Voertuigen in het Tamazight?

Gestart door Ibn_Toemart, 17/01/2004 om 16:53:08

Ibn_Toemart

Azul

Ik vroeg me onlangs af of we woorden in gebruik hebben voor fiets, bromfiets, auto, bus of vliegtuig omdat we namelijk steeds gebruik maken van Arabische of Europese termen. We hebben in onze taal geen gebrek aan grondwoorden om moderne termen samen te stellen, Tamazight is onze taal en het moet zijn woordenschat zuiveren van Arabische of Europese invloed wil het waardig kunnen meedraaien. Ik vind het een schande dat we bv in het tarifit geen zin kunnen uitspreken zonder een van het Arabisch of Frans verbasterd woord te gebruiken. Weet iemand de benaming van bovenvermeldde voertuigen???

allasian

#1
Tawmat begin dan bij je jezelf.
Je noemt je eigen ibn Toemart.Haal die ibn dan weg.
Vervolgens moet je die niet vervangen door Mis,want hoelang wil je in de schaduw van je vader blijven lopen ??

allasian

#2
Als ik een werktuigbouwkundige was die zijn machines ontwerpt dan zou ik mijn machines mischien wel amazigh namen geven.


Ibn_Toemart

#3
Azul

Ik heb uiteindelijk het heft in eigen handen genomen zonder jullie pessimistische hulppogingen om ze geen verdoezelingen te noemen. Met zulke luiaards als jullie zullen we de klus snel klaren tazz khawam

horaire: thsa3et,asrag
internet: thakracha
tomovile: thamasnayth
tobis: amasnay
beceklete: thamasazarth
rakhbar: armis , inaghmisan
equipo , fari9: thasadma
kasette: thasfeft
arghabeth: thakant
soal: asa9si
ostad an madrasa: amsarmad an tamaneghret
e7afed laktab: etkara adales
laktab: adales
thawre9t: thafath
al7o9o9: ezarfan
al7a9i9a: thedat, tidet
teyara: themadwet
taswerath: thamna9atch
radio: asmaghros
rokh anabda: rokh anasent
isam,nome: ama9orn
allah, rabbi: yakoch
monadil, mojahid: amaghnas, agharbaz
almandar: azri
ramwaj an rab7a: imoran an nil
jam3iya: thamasmont
almasra7: amazkol, adokan
mar7aba: asetam
asba7 3la khir: temansiwen
tarikh: amazroy

allasian

Jaaa OK maar hoe stamp je die in de hoofden van de grote massa??Zo lang het gros die woorden niet gebruikt zijn ze niets waard.
De enigste optie is onderwijs die je dan voor een nieuwe generatie kinderen zal toepassen.
De volwassen mensen kun je niet meer veranderen en hun op hun taalgebruik aanwijzen dat ze iets verkeerd zeggen,je kunt ze niet corrigeren,er is geen controle op de huidige spreektaal,we modderen maar wat aan.
Grip op de taal krijg je alleen maar door onderwijs en letterkunde.

Ibn_Toemart

#5
Azul

Gelijk heb je atawmat maar ik doe mijn best door op dit forum naar eigen kunnen wat woordenschat te plaatsen zodat jij en ik ze misschien in de mond zouden nemen.

Iedereen is klein begonnen