Discussieren over een stelling

Gestart door Inuit, 23/01/2006 om 16:39:22

Inuit

Stelling:
Waarde hechten aan cultuur is het blind volgen van de keuzes die je voorouders hebben gemaakt, omdat cultuur niets anders is dan de verzameling van gebruiken van je voorouders.

Wie is het met de stelling (on)eens en waarom?

miss.F.

een goeie stelling

maar ik ben het er niet mee eens want ik denk dat je vanuit je eigen referentiekader oordeelt over die cultuur en die uitingen daarvan en op basis van je eigen oordeel ben je geneigd die culturele aspecten wel/ niet over te nemen danwel toe te passen

Samir!

Eindelijk weer eens een leuke stelling! ;D

Dora

niet mee eens..

cultuur is altijd in beweging en is in staat te veranderen..

Izouran

Citaat van: Inuit op 23/01/2006 om 16:39:22
Stelling:
Waarde hechten aan cultuur is het blind volgen van de keuzes die je voorouders hebben gemaakt, omdat cultuur niets anders is dan de verzameling van gebruiken van je voorouders.

Niet mee eens, er zijn genoeg cultuurgebruiken die ik niet accepteer en ook niet zal gebruiken. om een klein voorbeeld te geven het gebruik maken van een maagdendoekje. Een beetje van je ouders een beetje van je zelf.

Samariaan

Citaat van: L_L op 23/01/2006 om 18:18:35
niet mee eens..

cultuur is altijd in beweging en is in staat te veranderen..

idd cultuur is altijd in motie, verder can het worden gedefineerd als iets dat plaats en tijdsgebonden is.

Milou

Stelling:

Je moet nooit iets blindelings opvolgen, en tradities in ere houden kan je doen door deze ook met de tijd mee te laten liften...

Memma

Citaat van: Milou. op 24/01/2006 om 14:31:49
Stelling:

Je moet nooit iets blindelings opvolgen, en tradities in ere houden kan je doen door deze ook met de tijd mee te laten liften...

Klopt, helemaal mee eens.

Dora

inuit je hebt jouw visie nog niet bekend gemaakt manneke..

*-RiFFijn0s-*

Azul,

Cultuur is iets wat door de mens is gecreëerd. Dus Cultuur is wel degelijk iets wat jouwn over over over voorouders, in de loop der eeuwen hebben gecreëerd.

Cultuur is iets unieks, wat in de loop der eeuwen is opgebouwd en wat wij niet mogen vernietigen. De Taal is het belangrijkste onderdeel van het cultuur.

Wou jij gaan zeggen dan, dat we nu massaal een andere taal moeten spreken of bedenken. Of moeten we een andere kledingdracht aannemen? Cultuur is een erfgoed, waar we trots op moeten zijn en wat buiten het geloof staat.

Dus ook onze grootouders hebben blindelings de gewoontes overgenomen van hun ouders, enz, dus van generatie naar generatie. Dus iedereen neemt in de eerste instantie automatisch gewoontes over hun ouders.

Wa Azul xawem

Wasilla tarifest

Stelling:

oneens, cultuur is in de loop der eeuwen opgebouwd, maar dat wil niet zeggen dat je  blindelings de keuzes van je voorouders volgt. Je kan namelijk zelf kiezen! er zijn bepaalde dingen uit je cultuur waar je als persoon geen waarde aan hecht omdat je het onzinnig vindt of omdat je het ouderwets vindt, die dingen laat jij dan als persoon ook links liggen en die waardeer je niet.

Inuit

Citaat van: L_L op 27/01/2006 om 14:32:23
inuit je hebt jouw visie nog niet bekend gemaakt manneke..
dat is waar, dat ga bij dezen dan ook doen.

ik zie cultuur als een set van gebruiken, normen en waarden die gegeven zijn, deze haal ik dan door mijn eigen principes en wat er dan overblijft dat neem ik mee en het andere laat ik varen. en de criteria die ik gebruik om cultuur als het ware te toetsen zijn de islamitische principes, omdat dat de principes zijn waar ik voor gekozen heb. hetzelfde doe ik met de Nederlandse cultuur.

Inuit

Citaat van: *Riffijnos* op 27/01/2006 om 22:27:58
Dus ook onze grootouders hebben blindelings de gewoontes overgenomen van hun ouders, enz, dus van generatie naar generatie. Dus iedereen neemt in de eerste instantie automatisch gewoontes over hun ouders.
en dat is nou net het punt wat mij tegenstaat, want ik vind dat je voor jezelf moet kiezen en zelf moet nadenken.

Hadou

De vroegere generaties hadden een grote invloed op elkaar. De ouders moest je eerbieden en respecteren voor altijd. De individu was niet belangrijker dan de gemeenschap ( Famillie).
Dat oude maatschapelijke controle verhindert soms de ontplooing van de individu.
Ik beschrijf een voorbeeld:
De oudste zoon van het gezin , blijft gedurende jaren zijn ouders financieel ondersteunen om de rest van het gezin , zijn broers en zusters te voeden en te onderwijzen. De oudste zoon wordt dan beperkt om voor zichzelf te sparen en iets voor zichzelf te ondernemen of op te bouwen. Het geld wat de ouders krijgen van de oudste zoon , wordt dan ook geinvesteerd door de ouders ( vader ( meestal)) waarna uit de investering de rest van de broers en zusters van de oudste zoon aanspaak maken.

Tegenwoordig nemen wij de gebruiken niet snel over van de ouders. De commerssie , de media, politiek, de leefomgeving, spiritueliteit en andere factoren bepalen de koers van onze (sub) cultuur.

athsaynou

Is geen leuke stelling, iedereen is het oneens inclusief jij Inuit, Daag ze uit!