Erkenning van Tmazigt in Marokko

Gestart door Samariaan, 26/04/2004 om 22:09:12

Samariaan

Geloof dat Koning 6 twee jaar geleden tmazigt oficieel heeft erkent, wie wat het precieze hoe en wat van dit? Wat heeft dit in de praktijk betekend?

ayuda

#1
Onderwijs in Tamazight op alle lagere scholen sinds september 2003 voor alle kinderen, ook gearabiseerden.

Or so they say.  Zijn er al ervaringen beschreven?

Idir

CiteerGeloof dat Koning 6 twee jaar geleden tmazigt oficieel heeft erkent, wie wat het precieze hoe en wat van dit? Wat heeft dit in de praktijk betekend?


Het is niet in de grondwet opgenomen en is dus niet officeel erkend! Wel wordt het onderwezen op ongeveer 350 bassis scholen en de verwachting is dat in 2008 Tamazight in alle Marrokkaanse Beassisscholen wordt onderwezen. Dit tamazight is dan een standaard TMZ!! De bedoeling is dus dat de drie grote dialecten samen worden gesmolten tot één standaard taal.

Op de vraag van Ayuda hoe het vordert, daar is nog niets over bekend omdat het de eerste school jaar is die nog afgerond moet worden.

Masja

#3
klopt ja, heb ik ergens gelezen
ik vraag me af of amazighnamen nu ook toegestaan zijn nu  langzamerhand erkenning v.h. tamazight op gang komt..

Samariaan

#4

CiteerHet is niet in de grondwet opgenomen en is dus niet officeel erkend!

Is er een beplaalde tijd hiervoor vastgesteld? of kreeg het de standaard marokaanse 'ooit' stempel.

afgezien van onderwijs, zijn er nog andere gebieden waar dit zijn weerslag op zal hebben?

Idir

#5

Samariaan

#6

CiteerDe bedoeling is dus dat de drie grote dialecten samen worden gesmolten tot één standaard taal.




samensmelting tot een taal lijkt me een beetje teveel van het goede, maar een beetje samenvoeging per regio voor het onderwijs uit praktische overwegingen lijkt me geen probleem.

ayuda

Wat een prachtig stopbord!!!  Wat een mooie letters!!

(te zien op die link, ga allemaal kijken!!!)

Kunnen we er T-shirts van maken?

Iets met BEDD  (stop en dan dat bord, en met andere letters eronder) :

de achterstelling van Tmazight

Samariaan

#8

CiteerOok goed om te lezen MohamedUK: http://www.tawiza.nl/content/actueel.php?id=104&igg=actueel

Idir, hebben ze eindelijk STOP borden in tmazight, gaan ze ze gelijk gebruiken voor demo's...:) :)

Suqran!

Idir

#9

CiteerIs er een beplaalde tijd hiervoor vastgesteld? of kreeg het de standaard marokaanse 'ooit' stempel.

afgezien van onderwijs, zijn er nog andere gebieden waar dit zijn weerslag op zal hebben?

Darija is ook niet officeel, de grondwet erkent het Arabisch als officele taal van Marokko.

Als het eenmaal erkend is zal het overal in de Marokkaanse administratie doordringen dus alle officeele papieren zullen eraan moeten geloven. ;)

Idir

#10

CiteerIdir, hebben ze eindelijk STOP borden in tmazight, gaan ze ze gelijk gebruiken voor demo's...:) :)

Suqran!

Maar als je dat artikel leest weet je ook waarom zij dat doen :)

Samariaan

#11

CiteerDarija is ook niet officeel, de grondwet erkent het Arabisch als officele taal van Marokko.

Als het eenmaal erkend is zal het overal in de Marokkaanse administratie doordringen dus alle officeele papieren zullen eraan moeten geloven. ;)

alle administratieve paperen? Het regenwoud is nu echt verloren...

;)

Idir

#12

CiteerWat een prachtig stopbord!!!  Wat een mooie letters!!

(te zien op die link, ga allemaal kijken!!!)

Kunnen we er T-shirts van maken?

Iets met BEDD  (stop en dan dat bord, en met andere letters eronder) :

de achterstelling van Tmazight


Bedd onderdrukking ;)

Samariaan

#13

CiteerMaar als je dat artikel leest weet je ook waarom zij dat doen :)

haha een BEDD bord, ik moet soms lachen als ik tmazight hoor, zou zeker daar ongelukken van de slappe lach veroorzaken in Nador :)

Samariaan

#14

CiteerBedd onderdrukking ;)

correctie Sbedd onderdrukking,  ken je spelling Idir ;)