Zijn er ook mensen zoals ik!!!!

Gestart door Imane, 12/10/2001 om 12:01:05

Imane

Ja beste broeders en zusters,

Ik ben berberse meid maar spreek arabisch.
WAAROM? Nou mijn opa en oma komen uit Al hoceima zij zijn verhuist naar Tanger, in Tanger spreken veel mensen arabisch dus hebben ze hun kinderen ook arabisch geleerd!!!En mijn ouders weer aan ons!!!Ik heb geprobeerd een beetje berbers te leren maar sorry ik vind het echt moeilijk!!
Dus nu wou ik dus vragen of er nou mensen zijn zoals ik?????

xxxxxxx seniorita imane

Thireli

#1
Salaam zuster
je moet je zeker niet verontschuldigen bij ons ,jij bent diegene die met een gebrek zit en wil je er iets aan doe allahi3awen indien niet wel euh slaapwel...

Thireli

#2
Nog iets ,ik ben een pure amazigh en spreek het vloeiend(alhamdoe lillah) maar ik spreek ook heel goed darrija(arabisch)

Mounir B

#3
Azul Fellawen, Salamu Aleikom ya Imane,

Je zou kunnen beginnen door Tamazight tmazight te noemen. I hate the word berber. Je weet wat het in het arabisch betekend.

Ik heb ook van die neven waar ik niet mee kan communiceren omdat zij alleen de arabische taal machtig zijn terwijl het een zoon betreft van mijn vader z'n zus. De Riffijnen in Tanger leren hun kindren alleen arabisch omdat ze zich schamen voor het tamazight. jammer maar het is nou eenmaal realiteit.

Ik hoop dat je doorgaat met het leren van de verloren taal Tamazight.

Falku

#4
Azul Imane,

Er zijn zeker mensen zoals jij, een vriend van mij heeft namelijk hetzelfde probleem. Hij probeert nu ook weer Tmazight te leren daarom praat ik met hem in het Tmazight.
Ik vind het mooi dat je je de moeite doet om het te leren en hoop dat het je lukt.

Hier is nog een topic die over een cursus Tmazight gaat, misschien heb je er iets aan:
http://rif.couscous.nl/forum/awar.pl?board=Tamazight&action=display&num=58


Said

#5
beste imane,

je mankeert niets, ook al spreek je het tamazight niet.  mijn advies is om je vooral te concentreren op wat nuttig is in je leven, en als daar plaats s voor het tamazight (wat ik overigens sterk betwijfel) dan moet je het leren. in het overige geval ben je uniek als persoon en doet het er niet toe of anderen een gelijke levensloop hebben als jou. het is interessant om dat te weten , maar het doet er verder niets toe. je leeft , woont en zeer waarschijnlijk blijf je in dit land wonen. daarom is het van meer belang denk ik dat we kijken hoe we in deze maatschappij een plaats reserveren voor ons MET onze religie. Het ARABISCH is een uitstekend instrument bij het begrijpen van onze religie, en verdient de voorkeur boven andere talen als het tamazight enzo. Uiteraad vergeten we zeker het nederlands niet, maar je stuk was keurig en in vlekkeloos nederlands, dus dat zit wel goed.

hopende iets nuttigs te hebben gezegd!




seniorita

#6
Beste gebroeders en zusters,

Ten eerste wil ik jullie bedanken voor jullie replies op mijn bericht. En ja ik zal wel een beetje berbers gaan leren, zodat ik ook kan horen wat mijn opa en oma snikkie over lopen te discusieren. ja dat doen ze altijd als het om onderwerpen  gaan wat wij dus niet mogen horen.
Oke nogmaals bedankt voor jullie positieve reacties en al hamdoelileh dat er nog meer mensen zoals mij zijn.

xxx seniorita imane

Nomad

#7
Ik kende een meisje! ze sprak alleen frans en engels, maar haar ouders komen uit Nador, ze wilde graag berbers leren het is haar uiteindelijk gelukt..

Mustaph

#8
Hé Said, je verkiest het Arabisch boven Tamazight vanwege jou Islam-gedoe; in andere topics probeer je hier ook, voortdurend, reklame voor te maken. Zie je niet dat het al erg genoeg is voor ons? Onderdrukking van Tamazight! Of ben je soms, stiekem, een Arabier of een collaborateur daarvan? forgive me if I'm wrong.

Groetjes,

Mustaph.



Tmazight (Gast)

#9
Beste Imane,

Mijn beste vriendin woont ook in Tanger. Je zou kunnen zeggen dat ze deels dezelfde problemen heeft. Zij spreekt wel redelijk tmazight, haar familie in België daarentegen helemaal niet.
Het helpt als je vriendinnen hebt die tmazight spreken, zoals Falku al heeft gezegd.

CiteerDus nu wou ik dus vragen of er nou mensen zijn zoals ik?????

Je doet net alsof het een enorme schande is, dat valt ook wel weer mee. Jij kan er niets aan doen en je wilt het wel graag leren, dat is toch goed!
De reactie van Said dien je overigens, denk ik, ook met een korreltje zout te nemen. Dat je weer tmazight wilt leren is denk ik een stukje identiteit die bij je boven komt borrelen, het is dus heel logisch dat je je juist hierin wilt verdiepen. De rest is irrelevant.

Het klopt denk ik ook dat sommigen zich schamen voor hun amazigh-identiteit, dat is erg jammer.

Mounir B

#10
Ik heb het gevoel dat SAID CHIKA"S aan het checken is.

Falku

#11
Azul allemaal,

Tmazight,

Ik denk niet dat Imane zelf denkt dat het een schande is hoor, ze heeft ze alleen een beetje ongelukkig uitgedrukt. Het feit dat ze Tamazight leren wil geeft aan dat ze juist heel positief hierover denkt! Dat is heel mooi, vind ik.

Wat Said betreft daar moeten jullie je niks van aantrekken, hij is een beetje doorgeslagen, denkt dat je als moslim je taal en cultuur moet verloochen en alleen arabisch moet praten, en dat je niet en moslim en Amazigh kan zijn. Nu beschouwt hij het als zijn taak om ons te 'bekeren', hahaha. Laat hem maar, die heeft vast zo zijn eigen problemen.

Imane/Seniorita,

Ik heb nog een tip voor jou, er zijn namelijk meer mensen zoals jij, een ervan is de beroemde schrijfster Fatema Mernissi, haar laatste boek gaat juist over dat thema. Dat moet je maar eens lezen. Het is helaas in het frans maar er komt vast ook een nederlandse vertaling. Meer over het boek vind je hier:

http://rif.couscous.nl/forum/awar.pl?board=Politiek&action=display&num=329

Arwir

#12
Azul Skourchi

Nee, beste iman, ik zal je niet aanmoedigen om arabisch te spreken en tamazight aan de kant te laten staan.

Dat is toch niet eerlijk tenopzicht van tmazight?

Ilyas

#13
"Ja beste broeders en zusters,

Ik ben berberse meid maar spreek arabisch.
WAAROM? Nou mijn opa en oma komen uit Al hoceima zij zijn verhuist naar Tanger, in Tanger spreken veel mensen arabisch dus hebben ze hun kinderen ook arabisch geleerd!!!En mijn ouders weer aan ons!!!Ik heb geprobeerd een beetje berbers te leren maar sorry ik vind het echt moeilijk!!
Dus nu wou ik dus vragen of er nou mensen zijn zoals ik?????

xxxxxxx seniorita imane "



Er zijn heeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeel mensen zoals je. bij 40% van Imazighen in Tamazgha.
Bijv. Mensen in Tanger, Titoun, Taza, Casablanca.
Rabat, Fas, Oujda, etc.

Geef nooooooooooit op. Leer je taal, leer je moedertaal, leer de taal van Je voorvoorouders , Tamazight is een heeeeeeeeeeel mooie taal en  is ook niet moeilijk, watcha.


Chiel

#14
:(  Beste Said. het is juist leuk als mensen een vreemde taal willen leren, ongeacht welke taal dat is. ik probeer zelf, als nederlander het Marokkaans Arabisch te leren. je zou dus mensen moeten aanmoedigen in plaats van af te schrikken.
chroetjes van
chiel