Wiskunde in Tamazight n Arif

Gestart door Aqsil, 19/01/2004 om 15:51:49

Aqsil

+: ella
- : zi
* : qi

2+3 (2 Ella 3)
2-3(2 zi 3)
2*3(2 gi 3)

masin2003

#1

Citeer+: ella
- : zi
* : qi

2+3 (2 Ella 3)
2-3(2 zi 3)
2*3(2 gi 3)

hahah wellah ila goeie onderwerp is dit.

bedoelde je soms met * "maal" soms? dan is het toch zo: x
X wordt dan: Gi of di / dhi

en ik heb nog eentje voor jou:

= : tawid

Zian

Citeerbedoelde je soms met * "maal" soms? dan is het toch zo: x
X wordt dan: Gi of di / dhi

x is met een pen.
* is met een computer.

masin2003

#3

Citeerx is met een pen.
* is met een computer.


Azul Zian

ik wou alleen weten of hij daarmee "maal / keer" bedoelde. want om eerlijk te zijn ik wist niet dat het ook gi genoemd werd vandaar. en volgens mij is het de synoniem van di/dhi (aqayi gi Biya / aqayi dhi Nador) ;D

maar volgens mij het wordt ook "awthit" genoemd. dus 3 synoniemen.

azul02

#4
Azul iedereen,

gi wordt in sommige streken gebruikt maar voor velen is het "di" wweth 2 di 5 = 10

mooi onderwerp echt waar. Graag zo doorgaan! Proficiaat jongens dat jullie tawengit voor zulke dingen hebben!

Jjigh kenniw

Arrows

#5
toppertje

had er zelf niet bij stil gestaan (mischien omdat ik helemaal niet van rekenen hou) maar is zeker de moeite waard om het te weten! echt goed

IZGEDH

#6

CiteerAzul iedereen,

gi wordt in sommige streken gebruikt maar voor velen is het "di" wweth 2 di 5 = 10


Ja lachertje, dat had jij gedacht a meneertje!!! Waar baseer je conclusie hieromtrent op? Heb jij het CBS hierover raad gepleegd of wa?
Ewa ik zal ook redeneren dat de overgroot meerderheid juist gi gebruiken dan di, of omdat toevallig jouw stammetje het gebruikt, en toen dacht jij zodanig dat de heel de Arif het gebruikt soms of wa?

Aqsil

Mensen die willen dat we ons taal gaan haten, beweren dat Tamazight moeilijk en lelijk is.

Maar hoe zeg je 6/ 3 in andere talen.

Nederlands: 6 gedeeld door 3
Arabisch:  6 maksooma 3alaa 3

Tamazight: 6 g 3

(g spreek je uit als g in groeten)

Ibn_Toemart

#8
Azul

Hebben we in het Tamazight eigen woorden voor souk (markt), bos (rghawath is weer van het Arabisch afgeleid:(, kleur???

azul02

>>Hebben we in het Tamazight eigen woorden voor souk
>>(markt), bos (rghawath is weer van het Arabisch afgeleid, >> kleur???

Souq = agrun
boss = azghar, daar komt tighidet n wezghar
kleur= tuqqarqect

Groetjes

PS: over gi of di ga ik niet in discussie omdat ik vindt dat men eerst grammatica van Tamazight moet bestuderen voor dat ie onzin zegt. zie afspraken in Parijs,, Tilburg en Utrecht geschreven door Dr. Mena Lafkioui.

Aqsil

#10

CiteerPS: over gi of di ga ik niet in discussie omdat ik vindt dat men eerst grammatica van Tamazight moet bestuderen voor dat ie onzin zegt. zie afspraken in Parijs,, Tilburg en Utrecht geschreven door Dr. Mena Lafkioui.
Ik vertelde wat we zeggen en niet wat mensen met elkaar hebben afgesproken.
Mijn taal is wat ik spreek en niet wat men heeft bedacht!

azul02

#11
Azul Hulk,

Absoluut mee eens. Je hebt gelijk. In elke taal zit je soms met een probleem tussen uitspreken en het schrijven. Je zegt "telephone" in het Frans. Je spreekt :PH" als een "F" raar is dat als iedereen wil zijn taal schrijven hoe die dat uitspreekt. Een voorbeeld is het Tamazight. Marmita teggwa die 2 g als "guide" is erg dichterbij "n" dat sommige zo schrijven " inn(?)wa wat heel anders betekent.

Dit is heel erg interessant om te benadrukken en over praten. De discussie moet wel inderdaad positief blijven en van elkaar leren. Varianten van Tamazight is een verrijking zo moeten wij het eigenlijk zien.

dag

razafa

#12

CiteerMensen die willen dat we ons taal gaan haten, beweren dat Tamazight moeilijk en lelijk is.

Maar hoe zeg je 6/ 3 in andere talen.

Nederlands: 6 gedeeld door 3
Arabisch:  6 maksooma 3alaa 3

Tamazight: 6 g 3
(g spreek je uit als g in groeten)


of 6 wthat g 3 tawid 2 (6/3 = 2)


allasian

Citeer+: ella
- : zi
* : qi

2+3 (2 Ella 3)
2-3(2 zi 3)
2*3(2 gi 3)
Dat is rekenen,geen wiskunde.
Je zou moeten komen met woorden zoals hoek,cirkel,as,vergelijking,ongelijkheid,machten,exponenten,grondgetal verzameling,lijn,parabool,grafiek,hyperbool,functie,limiet,
logaritme,algoritme enzovoorts.

Aqsil

CiteerJe zou moeten komen met woorden zoals hoek,cirkel,as,vergelijking,ongelijkheid,machten,exponenten,grondgetal verzameling,lijn,parabool,grafiek,hyperbool,functie,limiet,
logaritme,algoritme enzovoorts.
Daarvoor moet je 6000000 miljoen jaren wachten. Wij Imazighen zijn druk bezig om ons taal te maken.
Twee broeders hebben de joegoeslavische taal gemaakt binnen een aantaal jaren. Bij ons gaat het een stuk langzamer.
Ik heb begrepen dat Imazighen in de afgelopen 40 jaar bezig waren met het maken van Tamazight.
Na de komst van ICRAM zal het proces versneld worden, dus ik verwacht Tamazight binnen miljoen jaar.