amazigh vrouw of een amazighin??

Gestart door AFRA, 20/02/2004 om 14:26:30

AFRA

Citeergoeie genade wat is het soms pittig om jou reacties te ontpuzzelen!!

luisterd manneke; ik vraag jou dan heel vriendelijk hoe volgens jou de grammatica in elkaar zit. hoe noem je een vrouw van nederlands komaf en hoe een man?? zo ook een mannelijke amazigh en vrouwlijke??....

daarnaast vertelde je dat moslima niet bestond in het nederlands?? ...vertel...hoe zeg je dat dan???
ten eerste ,jij mag me wel manneke noemen wanneer ik je man ben.
ten tweede,hoe de grammatica in elkaar zit, is een karweitje voor jouw leraar , ik niet,zelfs als ik je man ben.
ten derde,vriendelijk vragen, door om genade te vragen is zoals :AUB met geschreeuw en dat is absoluut niet beleefd desondanks aub van de beleefden is.
ten vierde,hoe we een vrouw in het nederlands is te duidelijk om uitgelegd te worden en dat is niets behalve verwatering,maar toch is het nuttig om te weten dat de meeste vrouwelijke nederlandse vormen ,met IN of se en ische.en een mannelijke vorm is gewoon de stam zonder bijgevoegde kenmerkelijke letters.(we hebben het over de regelmatie vormen ).
ten vijfde, en dat is vrij irriterend en slaafachtig en alles behalve bewustelijk , wanneer jij je en arabische vorm van de laatste A in moslima permitteerd in het nederlands en amazighin niet permitteerd om het een imazighisch woord is,bovendien staat dat woord in het nederlands niet, omdat moslim een adjectief is zoals christelijk , en iedereen die een grammaticasboekje eens opende weet dat de adjectieven altijd één vorm hebben ,dus niet zoals veel talen.of hoorde jij iemad "christelijka" zeggen.
om een object van een adjectief af te leiden voegt men E op het einde van het adjectief zoals iritterend =>irriterende.
als jij dat niet kunt begrijpen en dat is niet vreemd ,ga dan eens op bezoek naar je verlaten Groen Boek , en probeer het te foullieren .maar als jij te lui bent omdat te doen dan neem het van mij op: dat bestaan niet in het groene boekje.
maar ik ben er zeker van dat jij die vraag niet steld om iets nuttigs voort te brengen ,want je bedoeling is gewoon :het verhinderen.
want ik moet in ieder geval geen cursus nederlands geven.

Dora

#16
1 > je hoeft mijn man niet te zijn om manneke genoemd te worden..jij als inwoner van belgie zou dit moeten weten.

2 > ik als docente weet dat amazigh niet voorkomt in het nederlandse woordenschat. daarom wordt hier de regel van het meervoud van zelfstandige naamwoorden ;

sommige woorden hebben een meervoud dat ontleend is aan de taal waaruit ze afkomstig zijn. dat geldt vooral voor woorden uit het latijns denk bv aan >
crisis > crises
medicus > medici
sanatorium > sanatoria

dus zo ook amazigh > imazighen!!!!

3 > genade vragen?? ik vraag niets...dat is een uitdrukking beste afra van versteldheid :).....dit was dus niet persoonlijk gericht maar puur gericht op je opbouw van je bericht dat moeilijk te ontpuzzelen was.

4 /5 > hier moet ik ff mijn boeken voor informeren hoe het precies in elkaar zit...kom er nog op terug inchallah!!!

en ten slotte

"maar ik ben er zeker van dat jij die vraag niet steld om iets nuttigs voort te brengen ,want je bedoeling is gewoon :het verhinderen.
want ik moet in ieder geval geen cursus nederlands geven".

hier zit niets van waarheid in..ik sta altijd open voor nieuwe dingen..en ben altijd bereid om te leren...dus als jij er meer over weet zeer graag :)...

AFRA

#17
dat geldt vooral voor woorden uit het latijns denk bv aan >
crisis > crises
medicus > medici
sanatorium > sanatoria

dus zo ook amazigh > imazighen!!!!

[/quote]
ik ga het niet over de literaturische zinnen zoals manneke en wat ik moet weten.laat vallen.

midicus is wel onreglmatig maar het heeft regels van de onregelamtige objecten.
medicus > medici, historicus >historici ,politicus > poltitici.
sanatorium > snatoria, mesium > mesia , adverbium >adverbia,
centrum >centra ,verbum > verba ...

AFRA

#18
hebben de anderen ook een mening -geredeneerd liefst-.

allasian

Een Tamazight is het.Zoals een Tashelhit bijvoorbeeld.
En als je toch zo arrogant,eigenwijs en hardleers blijft,then you can better take your naar kamelenstrontstinkende  sprinkhanenvrettende mouth somewhere else.

AFRA

#20

Citeerhebben de anderen ook een mening -geredeneerd liefst-.
belangrijk:
met "anderen" bedoelde ik mensen.

Dora

#21
duidelijkheid is dat te veel gevraagd??? waarom kan je niet gewoon zeggen waar je mee zit en ons duidelijk maken wat je nu wilt bereiken.

woorden die niet nederlands zijn worden niet ontleed in het nederlands..dus je kan het hier wel hebben over onregelmatige voornaamwoorden maar dat geldt niet voor woorden uit andere talen...

de uitspraak is erg belangrijk!!!...denk daarom bv aan de accenttekens > accent aigu > accent grave > accent circonflexe. dit is allemaal niet nodig bij amazigh > imazighen en tmazight...

meervoud van zelfstandige naamwoorden > de KLEMTOON  is van invloed op de schrijfwijze van het meervoudsvorm. ga dus steeds na hoe een woord wordt uitgesproken en pas daarna de juiste regel toe....

allasian

#22
OK jij bent een mens en ik ben een dier.
Wie is er beter???

AFRA

#23

CiteerOK jij bent een mens en ik ben een dier.
Wie is er beter???
waarom heb jij het over jezelf.

een mening wel een geredeneerde mening is de gewenste.

AFRA

#24
de woorden uit andere talen hebben ook regels.

voorbeelden:

cadeau >cadeaus , niveau > niveaus, truc > trucs, moslims > moslims.....

een regel in de grammatica zegt dat alle woorden die uit aneder talen komen krijgen S op het einde -er zijn uitzonderingen-.

hoe de woorden uitgesproken worden??
lees jij mijn reacties of luister jij ernaar??dat vraag ik me af.

Dora

#25
gatverdamme het lijkt alsof ik het hier heb tegen een kind van 4 die blindelings tegen je in wil gaan.....de klemtoon is van uiters belang..geloof je dat niet dan verwijs ik je naar een taaldeskundig...


Dora

nee die vond ik een beetje gemeen > excuses!!!

hopelijk heb je het niet gelezen....


AFRA

#28
mijn exuses voor die reactie ,maar de volgende keer moet jij nog zachter zijn.

ik verontschuldig me.

Dora

#29
zachter???....volgens mij waren mijn reacties vergeleken met de reacties van andere leden zeeeeeeeeeeer "zacht".

ik begrijp alleen niet waar je naar toe wilt gaan met deze topic.....en trowuens als je echt zo geintereseerd bent in woordenschat kan ik je wel in contact laten komen met iemand die hier erg veel van afweet..zij is onze taalcooardinatrice..dus als je interesse hebt..you know where 2 find me...

excuses aanvaard overgens!!!