Hoe Moeten We Tmazight Schrijven?

Gestart door Tmighist (Gast), 11/11/2000 om 17:13:18

Tmighist (Gast)

Azul
hier is goed antwoord van toets:

Tghar Mimun itirar aked Ttveyyeb di remrahv, ikessi t ighetvr it ghar tmurt, nettat di tengwatc tesnanna amecri.
...yesder d x af s rwehvran d yidvesv, teqqen tittvawin nnes teghba deg idvesv... yarzvem d x af s Ttveyyeb tawwart, yejbed x af s dduri... yenna s:
-wi d yesqaden tabrat nni, a yemma? tnedr it id ghar s yemma s tesghim it id x ifadden nnes tmehvdv it id ghar s, tessar s aghembub x uzedjif tenna s: <<d Mimun nnegh i d yesqaden tabrat zi Spanya, a mmi, rextu mara yesseqsa yi d x yemma min d as gha yinigh? ma d as inigh temmut!? nigh ar d gha yas ad yessen nnit...>>.

Mounir B

Reactie op de eerste vraag: Hoe schrijf je tmazight?

Met Tiffinagh is het antwoord. Check the RIF 2000 project het is klaar. Je kan nu tiffinagh op je computer installeren.

ayend

Beste Thmighist azul.
Ik heb jou toets gelezen en ik heb daar op een paar opmerkingen en vragen die ik aan jou wil stellen als het kan, maar vooral om niet te scoren...

Jij hebt dat geschreven:
1-Ikessi t  ighetvr it.
wat is hier het verschiel tussen eerst werkwoord en de tweed???
2- yesder d x af s
kan je mij uitleggen waarpm heb je ( Xafes) zo geschreven? en kan je mij uitlegen waarom is D niet aan Yesder gekopeld zeg maar zo ( YESDERD).
3-Wi d yesqaden thabrat...
Wat is de fonctie van die 'D' tussen Wi en Yesqaden?
4- tesghim it id
waarom is it en id apart geschreven?
5- mimoun i d yesqaden
wie is die "I" en wie is die "D"

Er is nog meer in jouw toets beste thmighist, maar dat is genoeg. en ik zou heel blij zijn als je mij die dingen die ik genoemd heb uitlegt, graag tot dan....Thanemmirth...AYNED

Tmighist (Gast)

Azul: Ayned
manay a itehvdaja zzay i ijj n wakud mahvend ad ac ssecnegh mayemmi. maca ticcegh ac awar di min d gha yasen, ad as d ggegh uitleggen.
Tanemmirt.

ayend

Azul a thmighist,
tqadigh cem attas x thwarrit nnem, u nec ad rajigh mermi id gha tharred x iseqsan inou...Thanemmirth...AYNED

Tmighist (Gast)

Azul Ayned,
Ik ben blij dat je "geïnteresseerd" bent in het schrijven van het tamazight. Dat is op de een of andere manier een afgeleide reden voor het feit dat je het tamazight niet zo goed beheerst nog het schrijven ervan. Dit is geen geuite kritiek van een deskundige, maar van iemand van jouw kaliber, met andere woorden, iemand die zich leerling wil noemen, nesh. Uit je eerdere vormen van het schrijven van het tmazight is niet duidelijk op te maken welke "corrigerende", van bijvb. Kadi Kaddour, invloeden je hebt aangenomen als juist. Dit komt naar voren in de tekortkomingen van je grammatikale verbeteringen in al je eerdere vormen van schrijven van het tmazight. Ik had gehoopt dat je, na je bezoek aan de bijeenkomst in de Universiteit van Utrecht, veel correcte grammatikale kennis hebt opgedaan. Na het lezen van je geschrevene op dit forum, ná je bezoekje aan de Uni van Utrecht, zie ik geen verbetering in je schrijven van het tamazight. Van iemand die daar aanwezig mocht zijn had ik het niet verwacht dat je weinig tot niets hebt opgestoken van de bijeenkomst. Het is ook voor mij duidelijk dat het nog steeds een ingewikkelde en langdurig proces is om een bepaalde vorm van standaardisatie te rechtvaardigen. Zelfs de deskundige taalkundigen kunnen nog geen compromis vinden. Ik vind dat, bij gebrek aan beter of in dit geval aan een ideale standaard, iemand enigzins een vorm van het schrijven van het tmazight aan moet houden als ZIJN ideale standaard. JIJ, Ayned, bent daarin de verkeerde weg ingeslagen. Je prijst de vorm van het schrijven van het tamazight, zoals voorgesteld in Utrecht, maar je hebt er blijkbaar niets van opgestoken en maak je nog steeds dezelfde grammatikale fouten. Waarom is mijn beschuldiging zo hard naar voren gebracht door mij? Nou, je moet niet vergeten dat je als schrijver zijnde(zoals je je altijd presenteerd), het goede voorbeeld moet geven.

1-Nu wil ik inhaken op je kritiek, bijvoorbeeld wat het verschil is tussen de twee werkwoorden in het volgende zinnetje;
Ikessi t  ighetvr it.
De stam van het eerste werkwoord eindigt op een i(ksi). Dus moet bij het gebruik van dat werkwoord, de t(dat slaat op Ttveyyeb) NIET voorafgegaan worden door een i(het koppelteken). De stam van het tweede werkwoord eindigt NIET op een i(ghdver). Volgens {tira n kadi kaddour} wordt hier wel het koppelteken i nodig geacht. Vandaar dat er voor de t een i komt--> ighetvr it. Hierna volgt een stukje uit het overeenkomst van de bijeenkomst van Utrecht, waar jij, volgens jou, ook aanwezig zou zijn geweest;

Het gebruik van het koppelteken.
We stellen voor het koppelteken wat betreft de intonatie -, vormen de sequenties "naam-woord/werkwoord/voorzetsel + een homogeen geheel, waartussen noch pauze noch intonatieve onderbreking valt. Deze woordgroepen, gevormd op basis van de combinatie Naamwoord/ werkwoord/voorzetsel + Affixen", zijn gehelen samengesteld uit solidaire eenheden die dus in geval van verplaatsing samen bewogen worden.
            We schrijven dus:
            Taddart-nnes/ines       (zijn/haar huis)
            Izzenz-it            (hij heeft het verkocht)                  
            Day-s                  (erin)

2-De tweede kritiek(vraag?!) aan mijn adres was, waarom 'x af s' niet als xafes wordt geschreven. Wel, daar is een regel voor. De uigang s moet altijd gescheiden blijven van het voorgaande (werkwoord/naamwoord/ voorzetsel). De verbinding x-af, daarover is geen bepaalde regulering voor bedacht.Ik heb wel enkele voorbeelden voor je , wat betreft het gebruik van de uitgangen ná voorzetsels:
xaf i
xaf k
xaf s
xaf m
xaf negh
xaf wem
xaf kent
xaf sen
xaf sent

Voor de koppeling van de letter D aan het voorgaande(Yesder) heeft te maken met de regel dat een werkwoord met een oriëntatiepartikel(-D) niet gekoppeld wordt aan dat oriëntatiepartikel. Bijvoorbeeld; yesder zou in de werkelijke uitspraak geschreven moeten worden als yesderd, als er niet afgesproken zou zijn dat het oriëntatiepartikel afzonderlijk geschreven moet worden: 'yesder d'.

3-Je derde kritiek(vraag?!) valt me van jou een beetje tegen. De D is een simpel koppelteken dat terugslaat (of in dit geval; vooruitwijst) naar 'tabrat'. Dit is terug te vinden in elke grammatika van welke taal dan ook.

4-Je vierde kritiek(vraag?!) is ook heel simpel, en het verbaast me dat je dat vraagt. ze zijn apart geschreven omdat het drie verschillende dingen zijn. Het eerste(tesghim) is het werkwoord, in de zij-vorm. Het tweede(it) is ook weer het koppelteken dat terugslaat op iets(het lijdend voorwerp) wat ervoor is gekomen. Het derde(id) is de plaatsbepaling.

5-Vijfde  kritiek(vraag?!)(en ik weet ook dat het zeker niet de laatste zal zijn!!!): I verwijst naar het voorgaande zelfstandig naamwoord(mimoun). D is net als bij je derde kritiek, een simpel koppelteken dat terugslaat (of in dit geval; vooruitwijst) naar 'tabrat'.

Als laatste vraag ik me af of het bovenstaande, mijn harde bewijzen tegen jou kritieken, jou koud maken of juist in brand steken. En nog iets, ik hoop dat je vanavond nog goed kunt slapen.

Tanemmirt.

ayned

thmighist azul
Als ik kijk hoe je de dingen uit legt, dan denk ik dat je schte een hoog (Leraar/leraares) bent. maar laat ik het zo zeggen (Aqa thetteccid waha) ga maar even trug naar jouw antwoorden en leez ze goed... hoe jij het uitlegt is jouw mening, hoe jij het ziet, hoe jij het voelt en dat heeft niets met thmazight....Laat me niet lachen A.U.B.
jij kan nog niet eens het verschiel maaken tussen da taal die wij spreken en de taal die wij schrijven...(Aqa thetteccid waha A Llalla/ sidi.
Jouw manier is waardloose...
Even trug naar Utrecht: wat jij schrijft heeft niets met Utrecht te maaken want wat we daar afgesproken bestaat niet in jouw tekest... daar om zei ik dat je schrijft met jouw eigen manier. en daar moet niemand in jouw geloofen.
En dat je mij koud maakt in warm (Brand) wil ik jou zeggen dat kan je niet ik ben ben gewoon beter dan wat je kan voorstellen.
Ik stel altijd mijn meningen vrij...Maar jij dwingt altijd mensen om te geloofen dat je de beste bent...je bent niet de beste tenminst in mijn oogen... En verander A.U.B die naam van jouw (THMIGHIST) dat is een groot word en jij hebt het niet verdiend...
Ik ben niet boos op jou, maar wel erg telleurgesteld in jou... Jammer...jij hebt vaak geleugen op deze site...maar jaamer ik slim en jij kan me niet makelijk passiren want alleen een echte amazigh kan bij mij scoren...
Thanemmirth...A...Y...N...E...D... 34!!!!!!!!!

mohamed23 (Gast)

hoe beste broer  ayned !
Hoe gaat met jou ? Ik  heb een reactie op jou , ik vind het  harstikke goed  wat
je allemaal doet om voor de anderen (imaziren) te laten zien hoe ze thamazirt moeten schrijven .Maar het is nog mooier als we thamizgt in d'r echte  ALphabet
kunnen schrijven , en we moeten onze best doen om  de A.B.C. van onze modertaal te vinden en voor de anderen  laten leren , vooral  dat  thamzigt ook een taal is met d'r eigen woordenschat  en grammatica e.n.z
greotjes , moh23

Bokous

Beste Ayned azul,

Om eerlijk te zijn, begrijp ik niet waarom je altijd Tmighist aanvalt?! In het laatste bericht van Tmighist heeft zij duidelijk antwoord gegeven op jou gestelde vragen. Waarom ben jij het niet  eens met Tmighist? wil je aub ons vertellen waarom?? Wil jij ook aub uitleggen waarom de manier van Thmighist waardeloos is?

Tenmmirt
Hammu u Namir

ayned

beste Hammou azul,

Ik val (Thmighist) niet, ik ben gewoon niet met HEM eens. Hoe hij schrijft Thmazight... haar antwoord is niet duidelijk want dat heeft (ze) met (haar) eigen manier uit gelegd niet met een grammatika manier...
thmighist kan niet niet een verschiel maaken tussen wat we spreeken en wat we scrijfen...
Ik geef hier een voorbeeld:  Thmighist:(Min d as gha yinigh) dat is verkeerd dat is een spreekend taal want om dat te correct te schrijfen moet zij het zo doen ( Min id as gha inigh) want "D" heeft zijn "i" nodig en dat heeft thmighist opgegeten.
Thmighist heeft in het biging van de descutie gezegd dat met een of ander manier ze gelooft niet in Bebelux en niet in Unalko maar in haar laatst berecht gaat ze trug naar Utrecht naar Kadi kaddour en de anderen...
Hammou: mijn groot problem is dat ik niet alles wat ik wil seggen kan schrijfen...de taal brekt mijn doel en mijn mening.

(Iksi t) (Ighetr it) volgens Thmighist de "T" van Iksi moet niet gekopeld zijn omdat het werkword beindigd met een i Thmighist vergeet dat die T moet ook een i der naast maar dat heeft ze opgegeeten zonder dat ze het aan de taal laaten zien. (Iksi it..> Iksi't) anders is die T daar gewoon vreemd.
(zij) (schrijft :wi d yesqaden tabrat) wat is dat dan????? dat is "la langue vulgaire" dat is om te zeggen niet om te schrijfen... om dat te schrijfen moet het zo: "Mana wa id isghaden tabrat? of (Men un id isqaden tabrat? "Wi" bestaat niet in  de schrijftelijke thmazight D heeft zij I nodig en dat heeft thmighist opgegeeten omdat ze maakt geen verschiel  schrijfen en spreeken.
 Hammou ik val niemand ook...Maar (Thmighist) normaal is het (Mighis) valt wel de anderen om da aandacht te krijgen... Dat heeft hij met Said Sanoussi op deze site... en dat heeft hij ook met mij gedan tos hij zei dat ik me presenteer altijd als een schrijfer... terwijl ik heb dat nooit gedan...
Ik weet zeker dat ik nog heel veel moet leeren wat betreft hoe moeten we thmazight schrijfen , maar dat een les van Mighis krijg daar twijfel ik aan want mighis zelf heeft heel veel nodig...
Thanimmerth...Ayned.

Tmighist (Gast)

Azul
Ik vraag iedereen om een eerlijke beoordeling, wat betreft de items die door mij en ayned op dit forum zijn gepubliceerd, te kunnen geven. Tot nu toe heb ik het erg druk gehad met het enkel en alleen aanvoeren van harde bewijzen tegen de hier gepubliceerde ideeën en zogenaamde “feiten”. Dit heeft mij allemaal een deugd gedaan. En wat is het leukste gedeelte ervan. Ik heb er veel meer plezier in gekregen om NOG méér harde bewijzen aan te voeren tegen de ‘valse’ voorwendselen van onze Ayned. Waarom Ayned? Nou hij probeert heel vaak een ‘wit’ voetje te halen. En als dit niet lukt dan probeert ie me onderuit te schoffelen. Enkele citaten die zijn tegenstrijdigheid jegens mij bewijzen:  
Ayned:
Citeerik heb respect voor jou dat je heel veel over thmazight weet... alleen hoe jij jouw ideen verdedigd vind ik ietsje laag...
Vervolgens probeer je me onderuit te halen omdat ik WEL jouw vragen heb kunnen beantwoorden en ook WEER kritiek heb geleverd op je voorgaande teksten.>> Ayned:
Citeer(Aqa thetteccid waha) ga maar even trug naar jouw antwoorden en leez ze goed... hoe jij het uitlegt is jouw mening, hoe jij het ziet, hoe jij het voelt en dat heeft niets met thmazight....Laat me niet lachen A.U.B.
Ayned, Je weet dondersgoed dat wat ik geantwoord heb, NIET mijn meningen noch mijn ideeën zijn. In tegenstelling tot jou:
Citeer“Ik stel altijd mijn meningen vrij...”
Al mijn antwoorden zijn terug te vinden in (tira n kadi kaddour)het verslag van Mina Lafqioui. Ze zijn gebaseerd op feiten, en dat kan ik van jou items niet zeggen, al beweer je elke keer weer iets anders. Trouwens jij bent bij de publikatie van dat verslag aanwezig geweest, maar je lijkt er niets van gelezen te hebben. Ik denk dat je dat verslag helemaal niet in je bezit hebt. Ik wil het je wel sturen. Zelfs in twee talen(frans & nederlands), helemaal voor jou, alsjeblieft!  
Nog een bewijs voor hetgeen ik hierboven heb geschreven:
Ayned:
Citeer“Even trug naar Utrecht: wat jij schrijft heeft niets met Utrecht te maaken want wat we daar afgesproken bestaat niet in jouw tekest... daar om zei ik dat je schrijft met jouw eigen manier. en daar moet niemand in jouw geloofen.”
Het is niet mijn bedoeling geweest om mij te posteren als een profeet die een boodschap heeft meegekregen van Allah om het geloof te winnen op dit forum. Ik heb nooit iemand gevraagd om mij te geloven. Als dat wel zo is, Ayned. Voer dan eens voor de 1ste keer in onze discussie(mijn items) bewijzen aan.

Ayned:
Citeer“Maar jij dwingt altijd mensen om te geloofen dat je de beste bent...”
???? Waar heb ik dit volgens jou geprobeerd dan? Ik weet één ding zeker, en dat is dat je nu echt begint te ijlen. In geen enkele item heb ik geprobeerd mensen op dit forum te bewijzen dat ik de beste ben noch geprobeerd beter dan iemand te zijn. Ik denk dat ik jou, Ayned, indirect wel kan beschuldigen van het feit dat je vaak probeert duidelijk te maken dat je een toegevoegde waarde hebt die anderen, gezien je houding, niet kunnen hebben. Het bewijs hiervoor kun je vinden in de items :wat doe je in het dagelijks leven? & :amazigh-toneel.

Ayned:
CiteerThmighist heeft in het biging van de descutie gezegd dat met een of ander manier ze gelooft niet in Bebelux en niet in Unalko maar in haar laatst berecht gaat ze trug naar Utrecht naar Kadi kaddour en de anderen...
Ayned waarom verdraai je alles. Waarom wring je jezelf in moeilijke situaties? De discussie in het begin, ging over het alfabet/letter-systeem, en niet over de taal zelf. Daar hebben we het nu over. Ik corrigeer nu geen letters of tekens, maar je grammatikale fouten. Jij als schrijver zijnde moet daar het verschil toch wel van inzien. Jij hebt onlangs ontkend dat je je nooit naar voren hebt gebracht als schrijver.
Ayned:
Citeerhij zei dat ik me presenteer altijd als een schrijfer... terwijl ik heb dat nooit gedan...
Wiens woorden zijn de volgende zinnen dan?! :
Citeerdat ben ik het. ik heb een boek geschrijfen in het thmazight, en dat heet (REHRIQ n THIRI) dat zijn kort vehalen, Chacha heeft het uit gegeven in 1996. de tweed boek (kortverhelen0 ligt nog steeds in de la…
Deze zinnen komen uit het item :Wie is?

Ayned:
CiteerIk weet zeker dat ik nog heel veel moet leeren wat betreft hoe moeten we thmazight schrijfen , maar dat een les van Mighis krijg daar twijfel ik aan want mighis zelf heeft heel veel nodig...

Ik begrijp niet waarom je dat nou nogmaals zegt als je weet dat ik al eerder heb onderkend dat ik OOK nog veel moet leren. Ik wil het wel nogmaals zeggen, hoor.
Tmighist:
Citeer“Het is ook voor mij duidelijk dat het nog steeds een ingewikkelde en langdurig proces is om een bepaalde vorm van standaardisatie te rechtvaardigen. Zelfs de deskundige taalkundigen kunnen nog geen compromis vinden.”

Om terug te komen op het gebruik van de letters/ het alfabet. Het systeem dat je gebruikt voor je teksten hier, is een onbekend systeem. Het is namelijk geen INALCO/benelux maar JOUW systeem. En daarom vraag ik je het een naam te geven en het te verdedigen/beschermen in onze volgende discussies.
Om ook weer terug te komen op het dwingen van mijn kant. Ik heb in het begin voorgesteld om het Tawiza- & Aneghsysteem te gebruiken omdat het om technische redenen beter te gebruiken is dan de andere systemen. Jij hebt getracht mij te dwingen het inalco/beneluxsysteem te gebruiken. Mijn vraag is nu wie heeft wie gedwongen? Ik heb sinds het begin gekozen voor het tawiza- & aneghsysteem, maar jij bent niet trouw gebleven aan de systemen die je in het begin van onze discussies hebt verdedigd en beschermd (qa d ta umi qqarn taghennant. u aqa tetteccid waha!).

Ayned:
Citeerjij kan nog niet eens het verschiel maaken tussen da taal die wij spreken en de taal die wij schrijven...(Aqa thetteccid waha A Llalla/ sidi.
Om het tegendeel weer te bewijzen, heb ik weer enkele voorbeelden
Gesproken voorbeeld: Matesridayi nigh lla, attiddawyegh ghari mahvendd aghari tettvesv.
Geschreven voorbeeld: Ma tesrid ayi nigh lla, ad tt idd awyegh ghar i mahvendd ad ghar i tettvesv.

Ik geef hier een voorbeeld:
CiteerThmighist Min d as gha yinigh) dat is verkeerd dat is een spreekend taal want om dat te correct te schrijfen moet zij het zo doen ( Min id as gha inigh) want "D" heeft zijn "i" nodig en dat heeft thmighist opgegeten.

(Iksi t) (Ighetr it) volgens Thmighist de "T" van Iksi moet niet gekopeld zijn omdat het werkword beindigd met een i Thmighist vergeet dat die T moet ook een i der naast maar dat heeft ze opgegeeten zonder dat ze het aan de taal laaten zien. (Iksi it..> Iksi't) anders is die T daar gewoon vreemd.

(zij) (schrijft :wi d yesqaden tabrat) wat is dat dan????? dat is "la langue vulgaire" dat is om te zeggen niet om te schrijfen... om dat te schrijfen moet het zo: "Mana wa id isghaden tabrat? of (Men un id isqaden tabrat? "Wi" bestaat niet in  de schrijftelijke thmazight D heeft zij I nodig en dat heeft thmighist opgegeeten omdat ze maakt geen verschiel  schrijfen en spreeken.
Hierboven probeer je te zeggen dat het niet geschreven is volgens een standaard, maar er is nog geen vaste standaard. Wel wordt er nog steeds onderzoek gedaan naar een bepaalde standaard. Als er al een standaard was dan hadden we nooit deze discussies hoeven voeren. Dan hadden we op onze luie kont kunnen wachten tot de academici actuele theorieën zouden publiceren, zoals in Nederland de Van Dale-experts doen voor de rest van Nederland. Mijn vraag nu aan jou is; Waarop heb je je voorbeelden hierboven(“Mana wa id isghaden tabrat” & “Men un id isqaden tabrat”) gebaseerd? Vertel mij nou eens volgens welke standaard je nu hebt gewerkt?
Het is duidelijk dat je geen verschil kent tussen de vormen van de Taal. Er zijn enkele vormen van de taal, zoals; Methodologie, Fonologie, Contexten, Grammaticaal, Synoniemen. Deze enkele vormen van de Taal maken de verschillen in de taal duidelijk.

Tanemmirt.

ayned

azul A Mighis.
Hier ben ik weer, ik heb lekker geslaapen en niet in de brand zoals je gewenst had...
Ik heb jouw bericht gelezen, ik zag daar niets nieuw, maar wel dat je verhuisd bent van onze onderwerp naar mijn leven...
Jouw praatjes over Tonneel...Wat is daar mis...Ik speel tonneel "OULABAS" Iwa? wat is jouw probleme.Jij speelt ook theater toch. Of ben je daar alleen om de meiden te verssiren heb ik gehoord.
Jij zei Ik heb het niet over Alfabet,letter-systeem, ik heb het over Taal..."
Wat is dan het verschiel tussen die twee. hoe ken je over een praaten zonder de ander?

En dat ik mezelf als een schrijver voorstel!!!!Jij gingt ZEAAMA trug naar de berichten om te bewijzen dat ik het wel gedan...ALLa a aezizi!!!aq thetteccid waha nog een keer.
Dat was niet een voorstelling...Dat was een eentwoord op een vraag van iemand die vroogd wie is M.Chacha, H.Akrouh, Naima el bazzaz, A. Essadqi AYned..., ...,
En dat zijn schrijfers hier in Nl. En omdat ik een boek van kort verhalen geschtijfen ben, en omdat de mensen mij  verhaalen altijd leuke gevonden hebben.Dus daar ben ben ik wel een schrijfer, want ik schrijf korte verhaalen. Dat ik het verkeerd schrijf of andersom dat dat is mijn problem niet. dat ik schrijf dat is voor mij belangrijke. en als je denkt dat iedereen kan schrijfen dan laat me zien wat je kan...jij bent toch de beste... (Les chamaux passent les chiens aboient.)
Aqa nec war defaegh bou lekbir acnaw cek a aezizi...Nec war ghari da min i kidi gha thenjared...
En ik heb je nooit verteld dat ik UNALKO systeem gebruik die van thwiza ook niet...Ik zei alleen dat Thwiza systeem is lastig voor mij. en daar was je niet tevreden...
Ik heb nooit mensen gedwongen om te mij te geloofen...en ik nooit reklam voor me zelf a aezizi want ik heb geen eigen belgangen. alles wat ik wil bereiken is dat ik een amzigh belijf tot dat ik dood ga.
 Via deze Site kan ik niet me jou opschieten, want ik heb problemen met De NL taal.maar als je wil een debat waar iedereen mag aanwezig te zijn dan kunnen we spreeken. Maar dat durf je niet, want je verberft jezelf achter een naam die niet van jouw is. jij hebt jezelf niet niet eens aan ons voorgesteld om te weeten met wie zijn we hier eigenlijk bezig. Maar laat ik het zo zeggen en voor de duidlijkeheid. ALS (THMIGHIST) BESTAAT DAN BESTAAT AYNED NIET.
Ik ben klaar met jou... OVER en SLOT...

ithri

Azul Ayned,

Ik heb van jou genoten in Gouda met Amakaz, dus ga zo door jongen, je doet het goed, en je gedichten mogen ook er zijn terk je niks aan van  wat andere vinden, en vooral je eigen niet druk maken,Wanneer kunnen we weer gaan genieten van Mimoun en Mustapha Amakaz Imadran,oudarbie scha enyawden arazoun Ander the therie,

Thennemiert Ithri,

ayned

Beste Ithri a thawmat azul.

Probeer om morgen zaterdag naar utrecht te komen, het is gezelig... De zaal heet "treanon: en die is in ouwde graagt in Utrecht centrum.

Voor ameggaz imedran er is iemand die op zeok naar THRI maar dat krijgt ie niet van mij...maar toch ga ik even na denken...Ik heb een afspraak met hem in Bruxelle op 25-02-01... Ik ga even kijken....
Thanemmirth AYNED.

Mustaph

Beste mensen,

En nu heb ik een eenvoudige vraag van een echte analfabeet op het gebied van th'mazighth. Waar kan ik, uberhaüpt, beginnen om mijn moedertaal in schrift te leren beheersen? Nogmaals, ik heb er tot nu toe totaal geen kaas van gegeten. Wel beheers ik 5 talen op universitair niveau, daarom zou ik graag een advies van jullie willen hebben omtrent een goede start/aanpak, indien mogelijk zonder al te veel verwarring. Persoonlijk, schaam ik me hier in toenemende mate voor. In Marokko was dit, tijdens m'n studietijd in de jaren 80, simpelweg niet mogelijk, niks Tamazighth, waaaloe! Wel veel khaboe (stokslagen) gekregen van de ME op de universiteit.
Iwa beste mensen, ik wacht en kijk graag uit naar jullie waardevolle adviezen.

Alvast bedankt,

Mustaph.