de opmars van het tamazight

Gestart door Dora, 10/04/2004 om 14:33:05

Dora

woord is wet
volgens Ait Lamqaddem is de belangrijkste stap al gezet, namelijk de erkenning. 'koning Mohammed VI sprak tijdens zijn troonrede van 2001 over het Tamazight als nationale taal. "ondanks dat de koning noch de regering hier een schriftelijke toezegging voor hebben gedaan, zegt de heer Ait Lamqaddem vol vertrouwen "het woord van de koning bindend is". de koning zei ook dat de imazghen meer inspraak zullen krijgen om hun taal verder te ontwikkelen. "de overheid voelde natuurlijk ook de internationale druk", vertelt Ait Lamqaddem. "bovendien kun je je eigen volk niet blijven negeren".

tamazight als vak
die koninklijke toezegging greep het instituut dan ook met beide handen aan. zo kregen ze de regering zover dat de Berbertaal wordt ingevoerd op de marokkaanse scholen. te beginnen met 347 scholen verspreid over heel Marokko. bovendien kreeg de instituut toezegging dat wanneer het goed verloopt, de invoering van de tamazight met 20% zal worden uitgebreid. "we krijgen steeds meer aanmeldingen van docenten die zich willen opgeven voor de opleiding tot amazigh-docent. dit zijn docenten die al een vak geven en het er graag nog bij willen doen. op dit moment volgen 1091 docenten de opleiding in rabat. op de ruim 300 scholen wordt nu 3 uur per week tamazight gegeven. op een normale middelbare school wordt arabisch en frans 5 tot 6 uur in de week gegeven. de berberlessen bestaan alleen uit spreektaal. "onze voornaamste doelstelling is dat de taal verplicht wordt op alle scholen. als alles goed gaat wordt er in 2008 overal tamazight gegeven.

belgische principes
maar de doelstellingen van het instituut reiken veel verder, vertelt de onderzoeker. "wij willen dat het tamazight in de grondwet wordt opgenomen als officiele taal". dan is de overheid verplicht om alles in 2 talen te doen. dat geldt dan ook voor de officiele documenten. deze wetswijziging zal veel deuren openen voor de berberorganisaties. op de vraag of er niet veel verwarring zal ontstaan onder de bevolking die nu al de arabische taal en vaak ook de franse taal moet beheersen, verwijst de onderzoeker naar de situatie in belgie. daar spreekt de ene helft van de bevolking vlaams en de andere helft frans. volgens Ait lamqaddem kan dat prima. "zodra de taal officieel wordt erkend, zijn er legio mogelijkheden en kunnen we ook de berberse schrijftaal Tifinagh invoeren", legt hij uit.

Tamazight
maar voor het zover is, moet de organisatie met een beleidsplan komen. "in marokko zijn 3 verschillende berberdialecten, namelijk Tarifit, Tachalhit en Tasoesit. het is de bedoeling om van die 3 varianten 1 taal te maken. op het moment wordt er in iedere streek in het eigen dialect les gegeven. "wij nemen het beste van de 3 talen en smelten dat tot het Tamazight". dit is een langzaam proces en het laat nog even op zich wachten voor het eerst echte Marokkaanse Amazigh-woordenboek er is. het streven is om in 2011 met lesstof in 1 taal te komen.

amazigh-televisie
een andere doelstelling van de instelling is om een eigen tv-zender p te zetten. de mogelijkheid om zendtijd te kopen bij de bestaande Marokkaanse omroepen verwerpt hij. "ons streven is om 24 uur per dag alleen berbers te spreken. over interessante onderwerpen. wat je nu ziet in de marokkaanse zenders aan berbers zijn de sahra's en het volksdans. alsof de berbers niets anders doen dan met de tamboerijn lopen dansen!!!!!!!......"ik geloof dat de telivisie een goed middel is om ook het nieuwe Tamazight te leren", zegt Ait Lamqaddem. "als je ziet dat meisjes van het platteland - ongeschoold of zelfs analfabeet- de Egyptische taal accentloos beheersen". de arabische televisie zendt voor een groot deel Egyptische films en soaps uit. hierdoor leren de vrouwen de taal enkel en alleen door televisie te kijken. "dan kan men het berbers via hetzefde principe leren".

projecten
maar voor het zover is heeft het instituut nog een lange weg te gaan. via projecten probeert het instituut ervaring op te doen. zo wordt er een uitwisselingsproject opgezet. docenten van hier ruilen de werkplek met een Amazigh-docent. zij doen beide ervaring op. zo leren ze over elkaars methodes om optimale lesstof te kunnen bieden!!!

bron; Mzine nummer 2


op naar een succesvolle toekomst :)...

Wasilla tarifest

#1
En geloof jy echt dat dit gaat gebeuren? Ik hoop het inshallah wel, maar heb er weinig vertrouwen in! En die koning kan zoveel zeggen, maar of hy het waar maakt is weer een ander verhaal? Hoe denk jy er over?
Maar mocht dit wel gebeuren dan is het echt geweldig!

Dora

#2
jawel ik heb er wel vertrouwen in >>>> steeds meer amazighbewuste broeders/zusters > steeds meer organisaties >> steeds meer druk op de overheid >>> jawel het gaat ons inchallah lukken >> het is een kwestie van doorzetten!!!

Wasilla tarifest

#3

Citeerjawel ik heb er wel vertrouwen in >>>> steeds meer amazighbewuste broeders/zusters > steeds meer organisaties >> steeds meer druk op de overheid >>> jawel het gaat ons inchallah lukken >> het is een kwestie van doorzetten!!!

Okay dan blyf positief denken als amazigh. En we komen er wel! Inschallah zal het ons vast en zeker lukken!

Ariaz

#4
Ik denk niet dat de Arabieren het willen doen, wij moeten nu het heft in eigen handen nemen

Dora

#5

CiteerIk denk niet dat de Arabieren het willen doen, wij moeten nu het heft in eigen handen nemen
dat lijkt mij inderdaad heel logisch ja....

Amezian

Salaam iedereen,

ze gaan van de drie talen 1 taal maken. Ik weet niet of dat een goede ontwikkeling is.We moeten straks als Riffijnen massaal naar school om een nieuwe,kunstmatig gecreerde taal te leren.
Maar dat Tamazight straks wordt opgenomen in de grondwet,daar ben ik van overtuigd.Er is geen weg terug voor marokko.De koning weet dat het fundamentalistische gevaar op de loer ligt.Dat kan de Tamazight-kwestie ten goede komen.

Dora

#7
wa alaikoum oe salaam w/b, azul

kunstmatig??? > er zullen geen "verzonnen" woorden aan te pas komen hoor > het worden bestaande woorden. kijk bij velen dialceten zijn spaanse/franse en arabische woorden in gemengd > dat moet verdwijnen. het moet 1 taal woorden, het TAMAZIGHT, en dat kan door de 3 dialecten 1 te maken.

dit is iets waar wij voor strijden toch??? >>> de 1heid van de imazghen >>>of had jij iets anders in je hoofd????

Amezian

#8
Natuurlijk streven we allemaal naar eenheid.Maar als straks Tarifit geen tarifit meer is....De drie talen zijn in de loop van de eeuwen uit elkaar gegroeid.We moeten afwachten wat het wordt.

Dora

#9

CiteerNatuurlijk streven we allemaal naar eenheid.Maar als straks Tarifit geen tarifit meer is....De drie talen zijn in de loop van de eeuwen uit elkaar gegroeid.We moeten afwachten wat het wordt.
heel goed > ze zijn uit elkaar gegroeid . wordt het niet tijd om ze weer te herenigen??....

dus met andere woorden jij wil dat tarifit tarifit blijft > kan ik in komen > maar dat kan je onderling altijd blijven spreken. > maar op school zal er inchallah 1 schrijftaal zijn. net als het arabisch > verschillende dislacten maar 1 schrijftaal......


Bouyafar

#10
azul, sallem moe3leykoum

Een hoofdtaal met verschillende dialecten dat zie overal in de hele wereld terugkomen.
Op school moet er algemeen beschaafd Thmazigh geleerd worden en thuis kan je gewoon tarifest spreken.

Dora

#11
precies :)

Tikinas

#12
Helemaal mee eens

abrid

#13
Het Limburgs is er toch ook nog ondanks standaard Nederlands. Het Tawayaghtc, Tamsamanith, Taulicekth etc zullen altijd blijven.

ayuda

#14
Een literatuurlijst (artikelen en boeken voor zover ik kan zien) over de Amazigh talen/dialecten.
Te lezen via Acrobat. Er is erg veel!

http://ruccs.rutgers.edu/~alderete/bbiblio2_june01.pdf