Waarom zijn Amazigh namen verboden?

Gestart door Taffidjoust, 05/12/2002 om 01:05:48

Taffidjoust

Ahlel lieve mensen,

Imazighen willen graag hun kinderen Amazigh namen geven...maar dat mag niet, wordt niet aanvaard door de consulaten.

Maar van waar komt dit (buiten de haat jegens de Imazighen)?
ik bedoel, zolang je je kind een naam geeft met een mooie betekenis waardoor  hij/zij geen risico loopt om gepest te worden, dan is het toch ok? of niet? En hoe zorgen we ervoor dat dit verandert? (geen oorlog, maar een vredelievend oplossing als dat kan :-) )

Sraam,

Inez

#1
Hey kuikentje

Volgens mij mag je enkel een naam geven die in de Koran staat en ik denk dat de meeste Amazighnamen er niet in staan.  Ze doen wel moeilijk op het consulaat vooral wat betreft de schrijfwijze :-(.
Dus de oplossing is als je een mooie naam hebt ervoor zorgen dat je bewijzen hebt (harde bewijzen :-) :-) :-)) dat het wel degelijk Islamitische namen zijn.

Bye bye

Tharifest

#2
azul tout les monde:)

ben er weer effe tussen werk en colleges door....zeg weet je wat ik raar vind, is dat mensen die op een latere leeftijd beslissen moslim te worden en zich dus bekeren die mogen hun naam behouden al is deze niet islamitisch, dus dat zou betekenenn dat het niet om de naam gaat maar om de imaan, toch? iwa waarom mogen die namen dan niet?

Falku

#3
Inez,
Dat met die naamgeving heeft niks met de Koran te maken of Islam. Er is een wet aangenomen (in 1995 als ik het goed heb) die bepaalde dat je je kinderen alleen nog echte marokkaanse namen mag geven. De officiele taal van Marokko is arabisch dus echte marokkaanse namen zijn dus arabische namen.
De bedoeling van deze wet was om Amazigh namen te verbieden, maar ze durfde dit niet direkt te zeggen, dus wordt er gesproken van "echte marokkaanse namen" i.p.v. arabische namen.
Dit betekent dus dat de naam van je opa of oma opeens geen echte marokkaanse naam meer is! En dat een naam uit Egypte of Saoudie Arabie dat wel opeens is!

Amazigh verenigingen in Marokko hebben tegen deze wet geprotesteerd, maar niemand luistert naar hun. De Marokkaanse bevolking lijkt het niks uit te maken, helaas.

Taffidjoust,
Ik denk dat er geen oplossing is, niet op korte termijn althans. Het probleem is dat de meeste Marokkanen liever hun kind een arabische naam geven dat een Amazigh naam. De meeste vinden Amazigh namen lelijk en schamen zich er voor. Plus een heleboel willen goede moslims zijn en denken dat echte moslims een arabische naam moeten hebben.

Pas wanneer Tmazight erkend wordt in Marokko, zullen Amazigh namen erkend worden als echte marokkaanse namen, en niet zoals nu, als buitenlandse namen (ja, geloof het of niet, onze grootouders, overgrootouders etc hadden allemaal buitenlandse namen !).


Och, ja, die wet geldt ook voor namen van andere dingen, zoals dorpjes, steden, pleinen en noem maar op. Ze zijn hard bezig om zoveel mogelijk namen van dorpjes te veranderen, ze dus een arabische naam te geven. Zo zijn waar ik woon een heleboel dorpjes die begonnen met de naam "Ait", veel van die beginnen nu met "Ouled".


mo (Gast)

#4
Azul

Inderdaad dit is een arabisering maatregel dat al na de onafhankelijkheid aan de gaan is gezet en in de loop van de jaren steeds werd aangevuld met ondemocratische wetten die als enige doel hebben, alles wat de eigen identiteit van Imazighen laat blijken uit te wissen. Het si belachelijk dat zelf de originele namen van dorpen en zelfs buurten en een stad worden veranderd in Arabische benamingen zonder het volk daarbij te betrekken, ik heb liever de Spaanse naam bario dit en bario dat dan elhai dit of elhai dat, want de Spaanse benamingen maken gewoon deel uit ons geschiedenis en dat moet zo blijven.

Nomad (Gast)

#5
Inez  

Meer dan de helft van van de islamitische wereld heeft geen arabisch naam...

Nomad (Gast)

#6
Inez  

Meer dan de helft van van de islamitische wereld heeft geen arabisch naam...

Mighis (Gast)

#7
een paar imazigh namen

    vrouwelijk                           mannelijk

-Anitan                                -Adid
-Awlima                               -Aylan
-Dila                                    -Mizwar
-Fadina                                -Sulas
-Kella                                   -Yenni
-Laysa                                 -Yumas
-Kinsa                                  -Zerwal
      
voor liefhebbers beschik ik over meer......

 Mighis

Hassan (Gast)

#8

Het kan toch niet zijn dat ik mijn dochter niet naar mijn grootmoeder mag noemen, maar haar wel een syrische naam mag geven ?!
Dat is toch bullshit!

En onze dorpje moeten gewoon hun echte naam houden, geen stomme arabische naam krijgen!


Samira (Gast)

#9
please zeg wat is dit nou weer ik geef mijn kind liever een islamitische naam met een islamitische betekenis dan dat ik haar/hem de namen geef die mighis heeft geplaatst, en vele rif namen zijn gewoon misvormde arabisch namen en meestal misvormde namen van Allah swt en dat is zeer streng verboden in de islam om de naam van Allah te veranderen door anders uittespreken etc.

Dus wees allemaal niet te trots en geef jullie kinderen gewoon de islamitische naam met een islamitische betekenis.

Farid (Gast)

#10
Samira,
dat was je eerste bericht. Ik neem je dus niet kwalijk.

Wat versta je onder een Islamitische naam?
Sommige turken heten bijv. "Tarkan" dit is een Turks naam.
Is hij dan een Islamitische naam in je ogen of niet.
Sommige Moslims  in Neger heten "Mokamba", is hij een Islamitische naam of niet?
Een vriend van mij uit Afghanistaan heet "Kataal", is hij een Islamitische naam of niet.
In Marokko mag je je kinderen geen "Arkan", "kataal" of "Mokamba" noemen..

Neem als voorbeeld de naam "Sana". het is een nieuwe meisjes naam. Toen Israiel uit Sahara "sana" van egypte vertrok noemen  veel Arabieren hun kinderen Sana.
Sana is geen Islamitische naam, maar de naam van een Sahara in Egypte.

In Marokko mag je je dochter wel Sana noemen omdat het een Arabische naam is geworden.
Maar je mag je dochter geen "Sama" omdat het een Amazigh naam is.

Sama is veel mooier dan Sana.  

Thanemmirt

Samira (Gast)

#11
ja oke nu begrijp ik het en ben een beetje eens met je farid maar heb nu niet zoveel tijd en zal de volgende keer verder schrijven maar dat wist ik allemaal niet ik dacht dat je alleen de islamitische namen mocht gebruiken, maar wat je net vertelde dat slaat natuurlijk nergens op als je je kind wel sana mag noemen en niet sama

Maar ik zal later verder reageren


Fedwa

#12

CiteerHey kuikentje

Volgens mij mag je enkel een naam geven die in de Koran staat en ik denk dat de meeste Amazighnamen er niet in staan.  Ze doen wel moeilijk op het consulaat vooral wat betreft de schrijfwijze :-(.
Dus de oplossing is als je een mooie naam hebt ervoor zorgen dat je bewijzen hebt (harde bewijzen :-) :-) :-)) dat het wel degelijk Islamitische namen zijn.

Bye bye


Inez...
Als jij me kan vertellen waar de naam 'Fadoua' in de Koran staat, maak je mij blij...:)

Groet Fedwaaaaaaaaaa

kippus (Gast)

#13
Fadwa is geen Arabisch naam, maar een Libanische (voor de Arabiseren van Libanon)naam.

Fedwa

#14
Libaneees??? LIBANEES???
Hmm...en hoe weet jij dat als ik dat vragen mag??

Groet Fedwaaaaaa