lees voor mijn beste broeders/zusters!!

Gestart door Dora, 14/01/2004 om 18:38:29

Dora

boeken zijn voor kinderen van groot belang. met name voor kinderen van andere komaf. plaatjes kijken, er verhaaltjes bij vertellen, verhaaltjes voorlezen - het leert ze niet alleen hoe de wereld eruit ziet, het bevordert ook hun taalontwikkeling en concentratievermogen. bovendien is voorlezen warm en gezellig en schept het een emoionele band. wie al jong heeft kennisgemaakt met het plezier van lezen, grijpt als volwassene ook gemakkelijker naar een boek. ook het leren en lezen van andere teksten gaat dan gemakkelijker. maar voorlezen is vooral samen genieten. voorlezer en kinderen doen actief mee. en zo komt het dat de meest gestelde vraag niet is; "zal ik voorlezen?". maar "zullen we een boekje lezen". :)

goed, om het belang van voorlezen te benadrukken doen bibliotheken, scholen mee aan De Nationale Voorleesdagen. ze worden gehouden van 27 jan tot 7 feb 2004.

een klein greep van de genomineerde prentenboeken van het jaar.

* ik wil de maan; "mol kruipt uit zijn molshoop. "grote-grondgravers-nog-aan-toe roept hij. wat is dat voor moois? aan de hemel staat de maan als een glinsterende bal. mol heeft nog nooit zoiets gezien.
(thema; de maan; dierenvriendjes)

*doe mij maar na; een moeder eend leert haar 5 jonge eendjes hoe het er in het eendenleven aan toe gaat. er sluipt echter een heel ander dier dichterbij die denkt slim te zijn door te zeggen dat hij ook een eend is.....
( thema eenden, dierenmanieren)

*mijn broetje en ik; mijn kleine broertje is klein en ik ben groot, en hij is stout en ik ben lief. zo verteld het kleine aapje Mimi over haar kleine broertje....
(thema tegenstellingen, jongere broertje of zusje, apen).

ik wil de maan is uigeroepen tot prentenboek van het jaar...

als je tussen 27 jan en 7 feb je kind (dochter, zoontje, zusje, broertje, neefje, nichtje en noem maar op) inschrijft als lid van de bibliotheek krijg je een vingerpoppetje van de mol uit het boek. hierbij zijn geen kosten aan verbonden....kijk voor meer info in de dichtsbijzijnde bibliotheek..anders stuur ik je wel een formulier :).

nogmaals beste broeders en zusters..het is echt van uiterst belang om onze kleine kinderen voor te lezen...

wasalaam/ tennemirt...

VS

Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn l_l. Taalgevoel en taalachterstand ontstaat voor het grootste gedeelte in je kindertijd. Des te meer redenen om onze kinderen, broertjes en zusjes voor te lezen. Uit verschillende onderzoeken is ook gebleken, dat de achterstand op school van allochtone leerlingen bestaat uit het ontbreken van een voldoende taalbasis en dat als het op wiskunde aankomt ze vaak uitblinken.
Dus volg het advies van l_l op en maak van je kindertjes de Einsteins en Harry Mullisch van de toekomst.

Goner

Goed Berber én goed Nederlands leren, dat zou ideaal zijn.
Als je de ene taal versloft heb je er in de andere hinder van.

Leuk LL, heel mooi. Voorlezen is leuk trouwens.

Oh, ik zou nooit meer iets schrijven.....

Nou ja, dit is zoiets moois, ik kon het niet laten.

Groetjes, gelukkig Nieuwjaar,

Monique

Dora

same 2 to you sis :)

huh?? waarom nooit meer schrijven?? daar wist ik niets van....

mara

zeer interessant hoor;)

Goner

Iemand had me voor frigide bitch uitgemaakt.
Schelden mag, maar ik kan er niet tegen als men over me liegt. Dus toen was ik heel boos en nam ik me voor niks meer te schrijven hier.

Ik ben soms erg kinderachtig.

Misschien moet men mij eens iets therapeutisch voorlezen :-)

Ar amur neddni, beslama

Monique

Dora

ach meisje, die mensen hier kunnen zeggen wat ze willen, denk je nou werkelijk dat ik me druk ga maken over wie wat zegt over mij...jij bent een goed mens, ik denk dat ieder dat wel weet. en wij kunnen je hier niet missen...

zoals diana ross al zei; I will survive :)..and so wil you ;)

ik ga je inderdaad voorlezen over een beer die gepest werd maar later bevriend werd met zijn bullys :)....

Aqsil

CiteerIemand had me voor frigide bitch uitgemaakt.
Schelden mag, maar ik kan er niet tegen als men over me liegt. Dus toen was ik heel boos en nam ik me voor niks meer te schrijven hier.

Ik ben soms erg kinderachtig.

Het is niet normaal dat mensen hier worden uitgescholden.
.

Dora

een paar voorleestips, all for free :)

*een boek kiezen; kies altijd een boek dat aansluit op de leeftijd van het kind. probeer boeken voor te lezen die gekoppeld zijn aan het interesse van het kind bv; houd het kind van dieren, auto's enz enz....kun hij/zij leuk over mee praten. maar goed ieder kent zijn eigen kind het beste....

*lezen met kleintjes; kun je baby's en dreumesen al voorlezen? ZEKER. het zorgt ervoor dat ze op een veilige en prettige manier ontdekken wat een boek is. neem het kind op schoot en laat het spelen met het boek, voelen, knijpen, sabbelen, ruiken, kijken.

*voorlezen kan overal; voorlezen kan altijd en overal. thuis op de bank, 's avonds voor het slapen gaan, in de klaslokaal of in de kinderhoek in de bibliotheek. kies er liefst een rustig, knus plekje voor, waar alle aandacht naar het lezen en kijken kan uitgaan. onderweg in de auto, trein, bus, in de wachtkamer of buiten in de speeltuin. voorlezen onderweg leidt af, brengt tot rust en bekort het wachten of de lange reis.

*samen lezen; voorlezen doe je samen. ieder boek dat je voorleest, roept reactie op van het kind. die komen vanzelf en jij hoeft er alleen maar op in te gaan, pak daarna de draad van het verhaal weer op. het kan ook andersom; jij leest voor en stelt vragen aan het kind. over iets dat opvalt aan de tekening, over wat een figuurtje in het boek doet, of hoe het verhaal zal aflopen. zo doen ook kinderen die uit zichzelf niet veel zeggen actief mee.

*nog een keertje; lees een boekje vaak voor. jonge kinderen houden van herhaling. weten wat er komen gaat is voor hen minstens zo spannend als een onbekend verhaal. meerdere keren voorlezen zorgt er ook voor dat het kind details van het verhaal of de tekeningen beter gaat zien. het krijgt oog voor de opbouw van het verhaal. wat ook erg leuk is is om te vragen; "wil jij mij het boek voorlezen".

*spannend of toch iets minder; een goede voorlezer let op de reactie van zijn of haar publiek. merk je dat het kind het boek spannend vindt, pas dan het voorlezen aan. maak een grapje tussendoor, pas de woordkeus aan, of blader eventjes vooruit. voor een kind dat wel houdt van lekker griezelen, speel je met intonatie en volume. vertraag het tempo, wacht even met de bladzijde omslaan, of varieer met fluisteren en diepe stemgeluiden.

*woorden vervangen; het leuke aan boeken is dat er van die fascinerende, onbekende woorden in staan. ook jonge kinderen kunnen hier door geboeid zijn. maar soms is het onbekendheid groter dan het plezier. moet je woorden waarvan je denkt dat het kind ze niet kent vervangen? meestal niet. in de loop van het verhaal verklaart een woord zich vaak vanzelf (vandaar de herhaling van hierboven ;) ), als je merkt dat het kind het toch niet begrijpt kies je een vervangend woord. haal het oorspronkelijke woord er wel weer bij.

veel leesplezier :).!!!!!