koninkrijk nkoer?

Gestart door aithwayagher, 03/01/2006 om 13:31:28

aithwayagher

Wat bedoelen ze hier eigenlijk mee met het koninkrijk nkoer?
Waar lag dat en uit wie bestond dat.
bedankt.

MBTiza

het koninkrijk nkoer was het eerste islamitische koninkrijk in Marokko, gesticht door Idriss I, het bevond zich in het huidige beni-bouayyash (bij lbarrage) en rond het jaartal 750 ofzo, Izwan zal er wel meer vanaf weten.

aithwayagher

wat bedoel je met islamitische koninkrijk en waar bij benni-bouyash bij al hoceima bedoel je in die tijd waren er toch nog gheen arabieren in marokko en als ze er waren waren hun toch eerst moslims in plaats van irrifien(aithwayagher specifiek)

MBTiza

ja jongen, de rif was het eerste gebied dat zich tot de Islam had bekeerd, lees het boek de geschiedenis van Marokko maar erop na.

aithwayagher

maar waren er in die tijd al arabieren of niet en is de hele rif tegelikkertijd moslim geworden

MBTiza

Citaat van: aithwayagher op 03/01/2006 om 13:48:09
wat bedoel je met islamitische koninkrijk en waar bij benni-bouyash bij al hoceima bedoel je in die tijd waren er toch nog gheen arabieren in marokko en als ze er waren waren hun toch eerst moslims in plaats van irrifien(aithwayagher specifiek)

de Islam had zijn intrede gedaan in de Rif en er werd een Islamitische koninkrijk gesticht door Idriss I (een arabier), de Imazighen aanvaarden hem als leider en er waren destijds inderdaad weinig tot geen arabieren in de Rif.

Inderdaad het huidige beni-bouayyash, zo had de medina van de stad Nkoer vier deuren, de deur die richting rabegh n tawrirt uitkeek was de Bab Beni Uriaghel (tawarth n Aith Wayagher).

MBTiza

Citaat van: aithwayagher op 03/01/2006 om 13:50:40
maar waren er in die tijd al arabieren of niet en is de hele rif tegelikkertijd moslim geworden

ik weet het niet, Izwan weet hier meer over

tamezjant

waar betekent die naam Nkoer??

MBTiza

Citaat van: TAKANARIT op 03/01/2006 om 13:54:00
Citaat van: Ik_vinde_mooi! op 03/01/2006 om 13:48:48
ja jongen, de rif was het eerste gebied dat zich tot de Islam had bekeerd, lees het boek de geschiedenis van Marokko maar erop na.

Waarom kan ik dat nergens terugvinden? Sterker nog, men zegt weleens dat Koninkrijk Nkour gebaseerd is op fabeltjes ;) Niet dat ik dat geloof of zo.

jaja fabeltjes daarom schrijfen bni khaldoun en talloze andere schijvers erover..

maarreh ze zeggen ook dat er in de Jbel Hmam (Adrar n Ithberan), Soussies geld hebben verstopt, een Kabylier vroeg m'n opa in het jaartal 1920 ofzo waar hij vandaan kwam, toen m'n opa zei uit de omgeving van Rabegh n Tawrirt, zei die Kabylier (een oudere man) dat de Isoussiyen daar goud hebben verstopt, ik weet niet of dit waar is of dat het een fabeltje is.

MBTiza

Citaat van: tamezjant op 03/01/2006 om 13:56:53

ik weet het niet, de aghzar die daar loopt heeft altijd al nkoer geheten, loopt over in ighzinnayen gebied, alleen heet ie daar aghzar n bayu.

aithwayagher

dat is gewoon bullshit imazighen zouden een arabier nooit als leider aanvaarden.

aithwayagher

volgensmij zijn het zeker fabeltjes,sommige mensen praten zomaar je moet pas dingen neerzetten als je het zeker weet

tamezjant

Citaat van: Ik_vinde_mooi! op 03/01/2006 om 14:00:57
Citaat van: tamezjant op 03/01/2006 om 13:56:53

ik weet het niet, de aghzar die daar loopt heeft altijd al nkoer geheten, loopt over in ighzinnayen gebied, alleen heet ie daar aghzar n bayu.

die eiland in al hoceima zo heet ie ook Thazrout Nkoer

MBTiza

toch is dat zo jongen, ik weet ook niet waarom maarreh de Arabieren hebben met het verspreiden van Islam het nergens zo moeilijk gehad als in Tamazgha, heeft volgens mij 50 of 80 jaar geduurd

aithwayagher

dat we moslims werden dat is natuurlijk wel waar maar dat ze een arabier als leider aanvaarde dat kan niet ze werden gewoon moslim ,
en trouwens als ze een arabier als leider aanvaarde waarom bnehielden ze volgens mij als enigste hun cultuur en tradities en taal en schrift dasn zouden ze toch ook bijv arabisch gaan spreken.