Hoe Moeten We Tmazight Schrijven?

Gestart door Tmighist (Gast), 11/11/2000 om 17:13:18

massin (Gast)

#45
Ijj n sram d ameqqran a Mustapha,
Schamen is in jou en de meesten niet nodig. Wij hebben geen school gekent en dat wij ons best niet hebben gedaan. Het hangt allemaal van ieder familie, groep en omgeving. Rif gebied heeft pas in 1976/1980 een beweging gehad omtrent en leren van de taal niet binnen de scholen maar gewoon op initiatieven / modellen. Deze is gekilled in 1984. De lokatie was tegenover Hotel Rif di Nador. In Agadir bijv. had je altijd een privŽ school voor de rijke Imazighen n Sous. Deze bestaat tot de dag van vandaag. Men leert bijna alle schoolstoffen in Thmazight n Sous. In Algerije was men al verder. Het mooiste vind ik nog steeds is Touareg, vrouwen leren Thmazight voor hun kinderen vanaf 4 jaar tot hun 18de. Tifinagh is altijd van de partij. Het schrift werd/wordt dus door vrouwen als het ware gedragen als hoofd taak.

Mustapha, daarnaast heb je mensen die tizemma zelf doen. Als je een tabel niet hebt en je wil meer weten neem dan contact met Dhr. R. Otten of binnenkort komt Mena Lafkioui naar Leiden. Lukt het niet stuur dan een e-mail naar numidia@ision.nl ik ga je dan wat materiaal opsturen. Het blijft wel dat als je iets wilt kan je bereiken. Ga je het schrift leren, wordt de praktijk doorslaggevend om het te beheersen.
D wenni netta,

massin  

amazighos

#46
azul
beste mensen!
waarom zouden we ons eigenlijk bezig houden met het tmazight script dat duizenden jaren oude is
en die bijna niemand begrijpt en de meeste rwafa hebben geen zin om het te leren ook al zouden we het leren dan zouden we het toch moeten bij schaven aan de moderne tijd waarin we vandaag de dag leven daarom is het eigenlijk beter om een eige script te ontwerpen(misschien is het al ontworpen)gewoon een script die makkelijk te leren is een script waarmee we het allemaal eens zijn we kunnen toch niet het oude tmazight script van duizenden jaren geleden  gaan leren waar we geen kennis van hebben! dus voor de slimmen onder ons probeer  een makkelijk goed script te ontwerpen waar we mee kunnen leven en door kunnen geven dus een MODERN HEDENDAAGS SCRIPT!!
LANG LEVE DE REPUBLIEK NARIF
die voor elke amazigh te begrijpen is

Falku

#47
Azul Amazighos,

Het oude Amazigh schrift de Tifinagh wordt alleen nog gebruikt door de Tuaregs, de andere Imazighen gebruiken het niet.

Er is op basis van het oude schrift, Tifinagh, een nieuw schrift ontwikkeld de neo-Tifinagh (dat gebeurd door iemand in 1971, als ik het goed heb, die man werd meteen opgejaagd door de Algerijnse en Marokkaanse geheimen politie, maar ze hebben hem niet te pakken kunnen krijgen).
Daarnaast word een latijnse alfabet gebruikt, dat is nu zo'n beetje de standaard. Maar er zijn een aantal variaties helaas, het wordt dus tijd voor 1 standaard latijns alfabet, ja.


Hassan (Gast)

#48
Leuke discussie. Ik weet er eigenlijk (nog) niks van.

Kan iemand vertellen hoe die systemen allemaal heten en wat het verschil tussen ze is?
En welk systeem maakt de grootste kans om de standaard te worden?


Ilizi

#49
Azul hassan
Letters zijn niet standaard, standaard is de taal op zichzelf staand, niet letters, letters zijn de symbolen, om de taal te schrijven. ik denk dat ik goed andwoord op jouw vraag gegeven heb.
over de systemen(allemaal zijn geschikt als Thamazight gerkend is) je mag het zelf nalezen en zelf beslissing nemen.
mijn dank

Chiel

#50
:( Ained, Ained. Zucht. Ik heb je reacties op de stellingen van Tzimigh gelezen en haar stellingen zelf. Ik moet helaas constateren dat zij het nederlands beter beheerst dan jij en inhoudelijk meer weet te vertellen over het Tamazight dan jij. Volgens haar maak jij fouten in het Tamazight en volgens mij maak jij zeer veel fouten in het Nederlands. Ik stel voor dat je, in plaats van kritiek te leveren, eerst eens probeert een van deze twee talen wat beter te beheersen.
Vriendelijke groeten.
Chiel.

Chiel

#51
:o Ik zie dat ik jullie namen verkeerd geschreven heb. Sorry. Ayned en Tmighis moet het zijn. Zal het niet meer vergeten.
Chroetjes.
Chiel.

Chiel

#52
:) Beste Amazighos. Nogmaals, hoe meer talen je kent, hoe beter. En misschien zijn er oude geschriften in deze taal die nog niet ontdekt of vertaalt zijn. Wie moet die dan gaan vertalen als niemand die taal meer beheerst?
:) Chroetjes.
   Chiel.
PS: Chroetjes met Ch is geen correct Nederlands, maar mijn eigen grapje. Niet overnemen dus!;)

yura

#53
salam,azul
Tmighst, ik probeer altijd neutraal te blijven, maar na het lezen van jouw reacties en die van ayned, kan ik je vertellen dat ik het boudhan systeem niet echt makelijk vind, en het klinkt ook niet logisch, bijvoorbeeld <ddar=voet>zou ik zelf nooit schrijven als dvar.