Deense spotprenten/De Rushdie-affaire

Gestart door ameziane, 08/02/2006 om 15:47:59

SmartSexyCool

Citaat van: TheCFO op 17/02/2006 om 14:38:31
als ik in mij eigen woorden zou zeggen wat ik van jouw opmerking over mijn vermeende kortzichtigheid vind loop ik een te grote kans geband te worden

Try me ;D

TheCFO


SmartSexyCool

Citaat van: TheCFO op 17/02/2006 om 14:42:26
Citaat van: SmartSexyCool op 17/02/2006 om 14:39:22
Try me ;D

Citaat van: TheCFO op 17/02/2006 om 14:39:22
en ook je heftig laten provoceren is een teken van domheid.


Dit is geen provocatie, maar een uitnodiging tot een discussie ;D

Izwan

 
Spanje stopt de feestelijke verbranding van Mohammed (vzmh)
donderdag 16 februari 2006
Diverse Spaanse gemeenten zijn zo geschrokken van de internationale reacties op de Deense Mohammed-spotprenten dat zij overwegen een eeuwenoude traditie te doorbreken: het in brand steken van een pop van de profeet Mohammed.
Traditioneel wordt met de verbranding van een levensgrote Arabisch geklede pop die de islamitische profeet Mohammed moet voorstellen, de Reconquista herdacht. Tijdens de Reconquista heroverden de christelijke Spanjaarden hun land op de islamitische Moren.
Burgemeester durft het niet aan
In Bocairent, een klein dorpje in de provincie Valencia, durfden burgemeester en stadbestuur het dit jaar niet aan om de rituele verbranding van Mohammed door de zetten. Het jaarlijkse feest van moren en christenen in de plaats werd gevierd toen in verschillende islamitische landen onlusten uitbraken als gevolg van de Mohammed-cartoons in de Deense pers.
Tijdens het feest, dat op verschillende momenten van het jaar ook in andere plaatsen aan de Valenciaanse kust, in Alicante en op Mallorca, wordt gevierd, verdelen de dorpelingen zich in twee groepen: de moren en de christenen. De beide partijen 'bestrijden' elkaar waarbij in sommige gevallen de Mohammed-figuur uiteindelijk in brand wordt gestoken en soms zelfs in een afgrond wordt geworpen.
De Mohammed-figuur draagt de vrouwelijke naam La Mohama om een direct verband met de islamitische profeet te vermijden. De pop speelde het afgelopen jaar nog in zes Spaanse plaatsen daadwerkelijk een hoofdrol tijdens de feesten.
Eeuwenoude traditie
Volgens historici is deze traditie in sommige dorpen al zo’n drie eeuwen oud. In Bocairent wordt het feest gevierd sinds 1860. De afgelopen dertig jaar is er al stilgestaan bij de vraag of het gebruik de islamitische cultuur niet zou beledigen. De discussie kwam op toen zich ook steeds meer islamitische immigranten in Spanje vestigden. Sommige dorpen, waaronder Elba en Petrel, besloten al eerder van de verbranding af te zien.
Volgens de Spaanse socioloog Albert Alcaraz, die het fenomeen van de feesten van Moren en Christenen bestudeert is er niets beledigends aan de traditie. Hij vindt de angst van het bestuur van Bocairent dan ook ongegrond. Alcaraz meent dat de protesten tegen de cartoons in de Deense pers niet alleen te maken hadden met de spot die er met de religie werd gedreven, maar ook met het feit dat het volgens de islam verboden is Mohammed af te beelden. De socioloog concludeert in zijn studies dat de pop La Mahoma van oorsprong geen afbeelding is van Mohammed, maar dat de figuur die associatie kreeg op het moment dat deze ging deelnemen aan het feest van Moren en Christenen.
Islamitische gemeenschap
De islamitische gemeenschap van het dorp Villena liet na het besluit van de burgemeester van Bocairent weten het vertonen en in brand steken van de van papier-maché gemaakte Mahoma-figuur ook dit jaar niet op te zullen vatten als een belediging. Hetzelfde geldt voor diverse andere islamitische representanten in het land.
Een woordvoerder: “Er bestaat een groot verschil tussen deze traditie en de spotprenten in Denemarken. Persoonlijk heb ik er geen problemen mee. Bovendien zijn de immigranten in die dorpen gewend aan het gebruik. Mochten zij het toch als belediging ervaren dan raad ik hen aan om het op te lossen met een dialoog.”
Maar de angst na het zien van televisiebeelden lijkt te overwinnen en een einde te maken aan de eeuwenoude traditie. Bocairent gaf zich al over en het Valenciaanse dorpje Beneixama besloot onlangs, om dezelfde redenen, de pop een andere naam te geven. La Mahoma heet er voortaan la efigie, de afbeelding.

www.planet.nl 




TheCFO

Citaat van: SmartSexyCool op 17/02/2006 om 14:44:46Dit is geen provocatie, maar een uitnodiging tot een discussie ;D

Okay, dan zal ik de handschoen oppakken.

Ik ben -itt tot Izwan-  niet van mening dat de hoeveelheid religieus geinspireerde stompzinnigheid minder is bij moslims dan bij joden of christenen. Ik zie bij alle religies een redelijk gelijkmatige verhoudingen van zaken die ikzelf als positief beschouw en als negatief. Voor mij -bij geen van de godsdiensten behorend- springt geen der grote monotheistishce godsdiensten er positief of negatief uit.


Dora

wat goed van die islamitische gemeenschap....ik zou het ook zonde vinden als hun eeuwenoude traditie gestopt werd door een spotprent...

zou zoiets best willen meemaken..lijkt me erg interessant hoe zoiets in z'n werk gaat

SmartSexyCool

Citaat van: dora op 17/02/2006 om 14:54:06
wat goed van die islamitische gemeenschap....ik zou het ook zonde vinden als hun eeuwenoude traditie gestopt werd door een spotprent...

zou zoiets best willen meemaken..lijkt me erg interessant hoe zoiets in z'n werk gaat

Volgens mij heb je de tekst niet goed gelezen.

SmartSexyCool

Citaat van: TheCFO op 17/02/2006 om 14:51:15
Citaat van: SmartSexyCool op 17/02/2006 om 14:44:46Dit is geen provocatie, maar een uitnodiging tot een discussie ;D

Okay, dan zal ik de handschoen oppakken.

Ik ben -itt tot Izwan-  niet van mening dat de hoeveelheid religieus geinspireerde stompzinnigheid minder is bij moslims dan bij joden of christenen. Ik zie bij alle religies een redelijk gelijkmatige verhoudingen van zaken die ikzelf als positief beschouw en als negatief. Voor mij -bij geen van de godsdiensten behorend- springt geen der grote monotheistishce godsdiensten er positief of negatief uit.



Okay, dus je bent gewoon neutraal?

TheCFO

Citaat van: SmartSexyCool op 17/02/2006 om 15:13:23Okay, dus je bent gewoon neutraal?

Hoewel ik het vast wel ben, spreek ik liever niet over mezelf als gewoon.
Maar op het gebied van verschillen tussen/waardeoordelen over de drie godsdiensten ben ik inderdaad neutraal. (Ik vind meestal de Godsdienstigen van alledrie de religies even afstotend.)


Dobry Den

Citaat van: Izwan op 17/02/2006 om 14:49:19
Een woordvoerder: “Er bestaat een groot verschil tussen deze traditie en de spotprenten in Denemarken.

Lijkt me inderdaad een groot verschil. Wat stelt een paar spotprenten die 1x gestaan hebben in een Deense krant nou voor als in Spanje eeuwenlang elk jaar op verschillende plekken de profeet in de fik gaat.

Dobry Den

Citaat van: TheCFO op 17/02/2006 om 14:51:15
Citaat van: SmartSexyCool op 17/02/2006 om 14:44:46Dit is geen provocatie, maar een uitnodiging tot een discussie ;D

Okay, dan zal ik de handschoen oppakken.

Ik ben -itt tot Izwan-  niet van mening dat de hoeveelheid religieus geinspireerde stompzinnigheid minder is bij moslims dan bij joden of christenen. Ik zie bij alle religies een redelijk gelijkmatige verhoudingen van zaken die ikzelf als positief beschouw en als negatief. Voor mij -bij geen van de godsdiensten behorend- springt geen der grote monotheistishce godsdiensten er positief of negatief uit.



Izwan zegt dat ie meer 'atheisten, joden en christenen domheid' ziet dan 'moslim domheid'. Ik neem dat ook waar, maar -itt jij- schrijf ik dat toe aan de voornamelijk niet-islamitsche omgeving waarin ik me begeef.

Izwan

Citaat van: ! op 17/02/2006 om 16:19:38
Citaat van: TheCFO op 17/02/2006 om 14:51:15
Citaat van: SmartSexyCool op 17/02/2006 om 14:44:46Dit is geen provocatie, maar een uitnodiging tot een discussie ;D

Okay, dan zal ik de handschoen oppakken.

Ik ben -itt tot Izwan-  niet van mening dat de hoeveelheid religieus geinspireerde stompzinnigheid minder is bij moslims dan bij joden of christenen. Ik zie bij alle religies een redelijk gelijkmatige verhoudingen van zaken die ikzelf als positief beschouw en als negatief. Voor mij -bij geen van de godsdiensten behorend- springt geen der grote monotheistishce godsdiensten er positief of negatief uit.



Izwan zegt dat ie meer 'atheisten, joden en christenen domheid' ziet dan 'moslim domheid'. Ik neem dat ook waar, maar -itt jij- schrijf ik dat toe aan de voornamelijk niet-islamitsche omgeving waarin ik me begeef.
Ik zie wel de domheid van moslims, maar de domheid van anderen is laatste eeuwen groter is dan die van moslims.

*****

Citaat van: SmartSexyCool op 17/02/2006 om 13:59:36
Citaat van: ***** op 17/02/2006 om 13:56:32
Citaat van: SmartSexyCool op 17/02/2006 om 13:54:30
Citaat van: ***** op 17/02/2006 om 13:47:55
Nou sorry, maar ik hoor nogal wat moslims beweren dat het christendom en joodse geloof en onze openbaringen niet meer geldig zijn sinds Mohammed.

Moslims, ja. Maar beweert de Islam dat ook?

Het voordeel van Joden boven veel moslims en christenen is dat je met ze kunt praten zonder dat ze je willen bekeren.


Tot het Jodendom bekeren is iets wat Joden alleen in bepaalde gevallen toestaan; je moet als jood geboren zijn. Dus daarom staan Joden ook niet te trappelen om jou te bekeren.

Ja dat klopt. Heel plezierig is dat.

*****

In de Koran staat dat als een Moslim ergens over twijfelt (qua geloof)  hij of zij het bij de Joden en Christenen kan navragen. Tot zover de "visie van de Islam" om het even krom te formuleren. Maar het gebeurt toch nooit? Wanneer zie je nou dat een moslim iets checkt in Taura/Indjiel en dat even navraagt bij de broeders en zusters in Abraham/Ibrahim?
Dat is een kloof tussen de leer en de praktijk die ik echt jammer vind.

Izwan

Citaat van: ***** op 17/02/2006 om 16:52:07
In de Koran staat dat als een Moslim ergens over twijfelt (qua geloof)  hij of zij het bij de Joden en Christenen kan navragen. Tot zover de "visie van de Islam" om het even krom te formuleren. Maar het gebeurt toch nooit? Wanneer zie je nou dat een moslim iets checkt in Taura/Indjiel en dat even navraagt bij de broeders en zusters in Abraham/Ibrahim?
Dat is een kloof tussen de leer en de praktijk die ik echt jammer vind.
Het gaat niet om de kloof tussen de leer en de praktijk of om de twijfels van moslims. Het gaat om de vernedering en onderdrukking ...... van de moslims.