eigen taal verliest snel terrein

Gestart door Dora, 21/11/2003 om 18:51:37

Goner

Binnenkort dus Tarifitles, ook schrijven, door de man die deze grote studie (zie boven) heeft gedaan.
Er is nog plek in de cursus.

Dora

Citeerhahhahahaaha neenee L_L

het tmazight heeft een schrijftaal = een feit

maar wie kent het???
weinig, maar dat is niet de essentie van deze topic!!...daarom verwijs ik je even naar mijn eerste bericht..heb je het wel gelezen?? er staat daar duidelijk in wat de reden is waarom vele het tmazight niet meer goed spreken!!!

Ilizi

Azul
Ik denk dat het altijd met het verleden te maken heeft, ten eerste Imazighen zien hun taal als een dialect en ze minachten het door het als een achterlijke taal te beschouwen.
Ten tweede:
Hier in Europa, de man meestal werkt en de moeder zorgt voor de opvoeding hetgeen wat deze rolpatroon temeer bijdraagt tot het analfabeet blijven van die moeders in zo’n geval.
Wat doet de moeder thuis met haar kinderen(niet allemaal)ze probeert met haar kind in het Nederlands te praten, terwijl zij zelf die taal niet beheerst. Het kind leert zijn moedertaal niet of gebrekkig en wat nog erger blijkt, is dat het kind dus direct fouten van zijn/haar moeder. En daarbij de moeder die middels haar kinderen (die ook weer niet correct Nederlands spreken) tracht te leren leert ze op haar beurt weer verkeerd Nederlands spreken.
Vader communiceert bijna of soms nooit met zijn kinderen.
Tanemmirt.

allasian

CiteerAzul
Ik denk dat het altijd met het verleden te maken heeft, ten eerste Imazighen zien hun taal als een dialect en ze minachten het door het als een achterlijke taal te beschouwen.
Ten tweede:
Hier in Europa, de man meestal werkt en de moeder zorgt voor de opvoeding hetgeen wat deze rolpatroon temeer bijdraagt tot het analfabeet blijven van die moeders in zo’n geval.
Wat doet de moeder thuis met haar kinderen(niet allemaal)ze probeert met haar kind in het Nederlands te praten, terwijl zij zelf die taal niet beheerst. Het kind leert zijn moedertaal niet of gebrekkig en wat nog erger blijkt, is dat het kind dus direct fouten van zijn/haar moeder. En daarbij de moeder die middels haar kinderen (die ook weer niet correct Nederlands spreken) tracht te leren leert ze op haar beurt weer verkeerd Nederlands spreken.
Vader communiceert bijna of soms nooit met zijn kinderen.
Tanemmirt.

Het slaat in als een bom met de impact van ik weet niet hoeveel GIGAton.
Het verdient een inlijsting,want het is de harde werkelijkheid.Goed gedaan tawmat Ilizi,

yura

salam, azul
Persoonlijk ben ik een voorstander van integratie van marokanen, dus laat die mo`tjes beter nederlands spreken, daar kunnen ze tenminst iets meebereiken, tmazight of arabisch is voor mensen die in marokko zijn.

passie

yura

daar ben ik het niet mee eens
mijn ouders hebben mij nederlands geleerd
ze spreken zelf ook heel goed nederlands

maar ik neem het ze nog steeds erg kwalijk dat ze me geen thamazight hebben geleerd

je familie je oma's opa's
ze praten alleen marokkaans
en dan kom ik daar aan met me nederlandse onzin taal

ook al ga je 1 keer per jaar naar marokko
je hoort het gewoon te kennen!!

later als ik inshallah getrouwd ben
zal er noooittt nederlands thuis gesproken worden

me moeder is altijd zo trots op de punten die ik haal bij nederlands op school
nou ik heb liever een 6 op me rapport voor nederlands
dan dat ik me eigen moeder taal niet eens ken!!

kan ik me nog wel een marokkaan noemen??
kan me taal niet eens spreken

Dora

Citaat van: yura op 17/12/2003 om 16:52:30
salam, azul
Persoonlijk ben ik een voorstander van integratie van marokanen, dus laat die mo`tjes beter nederlands spreken, daar kunnen ze tenminst iets meebereiken, tmazight of arabisch is voor mensen die in marokko zijn.
probeer integratie en assimilatie te onderscheiden > wat jij nu aan geeft is geen integratie. daar help je de mocro's niet mee (noch de hollanders). eerst je moedertaal en dan komen de andere talen > maakt niet uit welke..arabisch, nederlands, engels, frans enz enz enz...bij het goed kunnen beheersen van je moedertaal zul je makkelijker andere talen aanleren!!!!!!!!

sraam L_L