Wiskunde in Tamazight n Arif

Gestart door Aqsil, 19/01/2004 om 15:51:49

Ilizi

#15
Azul

Er is wel ander woord + in het Tmazight n Arif en dat is wel:
ijjen wel 5 wel 10 wel 20 tawid= 36

Ad tcna yac/m.

allasian

#16

CiteerDaarvoor moet je 6000000 miljoen jaren wachten. Wij Imazighen zijn druk bezig om ons taal te maken.
Twee broeders hebben de joegoeslavische taal gemaakt binnen een aantaal jaren. Bij ons gaat het een stuk langzamer.
Ik heb begrepen dat Imazighen in de afgelopen 40 jaar bezig waren met het maken van Tamazight.
Na de komst van ICRAM zal het proces versneld worden, dus ik verwacht Tamazight binnen miljoen jaar.
Wel heel pessimistisch

Aqsil

CiteerWel heel pessimistisch
Dat is de realiteit broeder!

We Imazighen zijn gewoon anders dan andere mensen.
Kan je voorstellen dat we sinds het ontstaan van de mensheid geen eigen taal hebben, behalve dat ieder dorp een eigen Isperato heeft!!!

Als ik denk aan wat Imazighen hebben bereikt, dan zie ik Imazighen inderdaad als Berbaars volk in de zin dat zij een achterlijk volk zijn.
We zijn te vergelijken met mensen die duizenden jaren geleden in de bos wonden.
We zijn van natuur een slaafse volk. We hebben andere volkeren nodige om ons te leiden en een raad te geven.

Die Tarik ben ziad en anderen hebben opdrachten gekregen van de Arabieren. Imazighen moesten dat uitvoeren als domme Barbaren.

En dat doen ze goed!

allasian

#18

CiteerDat is de realiteit broeder!
Nee,de realiteit is dat je wiskunde zo veramazighiseerd kunt hebben,sommige dingen blijven grieks/latijns zoals goniometrie,neem nou eens nederlands als voorbeeld.Alleen de onontbeerlijke woorden die nodig zijn om toch een amazighse tintje,te geven moeten in het puur Tamazight.Woorden zoals verzameling,vergelijking,hoek,lijn etc etc.
Maar het heeft geen zin om een pure amazigh woordje te vinden voor het woord parabool of hyperbool,want die is er gewoon niet.Iedereen in de wereld heeft zich aangesloten aan het woordje parabool.Iedereen noemt die zo.
CiteerWe Imazighen zijn gewoon anders dan andere mensen.
Als oranisators mischien,daar hebben ze allemaal wel moeite mee.
CiteerKan je voorstellen dat we sinds het ontstaan van de mensheid geen eigen taal hebben, behalve dat ieder dorp een eigen Isperato heeft!!!
Als jij eens wist hoeveel andere volkeren en talen tenonder zijn gegaan,geannexeerd door andere volkeren en talen nou dan mag je Tamazight wel een hardnekkige survivor noemen.
CiteerAls ik denk aan wat Imazighen hebben bereikt, dan zie ik Imazighen inderdaad als Berbaars volk in de zin dat zij een achterlijk volk zijn.
Numidie heeft ook zijn glorie gekend,once upon a time long ago.
CiteerWe zijn te vergelijken met mensen die duizenden jaren geleden in de bos wonden.
Hadden we maar veel bos.
CiteerWe zijn van natuur een slaafse volk. We hebben andere volkeren nodige om ons te leiden en een raad te geven.
We hadden ze niet nodig,een gebrek aan sterk gezag en verdeeldheid nodigde de vijand uit.[/quote]