propaganda en onderdrukking

Gestart door Goner, 27/10/2003 om 14:13:32

Goner

Azul,

Gisteren was ik op bezoek bij Marokkaanse kennissen.
Superlieve, supergoeie mensen, dat wil ik als eerste gezegd hebben en sterk benadrukken. Geen kwaad woord, en ik wil ook geen reacties op dit bericht in de trant van "verraders/stomme gearabiseerden of wat dan ook.
Ik kom er graag en hun deur en hart staat voor iedereen open, terwijl ze het eigenlijk heel moeilijk hebben. Ik kom er nooit weg zonder lekker te hebben gegeten, een kadootje, een lekkere muntthee. Ik word er gewoon verlegen van.

Maar er viel me iets op waarvan ik een beetje schrok.
We kwamen te spreken over Tamazight, en dat ik dat wil leren. De vrouw vertelde me dat ik beter Arabisch kan leren. Ze zei: "Tamazight is een dialect dat je bijna niet kan schrijven. En er zijn maar héél weinig mensen in Marokko die het spreken." Ze bedoelde het echt goed.
Terwijl ik toevallig weet dat hun ouders in ieder geval deels Amazight waren, en zij dat dus eigenlijk ook zijn.

Voor mijn gevoel zegt dit niks over deze goede mensen, maar wel over de enorme kracht van de propaganda en culturele onderdrukking door de eeuwen heen tot nu toe. Zeker de wat oudere generaties moeten daar enorm onder hebben geleden. Gelukkig gaat het de goede kant op, maar jullie hebben nog wel een hoop werk te verzetten om verkeerde informatie recht te zetten, mensen te helpen hun trots te hervinden, en hun innerlijke vrijheid te veroveren naast de wettelijke vrijheiden die eraan zitten te komen. Succes.

Groetjes, Monique

Wasilla tarifest

#1
Dit heeft er misschien helemaal niks mee te maken, maar omdaar een speciaal topic voor te openen vond ik overdreven, hoe komt het dat je je zo met het tmazight en marokkanen bezig houdt is er een reden voor ofzo? ben gewoon heel nieuwsgierig

bakish

#2
hallo moniq,

Ik kan het heel goed begrijpen, want ik denk dat mijn vader precies zo zou reageren. En mijn vader is niet antie berber integendeel hij is gewoon tja slachttoffer ofzoiets maare moniq veel succes met je taalles

bakish

#3
nou nee wassilla ik vind het helemaal niet overdreven het is een onderwerp wat wij al weten maar nieuw is voor haar en wat zij met ons wilde delen en dat vind ik ok en trouwens ik heb in het verleden ook het een en ander onzinnige topics van u gelezen waar ook helemaal niks mis mee is. peace out ciao
CiteerDit heeft er misschien helemaal niks mee te maken, maar omdaar een speciaal topic voor te openen vond ik overdreven, hoe komt het dat je je zo met het tmazight en marokkanen bezig houdt is er een reden voor ofzo? ben gewoon heel nieuwsgierig

Wasilla tarifest

#4

Citeernou nee wassilla ik vind het helemaal niet overdreven het is een onderwerp wat wij al weten maar nieuw is voor haar en wat zij met ons wilde delen en dat vind ik ok en trouwens ik heb in het verleden ook het een en ander onzinnige topics van u gelezen waar ook helemaal niks mis mee is. peace out ciao



ewa ja je zegt het heel goed lieve meid in het verleden. Maar ik wil het heel graag weten hoe het komt dat ze zich zo bezig houdt met tmazight enzo.

bakish

#5
wasilla watchma anders moet je het haar vragen en who can blame her we zijn gewoon een interesant volkje met een boeiende geschiedenis toch

allasian

#6

CiteerAzul,

Gisteren was ik op bezoek bij Marokkaanse kennissen.
Superlieve, supergoeie mensen, dat wil ik als eerste gezegd hebben en sterk benadrukken. Geen kwaad woord, en ik wil ook geen reacties op dit bericht in de trant van "verraders/stomme gearabiseerden of wat dan ook.
Ik kom er graag en hun deur en hart staat voor iedereen open, terwijl ze het eigenlijk heel moeilijk hebben. Ik kom er nooit weg zonder lekker te hebben gegeten, een kadootje, een lekkere muntthee. Ik word er gewoon verlegen van.

Maar er viel me iets op waarvan ik een beetje schrok.
We kwamen te spreken over Tamazight, en dat ik dat wil leren. De vrouw vertelde me dat ik beter Arabisch kan leren. Ze zei: "Tamazight is een dialect dat je bijna niet kan schrijven. En er zijn maar héél weinig mensen in Marokko die het spreken." Ze bedoelde het echt goed.
Terwijl ik toevallig weet dat hun ouders in ieder geval deels Amazight waren, en zij dat dus eigenlijk ook zijn.

Voor mijn gevoel zegt dit niks over deze goede mensen, maar wel over de enorme kracht van de propaganda en culturele onderdrukking door de eeuwen heen tot nu toe. Zeker de wat oudere generaties moeten daar enorm onder hebben geleden. Gelukkig gaat het de goede kant op, maar jullie hebben nog wel een hoop werk te verzetten om verkeerde informatie recht te zetten, mensen te helpen hun trots te hervinden, en hun innerlijke vrijheid te veroveren naast de wettelijke vrijheiden die eraan zitten te komen. Succes.

Groetjes, Monique

Ten eerste, je ziet alles heel scherp.
De arabisten wouden Tamazight terugdringen tot een taaltje dat alleen in familiekring gesproken wordt.In zuidMarokko is dat ten dele gelukt.

Die familie,tja zij zijn gewoon slachtoffer van iets wat al heel lang aan de gang is,en waarvan ze zich nauwelijks bewust zijn,of niet willen zijn.Ze zijn nou eenmaal arabisch opgevoed.

Moniq,heb je ook verteld wat je er van vond??Dat moet je doen,no matter what.Op een subtiele wijze weliswaar.

Arrows

#7
Ik vind het juist heel leuk dat Moniq interesse toont! en dat ze die dingen ook allemaal ziet en dat ze er een topic over begint!

vind het juist een goeie topic dan een topic over wat je allemaal hebt gegeten vandaag.....na je eerste dag ramadan!

Wasilla tarifest

#8

CiteerIk vind het juist heel leuk dat Moniq interesse toont! en dat ze die dingen ook allemaal ziet en dat ze er een topic over begint!

vind het juist een goeie topic dan een topic over wat je allemaal hebt gegeten vandaag.....na je eerste dag ramadan!

Meid ik heb niet gezegd dat ik het een slechte topic vind, maar ik wil graag weten hoe het komt dat moniq zich interesseert voor het tmazight enzo. Ik vind het Juist geweldig om te zien dan mensen van een andere afkomst zo denken en zulke dingen hier plaatsen

hamza

#9

CiteerAzul,

Gisteren was ik op bezoek bij Marokkaanse kennissen.
Superlieve, supergoeie mensen, dat wil ik als eerste gezegd hebben en sterk benadrukken. Geen kwaad woord, en ik wil ook geen reacties op dit bericht in de trant van "verraders/stomme gearabiseerden of wat dan ook.
Ik kom er graag en hun deur en hart staat voor iedereen open, terwijl ze het eigenlijk heel moeilijk hebben. Ik kom er nooit weg zonder lekker te hebben gegeten, een kadootje, een lekkere muntthee. Ik word er gewoon verlegen van.

Maar er viel me iets op waarvan ik een beetje schrok.
We kwamen te spreken over Tamazight, en dat ik dat wil leren. De vrouw vertelde me dat ik beter Arabisch kan leren. Ze zei: "Tamazight is een dialect dat je bijna niet kan schrijven. En er zijn maar héél weinig mensen in Marokko die het spreken." Ze bedoelde het echt goed.
Terwijl ik toevallig weet dat hun ouders in ieder geval deels Amazight waren, en zij dat dus eigenlijk ook zijn.

Voor mijn gevoel zegt dit niks over deze goede mensen, maar wel over de enorme kracht van de propaganda en culturele onderdrukking door de eeuwen heen tot nu toe. Zeker de wat oudere generaties moeten daar enorm onder hebben geleden. Gelukkig gaat het de goede kant op, maar jullie hebben nog wel een hoop werk te verzetten om verkeerde informatie recht te zetten, mensen te helpen hun trots te hervinden, en hun innerlijke vrijheid te veroveren naast de wettelijke vrijheiden die eraan zitten te komen. Succes.

Groetjes, Monique



beste moniq

k vind dat je die mensen wakker moeten maken.
want als je dat niet doet blijven die gewoon door slaapen
en hun kinderen dat iedee door geven
maar moniq, die mensen die je kent zijn niet de enigst die zo denken.

Goner

#10
Azul Allasian,

Dank voor je uitleg. Ik heb wel iets gezegd van "mooie oude taal lijkt het me hoor, wel heel ingewikkeld voor een Nederlandse" Maar ja, om nou als buitenstaander een beetje met dat Nederlandse vingertje aan te komen, dat kan ik gewoon niet maken. Toen ik een keertje "Effek siwer swayt swayt" zei, moesten ze heel erg lachen, dus het bleef wel gezellig.

Overigens heb ik dergelijke dingen ook gemerkt bij mensen in Mexico met een Indiaanse achtergrond, van de straatverkoper tot de dierenarts. Zij zelf noemen hun talen vaak ook "dialect", want zo is dat er al eeuwen door de Spanjaarden en de Katholieke Kerk in geramd. Daar durfde ik me iets sterker uit te spreken over dat hun taal een Taal is (het is mn vakgebied), en dan ging er iets stralen in die gezichten.
Wat hier en daar het zelfrespect ondersteund heeft, is het feit dat niet-katholieke kerken de Bijbel in Indianentalen hebben vertaald.
Is de Koran in Tamazight beschikbaar? Heeft dat een goed effect?  

Goedenavond allemaal,

Monique

Noemydia

#11
He meid,

Je hebt de Koran in alle talen.... behalve in het Tmazigt!! (ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord) Maar er zijn niet zo heel veel mensen die het tmazight goed kunnen lezen en begrijpen. Het is nl sinds kort dat onze taal op school gegeven mag worden. Ikzelf ben er ook mee bezig, maar het is al moeilijk om de koran in het nederlands precies te begrijpen en deze taal ken ik maar al te goed! Ik hoop dat er insha-Allah een dag komt dat ik de Koran in m'n eigen taal voor kan lezen aan mijn toekomstige kinderen! ;)

Noemy

Wasilla tarifest

#12

CiteerHe meid,

Je hebt de Koran in alle talen.... behalve in het Tmazigt!! (ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord) Maar er zijn niet zo heel veel mensen die het tmazight goed kunnen lezen en begrijpen. Het is nl sinds kort dat onze taal op school gegeven mag worden. Ikzelf ben er ook mee bezig, maar het is al moeilijk om de koran in het nederlands precies te begrijpen en deze taal ken ik maar al te goed! Ik hoop dat er insha-Allah een dag komt dat ik de Koran in m'n eigen taal voor kan lezen aan mijn toekomstige kinderen! ;)

Noemy


INschallah blyf zo denken en je komt er met behulp van allah wel

Zian

#13

CiteerDit heeft er misschien helemaal niks mee te maken, maar omdaar een speciaal topic voor te openen vond ik overdreven, hoe komt het dat je je zo met het tmazight en marokkanen bezig houdt is er een reden voor ofzo? ben gewoon heel nieuwsgierig
Misschien wil je je vriendin Nawal volgen. Als een topic over het onderdrukken van Imazighen overdreven vind, waarom ga je niet die Surinamers in huizen zoeken. Ik heb jullie trouwens gezien. en ik ken die meiden van Huzien. Jullie zijn toch die meiden van 1 meter lang en dikke kont.
Ik ken jullie en ik zag jullie tongen met surinamers.

Weet je nu wie ik ben?
Je hebt vast een Idee!

Dora

#14

CiteerZe zei: "Tamazight is een dialect dat je bijna niet kan schrijven. En er zijn maar héél weinig mensen in Marokko die het spreken.
 

Groetjes, Monique

dit is een van de grootste onzin ooit.....vertel haar dat maar.
ik zal je wat zeggen, ik geef les op een basisschool in utrecht. 90% van die kinderen zijn van marokkaanse afkomst en 80% daarvan zijn imazighen met een arabische opvoeding.

heb tal van discussies gevoerd met die mensen *ouders, collega's (dinsdag nog). het rare is dat ze elke keer de islam erbij halen. alsof de kwestie amazigh/arabieren niet gescheiden kan worden van de islam. waarom worden de arabieren als "de moslims" gezien????? waarom kunnen wij niet bewust blijven van onze identiteit (en geloof het of niet maar daar hoort ook geloof bij) waarom zijn arabieren de slachtoffers en wij de daders???? ik begrijp dat niet hoor..........