thmazight a9at thi lghatar!

Gestart door Thaziri (Gast), 04/02/2003 om 19:37:57

Ilizi

CiteerAzul,

Waarom is er geen antwoord gegeven op deze vraag?

Tannemirt,
Tamaynut.
Azul

Deze woordenboek(drie delen) is in twee talen Arabisch Tamazight klik hierop voor meer info:

http://www.tawiza.nl/content/awid.php?id=48&sid=2&andra=publicatie

Tanemmirt.

Tamaynut

#31

CiteerAzul
Bij mij kan je hem kopen.

Tanemmirt.

Hoeveel kost het woordenboek? En hoe kan het besteld worden?

Ilizi

#32

CiteerHoeveel kost het woordenboek? En hoe kan het besteld worden?
Azul

Je betaald alleen de prijs die ik voor betaald heb en dat is per stuk -+ 25 euro, maar je kan hem ook kopen bij iemand die bijna bij elke Amazigh evenment eigen tafel heeft en verkoopt boeken, bandjes enze...
Volgende evenement zal zeker komen in Den Haag dus niet vergeten.
Tanemmirt.

Tamaynut

#33

CiteerAzul

Je betaald alleen de prijs die ik voor betaald heb en dat is per stuk -+ 25 euro, maar je kan hem ook kopen bij iemand die bijna bij elke Amazigh evenment eigen tafel heeft en verkoopt boeken, bandjes enze...
Volgende evenement zal zeker komen in Den Haag dus niet vergeten.
Tanemmirt.

Dank je wel voor de informatie.
Helaas heb ik weinig tijd om evenementen te bezoeken.
Indien ik het bij jou kan bestellen, graag. :)

Ilizi

#34

CiteerDank je wel voor de informatie.
Helaas heb ik weinig tijd om evenementen te bezoeken.
Indien ik het bij jou kan bestellen, graag. :)
Azul

Ik stuur je een bericht om jou te uitlegen hoe moet je woordenboek bij mij bestellen.

Tanemmirt.

Tamaynut

#35

CiteerAzul

Ik stuur je een bericht om jou te uitlegen hoe moet je woordenboek bij mij bestellen.

Tanemmirt.

Tannemirt. :)

Ibn_Toemart

#36
Azul


Weet iemand hoe je "kleur" zegt in het tamazight; let wel op dat "llun" Arabisch is.


allasian

CiteerAzul


Weet iemand hoe je "kleur" zegt in het tamazight; let wel op dat "llun" Arabisch is.



Inithen.
Dat heb ik van huis uit,dus nergens op gezocht of zo.
Zo zeiden ze dat vroeger als ik het me nog een beetje kan herinerren.
Helaas gebruikt bijna niemand meer dat woordje.

allasian

Tmazight aqat Gi L'gatar.!?!
Omdat materialisme en het leven volgens standaard 1ewereld belangrijker is.Onze domme voorouders hebben ons niks achter gelaten behalve een half verkracht taaltje en honger en een idiote jellaba met die puntmuts capuchon die ze vol stoppen met vijgen en olijfen.
I hope you burn in hell, k a n k e r Imazighen.
k a n k e r MUZELMAN.
Door jullie zijn wij DOOD geboren.Ik haat jou,ik haat jou ik haat ons.

Goner

#39
Haat jezelf asjeblieft niet!!!!

yura

#40
iwa ziyar igfenach akides.

Ibn_Toemart

Azul

Wanneer Arabisch in het Tamazight sluipt is het niet altijd de schuld van de Arabisten. Doordat Imazighen rondom hen in de steden e.d. opmerken dat het Darija de klok slaat, gaan ze Arabische woorden opnemen in het Tamazight door het eerst aan Tamazight normen om te buigen ( Tamazight voorzetsel "th" + arabisch woord+ t bv). Dit kan het gevolg zijn van een minderwaardigheidsgevoel of versprekingen waardoor Arabische woorden opgenomen worden gehuld in Tamazight grammatica. Geleerden, bevoegden in het Tamazight of gewoon Imazighen die het zat zijn om Arabische of van het Darija afgeleide woorden en termen te gebruiken, dan beroepen ze zich op het Tamazight dat het best bewaard is gebleven. Niet het Tarifit dus maar wel de zuidelijke Imazighen die onze taal terug hoop en alternatief inblazen. Ik vermeld bij deze opheldering een link naar een bescheiden amawal of woordenboek die te downloaden is met Franse vertaling voor Microsoft Access: http://www.brindin.com/hyperdict/b.htm#Berber

Azul aythma

Y._Touzani

#42

CiteerTmazight aqat Gi L'gatar.!?!
Omdat materialisme en het leven volgens standaard 1ewereld belangrijker is.Onze domme voorouders hebben ons niks achter gelaten behalve een half verkracht taaltje en honger en een idiote jellaba met die puntmuts capuchon die ze vol stoppen met vijgen en olijfen.
I hope you burn in hell, k a n k e r Imazighen.
k a n k e r MUZELMAN.
Door jullie zijn wij DOOD geboren.Ik haat jou,ik haat jou ik haat ons.

Azul,

Ik vind jammer dat sommige imazighen net als Allasian denken. Je moet altijd optimist blijven probeer vooral ruim te denken.  Een prachtig beschaving voortbrengen is geen garantie om  voorgoed te bijven voortbestaan.

De egyptenaren hebben een schittende mooi beschaving voortgebracht. Hoe zij de piramiden hebben gebouwd is nog steeds een raadsel. Toch zijn zij uitgestorven en hebben zij zoals iedereen weet het identiteit van de arabische bedoeinen, mensen zonder cultuur of manieren, eigen gemaakt.

De romeinen en hun taal zijn ook uitgestorven. De Assyriers, de babyloniers ook...

Het is voor de monotheisten algemeen bekend dat de joiden voor de exodus  door de  Egyptenaren als slaven werden behandeld. Toch heeft God hen boven hun meesters verkozen.

De cultuur van Noord-Afrika is in eerst instantie een amazigh cultuur: muziek, architectuur, gerechten, mozaik..etc het probleem is dat de grootse vijand (=de andalusiert)nu een marokkaan is geworden. Zij leven onder ons en proberen zij alles wat mooi is in marokko aan zichzelf of aan de arabieren toe te schrijven. Op 2M heb ik een documentatie gezien over Marrakesh. Tot mijn groot vernazing heeft de commentator de minaret Koetoebia in Marrakesh, gebouwd door al-moehaden, aan de arabo-andalusiers toegeschreven!! dat is vreemd voor iemand die zijn verstand niet gebruikt:: zij zeggen dat de islamitiscxhe architectuur in Spanje bijv. de minaret Giralda, door al-moehaden werd geintroduceerd en tegelijkertijd beweren zij dat de marokkanse architectuur andalusish is. Hun haat jegens imazighen heeft die mensen blind gemaakt.

In de arabo-andalusiche krant Al-Alam van de istiglal-partij werd een paar jaar geleden gediscussierd over het woord LALLA.
Mohamed Al-iraki(van iraaks afkomst) schreef dat het woord LALLA van turks afkomst is!!!!Mohamed Lahlou (ook uit fes) dacht echter dat het woord van arabische afkomst is.!!

De waarheid? lalla is een amazigh woord en dat betekent: mevrouw, of de vrouw des huis.

Zij kunnen het niet verdragen dat wat mooi is amazigh moet zijn. Daarom beroven zij ons van onze cultuur en vervalsen zij onze geschiedenis...

De hedendaagse Riffijnse histroricus Ahmed Tahiri heeft bewezen dat de islamitische beschaving in Andalusie is afkomstig uit Noord-Marokko ...

Ibn_Toemart

#43
Azul

Kleur in het Tamazight???

llun is het al niet
color ook niet

Niemand?