buigt zich voor de ruzies van mijn vader en krijgt slaag toe

Oh vader, als je mijn moeder ziet, respecteer ons dan

Als zij maar even uit je zicht is, pak je al de stok om haar te slaan

Oh, degene die wees is, degene die zijn moeder verloren heeft

En zijn vader door zijn moeder achtergelaten is als prooi voor andere vrouwen

Oh, degene die wees is, het zijn de muren die je troost bieden en de aarde zicht

Allah,als de ziel maar eventjes in het lichaam van de dode zou terugkeren

Zodat hij zijn kind maar eventjes kon aanzien"



Graag gedaan ;)




Tamza

Heel erg bedankt. Hele mooie tekst. Ik had jaar terug voor het eerst 2 nummers van Izenzaren gehoord en ik was meteen verkocht. Baal alleen dat ik er zo weinig van begrijp. Izenzarn is naar ik heb begrepen van het genre van Nass El Ghiwane en Twattoun: protestliederen en liederen over het harde leven.

SmartSexyCool

#7
Citaat van: Ighes op 14/02/2006 om 19:43:47
Mooi Amazigh muziek... misschien kan z'n trotse Tassusit ons het ene en het andere over deze band vertellen.

Zoals hoe lang ze bestaan en waar ze vandaan komen. En is hun muziek hier in Nederland te koop?


Azul,

Ze zijn sinds 1972 opgericht en zijn van origine protestzangers. Ze komen uit de Souss en zijn de lievelingen van het Souss-publiek ;) Hun liedjes zijn heel herkenbaar en gaan over het leven; vreugde en verdriet, liefde en pijn. Maar ook liedjes die de Amazighsituatie aan gaan, liedjes over Imazighen die nu voor minder worden aangezien, maar eens sterk zullen terugkeren; dit zijn vooral liedjes van hun oude repetoire.

" Iggout Lbrih" , " er is veel geschreeuw, maar.." 

" Izd Ghikad atram",  " is dit wat jullie willen"

"Ur imut ulggmad" ,   " de slang is nog lang niet dood"

" Rmmin Mddn",  "men is moe" ,Tidukla er nog vele andere liedjes gaan alleen maar over de Amazigh, zijn verleden, heden en toekomst.


Ik word altijd heel positief emotioneel van hun liedjes ;) Vooral als je de taal begrijpt en je de situatie waarover Izenzarn zingen kan inleven, is het een lust voor je oortjes ;D


Hun cd's zijn ook verkrijgbaar in Nederland. Ik heb wat meer geluk, ik heb hun hele collectie + handtekening gekregen van the man himself, Igout en een heerlijke knuffel...Igout is een echte kunstenaar, heeft lak aan commercie. Zingt,schrijft en treedt alleen op wanneer hij wilt en het gevoel er voor heeft. Hij leidt een teruggetrokken bestaan aan zee in het plaatsje Mirleft, hij komt oorspronkelijk uit Agadir..Z'on bestaan zou ik ook wel willen hebben...zucht.

SmartSexyCool

#8
Citaat van: Tamza op 14/02/2006 om 22:39:48
Heel erg bedankt. Hele mooie tekst. Ik had jaar terug voor het eerst 2 nummers van Izenzaren gehoord en ik was meteen verkocht. Baal alleen dat ik er zo weinig van begrijp. Izenzarn is naar ik heb begrepen van het genre van Nass El Ghiwane en Twattoun: protestliederen en liederen over het harde leven.

Graag gedaan, meid. Klopt, het zijn ook protestzangers. Nass El Ghiwane zijn ook Imazighen, alleen zij zingen in het Darija zodat het ook voor anderen verstaanbaar was, maar goed.


bouaouiouach

azul marra
je bent heel lieve smartsexycool, ik bedank je zeer, weet je wat, ik krijg mijn jeugd terug als ik ze horen zingen, vooral het lied (imi hnna, 3awdas adassanou, ouhouy ouhouy, wad itmoudou en de anderen natuurlijk,
dit is de muziek en teksten die ik graag wil horen.
tannemiert a gma,  mohammed

bouaouiouach

ik vind fatima taba3amrant ook niet slecht hoor.

SmartSexyCool

Citaat van: bouaouiouach op 15/02/2006 om 18:14:04
azul marra
je bent heel lieve smartsexycool, ik bedank je zeer, weet je wat, ik krijg mijn jeugd terug als ik ze horen zingen, vooral het lied (imi hnna, 3awdas adassanou, ouhouy ouhouy, wad itmoudou en de anderen natuurlijk,
dit is de muziek en teksten die ik graag wil horen.
tannemiert a gma,  mohammed

Graag gedaan, a gmatengh Bouaouiouach....Enne, ik ben een "ultma", zo heb je weer een woordje geleerd ;)

SmartSexyCool




Toppers van een Izenzarn in de jaren '70 ;D

Ighes

Citaat van: SmartSexyCool op 14/02/2006 om 22:51:05
Citaat van: Ighes op 14/02/2006 om 19:43:47
Mooi Amazigh muziek... misschien kan z'n trotse Tassusit ons het ene en het andere over deze band vertellen.

Zoals hoe lang ze bestaan en waar ze vandaan komen. En is hun muziek hier in Nederland te koop?


Azul,

Ze zijn sinds 1972 opgericht en zijn van origine protestzangers. Ze komen uit de Souss en zijn de lievelingen van het Souss-publiek ;) Hun liedjes zijn heel herkenbaar en gaan over het leven; vreugde en verdriet, liefde en pijn. Maar ook liedjes die de Amazighsituatie aan gaan, liedjes over Imazighen die nu voor minder worden aangezien, maar eens sterk zullen terugkeren; dit zijn vooral liedjes van hun oude repetoire.

" Iggout Lbrih" , " er is veel geschreeuw, maar.." 

" Izd Ghikad atram",  " is dit wat jullie willen"

"Ur imut ulggmad" ,   " de slang is nog lang niet dood"

" Rmmin Mddn",  "men is moe" ,Tidukla er nog vele andere liedjes gaan alleen maar over de Amazigh, zijn verleden, heden en toekomst.


Ik word altijd heel positief emotioneel van hun liedjes ;) Vooral als je de taal begrijpt en je de situatie waarover Izenzarn zingen kan inleven, is het een lust voor je oortjes ;D


Hun cd's zijn ook verkrijgbaar in Nederland. Ik heb wat meer geluk, ik heb hun hele collectie + handtekening gekregen van the man himself, Igout en een heerlijke knuffel...Igout is een echte kunstenaar, heeft lak aan commercie. Zingt,schrijft en treedt alleen op wanneer hij wilt en het gevoel er voor heeft. Hij leidt een teruggetrokken bestaan aan zee in het plaatsje Mirleft, hij komt oorspronkelijk uit Agadir..Z'on bestaan zou ik ook wel willen hebben...zucht.



Kijk dat is een leuke manier om Isusseyn te leren kennen, geen één Arifi zal iets negatiefs zeggen. We werden hier een beetje gek van een of andere Tasussit, die een beetje vreemd deed.

Als e tijd hebt vertaal zoveel mogelijk, maar wel letterlijk en het liefts met Tasussit er naast.

Azul.