Tamazight leren schrijven: Begin bij jezelf!

Gestart door abrid, 17/03/2004 om 15:09:05

athsaynou

Citaat van: miss.F. op 26/11/2004 om 13:56:50
Citaat van: athsaynou op 26/11/2004 om 13:53:55
Citaat van: abrid op 17/03/2004 om 15:09:05
Azul xawem,

Het valt mij vaak op dat mensen hier heel erg hun best doen om het Tamazight te promoten maar zelf niet de moeite nemen om het te leren schrijven.Uitzonderingen daar gelaten. Waarom vraag ik me dan af?

Als we moeten gaan wachten tot dat de overheid of anderen ons onze taal gaat leren dan kennen we lang wachten. We zullen echt bij ons zelf moeten beginnen.

Ik vind dat je als bewuste Amazigh op z'n minst de moeite moet doen om het Tifinagh te leren.

Wat vinden jullie?

Tanmiert

Ik leer het nu ook...en het lukt aardig...het is echt helemaal niet moeilijk :)

welke boeken gebruik je?

Boeken heb ik niet..wil ze wel heel graag...ik weet niet of ze er wel zijn..

maar ik begin zoals gewoonlijk met het alfabet..

miss.F.

Nou, misschien dat iemand anders ons op een boek kan wijzen??


Sa3ieD

Dat je geen boeken hebt is altijd een smoesje om het niet te doen. Ik heb zelf nooit een boek gebruikt om het tifinagh te leren, en velen met mij denk ik. Ik was altijd enthousiast over het schrijven van tifinagh en ging zelf op zoek naar letterlijsten etc. Dus als je werkelijk geinteresseerd bent begin je gewoon met het schrijven van namen zonder een smoesje naar voren te brengen dat je geen boek hebt. Als die boeken er al zijn dan zijn ze er niet in het Nederlands of heel erg moeilijk verkrijgbaar. Die drempel om het te leren leg je dus ZELF, aangezien het internet volstaat met handleidingen en woordenlijsten.

Dobry Den

#19
Lesmatriaal en geschreven informatie is wel degelijk nodig om een alfabet te beheersen en te praktiseren. Ik zou ook dolgraag het Tifinagh gebruiken, maar  juiste en duidelijke informatie ontbreekt mij. Zo heb ik begrepen dat er verschillende tifinagh-varianten zijn, de meeste letters niet authentiek zijn, klinkers oorspronkelijk niet werden geschreven en er verschillende schrijfwijze zijn (boven naar beneden, links naar rechts etc). Het zou een vooruitgang zijn als er in Nederland cursussen werd gegeven en boeken werden uitgebracht over het Tifinagh door deskundige mensen. 

miss.F.

Citaat van: Sa3ieD op 27/11/2004 om 11:20:25
Dat je geen boeken hebt is altijd een smoesje om het niet te doen. Ik heb zelf nooit een boek gebruikt om het tifinagh te leren, en velen met mij denk ik. Ik was altijd enthousiast over het schrijven van tifinagh en ging zelf op zoek naar letterlijsten etc. Dus als je werkelijk geinteresseerd bent begin je gewoon met het schrijven van namen zonder een smoesje naar voren te brengen dat je geen boek hebt. Als die boeken er al zijn dan zijn ze er niet in het Nederlands of heel erg moeilijk verkrijgbaar. Die drempel om het te leren leg je dus ZELF, aangezien het internet volstaat met handleidingen en woordenlijsten.

sa3ied, ik moet het meer hebben van boeken, achter de pc vind ik het niet zo prettig, zit/lig liever op m'n bed met boeken, dus vandaar mijn vraag

Sa3ieD

Citeer
sa3ied, ik moet het meer hebben van boeken, achter de pc vind ik het niet zo prettig, zit/lig liever op m'n bed met boeken, dus vandaar mijn vraag
Je kunt het ook gewoon uitprinten ;)

miss.F.

Citaat van: Sa3ieD op 01/12/2004 om 16:03:04
Citeer
sa3ied, ik moet het meer hebben van boeken, achter de pc vind ik het niet zo prettig, zit/lig liever op m'n bed met boeken, dus vandaar mijn vraag
Je kunt het ook gewoon uitprinten ;)

mijn printer thuis is sshhtoek, maar ik ga het zeer binnenkort elders uitprinten

Isefrawen

Citaat van: miss.F. op 01/12/2004 om 16:04:42
Citaat van: Sa3ieD op 01/12/2004 om 16:03:04
Citeer
sa3ied, ik moet het meer hebben van boeken, achter de pc vind ik het niet zo prettig, zit/lig liever op m'n bed met boeken, dus vandaar mijn vraag
Je kunt het ook gewoon uitprinten ;)

mijn printer thuis is sshhtoek, maar ik ga het zeer binnenkort elders uitprinten

weet je zeker dat ie yestoek is? nieuwe inkt-cardridge?

miss.F.

Citaat van: baCkdrAfTs_lcf op 01/12/2004 om 16:05:52
Citaat van: miss.F. op 01/12/2004 om 16:04:42
Citaat van: Sa3ieD op 01/12/2004 om 16:03:04
Citeer
sa3ied, ik moet het meer hebben van boeken, achter de pc vind ik het niet zo prettig, zit/lig liever op m'n bed met boeken, dus vandaar mijn vraag
Je kunt het ook gewoon uitprinten ;)

mijn printer thuis is sshhtoek, maar ik ga het zeer binnenkort elders uitprinten

weet je zeker dat ie yestoek is? nieuwe inkt-cardridge?

nee, hij is echt naar de filistijnen, gaat niet eens aan

athsaynou


dunit


Trabandou

Ik kan het een beetje schrijven, wel cool

Misschien is het wel handig voor mensen op de middelbare school, voor een spiekbriefje. :D

just

Citaat van: athsaynou op 15/12/2004 om 14:06:24
Wie kan het al schrijven?

het lezen/schrijven wordt nu steeds makkelijker