amazigh vrouw of een amazighin??

Gestart door AFRA, 20/02/2004 om 14:26:30

AFRA

azul,

ik heb er moeite mee om berber door amazigh te verplaatsen.

hoe moeten we "amazigh" aanpassen??

een imazighische man en imazighische vrouw.klinkt goed.

*een amazighin of een tamazighin (om een vrouwelijke form te krijgen)??

Â hoe moeten wat dat toepassen ?want als ik het kan begrijpen ,zal een niet tamazighttalig(?) me dat net kunnen begrijpen wanneer het woord tussen amazigh en tamazight en imazighen en imazighisch kantelt.

tennemmirth.

Zian

Je hoef niets aan te passen.

Een persoon heet Amazigh. meerder heten Imzighen.

een vrouw heet Amazigh vrouw of Tamazight. Zoals bijvoorbeeld een vrouw die moslim is heet een moslim vrouw, maar ook moslima.

Ik heb in het woordenboek een term gevonden voor een indiaanse vrouw. Dus waarom niet Tamazight !!

AFRA

als jij daar moeite mee zou kunnen doen omdat jij het begrijpt ,zullen de niet imazighen dat moeite niet willen doen vooral als die woorden zo vreemd gezegd worden.

dus beter aanpassen.

Zian

Citeerals jij daar moeite mee zou kunnen doen omdat jij het begrijpt ,zullen de niet imazighen dat moeite niet willen doen vooral als die woorden zo vreemd gezegd worden.

dus beter aanpassen.
Ieder Nederlander kent nu het woord Moslima. de naam van een indiaanse vrouw is zelfs in het woordenboek opgenoemen.

Nieuwe woorden moet men leren.
Iemand die uit Moeskou komt heet in het Nederlands  mouskouvic!!!!!!!!! is dit makelijk!!!

AFRA

imazighische iets in plaatse van :berberse iets.

amazigh in plaats van berber.

een amazighin in plaats van berberin (de amazones waren vrouwen en toch begon hun nicknaan niet met I)

amazighen in plaats van berbers of berberen( meervoud van beber).

amazighinnen in plaats van berberinnen.

een amazightje in plaats van berbertje (een beetje grappig).

amazightjes in zijn meervoud.

zou het lukken met de anderen, of moet er iets veranderd of verbeterd worden??

Zian

Citeerimazighische iets in plaatse van :berberse iets.

Je moet eerste Nederlands gaan leren voordat je met nieuwe Nederlandse woorden komt!!

Iemand die uit Europa komt heet geen Auropische, maar Europese iets. Stop a.u.b. met FALSAFA, AFRAR

MBTiza

tering man ga eens nederlands leren! jij helemaal AFRA

Dora

CiteerJe moet eerste Nederlands gaan leren voordat je met nieuwe Nederlandse woorden komt!!

Iemand die uit Europa komt heet geen Auropische, maar Europese iets. Stop a.u.b. met FALSAFA, AFRAR
europeaan zian :)...

tmazight en amazigh..imazighen voor meerderen..wat is hier nou moeilijk aan om te begrijpen?? het is onze schuld dat men nu als berbers kent..waarom wij zijn hierin zo in meegegaan dat wij onszelf berbers noemen..dan kan je natuurlijk niet van anderen verwachten dat ze jou amazigh noemen!!

AFRA

CiteerIeder Nederlander kent nu het woord Moslima. de naam van een indiaanse vrouw is zelfs in het woordenboek opgenoemen.

Nieuwe woorden moet men leren.
Iemand die uit Moeskou komt heet in het Nederlands  mouskouvic!!!!!!!!! is dit makelijk!!!
ik wil jou iets zeggen.

moslima bestaat in het nederlands niet.
moslim is net hetzelfde als amazigh.
maar zeggen we een islamyyon???
zeggen we aslmato??
zeggen we moseilimon??
zeggen we moslimoun ??
zeggen we mouslimaat??
zeggen we mota'aslim??
....

AFRA

Citeereuropeaan zian :)...

tmazight en amazigh..imazighen voor meerderen..wat is hier nou moeilijk aan om te begrijpen?? het is onze schuld dat men nu als berbers kent..waarom wij zijn hierin zo in meegegaan dat wij onszelf berbers noemen..dan kan je natuurlijk niet van anderen verwachten dat ze jou amazigh noemen!!
dat is gemakkelijk voor tamazighttaligen maar voor anderstaligen niet , een vervolgens moeten ze er moeite mee doen om dat toe te passen.
ik denk niet dat onze ogen zo mooi ,wat de anderstaligen de moeite zal laten doen .

we noemen ons imazighen , geen berbers .

Dora

Citeerdat is gemakkelijk voor tamazighttaligen maar voor anderstaligen niet , een vervolgens moeten ze er moeite mee doen om dat toe te passen.
ik denk niet dat onze ogen zo mooi ,wat de anderstaligen de moeite zal laten doen .

we noemen ons imazighen , geen berbers .
moeite??? waar slaat dit nou in godsnaam op?? het is een feit dat amazigh mannelijk is tmazight vrouwlijk en imazighen meervoud....het kan niet anders. waarom kunnen we wel onthouden dat het hollander/hollandse en hollanders is?? het is een kwestie van aanleren en onthouden!!

zoalsng we het onze broeders en zusters aanleren dan zijn we al een heel eind..pas dan kunnen we ons zorgen gaan maken over de anderstaligen!!

AFRA

Citeermoeite??? waar slaat dit nou in godsnaam op?? het is een feit dat amazigh mannelijk is tmazight vrouwlijk en imazighen meervoud....het kan niet anders. waarom kunnen we wel onthouden dat het hollander/hollandse en hollanders is?? het is een kwestie van aanleren en onthouden!!

zoalsng we het onze broeders en zusters aanleren dan zijn we al een heel eind..pas dan kunnen we ons zorgen gaan maken over de anderstaligen!!
vertel me nou in godsnaam wat er erg is in hollander en hollandse om als een prothotype beschouwd te worden??

hollander en hallandse zijn volkomen onderworpen aan de nederelandse adverbuimsvormen.

Dora

would you please get 2 the point!!

AFRA

Citeerwould you please get 2 the point!!
is dat niet duidelijk genoeg??
ik zie alles duidelijk ,als jij een vraag hebt dan stel dat dus!
een amazigh vrouw ( mannelijke vorm voor een vrouwelijke vorm)lijkt me onzin te zijn. dat is het tipje.
verder denk ik dat je vraag niet had willen zeggen behalve niet op mijn vraag anwoorden.
jij hollander en hollandse als weefsel genomen om je mening te bekrachtigen -net als zian-,maar jammer genoeg was die weefsel niet anders dan een bertrappend bewijs tegen uzelf.
en tot nog toe zijn er daar geen antwoorden op.

*:ik verdien er geen geschenk van.dat was gewoon een suggetie om er over te discussieren.
dus als jij er niet overtuigd van , dan is dat echter niet nodig .

Dora

goeie genade wat is het soms pittig om jou reacties te ontpuzzelen!!

luisterd manneke; ik vraag jou dan heel vriendelijk hoe volgens jou de grammatica in elkaar zit. hoe noem je een vrouw van nederlands komaf en hoe een man?? zo ook een mannelijke amazigh en vrouwlijke??....

daarnaast vertelde je dat moslima niet bestond in het nederlands?? ...vertel...hoe zeg je dat dan???