Hoofdmenu

Raï

Gestart door Tamza, 26/12/2005 om 14:09:35

Tamza

Citaat van: Tikinas op 26/12/2005 om 19:08:25
Hij had ook een liedje gecovcered van Stevie Wonder, die is wel gaar.

Haha, welke dan?

Tamza


Isefrawen

Citaat van: Tamza op 26/12/2005 om 19:06:37
Citaat van: @lcf op 26/12/2005 om 19:03:44
Alles wat ie op cd heeft uitgebracht heb ik liggen... als ik Rai luister is het ook alleen de oude nummers. Die hebben inderdaad nog wel wat lading, maar qua teksten moet je er niet al teveel van verwachten hoor, als je het verstaat is het niet meer dan het niveau van Frans Bauer, oh nee dat is cheb khaled, Mami is meer de Marco Borsato van Algerije.

Ik weet niet hoor, sommige teksten vind ik wel erg mooi. Wel erg dramatisch, maar dat mag soms ook wel, om bij weg te dromen ...

Dan moet je bij Hasni zijn, die heeft die style, nadeel van Hasni is dat je de teksten wel moet verstaan. Mami moet het meer van zijn stem en muziek hebben. Wat Khaled uitbrengt volgt Mami automatisch, zowel qua teksten als arrangementen. Zodadelijk post ik het "Ana mazal" uit 1988

Isefrawen



Tamza

Citaat van: @lcf op 26/12/2005 om 19:11:50
Dan moet je bij Hasni zijn, die heeft die style, nadeel van Hasni is dat je de teksten wel moet verstaan. Mami moet het meer van zijn stem en muziek hebben. Wat Khaled uitbrengt volgt Mami automatisch, zowel qua teksten als arrangementen. Zodadelijk post ik het "Ana mazal" uit 1988

Hasni maakt tergend muziek. Dat voel je door merg en been. Maar Cheb Mami's stem vind ik het mooist van deze drie Raï-legendes. Ben benieuwd naar dat album dat je zo gaat plaatsen. Damn, 1988 is echt way back.

Hadou

Raï muziek is Algerijns en oost Marokkaans. Je kan wel spreken van Amazigh muziek. Het is in iedere geval geen midden oosten Muziek. Dat ze in het Darija ( algerijns arabisch) zingen is het om een groot publiek te bereiken , denk ik.


Tamza

Citaat van: hadou op 26/12/2005 om 19:18:33
Raï muziek is Algerijns en oost Marokkaans. Je kan wel spreken van Amazigh muziek. Het is in iedere geval geen midden oosten Muziek. Dat ze in het Darija ( algerijns arabisch) zingen is het om een groot publiek te bereiken , denk ik.

Wat ik wel weet, is dat de basisbeat van Raï hetzelfde is als die van reggadda. Moet je maar eens opletten.

Isefrawen

Citaat van: Tamza op 26/12/2005 om 19:16:22
Citaat van: @lcf op 26/12/2005 om 19:11:50
Dan moet je bij Hasni zijn, die heeft die style, nadeel van Hasni is dat je de teksten wel moet verstaan. Mami moet het meer van zijn stem en muziek hebben. Wat Khaled uitbrengt volgt Mami automatisch, zowel qua teksten als arrangementen. Zodadelijk post ik het "Ana mazal" uit 1988

Hasni maakt tergend muziek. Dat voel je door merg en been. Maar Cheb Mami's stem vind ik het mooist van deze drie Raï-legendes. Ben benieuwd naar dat album dat je zo gaat plaatsen. Damn, 1988 is echt way back.

Nummers:

1. Dertfiek Confience ( je hebt mijn vertrouwen)
2. Ralia mahboubet ghualbi (mijn geliefde is waardevol)
3. Ana Mazal (nog steeds op haar)
4. Lella rani ensaaf el mektoub (schoonmoeder ik heb vrede met mijn lmaktub)
5. Tayo tayo Adiani (...)
6. Douni el Bladi (breng me naar mijn geboortegrond)


Tamza

Citaat van: @lcf op 26/12/2005 om 19:24:20
Nummers:

1. Dertfiek Confience ( je hebt mijn vertrouwen)
2. Ralia mahboubet ghualbi (mijn geliefde is waardevol)
3. Ana Mazal (nog steeds op haar)
4. Lella rani ensaaf el mektoub (schoonmoeder ik heb vrede met mijn lmaktub)
5. Tayo tayo Adiani (...)
6. Douni el Bladi (breng me naar mijn geboortegrond)

Dat zijn mooie titels, ik denk dat ik wel een aantal nummers zal herkennen. Vroeger kwam ik weleens bandjes tegen die van mijn zus en broer waren. Met liedjes om bij weg te dromen.

Ik kan me trouwens nog een heel mooi nummer herinneren waarin hij zingt 'araykoem' (betekent geloof ik iets van: 'het is jullie wil'). Dan hoor je ook van die trompetten (die maakten het gewoon af, heel mooi).

Tamza


Tikinas

Heb je ook een nummer van hem met alleen een luit?

Hadou

De Chebs ( cheb Khalid, Cheb Mami en anderen) wilden een nieuwe muziek in hun omgeving introduceren, met moderne, elektrische en elektronische muziek instrumenten. Daarvoor was de muziek in handen van Cheikhs ( cix mohand, cix 3abdsram, cix rabe7 enz.. ).
Veel Kabeyliers hebben veel invoeld op Raï muziek. Voorals als componisten. Idir heeft veel muziek voor Cheb Khalid geschreven.
Raggada is idd het basis beat.
tegenwoordig werken veel Raï artiesten met Europeanen aan hun muziek.
Zo had je bijv het duet van Mami en Sting met het nummer "Dessert Rose".
Op die manier heeft  Raïmuziek meer terrein gewonnen in de wereld als Noord-Afrikaanse muziek.

Tikinas

vergeet Cheikha Rimitti niet!!!