Hoofdmenu

Wat is het verschil

Gestart door Wasilla tarifest, 04/11/2003 om 08:39:41

ait_touzini

#45
WAT EEN ONZIN WORDT HIER GEPLAATST!!!!

HOE KOMEN JULLIE OP DE GEDACHTE DAT IKARHIYAN GEEN IRIFIYAN ZIJN!!!

iK WEET NOG ALTIJD DAT MAROKKO UIT 3 AMAZIGH GROEPEN BESTAAT: IRIFIYAN, ICHALHIYAN EN ISOUSSIËN. OF IS ER EEN 4DE DIE IK VERGETEN BEN. OH JA : IKARHIYAN!!....OF ZIJN DAT OOK IRIFIYAN.

We maakten eerst verschil als marokkanen. Irifiyan en arabieren.
zijn we nu bij de irifiyan beland en proberen jullie verschil te zoeken?? Mensen waar gaat dit heen.
Irifiyan zijn mensen die het tarifiet spreken. Of spreken de Ikarhiyan Takerhast??
Of voelen sommige Ikarhiyan zichzelf te goed voor een Arifi? Zogenaamde chiqie!! Zo weet ik er ook een paar: Ibaqoyan zijn geen irifiyan want ze hebben spaanse bloed.  Iouadarsan zijn geen iriffiyan want ze bevinden zich deels in een plateau en niet in de bergen. Zo kun je er voor elke stam een reden bedenken.

A JETHMAA: EEN ARIFI IS IEMAND DIE TARIFIET SPREEKT EN DAT ALS MOEDERTAAL HEEFT EN WAARVAN DE OUDERS IRIFIYAN ZIJN. HET MAAKT NIET UIT WAAR HIJ GEBOREN IS.
HET RIFGEBERGTE HOUDT OFFICIEEL OP TOT OUJDA!! DUS NADOR EN OMGEVING ZITTEN OOK IN HET RIF-GEBERGTE.

DUS PROBEER WEER NIET TE BEWEREN DAT IKARHIYAN GEEN IRIFIYAN ZIJN!! WANT DAT IS ALLEMAAL TIJDVERSPILLING!!!


ATEBANDE

#46
ikharyaan....wat is dat?

ighes

#47

Volgens mij bedoelen ze Iqer3yan (mensen die in Nador wonen), Volgens mij snappen ze er niks van.

Dora

#48

CiteerWe maakten eerst verschil als marokkanen. Irifiyan en arabieren.
zijn we nu bij de irifiyan beland en proberen jullie verschil te zoeken??

nee hoor, eerst maakte we verschil tussen imazighen en arabieren. daarna verschil tussen de imazighen en daarna tussen de iriffien.

maar je hebt gelijk ze gaan te ver.
er is geen verschil tussen de riffien..of nee beter gezegd er mag geen verschil wezen....maar je weet hoe mensen zijn, ze graven door totdat ze zichzelf tegen komen.

ighes

#49


Nee zou bedoelen die mensen het niet, er bestaan mensen uit Nadur die zeggen dat ze geen Irifeyan zijn, onder Irifeyan verstaan ze volgens mij mensen die buiten Nadur wonen. Toen ik het voor het eerst hoorde dacht ik dat ze een grapje maakten, maar ze menen het echt.

Y._Touzani

Azul,

Berber is een slaaf die altijd bezig is met zich voor de anderen prostitueren. Volgens Ibn Khladoen zijn de barbaren" idioten die iedere charlatan of opportunist volgen" . Daarom noemen de arabieen ons albarbar want ieder arabier die naar de macht streeft krijgt hulp van de barbaren. Aboe jahjah is een voorbeeld.


Amazigh is een vrije mens, trots, intelligent en onafhankelijk.

Ik ben amazigh.

hamza

#51

CiteerWat is het verschil tussen berber en amazigh?



azul, mensen.
wij zijn allemaal IMAZIGHEN of je nou uit nador komt of ergens anders. als je maar je wortels van amazigh komaf is,
irifien of ekr3eyen of iets dergelijs dat zijn alleen maar plaatsen in ons land.

nogmaals wij zijn imazighen.
 irifien ,berber, zo worden wij genoemd door de vijand.

strange_love

#52
Amazigh= vrij man.
Berber komt, eerder, voort uit Barbaros= Letterlijk, wilde, onderontwikkelde barbaren, die overigens geen verstaanbare taal spreken. De Romeinen die de Imazighen bijzonder wreed behandelden, praktisch als dieren, noemden ons volk, dus, Barbaros (barbaren). Het punt is dat de Arabieren die, in een latere periode, ook Marokko onder de voeten liepen, hebben die denegrerende term maar al te graag behouden. De Arabische term Al Barbar of Al Barabira betekent letterlijk de barbaren. Dit geeft weer de (false) indruk dat de Arabieren die arme Immazighen, toch al, beschaving hebben bijgebracht; Een door kolonisatoren geliefd argument, de Fransen noemden het mission civilisatoire.
That's all folks,
Dr.Strange Love.

Wasilla tarifest

#53

CiteerAmazigh= vrij man.
Berber komt, eerder, voort uit Barbaros= Letterlijk, wilde, onderontwikkelde barbaren, die overigens geen verstaanbare taal spreken. De Romeinen die de Imazighen bijzonder wreed behandelden, praktisch als dieren, noemden ons volk, dus, Barbaros (barbaren). Het punt is dat de Arabieren die, in een latere periode, ook Marokko onder de voeten liepen, hebben die denegrerende term maar al te graag behouden. De Arabische term Al Barbar of Al Barabira betekent letterlijk de barbaren. Dit geeft weer de (false) indruk dat de Arabieren die arme Immazighen, toch al, beschaving hebben bijgebracht; Een door kolonisatoren geliefd argument, de Fransen noemden het mission civilisatoire.
That's all folks,
Dr.Strange Love.

En van waar heb je deze informatie? Ik wil meer weten daar over.

AFRA

#54
azul,

ik weet er bijna niets over,maar ik denk dat het woord berber van barbaar komt.want als jij wilt opnoemen wat de anderen in afrika of in het diepe azie ons noemen dan zal niet vel zeggen ,ik denk dat ze niet beter dan de arabieren die de naam overgenomen.

en dat wil zeggen dat de geschiedenis met romeinse griekse pen.
vroeger was de wereld in drie delen verdeel bij de grieken,
volgens hen waren er drie soort mensen of volkeren:
*de romeinen *de grieken *de barbaren.

de streek waarover ze konden heersen ,werden geen barbaren meer en wat koppig was,was hij daarom een barbaar.

(ik denk dat maar,ik ben er niet zeker van)

Lâle

#55

Citeerazul,

ik weet er bijna niets over,maar ik denk dat het woord berber van barbaar komt.want als jij wilt opnoemen wat de anderen in afrika of in het diepe azie ons noemen dan zal niet vel zeggen ,ik denk dat ze niet beter dan de arabieren die de naam overgenomen.

en dat wil zeggen dat de geschiedenis met romeinse griekse pen.
vroeger was de wereld in drie delen verdeel bij de grieken,
volgens hen waren er drie soort mensen of volkeren:
*de romeinen *de grieken *de barbaren.

de streek waarover ze konden heersen ,werden geen barbaren meer en wat koppig was,was hij daarom een barbaar.

(ik denk dat maar,ik ben er niet zeker van)

Dit klopt idd.

azul02

#56
Azul,

Iqer3eyyen zijn imazighen die uit de omgeving van Nador. Nador bestond toen uit 4 huizen en een paar families. Dat waren mensen die vroeg zaken willen beginnen. Denk aan Spanjaarden en mensen die willen reizen. Aqer3i is dus de eerste bewoner zou je zeggen van Nador. Dat zijn een mengeling van velen grote regio's. Taqer3ect herken je simpel gezegd in bijv. TUGHA, REQTHU, MIN CEK YUGHIN etcetera maar voor de rest geen verschil.

PS: Wij hebben in Marokko: Irifeyyen, Isouseyyen, Icherheyyen en niet vergen Isehraweyyen.


Mvg.

Wasilla tarifest

#57


PS: Wij hebben in Marokko: Irifeyyen, Isouseyyen, Icherheyyen en niet vergen Isehraweyyen.


Mvg.
[/quote]

Zo weinig ik dacht dat we er wel meer hadden! en hebben