Islamitische landen boycotten Denemarken

Gestart door ameziane, 29/01/2006 om 17:18:20

Izouran

Demonstratie in Amsterdam liep opzich rustig, die van Maastricht wat te ruw

Dobry Den

Om die 72 maagden zal ik altijd lachen'
Rob Wijnberg
Bij een debat in Amsterdam over de internationale cartoonrel warengisteren scherpe veiligheidsmaat-regelen genomen. Het bleef rustig.'Boosheid is niet het begin van satire.'
Aan de bar van het debatcentrum durfde hij het wel aan: cartoonist FransMensink schetst de profeet Mohammed zittend aan een tekentafel. 'Mohammedals cartoonist', lacht hij. Publicatie vindt hij geen probleem, 'maar mijnnaam komt er niet onder.'
Het was gisteravond voorzichtigheid troef tijdens het debat In vrijheidgetekend? in het Felix Meritis in Amsterdam.
De vier debaters Frits van Exter (hoofdredacteur Trouw), hoogleraargrootstedelijke problematiek Paul Scheffer, publicist Mohammed Benzakouren cartoonist Jos Collignon werden, evenals het publiek, bij de inganggefouilleerd. Aan de balie moesten bezoekers zich op vertoon van eenidentificatiebewijs laten inschrijven. 'Normaal doen we dit niet, maar hetonderwerp ligt erg gevoelig', verontschuldigde de baliemedewerkster zich.
Op geen enkel moment raakte de discussie echt verhit. GepreksleiderMaria Henneman greep snel in als de toon even te hoog werd.
'Zou jij de cartoons hebben geplaatst', vroeg Henneman aan Frits vanExter. 'Wetend wat ik nu weet of in alle onschuld', vroeg deze. 'In alleonschuld.' Van Exter dacht even na en antwoordde: 'Nee, toch niet.'
De grens tussen vrijheid van meningsuiting en het respect voor andermansgeloof vormde het struikelblok van de discussie. 'Een pure belediging',noemde een moslima de cartoons. 'Maar de boeken van Voltaire werden ookooit als onfatsoenlijk gezien', zei Scheffer. 'De vrijheden van godsdiensten meningsuiting zijn ondeelbaar. Als geloofsbelijdenis vrij is, iskritiek erop dat ook.'
Kees Schaepman, voorzitter van de Nederlandse vereniging vanjournalisten (NVJ), begreep de terughoudendheid. 'Bedreiging is in deopenbare dialoog een gewoon middel geworden. Dat is beangstigend. Ik merkdie angst ook onder journalisten. Bedreigingen aan hun adres waren vroegereen uitzondering, maar nu zijn ze aan de orde van de dag.'
Freelance journaliste Miek Smilde noemde de journalistiek na afloop'opvallend angstig'. Zij verwees naar een journaliste van jongerensiteSpunk - waarvan artikelen ook in NRC Handelsblad worden gepubliceerd - dieis opgehouden met schrijven wegens bedreigingen. 'Dat is tochverschrikkelijk?'
Over het afkeuren van het geweld naar aanleiding van de cartoons bestondgisteravond dan ook geen twijfel. 'Maar gaat het echt om de cartoons',vroeg Benzakour. 'Achter die woede zit volgens mij ook een veel dieper,politiek probleem.' Scheffer beaamde dat: 'Achter de protesten schuilt eenverschrikkelijk gebrek aan zelfvertrouwen. Moslims in het Midden-Oostenzijn, ook in hun geloof, veel minder vrij dan hier.'
Vooral daarom moet die vrijheid volgens Scheffer nu krachtig wordenverdedigd. 'Er staat veel op het spel.' Maar volgens Collignon doe je datniet door olie op het vuur te gooien. 'Boosheid is niet het begin vansatire. Nu zou ik geen spotprent van Mohammed maken. Maar als het in detoekomst weer een doel dient, zou ik het zeker doen.'
Collignon wendde zich aan het einde van het debat nog even tot de zaal.'Wie gelooft hier in de 72 maagden?' Twee mensen staken hun vinger op. 'Het spijt me', zei Collignon, 'maar daar zal ik altijd om moeten blijvenlachen.'
NRC, 09-02-2006

Dobry Den

Ik moest hier eigenlijk wel om lache:

CiteerFreelance journaliste Miek Smilde noemde de journalistiek na afloop'opvallend angstig'. Zij verwees naar een journaliste van jongerensiteSpunk - waarvan artikelen ook in NRC Handelsblad worden gepubliceerd - dieis opgehouden met schrijven wegens bedreigingen. 'Dat is tochverschrikkelijk?'

athsaynou

Citaat van: ! op 13/02/2006 om 00:15:24
Ik moest hier eigenlijk wel om lache:

CiteerFreelance journaliste Miek Smilde noemde de journalistiek na afloop'opvallend angstig'. Zij verwees naar een journaliste van jongerensiteSpunk - waarvan artikelen ook in NRC Handelsblad worden gepubliceerd - dieis opgehouden met schrijven wegens bedreigingen. 'Dat is tochverschrikkelijk?'

ez taxesath!

athsaynou

Protest op de Dam tegen spotprenten

AMSTERDAM - De demonstratie die zaterdag op de Dam in Amsterdam plaatshad tegen publicaties van spotprenten van de profeet Mohammed, eindigde onrustig, doordat een groep jongeren de confrontatie zocht met agenten. De politie arresteerde vier jongens (14 tot en met 20 jaar). Die zaten zondag nog vast.

Demonstranten gaan tijdens de actie in gebed

Voor meer en om de video te bekijken: http://www.nu.nl/news/672221/10/Protest_op_de_Dam_tegen_spotprenten_%28video%29.html

Izwan

Citaat van: ameziane op 12/02/2006 om 16:32:23
Citaat van: Izwan op 11/02/2006 om 00:03:05
Citaat van: ameziane op 10/02/2006 om 15:52:29
Gaat nog iemand demonstereren, morgen?
Ik kan niet wachten. Ik ga lekker AHA uitschelden.
;D
Daar kom je haar niet tegen ;D
Lichamelijk was ze niet aanwezig.
In mijn gedachten was ze niet weg te jagen :D

Izwan

Het was te verwachten dat het uit de hand zou lopen, want niemand durft de demonstratie te leiden. Er was geen een organisatie aanwezig. Tazzzzzzz voor alle moslims organisaties. Stelletje bangeriken.

athsaynou

Citaat van: Izwan op 13/02/2006 om 10:29:13
Het was te verwachten dat het uit de hand zou lopen, want niemand durft de demonstratie te leiden. Er was geen een organisatie aanwezig. Tazzzzzzz voor alle moslims organisaties. Stelletje bangeriken.

Was jij wel aanwezig?

Izwan

Citaat van: m'Izran op 13/02/2006 om 10:31:39
Citaat van: Izwan op 13/02/2006 om 10:29:13

Was jij wel aanwezig?
Ja.

Dora

mooi dat ze gingen bidden...

ach izwan het zijn nog kinderen joh...het was veel erger als ouderen/volwassenen zulke acties hadden gevoerd

ameziane

Citaat van: Samariaan op 10/02/2006 om 02:45:23
Citaat van: Sa3ieD op 30/01/2006 om 17:35:37
Had Huntington dan toch gelijk met zijn Clash of civilizations? ;-)

Zoals iemand zei in een column laatst, eerder 'The Clash of the uncivilised'.
Misschien ook een mooie titel voor een boek?!

Timarzgha

Citaat van: ! op 13/02/2006 om 00:14:28'Wie gelooft hier in de 72 maagden?' Twee mensen staken hun vinger op. 'Het spijt me', zei Collignon, 'maar daar zal ik altijd om moeten blijvenlachen.'
Ik geloof zelf ook niet in het verhaaltje van 72 maagden.
Ik vrees dat het een foute interpetatie betreft, want zoals men weet zijn veel woorden ontleent aan het oude aramees.
Ook betreft de taal waarin de koran geschreven werd, en het woordje dat maagden zou betekenen, betekend in het aramees DRUIF!
Worstel nog altijd met de interpetatie van dit woord en dat in combinatie met ayaats die wijzen inderdaad op druiven en niet maagden!

MBTiza

dus een man krijgt 33 druiven...ipv 33 maagden?

Timarzgha

Citaat van: MbTizi op 14/02/2006 om 16:01:46
dus een man krijgt 33 druiven...ipv 33 maagden?
72 mooie zwarte/glinsterende en blinkende druiven.
Het is vrees ik eerder bedoeld om aan te geven hoe de paradijs er uit zal zien .

Isefrawen

druiven zijn zoet en sappig, maagden ook... dus... aangezien ze veel gebruik maken van metaforen zal een druif vast voor een maagd staan...