ff ter herinnering: ashoera

Gestart door Samariaan, 06/02/2006 om 17:40:36

Dora

heb vandaag niet kunnen vasten :(...hoop mo dat je ons volgend jaar er weer aan herinnerd...

ameziane

Citaat van: Samariaan op 09/02/2006 om 16:47:12
Citaat van: ameziane op 09/02/2006 om 16:02:39
Even over dat vasten, ik heb gehoord dat je niet op die dag moet vasten, maar juist een dag ervoor (want de Joden schijnen ook op die dag te vasten), maar ik heb het niet uit betrouwbare bron.



Het is eigenlijk beter dat je de dag voor ashoera OF de dag na ashoera ook vast, aangezien de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd "als ik volgend jaar hier nog ben, zal ik zeker de 9e Muharram ook vasten" - je vast dus 2 dagen in totaal. Maar het is ook gewoon toegestaan om alleen op deze dag te vasten.
Ah, duidelijk.

Over die Sjieten, we zullen vandaag weer getrakteerd worden op een bloederig spektakel.

Samariaan

Citaat van: dora op 09/02/2006 om 16:58:57
heb vandaag niet kunnen vasten :(...hoop mo dat je ons volgend jaar er weer aan herinnerd...

kwam toch door je overstroming?

Dora

Citaat van: Samariaan op 09/02/2006 om 17:00:41
Citaat van: dora op 09/02/2006 om 16:58:57
heb vandaag niet kunnen vasten :(...hoop mo dat je ons volgend jaar er weer aan herinnerd...

kwam toch door je overstroming?

nou ik heb begrepen dat als je niet zeker bent of je periode over is je niet mag vasten..dus heb die raad maar opgevolgd...

Inuit

ik was het gewoon helemaal vergeten, dacht er pas een uur of twee geleden aan.

Samariaan

Citaat van: Inuit op 09/02/2006 om 17:04:20
ik was het gewoon helemaal vergeten, dacht er pas een uur of twee geleden aan.

woeps

Maysa



Over die Sjieten, we zullen vandaag weer getrakteerd worden op een bloederig spektakel.
Citeer

De opvattingen van de verschillende stromingen binnen de islam lopen zeer uiteen. In dit geval zelfs ook over de viering/herdenking van ashoera. Op dit feest herdenken de soenietische moslims dat Moesa ( mozes) de joden bevrijdde van de Egyptische farao en hen via de Rode zee uit Egypte leidde.  Terwijl de sjieten daarentegen de dood van imam Hoessein  herdenken. Deze herdenking is veel dramatischer;jong en oud gaan massaal de straat op om zichzelf lichamelijk tot bloedens toe te pijnigen.

zie hier een impressie van de bloederige taferelen:

http://www.tiscali.nl/content/fgal/gallerynew.asp?gid=348


Wasilla tarifest

dat is toch omdat allah swt van medina naar mekka is gegaan het heeft niks met mozes te maken?

Tikinas

Citaat van: Wasilla tarifest op 09/02/2006 om 22:07:50
dat is toch omdat allah swt van medina naar mekka is gegaan het heeft niks met mozes te maken?

Onderweg kwam hij Mozes tegen...daarom.

Tikinas

Citaat van: Wasilla tarifest op 09/02/2006 om 22:07:50
dat is toch omdat allah swt van medina naar mekka is gegaan het heeft niks met mozes te maken?

Het was trouwens de Profeet Mohammed (vrede zij met hem) en niet Allah swt

Samariaan

Citaat van: Wasilla tarifest op 09/02/2006 om 22:07:50
dat is toch omdat allah swt van medina naar mekka is gegaan het heeft niks met mozes te maken?



Het verhaal gaat dat toen hij van Makkah naar Madinah ging, hij de joden zag vasten op Ashoera. Ze zeiden dat  dit was omdat Mozes op deze dag uit Egypte trok en de joden redde. Mohammed (vrede zij met hem) zij toen dat Mozes dichter bij hem stond dan bij hun (de joden) en bevool de moslims te vasten op deze dag.

Rwezna

#26
 
Citeer
Het verhaal gaat dat toen hij van Makkah naar Madinah ging, hij de joden zag vasten op Ashoera. Ze zeiden dat  dit was omdat Mozes op deze dag uit Egypte trok en de joden redde. Mohammed (vrede zij met hem) zij toen dat Mozes dichter bij hem stond dan bij hun (de joden) en bevool de moslims te vasten op deze dag.
Citeer

Er zou, om die reden, toch aangeraden (door de profeet Mohammed vzmh) zijn om twee dagen te vasten ipv een zoals de Joden dat doen?

Samariaan

ja wat betreft het volgen van de soennah is het beter, maar wanneer iemand wil vasten op deze dag alleen is het gewoon toegestaan. Wil hier niet een hadith uiteen zetten, maar voorzover ik weet bevool mohammed (vzmh) moslims te vasten op deze dag, en zei dat wanneer hij dat hij ook zou vasten de dag ervoor wanneer hij het volgende jaar er nog zou zijn. Daarom zijn beide acceptabel.

athsaynou

Citaat van: Inuit op 09/02/2006 om 17:04:20
ik was het gewoon helemaal vergeten, dacht er pas een uur of twee geleden aan.

Je bent niet de enige.. :-[

Volgend jaar weer InshaAllah normaal doe ik het wel, stom stom!

Izouran

#29
Vergeten yeh schande.