Waar blijven de jonge Turkse schrijvers?

Gestart door Dobry Den, 14/02/2006 om 12:53:30

Dobry Den

Citaat van: allasian op 14/02/2006 om 16:31:54
De fout zit em in het woordje "alleen".

Wat dus maakt dat Identiteit meer dan alleen taal is.


Citaat van: allasian op 14/02/2006 om 16:31:54Maar taal neemt zo'n belangrijke positie in dat je het niet kunt wegcijferen aan andere factoren. Je kunt het toch niet verwaarlozen.
Leer gewoon je taal,wat is daar nou zo moeilijk aan. Mensen leren zelfs vreemde talen laat staan hun eigen.

Mischien voor jou, maar dat hoeft voor een ander niet te gelden. Identiteit is een subjectief gegeven. Jij kan niet zeggen welke identiteit iemand anders moet aannemen of afstand van moet nemen. 

abrid

Citaat van: ameziane op 14/02/2006 om 16:27:25
Citaat van: abrid op 14/02/2006 om 16:23:31
Citaat van: ameziane op 14/02/2006 om 15:07:15
De positie van de Turkse taal is in de verste verte niet te vergelijken met het Tamazight, dat behoeft geen nadere duiding. Verder hebben de Turken een nationaal gevoel(en identiteit) en vaderlandsliefde krijgen kinderen met de paplepel ingegoten.
Verder is uit onderzoeken gebleken dat Turken hun identiet koppelen aan het spreken van de taal.

Bij ons is dat allemaal anders.

Daar heb je wel gelijk maar waarom spreken Koerden wel hun taal onderling?
Ik weet niet hoe het bij jou gesteld is, maar de Koerden die ik ken hebben toch ook een minderwaardigheidscomplex, pas als je doorvraagt komen ze er voor uit Koerd te zijn.

Sinds een aantal weken hebben we er een Koerd bij op de werkvloer. En die heeft daar toevallig geen last van. Maar ja uitzonderingen heb je overal.

Dobry Den

#62
Citaat van: allasian op 14/02/2006 om 15:54:01
Citaat van: ! op 14/02/2006 om 15:52:06
Het gaat hier niet over wie gelijk of ongelijk heeft. Ieder bekijkt het inderdaad vanuit zijn eigen invalshoek, referentiekader enz enz. Je vorige citaat over objectiviteit van Ighes is gewoon gelul.
Je kan wel zeggen dat het gelul is maar zonder te verklaren waarom,komen we ook geen stap verder.

Tis van het zotte dat ik dit moet verklaren, maar vooruit. Je geeft zelf aan dat ieder het van zijn invalshoek bekijkt. Dat maakt het alsowieso gekleurd en dus subjectief.  Van Ighes mogen Imazighen die geen Tamazight spreken zich geen Imazighen noemen.  Das zijn recht om het te vinden, maar het is wel zijn mening (=subjectief). Komt erbij dat hij zichzelf beschouwt  als een Amazigh. Je kunt dus niet zeggen dat een buitenstaander hier het woord heeft gevoerd en hij niet betrokken is/voelt bij dit onderwerp.  Kortom, het was gelul wat je beweerde.

Tamza

Ben helemaal eens met !. Mensen moeten eens ophouden met dat gezeik dat je alleen een (T)Amazigh(t) bent wanneer je het Tmazight vloeiend beheerst. Mijn Amazigh-identiteit ontleen ik niet aan de taal alleen.

Idioten die dit gare argument volhouden, zullen uiteindelijk zelf de Amazigh-identiteit vermoorden. Vroeger durfde ik nauwelijks Thmazight te spreken bij Imazighen die het veel beter beheersen dan ik (en die ook vinden dat je alleen een Tamazight bent wanneer je het Tmazight beheerst). Door dat schaamte- en schuldgevoel over mijn gebroken Tmazight leerde ik in feite niets. Want in de praktijk leer je. Wanneer ik een fout maak, dan vind ik het fijn om verbeterd te worden, en niet om uitgelachen te worden of een wijzende vinger te krijgen van 'oh ze bakt er niks van, kijk hoe nep.' Doe toch normaal. Mensen die mij nu uitlachen of wat dan ook wanneer ik een fout maak, krijgen een dikke _l_ voor hun neus.

Samariaan

Oei Tamza dit komt me ook bekent voor. Zo erg tijdens een bepaald periode dat wanneer sommige mensen mij vroegen of ik het sprak, ik gewoon nee zei. Een soort minderwaardigheids complex. En klopt dat inderdaad mensen opmerkingen maakte e.d. maar opmerkingen my **** Ben niet in Arif opgegroeid dus niemand hoeft perfectie te verwachten.

Dobry Den

#65
Citaat van: Tamza op 14/02/2006 om 17:33:50
Idioten die dit gare argument volhouden, zullen uiteindelijk zelf de Amazigh-identiteit vermoorden.

Ik wil mensen niet in een verdachthoekje zetten, maar ik heb mijn twijfels of deze mensen oprecht voor een groter bewustwording van de Tamazight-identiteit in Nederland staan. Mijn indruk is dat ze met deze argumentatie  het Tamazight exclusief willen maken. Tamazight als status symbool, voorbehouden aan een klein exclusief groepje.  En ondertussen wel klagen dat er zo weinig mensen voor het Tamazight opkomen. Het doet me denken aan heel dat Arabisering wat heeft plaatsgevonden. Imazighen worden geindoctrineerd met het idee dat ze Arabieren zijn en daarna worden ze door 'zuivere' Arabieren uit het midden-oosten voor nep-Arabische Afrikanen versleten. Dus eerst opnemen in de 'groep' om ze vervolgens weer uit te sluiten.

SmartSexyCool

Jullie doen veels te ingewikkeld en zoeken er te veel achter. Ik ben niet in de Souss geboren of opgegroeid en ik ben pas op latere leeftijd begonnen met het spreken van Tamazight; ik kende geen woord. Het zijn mijn ouders die mij wezen op mijn afkomst en wie ik eigenlijk ben; geloof me, dan ga je nieuwsgierig worden naar je roots en leer je de taal vanzelf. Ik heb mij geen enkel moment geschaamd om het feit dat ik toen slecht Tamazight sprak en ik werd er ook niet op aangekeken; men vond het eerder charmant ;)


Het gaat er om dat je weet wie je bent en waar je vandaan komt. Taal is onderdeel van een cultuur en niet zo zeer van identiteit. Kijk mij nu, ik beheers nu bijna alle Amazightalen van Marokko en Algerije ;D

allasian

#67
Citaat van: Tamza op 14/02/2006 om 17:33:50
Ben helemaal eens met !. Mensen moeten eens ophouden met dat gezeik dat je alleen een (T)Amazigh(t) bent wanneer je het Tmazight vloeiend beheerst. Mijn Amazigh-identiteit ontleen ik niet aan de taal alleen.
Hey,wie zegt dat je het vloeiend moet beheersen ? Ik niet. Het enige wat ik duidelijk wil maken is dat taal niet te verwaarlozen is. Een poging is al een heel eind op weg.

allasian

quote Identiteit is meer dan taal unquote Is taal daarom te verwaarlozen ?


allasian

Citaat van: ! op 14/02/2006 om 18:16:34
Ik wil mensen niet in een verdachthoekje zetten, maar ik heb mijn twijfels of deze mensen oprecht voor een groter bewustwording van de Tamazight-identiteit in Nederland staan. Mijn indruk is dat ze met deze argumentatie  het Tamazight exclusief willen maken. Tamazight als status symbool, voorbehouden aan een klein exclusief groepje..
Tja, je sluit toch je zelf buiten omdat je het niet leert of niet wilt leren. Wie houdt jou tegen ?

Dobry Den

Citaat van: allasian op 14/02/2006 om 21:20:34
Citaat van: ! op 14/02/2006 om 18:16:34
Ik wil mensen niet in een verdachthoekje zetten, maar ik heb mijn twijfels of deze mensen oprecht voor een groter bewustwording van de Tamazight-identiteit in Nederland staan. Mijn indruk is dat ze met deze argumentatie  het Tamazight exclusief willen maken. Tamazight als status symbool, voorbehouden aan een klein exclusief groepje..
Tja, je sluit toch je zelf buiten omdat je het niet leert of niet wilt leren. Wie houdt jou tegen ?

Is dit persoonlijk aan mij gericht? zo ja, dan wil ik het volgende kwijt. Ik heb geen toestemming van anderen nodig om mezelf Tamazight te vinden. Ook geen behoefte om te bedelen voor acceptatie noch tot een groep mensen te behoren die het Tamazight voor zichzelf trachten te claimen. Verder ben ik hier niemand verantwoording schuldig voor het feit dat ik het Tamazight slecht beheers.

Zo nee, dan heb ik dit maar ook ff gezegd.

Dobry Den

Citaat van: allasian op 14/02/2006 om 21:12:18
quote Identiteit is meer dan taal unquote Is taal daarom te verwaarlozen ?



De enige die hier over taalverwaarlozing hebben, ben jij en MbTizi.

Tamza

Citaat van: allasian op 14/02/2006 om 21:03:52
Hey,wie zegt dat je het vloeiend moet beheersen ? Ik niet. Het enige wat ik duidelijk wil maken is dat taal niet te verwaarlozen is. Een poging is al een heel eind op weg.

Ik schreef ook niet dat jij dat expliciet beweert. Ik beschrijf hier een constatering die ik in mijn omgeving vaak zie en heb gezien, en wat ik Ighes en Abrid in deze topic nu ook hoor zeggen. Een waarneming waar ik mij aan stoor.

Om in het algemeen nog even terug te komen op de bewering van Abrid dat Imazighen vaker Nederlands spreken onderling vanwege een minderwaardigheidscomplex; hier ben ik het absoluut niet mee eens. Ik heb werkelijk nooit een minderwaardigheidscomplex gevoeld over mijn Amazigh-identiteit en toch spreek ik het Tmazight niet zo goed als mijn ouders. Dit komt o.a. omdat ik nooit les in het Tmazight heb gekregen op de basisschool. Dat komt omdat ik Arabisch heb geleerd in de moskee ipv het Tmazight. Dat komt omdat Imazighen die beter Tmazight spreken dan ik, mij uitlachten vanwege mijn fouten. Dat komt omdat ik in mijn jeugd vriendjes en vriendinnetjes had van verschillende afkomsten dan het Marokkaans alleen. Er zijn dus tal van oorzaken te benoemen, bovenstaande voorbeelden gelden i.e.g wel voor mij. Mensen moeten niet zo snel grijpen naar het excuus 'identiteitscrisis' of 'schamen zich voor hun identiteit.' Dat is dikke bullshit.

allasian

Citaat van: ! op 14/02/2006 om 22:19:29
Is dit persoonlijk aan mij gericht? zo ja, dan wil ik het volgende kwijt. Ik heb geen toestemming van anderen nodig om mezelf Tamazight te vinden. Ook geen behoefte om te bedelen voor acceptatie noch tot een groep mensen te behoren die het Tamazight voor zichzelf trachten te claimen.
Nou ik ben nooit bij die verenigingen lid geweest,jij wel ? Ik ben nooit naar een amazigh-festival geweest,jij wel ?
CiteerVerder ben ik hier niemand verantwoording schuldig voor het feit dat ik het Tamazight slecht beheers.
ook niet jezelf ? Mischien is je Tamazight beter dan je denkt.


allasian

Citaat van: Tamza op 14/02/2006 om 22:33:00
Om in het algemeen nog even terug te komen op de bewering van Abrid dat Imazighen vaker Nederlands spreken onderling vanwege een minderwaardigheidscomplex; hier ben ik het absoluut niet mee eens. Ik heb werkelijk nooit een minderwaardigheidscomplex gevoeld over mijn Amazigh-identiteit en toch spreek ik het Tmazight niet zo goed als mijn ouders. Dit komt o.a. omdat ik nooit les in het Tmazight heb gekregen op de basisschool. Dat komt omdat ik Arabisch heb geleerd in de moskee ipv het Tmazight. Dat komt omdat Imazighen die beter Tmazight spreken dan ik, mij uitlachten vanwege mijn fouten. Dat komt omdat ik in mijn jeugd vriendjes en vriendinnetjes had van verschillende afkomsten dan het Marokkaans alleen. Er zijn dus tal van oorzaken te benoemen, bovenstaande voorbeelden gelden i.e.g wel voor mij. Mensen moeten niet zo snel grijpen naar het excuus 'identiteitscrisis' of 'schamen zich voor hun identiteit.' Dat is dikke bullshit.
Ja dat is waar,maar ik vind het raar dat eigenlijk als je al als kind geen 2 talen aankent. Want je bent blootgesteld aan Tamazight en aan Nederlands. Je kunt wel zoveel vriendjes/vriendinnetjes van verschillende komaf hebben. Maar je gaat elke dag naar huis naar je Marokkaanse ouders die Tamazight met je praten.