Waarom zijn Amazigh namen verboden?

Gestart door Taffidjoust, 05/12/2002 om 01:05:48

kippus (Gast)

#15
Zolas je misschien weet de echte Arabische landen zijn:
Saoedie Arabie, Yeyman, Katar. De ander landen zijn alleen maar gearabiseerd.

Ik heb in Marokko gestudeerd en wij hebben de oude geschiedenis van de gearabiseerde landen geleerd.

een Fadwa komt vroeger alleen in Libanon, zoals de dichter FADWA TOEKAN.

Fadwa betekent niets in het Arabische.
maar de andere namen zoals: saida, Farida, Karima, Warda,...
hebben allemaal een betekenis in het Arabische en zijn ze dus Arabische namen.

Fadwa, Sana, Salwa, hebben de Arabieren van de gearabiseerde culturen overgenoemen.


Falku

#16
Azul,

Kippus, je vroeg:
CiteerAzul mensen van Rifweb,

In Jullie Site heb ik een boom van de Koningen van Imazighen gevonden.
Ik wil graag weten welke is Koning en welke is Koningin,
en waneer hebben ze Tamazgha geregeerd.

MVG

Er is een stuk over de geschiedenis van de Imazighen, kijk eens hier

Een aantal van de Amazigh koningen en koniginnen worden daar genoemd, als je meer wil weten dan hoor ik het wel van je.


Falku

#17
CiteerAhlel lieve mensen,

Imazighen willen graag hun kinderen Amazigh namen geven...maar dat mag niet, wordt niet aanvaard door de consulaten.

Maar van waar komt dit (buiten de haat jegens de Imazighen)?
ik bedoel, zolang je je kind een naam geeft met een mooie betekenis waardoor  hij/zij geen risico loopt om gepest te worden, dan is het toch ok? of niet? En hoe zorgen we ervoor dat dit verandert? (geen oorlog, maar een vredelievend oplossing als dat kan :-) )

Sraam,


Azul,

Deze thread gaat trouwens over iets heel anders. In Marokko zijn Amazigh namen verboden. Een heleboel namen die je grootouders of over-grootouders hadden mogen niet meer. Wat vinden jullie van dit verbod? En is het voor mensen die hun kind willen vernoemen naar bijvoorbeeld hun overgrootmoeder toch nog een mogelijkheid om dit te doen?

Voor een overzicht van een aantal Amazigh namen kijk hier


Touzani

#18
Sommige mensen zijn echt naief, dom en weten niks van de islam. Abdollah is geen islamitische naam want de vader van de profeet Mohammed heet ABDOLLAH en hij is een HEIDEN gestorven. ABDOLMOTTALIB was de oom en de beschermer van de profeet Mohammed toch is hij een HEIDEN gestorven.

Veel namen die niks te maken hebben met de islam worden door de christenen van Syrie en Lebanon bedacht:

Fouad= hart
Warda= bloem
zahra= roos
Aissam= kameel
Fahd= jaguar
Faisal= zwaard
ghassan= oud nabataanse en christelijk stam
tamim= stam in saoedie arabie
sa3d= een oud God van de stam Taqif in saoedie arabie
jamal= schoonheid
karim= liefdadig
hakim=wijs
Sakhr-  hard steen
haidar= leeuw
Dit zijn allemaal arabisch maar geen islamitisch namen.
Amazigh namen worden verboden door Abdelwahhab Benmansour. Weten jullie waarom? dat is makkelijk: in de jaren vijftig schreef deze historicus dat Tamazight  binnen vijftig jaar zal verdwijnen. Na vijftid jaar is de amazigh beweging ontstaan. Hij was geschokt, vreselijk geschokt en daarom kwam hij met wetten(hoewel hij geen politicus is!!!)om Imazighen tegen te werken. Niet vergeten dat Benmansour een Andalusier is en geen Marokkaan.

In de ISLAMITISCHE Republiek Iran zijn de typische iraans namen niet verboden: Laura,layla,asmahan,shirin,Dina,Shahrazad,Djihan, Fayruz, Firdaous...etc


Hassan

#19
Azul,

Dit is weer een manier om ons Imazighen te onderdrukken.
Mijn grootouders hadden prachtige namen in het Tamazight, er zijn al eeuwenlang moslims geweest met Amazigh namen, daar is dus niks mis mee. Iemand die een Arabische naam, een Egyptische of wat dan ook moet dat doen.

Ik geef mijn kinderen een Amazigh naam want ik schaam me niet voor mijn afkomst. Geen domme Arabische Nationalist en zijn Domme Wet die dat kan verhinderen kan.

:)


Nomad

#20
Yazidh!!
Ik vind het een geweldige initiatief, veel succes.

sampoo

#21
De probleem met Marokko ivm bijvoorbeeld Iran is dat Marokko zijn best doet om islamitisch (lees arabisch) te lijken en Iran bezig is om islamitisch te zijn. Het is niet de naam mohammed die je een moslim maakt en daar kijken ze in Marokko naar.

Iemand met een amazighnaam kan geen moslim zijn en amazigh gebruiken zijn heidens maar arabische gebruiken die geen grondslag kennen in de koran zijn een toonbeeld van hoe het is om islamitisch te zijn.


yura

#22
salam,azul
Als ik hier een serieus antwoord moet geven, zeg ik: de arabieren willen eenheid hebben, dus almaghreb alarabi, alkhalij alarabi, en dat willen ze ook toe passen in andere maatschapijlijk kwesties zoals religie dat direkt betrekking heeft met namen, gewoontes idialen, enzo voort.

AFRA

#23
azul,

waarom onderdrukken we de arabieren en noemen we hen leugenaars of hypocrieten.

ze hebben ons niet gezegd dat de imazighen namen haram zijn,ze zeiden dat de namen rascistisch zijn.

de arabische namen namen zijn niet raschistisch in hun ogen.

maar de imazighen hadden geen zin in het stijden tegen de onderdrukking.ieder luie zei:luister naar de arabiere meneer,en onderbreek hem niet.

yura

#24
salam,azul
Afra, luister ik ben voor het toestaan van amazigh namen, ik gebruik zelf ook een amazigh naam als roepnaam, dat doe ik al van oktober 97, maar dat is niet mijn officieel naam.

Masja

simpel, jullie zijn Imazighen én de oorspronkelijke bevolking , dus je hebt een Amazigh naam, dat is toch niet meer dan normaal?
belachelijk zeg, dat het verboden wordt, te gek voor woorden
is dat dan nog steeds niet veranderd?

yura

#26
salam,of azul
Voor al die gasten die harde uitspraken hebben, zeg ik: je moet met de tijd meegaan, wil je je zelf een amazigh naam geven, wat officieel niet mogelijk is, oke dan neem je zo`n amazigh naam als gebruiksnaam net zoals veel arabieren dat doen, voorbeeld, mido, maar zijn echte naam is ahmed.
Wanner mensen je vragen waarom je zo heet?, dan zeg je dat het je roep, of gebruiksnaam is, basta.

masin2003

#27


Waarom zijn Amazigh namen verboden?
-omdat imazighen bezet zijn.

ja maar de palestijnen, de chichenen, ect.. zijn toch ook bezet! en die mogen hun namen wel gebruiken?!
- ja, maar wij niet.

jullie niet??!! dit is toch niet te geloven! bestaan nog zulke onmenselijke fasictische bezetters??!
-Ja.

MBTiza

#28
en wie zijn die fascistiche bezetters dan?
dan zijn onze "broeders in de Islam" de arabieren!!

maar veranderen ze ook de amazigh plaatsnamen in arabische namen?
ja dat doen ze omdat zij het tamazight inferieur t.o.v. van het arabisch vinden.

maar Allah swt heeft toch verschillende volken en stammen geschapen opdat zij elkaar leren kennen?
ja maar dat zien zij over het hoofd!

maar waarom Allah swt niet alle mensen als arabieren geschapen?
ja dat weet ik ook niet!

p.s. gisteren was ik de radio aan het luisteren en dan FUN-X, veel r&b, arab pop, turks pop etc. Belt er ineens een achterlijke arabier genaamd appie op naar die zender. Het ging dus over lange afstand relaties, hij vertelde dat hij een zo'n relatie op dit moment heeft met een meisje uit marokko en dat marok. arabieren heel modern daarin waren en ook heel vrij (zij mocht hier gewoon naar toe komen volgens hem, beetje ongeloofwaardig verhaal was het trouwens) en niet zoals die BERBERS (ja want die denken nog aan de ISlAM die zij (arabs) ons hebben gebracht). Ik walg van zulke mensen.

Ze hebben het constant over de Islam, dat zij de het volk zijn die Islam hebben verspreid maar zodra je over de Islamitische normen en waarden begint, dan zijn wij in hun ogen niet modern, wie maakt dit ook weleens mee?

IBEROMAURUS

#29
berbers zijn altijd conservatief geweest.