Aanvallen op Imazighen

Gestart door Badis, 22/01/2006 om 13:59:46

allasian

Citaat van: Inuit op 08/02/2006 om 21:13:45
Citaat van: allasian op 08/02/2006 om 21:02:22
Waarom lopen  bijvoorbeeld Turken en Iraniërs niet tegen dit probleem aan ?
op welk probleem doel je hier eigenlijk, want dat is mij niet echt duidelijk.
Het misverstand tussen eigen identiteit en geloof.

Inuit

Citaat van: allasian op 08/02/2006 om 21:18:45
Citaat van: Inuit op 08/02/2006 om 21:13:45
Citaat van: allasian op 08/02/2006 om 21:02:22
Waarom lopen  bijvoorbeeld Turken en Iraniërs niet tegen dit probleem aan ?
op welk probleem doel je hier eigenlijk, want dat is mij niet echt duidelijk.
Het misverstand tussen eigen identiteit en geloof.
Dan zijn de Turken niet zo'n goed voorbeeld gezien het feit dat zij in mijn ogen een overdosis aan nationalisme hebben.
Maar Iran, Indonesie, Maleisie en een aantal landen in Midden-Afrika hebben voor zover ik weet idd geen problemen op dit gebied.

Izwan

Citaat van: allasian op 01/02/2006 om 14:33:11
Citaat van: Izwan op 30/01/2006 om 17:25:52
Het verzet van Imazighen werd toen zowel door Islamitische bewegingen als Arabische nationalisten ondersteunt.
Er is een verschil tussen imazighen en Tamazight. Als het verzet om Tamazight ging moest je eens kijken of je ondersteuning kreeg. Als het om Tamazight gaat staan we alleen.
Het verzet ging om Tamazgha. Tamazgha is net zo belangrijk als Tamazight. 

Izwan

Citaat van: allasian op 08/02/2006 om 21:17:49
Citaat van: Izwan op 07/02/2006 om 10:28:58
De beschuldigingen van sommige moslims richting sommige activisten die zich Amazighe activisten noemen zijn niet helemaal onterecht,
Zijn dan de beschuldigingen van sommige activisten richting sommige (moslims) niet geheel onterecht ?
Ja,
Extremisten zijn overal te vinden.

allasian

Citaat van: Izwan op 09/02/2006 om 16:39:30
Het verzet ging om Tamazgha. Tamazgha is net zo belangrijk als Tamazight. 
Wat niet wegneemt dat wanneer het om Tamazight gaat we er alleen voor staan. Het ging niet om Tamazgha maar om de maghreb.

Izwan

Citaat van: allasian op 10/02/2006 om 23:38:10
Citaat van: Izwan op 09/02/2006 om 16:39:30
Het verzet ging om Tamazgha. Tamazgha is net zo belangrijk als Tamazight. 
Wat niet wegneemt dat wanneer het om Tamazight gaat we er alleen voor staan. Het ging niet om Tamazgha maar om de maghreb.
Voor mijn opa ging het om Jbal Hman
Iedere volk is verantwoordelijk over het bestaan van zijn eigen cultuur. Natuurlijk staan wij alleen voor.

Badis

Als je Marokko van dichtbij gaat kijken dan is er al sprake van een pseudo-secularisme. Afgezien van familierecht en de islamitische educatie in het onderwijs, maar ook de status van de koning als een soort troonopvolger van de profeet met zijn ministerie van Islamitische zaken, zijn alle andere domeinen vrij van religieuze invloeden.

Marokko is bij grondwet een islamitische staat, zaken als alcohol, prostitutie, homoseksualiteit en drugs zijn bij wet verboden. Maar in de realiteit weet men beter. Er is dus een dubbel moraal in Marokko.
Dat een aantal Amazigh intellectuelen voorstanders zijn van secularisme roept de woede van de Islamisten en vervolgens deze van anti-islam beschuldigen is puur hypocrisie en toont de vrees van de islamisten voor een politieke concurrent dat de Amazigh beweging steeds aan het worden is.
Als deze zogenaamde gematigde Islamisten van de PJD aan de macht zullen komen, zouden ze in staat zijn om zaken als alcohol, drugs, prostitutie en homoseksualiteit af te schaffen? Zouden ze de veranderingen in het familierecht terugdraaien? Zouden ze iets doen aan de status van de koning?

Of is het afgeven op Imazighen het makkelijkste wat ze kunnen doen. Neem het voorbeeld van de voorzitter van de gemeenteraad van Khenifra, een PJD’er die stelt dat de prostitutie in Khenifra een diep geworteld fenomeen is in de oude geschiedenis van het gebied, verwijzend naar de oude Amazigh geschiedenis.

Memma

PJD moet je dus echt niet als een ''gevaar'' zien; ze houden er wel een (naar mijn mening) vreemde kijk op zaken op over en hebben ook een grote achterban. Maar nogmaals, aan de macht zullen zij echt niet komen. Die partij is ook alleen maar opgericht om een groep zoet te houden. De liefdadigheidspartij van Yassine daarintegen is wel een potentieel gevaar voor het regime; de partij kan een enorme druk voeren op het regime. Dit bleek ook weer toen Nadia Yassine een proces aan haar broek kreeg en onder druk van de achterban dit proces werd uitgesteld.