Tamazight als rijke taal?

Gestart door Ibn_Toemart, 02/12/2003 om 22:00:55

Ibn_Toemart

Is het tamazight eigelijk rijk aan woordenschat zoals het innovatieve nederlands want op basis van mijn kennis is het behoorlijke arm en op de rand van arabisering tfoeeeee

Zeg me aub dat we een eigen woord hebben voor intellect, encyclopedie of psychologie????

Azul, is het woordenboek verrijkend?

Ilizi

CiteerIs het tamazight eigelijk rijk aan woordenschat zoals het innovatieve nederlands want op basis van mijn kennis is het behoorlijke arm en op de rand van arabisering tfoeeeee

Zeg me aub dat we een eigen woord hebben voor intellect, encyclopedie of psychologie????

Azul, is het woordenboek verrijkend?
Azul
Is zeker rijk en ik denk rijker dan andere talen, want soms je vind in het Tmazight meer synoeniemen voor een woord in andere talen.
encyclopedie:tasanayt
intellect: tayettî  
psychologie:tiklisent

Tanemmirt.

Ibn_Toemart

#2
Wallah bazzzz u kennis van het tamazight is uitzonderlijk, houden zo atawmat

Masja

CiteerIs het tamazight eigelijk rijk aan woordenschat zoals het innovatieve nederlands want op basis van mijn kennis is het behoorlijke arm en op de rand van arabisering tfoeeeee

Zeg me aub dat we een eigen woord hebben voor intellect, encyclopedie of psychologie????

Azul, is het woordenboek verrijkend?

zo bijzonder en bloemrijk is de nederlandse taal nu ook weer niet, de duitse taal bijv. is rijker aan mogelijkheden,(ondanks dat ze "barbaars" gedrag vertoonden in WW2)
hoeveel dichters schrijvers en filosofen had je voorheen wel niet in duitsland?!(nu is dat minder maar dat heeft met de tijdgeest te maken en niet met de taal) de nederlandse vertalingen daarvan loopt soms op krukken bij wijze v. spreken

maar ik dwaal af, wat het tamazight betreft, heeft dat wel de kans gehad, met de arabisering,om zich verder te ontwikkelingen?! ik denk dat deze taal vanuit zijn oorsprong
heel bloemrijk is, en dan heb ik het niet over "academische" woordenschat, want dat is tenslotte betrekkelijk, tenminste dat is mijn mening

Ibn_Toemart

#4
U mening zou natuurlijk niet ver van de waarheid kunnen liggen maar ik vroeg me hierbij ook af of het Tamazight eigelijk weinig of aanzienlijk veel invloeden heeft gehad van het arabisch of het spaans bv. Ik spreek dan wel over het standaard-tamazight waarvan hoogstaande woorden bestaan zoals hierboven vermeldde encyclopedie en dergelijke. Is er een Algemeen Tamazight als standaard om misverstanden tussen dialecten van de baan te helpen.Indien dit zou bestaan wil ik mij echt inzetten om het in te studeren. Waarom? Ik wil niet voor aap staan als een Aromy of een Agharby mij een woord vraagt in het tamazight. Ik wil het journaal aan mijn ouders zo degelijk mogelijk vertalen naar het rijke Tamazight zo blijkt net. En voor much much more, een mens voelt zich geborgen en stabiel als hij zijn taal goed kent:d

AFRA

#5
azul;

tamazight is een rijke taal.
en het bewijs is dat er alle betekenissen van alle woorden.
dat zou kunnen,maar zolang de imazighen die woorden niet kennen blijft tamazight gevaarlopen te verwijnen.

maar ja,wat kunnen de imazighen doen?????

Ibn_Toemart

#6
Wat kunnen ze eraan doen ?

Ik weet het niet zo goed atawmat maar ik ben van mening dat diegenen waarbij het amazigh bewustzijn is gestreeld kunnen bijdragen om anderen de kriebels door te geven zodat ze door trots gedreven deze woordenschat en universele grammatica rijkelijk kunnen aanvullen incha Allah

Azul

Masja

#7

Citeerazul;

tamazight is een rijke taal.
en het bewijs is dat er alle betekenissen van alle woorden.
dat zou kunnen,maar zolang de imazighen die woorden niet kennen blijft tamazight gevaarlopen te verwijnen.

maar ja,wat kunnen de imazighen doen?????

de imazighen kunnen zeker wat doen, waar een wil is ,is een weg...
een eerste vereiste is, een hechte gemeenschap vormen, hoe "afgescheiden" dat ook klinkt, maar daar kom je niet onderuit, en vandaaruit langzamerhand je eigen taal en cultuur weer opbouwen , én proberen vanuit het buitenland steeds meer invloed te krijgen op de situatie in je vaderland (moederland..) Marokko, waar jullie tenslotte de oorspronkelijke bewoners v. zijn
als je identiteit vervaagt, vervaagt de taal automatisch ook, en dat is niet okay
jullie hangen als volk eigenlijk tussen hemel en aarde, bij wijze v. spreken
in je eigen land onderdrukking v. taal en identiteit,geen mogelijkheden om een fatsoenlijk bestaan op te bouwen, hup ,"vlucht" naar het buitenland (europa) , waar je dan langzamerhand het restje identiteit en taal helemáál verliest
dat is toch tragisch...!   als jullie ècht willen kan je daar wel degelijk wat aan doen, alleen met véél geduld
aken en rome zijn ook niet in een dag gebouwd,toch?

Ibn_Toemart

#8
Ik ben alvast bezig met het naar voren brengen van het amazigh bewustzijn zowel binnen de familiekring als bij wildvreemde omstaanders op school en in de straat waar ik verleid word tot een babbel. Het effect: Bij jeugdige Imazighen krijg ik nog een ontmoedigd besef te horen en een verwijt aan alle Imazighen dat we over ons hebben laten lopen, bij de oudere generatie is het probleem geworteld en de meesten leggen zich gewoonweg neer bij het feit dat we van de Arabische wereld koman waarin Marokko ook valt. Hoofd koel houden en doorgaan met verspreiden van onze ijver. Broeders, weet iemand waar ik de dagen van de week in het Tamazight kan vinden aub, welke site? Azul hou jullie allen goed aythma.

VS

#9

CiteerIk ben alvast bezig met het naar voren brengen van het amazigh bewustzijn zowel binnen de familiekring als bij wildvreemde omstaanders op school en in de straat waar ik verleid word tot een babbel. Het effect: Bij jeugdige Imazighen krijg ik nog een ontmoedigd besef te horen en een verwijt aan alle Imazighen dat we over ons hebben laten lopen, bij de oudere generatie is het probleem geworteld en de meesten leggen zich gewoonweg neer bij het feit dat we van de Arabische wereld koman waarin Marokko ook valt. Hoofd koel houden en doorgaan met verspreiden van onze ijver. Broeders, weet iemand waar ik de dagen van de week in het Tamazight kan vinden aub, welke site? Azul hou jullie allen goed aythma.
Allereerst hier kan je de dagaanduidingen etc vinden http://www.amazigh.nl/cgi-bin/forum/awar.pl?board=Taal&action=display&num=1062113972&start=2

Wat jij nu doet, het verspreiden van het Amazigh-bewustzijn, is precies datgene wat nodig is om het balletje te laten rollen. Snij het onderwerp aan, bij bekenden familie en vrienden. Vaak zijn het maar vooroordelen die diep geworteld zijn bij de Marokkaan, wat hem het gevoel geeft dat ie minderwaardig is ten opzichte van de Arabier. Deze zijn dan ook makkelijk onderuit te halen met een beetje kennis van de geschiedenis en situatie van de Imazighen en de Islam. Het is dan niet zo dat ze direkt overtuigd zijn, maar je zal zien dat -zoals Masja al aangaf-het vooral een kwestie is van tijd. En inderdaad zijn het vooral de ouderen die moeilijk te overtuigen zijn.
M'n moeder bijvoorbeeld was echt heilig overtuigd van het Arabisme en een zeer vrome moslima. Naar mate ik meer en meer met haar in discussie trad en uitlokte en de zwakte van haar argumenten liet zien, kreeg je de typische hardnekkigheid te zien van oudere mensen. Wat ze haar leven lang geloofde omtrent onze Amazigh-achtergrond en haar Arabische schijn-identiteit bleek te berusten op los zand, maar de hardnekkigheid zit em juist hierin, dat ze geen praktisch nut ziet om ervan af te keren. En zo is het bij veel ouderen. Ze realiseren zich dat de tijd nog kort is voor hen en hebben de kracht niet meer om te geloven in de strijd voor onze identiteit. Eigenlijk een interne paradox, aan de ene kant het dogmatisch denken om hun schijnbare Arabische identiteit, aan de andere kant pragmatisch denken om onze 'toch nooit haalbare' strijd om de Amazigh-zaak.
Ik denk dan ook dat ik hierdoor m'n moeder heb weten te overtuigen, namelijk het inspelen op het pragmatische en praktisch denken over de Amazigh identiteit. "Als wij ons allemaal bewust worden van onze roots, dan kunnen we ons organiseren om een blok te vormen tegen de verpaupering van Arif in de hand gewerkt door de Makhzen." "Als Tamazight onderwijs in Arif eindelijk tot stand komt, kunnen de kinderen van je broers, zussen, ooms en tantes in hun eigen taal les krijgen, waardoor ze geen analfabeten worden. Onderwijs in eigen taal leidt er uitendelijk toe dat Arif ontwikkelder zal worden waardoorde Riffie zelf op eigen benen kan staan en niet de levensgevaarlijke oversteek naar Europa hoeft te wagen."
Ik heb nu, in de persoon van m'n moeder, een goede medestander gekregen die op haar beurt anderen in haar omgeving probeert bewust te maken van hun identiteit. Mooier kan het toch niet... :)

Ibn_Toemart

#10
Dat is een uitstekende prestatie atawmat, ik heb hetzelfde bij mijn moeder kunnen forceren maar ze zei me dat in de bergen van Arif in haar jeugdperiode alleen verhalen en roddels de ronde deden en dat ze deze geschiedenis van de Imazighen niet of weinig heeft mogen opnemen. Als ik met een nieuwtje afkom zegt ze dat ik moet oppassen voor mensen met kwade bedoelingen (arabisten) maar ze is overtuigt van onze achteruitstelling en van onze mooie cultuur. Een typische reactie is: tja, wat kunne we eraan doen/zij misschien weinig maar wij jongeren kunnen invloed hebben op anderen en de vruchten ervan plukken. Mijn vader was in het begin niet enthousiast en hij zei dat ik me met andere dingen moet bezighouden en dat de Makhzen in elke moskee (hier in België) op de loer liggen. Nu hoor ik hem onder de mensen zelfs vragen : Is het een Amazigh??? als er over een persoon gaat die onderwerp is van gesprek. Overal stook ik discussie: bij de kapper enzo. Ik merk de aandacht en de ijver onder ons (ook in België), ik zag een keer een man amok maken dat een andere man hem in het Tamazight moest aanspreken. Ik glimlachte en stapte voorbij. Uiteraard, de andere begon in het Arabisch terwijle de andere weet dat ze altijd gesprekken in het Tamazight voeren. Azul atawmat, je bent een intellegente kerel. Een aanwinst voor onze worstel :D

Masja

#11
jullie zijn heel goed bezig!!!!!

kijk op deze site: www.amazighworld.org

Wasilla tarifest

#12

CiteerAzul
Is zeker rijk en ik denk rijker dan andere talen, want soms je vind in het Tmazight meer synoeniemen voor een woord in andere talen.
encyclopedie:tasanayt
intellect: tayettî  
psychologie:tiklisent

Tanemmirt.


nu pas geloof ik je dat je al die boeken hebt gelezen. Die ene keer toen we samen waren dacht ik dat je het gewoon zei.

Ibn_Toemart

#13
Vraag aan Ilizi: Hoe ben je op de hoogte van de ingewikkelde woorden die ik aanzag als niet-bestaande in het Tamazight (encyclopedie enz.)??? Ben jij misschien in het bezit van een Wolters Tamazight woordenboek in de "standaard" taal. Of leer ik hier dialectische woorden bij die niet in gebruik zijn????

Tamaynut

CiteerVraag aan Ilizi: Hoe ben je op de hoogte van de ingewikkelde woorden die ik aanzag als niet-bestaande in het Tamazight (encyclopedie enz.)??? Ben jij misschien in het bezit van een Wolters Tamazight woordenboek in de "standaard" taal. Of leer ik hier dialectische woorden bij die niet in gebruik zijn????

Waarschijnlijk heeft deze meneer naast zijn eigen kennis een aantal woordenboeken in huis. Â