De Souss en haar steun aan de Rif.

Gestart door SmartSexyCool, 14/02/2006 om 18:50:17

SmartSexyCool

"Toen Abbas Mesaadi door de moordenaars van Arabisch Hizb Istiqlal in Fes in 1956 werd vermoord, braken er overal in Marokko opstanden uit tegen de Arabieren, in Rif, in Atlas, in Souss.

Abbas werd geboren in de Atlas. Hij was de tweede man na Abdelkrim Al-Khattabi tijdens de oorlog tegen het Europese kolonialisme. Toen Mulay Mohand Silam Amziane in 1958 de bevolking van Arif wilde organiseren om zich tegen de invasie door Arabieren voor te bereiden, heeft hij steun gekregen bij Imazighen uit Souss. Daar lagen wapens voor hem klaar. Die wapens waren kado van Imazighen uit Zuid Marokko voor Arif bevolking om zichzelf te verdedigen tegen de moordenaars van Arabische milities van Istiqlal.Imazighen waren altijd een eenheid geweest tegen Arabische onderdrukking. Lees hier de geschiedenis van Rif in 1958 hier:

www.mondeberbere.com

Zoek naar “memoires d’un combattant” (Herinneringen van een verzetstrijder uit Rif).

Azul,

Ik wil weten eigenlijk weten wat hier van waar is, sterker nog is men hier van op de hoogte?

SmartSexyCool

Ameziane, dit vind ik dus een serieus onderwerp. Ik wil hier graag meer over weten ;)

ameziane

Citaat van: SmartSexyCool op 21/02/2006 om 20:35:32
Ameziane, dit vind ik dus een serieus onderwerp. Ik wil hier graag meer over weten ;)
Op mijn beurt vind ik jouw topics oninteressant. Dus barst maar!

MBTiza

Citaat van: SmartSexyCool op 14/02/2006 om 18:50:17
"Toen Abbas Mesaadi door de moordenaars van Arabisch Hizb Istiqlal in Fes in 1956 werd vermoord, braken er overal in Marokko opstanden uit tegen de Arabieren, in Rif, in Atlas, in Souss.

Abbas werd geboren in de Atlas. Hij was de tweede man na Abdelkrim Al-Khattabi tijdens de oorlog tegen het Europese kolonialisme. Toen Mulay Mohand Silam Amziane in 1958 de bevolking van Arif wilde organiseren om zich tegen de invasie door Arabieren voor te bereiden, heeft hij steun gekregen bij Imazighen uit Souss. Daar lagen wapens voor hem klaar. Die wapens waren kado van Imazighen uit Zuid Marokko voor Arif bevolking om zichzelf te verdedigen tegen de moordenaars van Arabische milities van Istiqlal.Imazighen waren altijd een eenheid geweest tegen Arabische onderdrukking. Lees hier de geschiedenis van Rif in 1958 hier:

www.mondeberbere.com

Zoek naar “memoires d’un combattant” (Herinneringen van een verzetstrijder uit Rif).

Azul,

Ik wil weten eigenlijk weten wat hier van waar is, sterker nog is men hier van op de hoogte?

Ten eerste  Abbas El Masaadi is van een andere tijdperk dan Mulay Mouhend.

Ten tweede wou Mohamed n Hajj Selam een vreedzame opstand. Een aantal mensen om hem heen riepen op tot een geweldadige opstand, ikzelf heb dit van mijn vader die dit allemaal van dichtbij heeft meegemaakt. Zo werd een broertje van mijn opa benaderd voor wapens omdat hij net 30 jaar derop had zitten in dienst van het Spaanse leger en was dus net terug uit Spanje (vocht aan de zijde van Franco). Ik weet wel dat na de onafhankelijkheid drie opstanden zijn geweest in drie amazightalige gebieden waar die van de Rif de hevigste was, de andere twee waren in de Atlas en Tafilalt. De Imazighen was toen waren wel heel Arabisch georienteerd dus dit had niets van doen met de Amazigh-identiteit.

Izwan

Wil ij hiermee zeggen dat de Arabische georiënteerd Imazighen niet voor Amazigh-identiteit opkomen? Abdelkrim was ook Arabische georiënteerd.
In 1958/1959 hadden iriffijen 18 wensen. Een van de wensen was dat de Arif alleen door iriffijen ambtenaren dient bestuurd te worden. Deze wens was om Tamazight identiteit in Arif te beschermen: Je hoef geen Arabische of Frans te spreken om met overheid instanties te communiceren en voor je rechten op te komen….

Hier is het laatste interview met Mohamed n Hajj Selam. Helaas, hij is in het Arabische geschreven.
http://www.geocities.com/rifland9/amazyan.html