Hoofdmenu

Raï

Gestart door Tamza, 26/12/2005 om 14:09:35

Tamza

Je kan zeggen wat je wil, maar oude rai is echt mooi. Ik beheers geen Darija, maar ik heb sommige vertalingen gehoord/gelezen en die zijn gewoon vervloekt mooi.

Cheb Mami is mijn favoriet.

En fak it als dit niet Amazigh-gerelateerd is.

onwetend

nou rai wat mooi zeg ik vind het maar nix aan ik versta het ook niet eens

tuzin

Citaat van: Tamza op 26/12/2005 om 14:09:35
Je kan zeggen wat je wil, maar oude rai is echt mooi. Ik beheers geen Darija, maar ik heb sommige vertalingen gehoord/gelezen en die zijn gewoon vervloekt mooi.

Cheb Mami is mijn favoriet.

En fak it als dit niet Amazigh-gerelateerd is.

azul,

chab mami heeft meerdere malen gezegd dat hij een amazigh is. zijn ouders spreken thamazight.
zijn bekendheid en die van chab khalid is te danken aan idir.

thwenni netta

Tamza

Citaat van: onwetend op 26/12/2005 om 14:14:15
nou rai wat mooi zeg ik vind het maar nix aan ik versta het ook niet eens

Nou en? Qawed aghirin dan.

Isefrawen


Wil je alle albums van Mami hebben Tamza? Ik heb ze allemaal liggen...

Tamza

Citaat van: tuzin op 26/12/2005 om 14:23:54
azul,

chab mami heeft meerdere malen gezegd dat hij een amazigh is. zijn ouders spreken thamazight.
zijn bekendheid en die van chab khalid is te danken aan idir.

thwenni netta

Ja klopt, hij is een Aqbayli. Ik hoorde zelfs dat hij het Darija niet eens zo goed beheerste toen hij aan zijn raï-carriere begon.

Ik denk overigens niet dat hij zijn bekendheid aan Idir te danken heeft. Het nummer 'Azwaw' dat hij met Idir heeft opgenomen was pas nadat hij bekend stond als 'le prince du Raï'. Zijn bekendheid heeft ie aan zichzelf te danken. Zijn internationale bekendheid heeft hij te danken aan de Noord-Afrikaanse gemeenschappen in Europa en aan Sting met het nummer 'Desert Rose'.

Tamza

Citaat van: @lcf op 26/12/2005 om 18:54:38

Wil je alle albums van Mami hebben Tamza? Ik heb ze allemaal liggen...

Heb je ze allemaal!?

Graaag.

Isefrawen

Citaat van: Tamza op 26/12/2005 om 18:55:53
Citaat van: @lcf op 26/12/2005 om 18:54:38

Wil je alle albums van Mami hebben Tamza? Ik heb ze allemaal liggen...

Heb je ze allemaal!?

Graaag.

In welke kwaliteit wil je ze hebben? Wil je ze op cd gaan branden als audiocd of gewoon op je pc afspelen? In het laatste geval is 96 of 128 bitrate voldoende...

Tamza

Citaat van: @lcf op 26/12/2005 om 18:57:58
In welke kwaliteit wil je ze hebben? Wil je ze op cd gaan branden als audiocd of gewoon op je pc afspelen? In het laatste geval is 96 of 128 bitrate voldoende...

Alleen op pc en MP3-speler. Maar ik heb het liefst zijn eerste cd's. Die waren het mooist. Raï van tegenwoordig heeft niet dezelfde lading en nostalgie als van vroegâh.

Inuit

Citaat van: Tamza op 26/12/2005 om 14:09:35
En fak it als dit niet Amazigh-gerelateerd is.
waarom zou je je moeten verontschuldigen? doe je dat ook als je bijv. naar R&B luistert?

Isefrawen

Citaat van: Tamza op 26/12/2005 om 19:00:00
Citaat van: @lcf op 26/12/2005 om 18:57:58
In welke kwaliteit wil je ze hebben? Wil je ze op cd gaan branden als audiocd of gewoon op je pc afspelen? In het laatste geval is 96 of 128 bitrate voldoende...

Alleen op pc en MP3-speler. Maar ik heb het liefst zijn eerste cd's. Die waren het mooist. Raï van tegenwoordig heeft niet dezelfde lading en nostalgie als van vroegâh.

Alles wat ie op cd heeft uitgebracht heb ik liggen... als ik Rai luister is het ook alleen de oude nummers. Die hebben inderdaad nog wel wat lading, maar qua teksten moet je er niet al teveel van verwachten hoor, als je het verstaat is het niet meer dan het niveau van Frans Bauer, oh nee dat is cheb khaled, Mami is meer de Marco Borsato van Algerije.

Tamza

Citaat van: Inuit op 26/12/2005 om 19:01:56
waarom zou je je moeten verontschuldigen? doe je dat ook als je bijv. naar R&B luistert?

Verontschuldig ik me dan?

Ik schreef toch duidelijk: fak it

En dat was alleen voor het geval ik zeikerds te lezen krijg die janken dat deze topic niet thuis hoort op dit forum.

Tamza

Citaat van: @lcf op 26/12/2005 om 19:03:44
Alles wat ie op cd heeft uitgebracht heb ik liggen... als ik Rai luister is het ook alleen de oude nummers. Die hebben inderdaad nog wel wat lading, maar qua teksten moet je er niet al teveel van verwachten hoor, als je het verstaat is het niet meer dan het niveau van Frans Bauer, oh nee dat is cheb khaled, Mami is meer de Marco Borsato van Algerije.

Ik weet niet hoor, sommige teksten vind ik wel erg mooi. Wel erg dramatisch, maar dat mag soms ook wel, om bij weg te dromen ...

Tikinas

Hij had ook een liedje gecovcered van Stevie Wonder, die is wel gaar.

Tamza