Rqaan Arba3taash???

Gestart door E3ber_Tastite, 02/01/2006 om 21:42:18

Oleander

Citaat van: Timarzgha op 02/01/2006 om 21:51:12
Volgens de islamitische jaartelling leven we in de 14de eeuw
Ik ken die muziek niet maar zou best daarmee te maken hebben :)

wat maakt de jaartelling zooo islamitisch ???

Timarzgha

Citaat van: Oleander op 03/01/2006 om 00:56:05
Citaat van: Timarzgha op 02/01/2006 om 21:51:12
Volgens de islamitische jaartelling leven we in de 14de eeuw
Ik ken die muziek niet maar zou best daarmee te maken hebben :)

wat maakt de jaartelling zooo islamitisch ???
de islamitische jaartelling begint met het jaar waarin de hidjra de emigratie van de profeet Mohammed van Mekka naar Medina gebeurde ;)
wat het islamitisch maakt is het zelfde als waarom de anderen tellen vanaf christus etc etc

Oleander

Citaat van: Timarzgha op 03/01/2006 om 01:06:13
Citaat van: Oleander op 03/01/2006 om 00:56:05
Citaat van: Timarzgha op 02/01/2006 om 21:51:12
Volgens de islamitische jaartelling leven we in de 14de eeuw
Ik ken die muziek niet maar zou best daarmee te maken hebben :)

wat maakt de jaartelling zooo islamitisch ???
de islamitische jaartelling begint met het jaar waarin de hidjra de emigratie van de profeet Mohammed van Mekka naar Medina gebeurde ;)
wat het islamitisch maakt is het zelfde als waarom de anderen tellen vanaf christus etc etc

ik ken de oorsprong van de ARABISCHE jaartelling ja ;)

ik vindt niet dat dat de jaartelling ''Islamitisch'' maakt. aangezien de mensen zelf die benaming aan geplakt hebben.

maar ja.....dat is natuurlijk 1 van mijn meningen waar jij het natuurlijk totaal niet mee eens bent :P

azul

Timarzgha

#18
Citaat van: Oleander op 03/01/2006 om 01:09:19
Citaat van: Timarzgha op 03/01/2006 om 01:06:13
Citaat van: Oleander op 03/01/2006 om 00:56:05
Citaat van: Timarzgha op 02/01/2006 om 21:51:12
Volgens de islamitische jaartelling leven we in de 14de eeuw
Ik ken die muziek niet maar zou best daarmee te maken hebben :)

wat maakt de jaartelling zooo islamitisch ???
de islamitische jaartelling begint met het jaar waarin de hidjra de emigratie van de profeet Mohammed van Mekka naar Medina gebeurde ;)
wat het islamitisch maakt is het zelfde als waarom de anderen tellen vanaf christus etc etc

ik ken de oorsprong van de ARABISCHE jaartelling ja ;)

ik vindt niet dat dat de jaartelling ''Islamitisch'' maakt. aangezien de mensen zelf die benaming aan geplakt hebben.

maar ja.....dat is natuurlijk 1 van mijn meningen waar jij het natuurlijk totaal niet mee eens bent :P

azul

haha zeker ben ik het niet eens met je
Want de arabieren bestonden al veel langer, maar kenden niet de huidige jaartelling maar pas na die ene oow zo belangrijke verhuizing van de profeet saws
Omdat het refereerd naar die lhizjra (emigratie) is het voor mij islamitisch, en refereerd het niet naar een preislamitische jaar of dergelijke
Die arabieren die er mee begonnen (omar ra)waren moslims, en gerefereerd word naar een belangrijke datum in de islam de hizhjra
Zoals de christenen referen naar jezus en aderen weer naar hun goden of heiligen danwel profeten
Het is natuurlijk door een arabier uitgevonden en naar buiten gebracht, maar de koran zelf is ook door die zelfde arabieren geschreven en verspreid
De profeet saws was een arabier, maar volbracht een taak die ten gunste zou zijn voor de mensheid en niet slechts voor de arabier
Met andere woorden die datum van het begin van de islamitische kalender is een belangrijke voor alle moslims, net zo belangrijk als wat er nadien gebeurde
Een onderdeel van de geschiedennis mbt de islam, en een belangrijke begin van een tijdperk die later nogal duidelijk werd hoe belangrijk deze was
Ja dus een arabische jaartelling (het waren immers geen chinezen)maar ter gelijk ook islamitische jaartelling ;)

Oleander

azul a Timarzgha

een reis, (hoe belangrijk doet er niet toe) wordt als begin gezien van de ''Islamitische''jaartelling. het doet er weinig toe of die mensen Moslims waren of niet. ik ben immers ook moslim...waarom wordt de opening van andalusie door ''Abrid mis n ziyad'' niet als begin vaan een islamitisch jaartelling gezien? wie bepaalt wat wel of niet Islamitisch gezien moet worden?

dat van de geboorte van Jezus wordt gezien als beging van de islmitische jaartelling gaat totaal niet op. aangezien wij ook geloven dat jezus een profeet is. waarom wordt die dan niet Islamitisch genoemd heheh.




Laysa

#20
Citaat van: Oleander op 03/01/2006 om 01:48:23
azul a Timarzgha

een reis, (hoe belangrijk doet er niet toe) wordt als begin gezien van de ''Islamitische''jaartelling. het doet er weinig toe of die mensen Moslims waren of niet. ik ben immers ook moslim...waarom wordt de opening van andalusie door ''Abrid mis n ziyad'' niet als begin vaan een islamitisch jaartelling gezien? wie bepaalt wat wel of niet Islamitisch gezien moet worden?

dat van de geboorte van Jezus wordt gezien als beging van de islmitische jaartelling gaat totaal niet op. aangezien wij ook geloven dat jezus een profeet is. waarom wordt die dan niet Islamitisch genoemd heheh.





Ja het is maar welk etiket je waar op plakt. Ik durf zelfs verder te gaan en te zeggen dat wanneer de Thora en de Bijbel oorspronkelijk wel klopten, immers dat is ook het woord van Allah, je kan zeggen dat de "Christelijke"  jaartelling eigenlijk ook een islamitische is.  Daarentegen kan het ook andersom, aangezien verschillende mensen  verschillende waarheden kennen, dit door verschillende perspectieven.

Namen worden gegeven door mensen, het zijn slechts etiketten toegepast door het menselijke, de dingen in zichzelf bezitten geen van de etiketten die de mensen ze toewijzen...

Azul

Timarzgha

#21
een reis, (hoe belangrijk doet er niet toe) wordt als begin gezien van de ''Islamitische''jaartelling. het doet er weinig toe of die mensen Moslims waren of niet. het doet er in beide gevallen wel toe
Immers ligt de link van het bestaan van de islamitische jaartelling bij dat ene gebeurtennis

ik ben immers ook moslim...waarom wordt de opening van andalusie door ''Abrid mis n ziyad'' niet als begin vaan een islamitisch jaartelling gezien? wie bepaalt wat wel of niet Islamitisch gezien moet worden? mis n ziyad bracht geen geloof dat later vele miljarden bereikte
Mis n zyad was een belangrijke man die zelf een plaatsje heeft in de geschiedennis zoals alle andere belangrijke mensen, maar belangrijk zijn maakt je nog geen profeet a tawmat


dat van de geboorte van Jezus wordt gezien als beging van de islmitische jaartelling gaat totaal niet op. aangezien wij ook geloven dat jezus een profeet is. waarom wordt die dan niet Islamitisch genoemd heheh.alle profeten en boodschappers worden geprezen binnen de islam a tawmat
Maar het is een feit dat iedere volk refereerd naar iets uit haar eigen verleden, en omdat de islam spreekt van één islamitische ummah
Is het niet vreemd dat moslims over de hele wereld die dag hebben gekozen
Immers refereerd het naar een belangrijke gebeurtennis uit de geschiedennis van de islam
Islamitisch wil niet altijd zeggen dat het om een openbaring hoeft te gaan, maar soms kan het ook een traditie of gewoonte zijn van de sahaba of de profeet saws
In die zin kan en mag ik de lhizjra als zeer belangrijk beschouwen en zelfs zo belangrijk dat iemand de jaartelling op afstemd






Timarzgha

Citaat van: Laysa op 03/01/2006 om 02:15:57
Citaat van: Oleander op 03/01/2006 om 01:48:23
azul a Timarzgha

een reis, (hoe belangrijk doet er niet toe) wordt als begin gezien van de ''Islamitische''jaartelling. het doet er weinig toe of die mensen Moslims waren of niet. ik ben immers ook moslim...waarom wordt de opening van andalusie door ''Abrid mis n ziyad'' niet als begin vaan een islamitisch jaartelling gezien? wie bepaalt wat wel of niet Islamitisch gezien moet worden?

dat van de geboorte van Jezus wordt gezien als beging van de islmitische jaartelling gaat totaal niet op. aangezien wij ook geloven dat jezus een profeet is. waarom wordt die dan niet Islamitisch genoemd heheh.





Ja het is maar welk etiket je waar op plakt. Ik durf zelfs verder te gaan en te zeggen dat wanneer de Thora en de Bijbel oorspronkelijk wel klopten, immers dat is ook het woord van Allah, je kan zeggen dat de "Christelijke"  jaartelling eigenlijk ook een islamitische is.  Daarentegen kan het ook andersom, aangezien verschillende mensen  verschillende waarheden kennen, dit door verschillende perspectieven.

Namen worden gegeven door mensen, het zijn slechts etiketten toegepast door het menselijke, de dingen in zichzelf bezitten geen van de etiketten die de mensen ze toewijzen...

Azul
hier heb je dus geheel gelijk beste laysa
het gaat meer om de link dan om de werkelijke datum tijd e.d
Bij de moslims is de hizjra van de profeet saws van dermate belang geweest dat men het op die manier eigenlijk gedenkt
Zo hebben andere volkeren ook hun eigen jaartelling, christenen joden boedhisten etc etc

Samariaan

Citaat van: Timarzgha op 02/01/2006 om 22:25:07
Citaat van: Tamza op 02/01/2006 om 22:13:35
Heb er nooit over gelezen in islam-bronnen. Kan iemand mij hier een bron van geven?
Het zijn vooral waarnemingen van mensen beste dame, je zal niets vinden in de koran of hadith die met getal en al zal wijzen op deze eeuw
Wel kun je de aanwijzingen vinden en volgen en dan kun je niet anders dan toegeven dat dit die ene eeuw wel moet wezen
Maar Allah swt weet als enige welke de laatste zal zijn en aan niemand heeft Allah swt dit geopenbaard
Het is een samenhang van vele aanwijzing in de hadith en koran, die duidelijk genoeg zijn ;)

Kun je echt niet referencies geven naar geleerden of boeken etcetera ? Zou je me echt een dienst mee bewijzen.

Timarzgha

Citaat van: Samariaan op 03/01/2006 om 02:57:18
Citaat van: Timarzgha op 02/01/2006 om 22:25:07
Citaat van: Tamza op 02/01/2006 om 22:13:35
Heb er nooit over gelezen in islam-bronnen. Kan iemand mij hier een bron van geven?
Het zijn vooral waarnemingen van mensen beste dame, je zal niets vinden in de koran of hadith die met getal en al zal wijzen op deze eeuw
Wel kun je de aanwijzingen vinden en volgen en dan kun je niet anders dan toegeven dat dit die ene eeuw wel moet wezen
Maar Allah swt weet als enige welke de laatste zal zijn en aan niemand heeft Allah swt dit geopenbaard
Het is een samenhang van vele aanwijzing in de hadith en koran, die duidelijk genoeg zijn ;)

Kun je echt niet referencies geven naar geleerden of boeken etcetera ? Zou je me echt een dienst mee bewijzen.
Ik heb een boek die specifiek daarover spreekt
Nu ik eigenlijk als een speer naar bed moet omdat ik over een paar uur alweer weg moet, kan ik deze niet even scannen
Morgen inshallah zal ik deze voor je scannen en door links plaatsen (imageschack)
Het is niet zo een grote boek en heet ''de tekenen van het laatste uur''
Aan geleerden heb ik niets aan omdat alles haarfijn in de hadith staat ;)

Samariaan

Citaat van: Timarzgha op 03/01/2006 om 03:02:14
Citaat van: Samariaan op 03/01/2006 om 02:57:18
Citaat van: Timarzgha op 02/01/2006 om 22:25:07
Citaat van: Tamza op 02/01/2006 om 22:13:35
Heb er nooit over gelezen in islam-bronnen. Kan iemand mij hier een bron van geven?
Het zijn vooral waarnemingen van mensen beste dame, je zal niets vinden in de koran of hadith die met getal en al zal wijzen op deze eeuw
Wel kun je de aanwijzingen vinden en volgen en dan kun je niet anders dan toegeven dat dit die ene eeuw wel moet wezen
Maar Allah swt weet als enige welke de laatste zal zijn en aan niemand heeft Allah swt dit geopenbaard
Het is een samenhang van vele aanwijzing in de hadith en koran, die duidelijk genoeg zijn ;)

Kun je echt niet referencies geven naar geleerden of boeken etcetera ? Zou je me echt een dienst mee bewijzen.
Ik heb een boek die specifiek daarover spreekt
Nu ik eigenlijk als een speer naar bed moet omdat ik over een paar uur alweer weg moet, kan ik deze niet even scannen
Morgen inshallah zal ik deze voor je scannen en door links plaatsen (imageschack)
Het is niet zo een grote boek en heet ''de tekenen van het laatste uur''
Aan geleerden heb ik niets aan omdat alles haarfijn in de hadith staat ;)

ah hayyakallah, dat boekje heb ik wel een aantal jaar terug gelezen, kan me eigenijk niet herinneren dat dat wat specifieks over de 14e eeuw instond. Er moet wel ergens een fatsoenlijke tekst over zijn geschreven, zo'n schrijver van zo'n boekje zo dat denk ik niet zomaar suggereren - okee je kunt samenhangend geheel maken van de talloze hadith over dit onderwerp, maar daardoor een specifieke tijd aanwijzen voor Het Uur lijkt me moeilijk.

En fin, ik wacht af op je scan, en zal wel hier en daar ook zelf gaan neuzen.

ELLE


Citeer


Hier een stukje uit het lied van Mimun Lwalid.



Rqan n xemmeztach, rqan n umsiqdí ( 14de eeuw, eeuw van elkaar uitroeien)
..............

Citeer

Weet jij het zeker dat Walid Mimoun Arqan n arba3tach zingt, of eerder Arqan n Gemmestach?

want Arqan n Gemmeztach is eerder 15de eeuw beste vriend!

Malika1980

Citaat van: Timarzgha op 03/01/2006 om 00:09:17
In deze eeuw zal een duidelijke scheiding tussen de echte moslims en de zwakkeren ontstaan, in deze eeuw zal vrees ik duidelijk worden wie die ene groep is die zich mag rekenen tot de mensen die het ware pad van Allah swt volgen

Wat is dit voor een zielige taalgebruik.
Er is niemand zwakker in deze wereld dan wij (de moslims). En dat komt dus omdat wij moslims altijd met zulke verhalen worden groot gebracht. Het moet ons ook niet verbazen als we vanuit ons midden Mohammed B. wordt gevormd.

Groet,

ameziane

#28
Citaat van: Moussa op 02/01/2006 om 23:35:33
Volgens de islamitische jaartelling leven we in de 15e eeuw.  Het "slechte imago" van deze eeuw heeft met de eeuwisseling te maken die 26 jaar geleden plaats vond. Het is een algemeen fenomeen dat het einde van de wereld altijd bij het aanbreken van een nieuwe eeuw of millennium wordt aangekondigd, wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon.
Ik ben het met jouw redenering eens. Ik weet dat bijv. een paar gekken in 1979(bij het aanbreken van de nieuwe islamitische eeuw) de Grote Moskee in Mekka hebben bezet, in afwachting van de Mahdi die volgens hen spoedig zou komen.

Verder is er zoiets als 'kennis van het verborgene', waar de mens dus geen weet van heeft. Dus of het Einde Der Tijden in deze of een volgende eeuw zal aanbreken kent alleen Allah(swt).

Timarzgha

Citaat van: Samariaan op 03/01/2006 om 03:09:18
Citaat van: Timarzgha op 03/01/2006 om 03:02:14
Citaat van: Samariaan op 03/01/2006 om 02:57:18
Citaat van: Timarzgha op 02/01/2006 om 22:25:07
Citaat van: Tamza op 02/01/2006 om 22:13:35
Heb er nooit over gelezen in islam-bronnen. Kan iemand mij hier een bron van geven?
Het zijn vooral waarnemingen van mensen beste dame, je zal niets vinden in de koran of hadith die met getal en al zal wijzen op deze eeuw
Wel kun je de aanwijzingen vinden en volgen en dan kun je niet anders dan toegeven dat dit die ene eeuw wel moet wezen
Maar Allah swt weet als enige welke de laatste zal zijn en aan niemand heeft Allah swt dit geopenbaard
Het is een samenhang van vele aanwijzing in de hadith en koran, die duidelijk genoeg zijn ;)

Kun je echt niet referencies geven naar geleerden of boeken etcetera ? Zou je me echt een dienst mee bewijzen.
Ik heb een boek die specifiek daarover spreekt
Nu ik eigenlijk als een speer naar bed moet omdat ik over een paar uur alweer weg moet, kan ik deze niet even scannen
Morgen inshallah zal ik deze voor je scannen en door links plaatsen (imageschack)
Het is niet zo een grote boek en heet ''de tekenen van het laatste uur''
Aan geleerden heb ik niets aan omdat alles haarfijn in de hadith staat ;)

ah hayyakallah, dat boekje heb ik wel een aantal jaar terug gelezen, kan me eigenijk niet herinneren dat dat wat specifieks over de 14e eeuw instond. Er moet wel ergens een fatsoenlijke tekst over zijn geschreven, zo'n schrijver van zo'n boekje zo dat denk ik niet zomaar suggereren - okee je kunt samenhangend geheel maken van de talloze hadith over dit onderwerp, maar daardoor een specifieke tijd aanwijzen voor Het Uur lijkt me moeilijk.

En fin, ik wacht af op je scan, en zal wel hier en daar ook zelf gaan neuzen.
uiteraard, ben wel benieuwd of we het over de zelfde boeken hebben