Tamazight leren schrijven: Begin bij jezelf!

Gestart door abrid, 17/03/2004 om 15:09:05

abrid

Azul xawem,

Het valt mij vaak op dat mensen hier heel erg hun best doen om het Tamazight te promoten maar zelf niet de moeite nemen om het te leren schrijven.Uitzonderingen daar gelaten. Waarom vraag ik me dan af?

Als we moeten gaan wachten tot dat de overheid of anderen ons onze taal gaat leren dan kennen we lang wachten. We zullen echt bij ons zelf moeten beginnen.

Ik vind dat je als bewuste Amazigh op z'n minst de moeite moet doen om het Tifinagh te leren.

Wat vinden jullie?

Tanmiert

Dora

nee ik hoef geen tifnagh te leren > althans nog niet > wat ik wel wil leren is het tmazight met latijnse letters > ik weet niet of hier een naam voor is...al die tekens vind ik te moeilijk....en ik ben al met tal cursussen bezig ik kan niet nog zo'n moeilijke erbij nemen :)....maar nogmaals het tmazight met latijnse letters vind ik wel oke!!!

abrid

#2
Azul,
Je hebt verschillende systemen in het latijns zoals het inalco en Caddi Keddour systeem.

Ik prefereer Tiofinagh omdat dit een origineel schrift is. En moeilijk is het niet. De letters moet je gewoon leren aleen de gramatica dat is wel wat ingewikkelder. daar ben ik ook regelmatig mee aan het stoeien.

Wie niet schrijft die niet blijft! En als je talen leert begin dan bij die van je moeder :)

tanmiert

Dora

#3

CiteerAzul,
Je hebt verschillende systemen in het latijns zoals het inalco en Caddi Keddour systeem.

caddi keddour hahahaha..grappig!!!

Ik prefereer Tiofinagh omdat dit een origineel schrift is. En moeilijk is het niet. De letters moet je gewoon leren aleen de gramatica dat is wel wat ingewikkelder. daar ben ik ook regelmatig mee aan het stoeien.

de letters??? tifnagh bestaat uit tekens toch???

Wie niet schrijft die niet blijft! En als je talen leert begin dan bij die van je moeder :)

precies > hopelijk dat ma het ook onder de knie zal krijgen want het is overgens toch haar taal he :)

tanmiert

abrid

#4
Hoi L_L,

Wil je het als analfabeet leren moet je wel weer een andere taal leren om jou taal te leren schrijven.

Het zijn letters. Wat is het verschil tussen een letter en een teken. Een letter is een teken, toch?

Isefrawen

#5


ben druk bezig met de cursus...

abrid

#6
Ewa Jonas,

Ik vind het echt goed van je om dit te doen. waar doe jij die cursus. Is het specifiek tifinagh of ook latijns of een combinatie?

Aqadi

allasian

#7
Ik heb het tifinagh al aan 2 rifijnse vrienden van me geintroduceerd,ze kunnen het alfabet al uit hun hoofd.
Nu de grammaticale regels ook nog.
Ik ben even ver als zij zelf.Ik heb die alfabet gekregen van een universitaire student in Arif vorig jaar in de zomer.
Ik ben zo invloedrijk geworden,ik had dat nooit gedacht.
Ik win terrein,Tamazight wint terrein.

Dora

#8

CiteerHoi L_L,

hai abrid

Wil je het als analfabeet leren moet je wel weer een andere taal leren om jou taal te leren schrijven.

waarom???

Het zijn letters. Wat is het verschil tussen een letter en een teken. Een letter is een teken, toch?

ja ik weet het maar je begrijpt wel wat ik bedoel > je gaat me niet zeggen dat het inalco hetzefde is als het tifinagh

Sa3ieD

Ja idd abrid. Vindt het ook jammer dat niet zoveel mensen het tifinagh machtig zijn, terwijl t heeeeeeeel makkelijk is. Het makkelijkst om tifinagh te leren is door namen te leren schrijven. Zo heb ik het ook geleerd, begin met je eigen naam en daarna de namen van mensen die je kent. Iedereen vindt het altijd heeeeel leuk om zijn/haar naam te zien in tifinagh. Bovendien zijn er aan namen niet echt regels verbonden, schrijf het gewoon zoals je het uitspreekt. Je kunt gebruik maken van de namen sectie op amazigh.nl:
http://www.amazigh.nl/namen/
Er staan al meer dan 400 namen in.

abrid

nican a dumat. Je taal schrijven is een must. Wie niet schrijft die niet blijft.
Als wij het niet gaan schrijven wie wel?

IIAwajie3erII

#11
Er was eerst veel ophef of het een poging was van de regeringen om de leer van het Tamzight af te remmen .
Door ze het Tamazight slechts te erkennen in het tifinagh schrift en niet in het latijns .
Persoonlijk had ik liever het latijns gezien want het gaat vele jaren duren eer iedereen het Amazigh schrift leren zal .
Bovendien zal ook leerstof en documenten etc etc allemaal omgetoverd moeten worden naar het tifinagh en dat gaat nog langer duren .
Zonde dat men zich snel neerlegde bij het besluit om het tifinagh te erkennen als het schrift der imazighen, een goeie vertragings kunstje van die ratten in Rabat !

miss.F.

Aangezien ik best vel vrije tijd heb momenteel, zou ik ook het tifinagh willen leren lezen en schrijven. Zijn er boeken te koop, weet iemand dat?

athsaynou

Citaat van: abrid op 17/03/2004 om 15:09:05
Azul xawem,

Het valt mij vaak op dat mensen hier heel erg hun best doen om het Tamazight te promoten maar zelf niet de moeite nemen om het te leren schrijven.Uitzonderingen daar gelaten. Waarom vraag ik me dan af?

Als we moeten gaan wachten tot dat de overheid of anderen ons onze taal gaat leren dan kennen we lang wachten. We zullen echt bij ons zelf moeten beginnen.

Ik vind dat je als bewuste Amazigh op z'n minst de moeite moet doen om het Tifinagh te leren.

Wat vinden jullie?

Tanmiert

Ik leer het nu ook...en het lukt aardig...het is echt helemaal niet moeilijk :)

miss.F.

Citaat van: athsaynou op 26/11/2004 om 13:53:55
Citaat van: abrid op 17/03/2004 om 15:09:05
Azul xawem,

Het valt mij vaak op dat mensen hier heel erg hun best doen om het Tamazight te promoten maar zelf niet de moeite nemen om het te leren schrijven.Uitzonderingen daar gelaten. Waarom vraag ik me dan af?

Als we moeten gaan wachten tot dat de overheid of anderen ons onze taal gaat leren dan kennen we lang wachten. We zullen echt bij ons zelf moeten beginnen.

Ik vind dat je als bewuste Amazigh op z'n minst de moeite moet doen om het Tifinagh te leren.

Wat vinden jullie?

Tanmiert

Ik leer het nu ook...en het lukt aardig...het is echt helemaal niet moeilijk :)

welke boeken gebruik je?