Hoofdmenu

Wat is het verschil

Gestart door Wasilla tarifest, 04/11/2003 om 08:39:41

Ibn_Toemart

#15
Irifiyen of rifkabylen behoren tot de imazighen. De irifiyen hebben zich eveneens verspreid over verscheidene steden. Laat ons gewoon stellen dat de benaming Imazighen een verzameling is van alle volkeren die een vorm van tamazight spreken. Het is echt niet de moment om ons nog eens in te delen :)

ait_touzini

Ibn Toemart heeft gelijk.

Het woordje Imazighen bedoelen ze de mensen die een amazightaal praten zoals: Irifiyan en Ikbarién enz. Zeg maar de niet-arabische bevolking van Noord Afrika ( met enige uitzondering). Het woordje berber hebben de romeinen aan de mede Europeanen doorgegeven en betekent Barbaren (=slechterikken). dat komt omdat de romeinen hevige verzet kregen aangeboden door de Imazighen.
En een Arifi is officieel iemand die uit het Rif gebergte komt ( Van Noord-west tot noord-oost ). Maar nu rekenen ze alle Tarifiet-sprekende tot irifiyan ( met uitzondering: iemand die de taal spreekt maar dat niet als moedertaal heeft en geen ouders heeft van Rif afkomst ) .
De gearabiriseerde deel van de Rif noemen ze nu Jbelién ( Izebriën - jebela ), terwijl ze uit het Rif gebergte komen.
Dus een Arifi is iemand die tarifiet als moedertaal heeft. Ongeacht waar hij geboren is.

Geruchten van dat Ikarhiyan geen Irifiyan zijn is pure onzin!!  Ze spreken ook Tarifiet en ze bevinden zich ook nog in het Rif Gebergte.

CheimaGirl

#17

CiteerIrifiyen of rifkabylen behoren tot de imazighen. De irifiyen hebben zich eveneens verspreid over verscheidene steden. Laat ons gewoon stellen dat de benaming Imazighen een verzameling is van alle volkeren die een vorm van tamazight spreken. Het is echt niet de moment om ons nog eens in te delen :)
Ok shoekran, Ibn_Toemart! en ait_touzini jij ook bedankt he
voor de info!

zizou

#18
Ikarhiyan zijn geen irifiyan het zijn spanjaarden.

Ariaz

#19
Arabischsprekende Marokanen en Algerijnen en Tunesiers zijn IMAZIGHEN en geen arabieren






cinderella

#20

CiteerArabischsprekende Marokanen en Algerijnen en Tunesiers zijn IMAZIGHEN en geen arabieren

huh??? leg eens uit...???





cinderella

#21

CiteerIkarhiyan zijn geen irifiyan het zijn spanjaarden.

oja??? hoe kom je daar dan bij???

zizou

#22
Heel eenvoudig. In Antwerpen heb je veel Ikarhiyan. En telkens dat je ze zegt dat ze ofwel Amazigh ofwel Irifian zijn dan ontkennen ze het. Dus van hier uit leid ik af dat ze spanjaarden zijn. Test: vraag eens aan een Akarhi wie hij is?

Kusayl

#23
rif is een naam van een plaats zoals arif, en deze plaats bestaat meestal uit de bergen, want in spanje en zuid america heb je ook rif plaatsen, en het zijn ook iriffien.
snapie

Wasilla tarifest

#24

CiteerHeel eenvoudig. In Antwerpen heb je veel Ikarhiyan. En telkens dat je ze zegt dat ze ofwel Amazigh ofwel Irifian zijn dan ontkennen ze het. Dus van hier uit leid ik af dat ze spanjaarden zijn. Test: vraag eens aan een Akarhi wie hij is?

HAhahahah dat heb ik wel eens gedaan en ik kryg of te horen ik ben een akarhi of ik ben een amazigh of tmazight

cinderella

#25

CiteerHeel eenvoudig. In Antwerpen heb je veel Ikarhiyan. En telkens dat je ze zegt dat ze ofwel Amazigh ofwel Irifian zijn dan ontkennen ze het. Dus van hier uit leid ik af dat ze spanjaarden zijn. Test: vraag eens aan een Akarhi wie hij is?

nou tfou ik ben een tekhurest.
als ik de vraag krijg wie ik ben van een marokkaan zeg ik heel eerlijk dat ik een tekurhest ben...

Ariaz

#26

CiteerHeel eenvoudig. In Antwerpen heb je veel Ikarhiyan. En telkens dat je ze zegt dat ze ofwel Amazigh ofwel Irifian zijn dan ontkennen ze het. Dus van hier uit leid ik af dat ze spanjaarden zijn. Test: vraag eens aan een Akarhi wie hij is?




Je hebt gelijk

ik ken een akerhi die heeft mij met zijn eigen mond gezegd dat een het woord akerhi ROEIER betekent, het is afgeleid van de middelleeuwen toen De Moslims  van Spanje terugkwamen uit Spanje, en daarom noemen ze zichzelf Spanjaarden maar voor mij zijn het mijn Amazighbroeders



Wasilla tarifest

#27
maar voor mij zijn het mijn Amazighbroeders



Juist, zo zie ik het ook...

zizou

#28

Citeernou tfou ik ben een tekhurest.
als ik de vraag krijg wie ik ben van een marokkaan zeg ik heel eerlijk dat ik een tekurhest ben...

Dan ben je toch uitzonderlijk. Ofwel ben je eerlijk ofwel ben je naïef. Watdan ook, je hebt me verrast. Bravo, je hebt me overtuigd van mijn aansluiting bij Amazigh.nl.

Dora

#29

CiteerHeel eenvoudig. In Antwerpen heb je veel Ikarhiyan. En telkens dat je ze zegt dat ze ofwel Amazigh ofwel Irifian zijn dan ontkennen ze het. Dus van hier uit leid ik af dat ze spanjaarden zijn. Test: vraag eens aan een Akarhi wie hij is?
ooooooooooooooooooooo vandaar, nu begrijp ik het.
dit jaar in marokko (oujda) zei mijn nicht al dat iqerien geen iriffien zijn. daar had ik een hele discussie met haar over. ze vertelde dat er een keer een "arabische" vrouw aan haar vroeg of ze een tarifscht of een taqerhiyst was, en toen ze antwoorde dat ze een tarifescht was zij ze mooi dat zijn hele goeie mensen!!!! weard...vond ik..maar nu begrijp ik waarom