Welke Amazigh taal, staat het dichste bij het Riffijns?

Gestart door *-RiFFijn0s-*, 27/01/2006 om 22:07:28

*-RiFFijn0s-*

Azul ay eethma,

Welke Amazigh taal, staat taalkundig gezien, het dichstbij het Riffijns Thamazight?

Ik zelf denk dat het de Thamazight van de Aures is. Maar ook het Thamazight n Atlas staat dichtbij het Riffijns.

Wat vinden jullie?

E3ber_Tastite

Nee joh Atlas niet, ik denk meer aan Aures en Nefussa, onze taal is bijna identiek aan elkaar.

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: E3ber_Tastite op 27/01/2006 om 22:24:26
Nee joh Atlas niet, ik denk meer aan Aures en Nefussa, onze taal is bijna identiek aan elkaar.
idd e3ber,

Maar ook een dialect nabij Taza is bijna hetzelfde als die van ons. Er is een dorpje in dat gebied, dat Tifirassin heet. Mischien hoort dat dialect wel bij het Riffijns.

Adwenni nta

E3ber_Tastite

Citaat van: *Riffijnos* op 27/01/2006 om 22:30:03
Citaat van: E3ber_Tastite op 27/01/2006 om 22:24:26
idd e3ber,

Maar ook een dialect nabij Taza is bijna hetzelfde als die van ons. Er is een dorpje in dat gebied, dat Tifirassin heet. Mischien hoort dat dialect wel bij het Riffijns.

Adwenni nta

je bedoelt Ait Ourayen, ja dat klopt dat stam spreekt een Zenatta dialect net als het Tarifect, het lijk meer op een mix van Taznazit en Tabdarst. Maar ik weet niet of ze tot de Riffijnen behoren, of zichzelf tot de Riffijnen beschouwen.

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: E3ber_Tastite op 27/01/2006 om 22:36:16

je bedoelt Ait Ourayen, ja dat klopt dat stam spreekt een Zenatta dialect net als het Tarifect, het lijk meer op een mix van Taznazit en Tabdarst. Maar ik weet niet of ze tot de Riffijnen behoren, of zichzelf tot de Riffijnen beschouwen.
Kan kloppen,

Ik zal even wat informatie opzoeken over de ait ourayen.  Ik denk dat hun dialect nog onder het Riffijns thamazight behoort.

Merci voor de info.

Azul

E3ber_Tastite

Citaat van: *Riffijnos* op 27/01/2006 om 22:47:15
Citaat van: E3ber_Tastite op 27/01/2006 om 22:36:16

Kan kloppen,

Ik zal even wat informatie opzoeken over de ait ourayen.  Ik denk dat hun dialect nog onder het Riffijns thamazight behoort.

Merci voor de info.

Azul

Geen dank a tawmat, aan jouw hebben we tenminste wat.

Atqadac

allasian

Rifijns bestaat grofweg uit 2 dialecten,de oostelijke en de westelijke. Die 2 relateren zich op verschillende manieren tov de anderen,meer verre amazigh-talen.

Izouran

Alle Amazigh talen lijken op zekere hoogte opelkaar, welke het dichts bij het Riffijns staat weet ik niet zo.

Bekende uitspraak van de Amazigh-onderzoeker.

''De structuur van het Amazig, de woordenschat en orthografie vertonen zo'n grote eenheid dat je, als je een dialect kent binnen ene paar weken elk ander dialect kunt leren, alleen al door het te praktiseren, want de taal is het zelfde. Dit heeft me zeer verbaast''

Andre Basset.

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

het kabylisch valt ook te verstaan als je wat verschillen in de woordenschat erbij neemt.

vb. op is 'f' in plaats van kh

bouaouiouach

azul marra
van mijn meining, en ik ben zelf een halfbloed, (rif/kabyl)
ben in Algiers geboren, toen kend ik geen van beide, (qua taal) alleen het arabisch van algerije, nadat ik in imzouren was, heb ik tarifith geleerd, ik hou veel van muziek, in mijn jeugd luisterd ik alleen naar de kabyliers muziek, met name idir, takfarinas, rabah asma en zulke muzikante, maar toen ik de chaoui muziek begon te luisteren en ook via de media, blijkt mij dat de chaoui dialect is zeer te verstaan in arrif, dat is mijn conclusie.
dwenni netta   mo.