Gooi de zitoun maar in de gracht....

Gestart door Idir, 29/04/2004 om 17:08:55

Idir

Citeerje hebt gelijk idir, en om deze reden ben je aaaaaltijd welkom bij mij op de thee...

Ik heb liever koffie ;)

Samariaan

CiteerIk heb liever koffie ;)

wat dan ook.

abrid

Ik wist wel dat het een soort boom was. Weer wat geleerd. Ipv Tazitount inou word het Tazemourt Inou :)

Azemour: er is een kusstrook bij het voormalige Anfa dat nog zo heet. Schijnt in ca. 1011 een meneer Azemmour met ca. 25 vloten naar de nieuwe wereld te zijn gegaan van deze reis zijn ze nooi teruggekomen. Wellicht daar gebleven en de rest van hun leven daar doorgebracht.

Dora

CiteerAzul,

Idir, alsjeblieft niks uitleggen, als je niet weet wat Azemur is??? ga dan buiten spelen.
ik wist ook niet wat dat betekende...JOH....

Idir

CiteerIk wist wel dat het een soort boom was. Weer wat geleerd. Ipv Tazitount inou word het Tazemourt Inou :)

Azemour: er is een kusstrook bij het voormalige Anfa dat nog zo heet. Schijnt in ca. 1011 een meneer Azemmour met ca. 25 vloten naar de nieuwe wereld te zijn gegaan van deze reis zijn ze nooi teruggekomen. Wellicht daar gebleven en de rest van hun leven daar doorgebracht.

Hé Abrid, kan je wat meer over die Dhr. Azemmur en zijn vloot vertellen??

abrid

Ola. Heb me weer eens wat laten vertallen. Bij ons is een Azzemour een olijf boom die juist geen olijven geeft. Een soort boom die niet kan voortplanten :)

Azul Idir,

Ik heb lang geleden stukken gelezen van een Spanjaard die beweerde dat toen Columbus in wat nu Cuba heet aankwam daar indianen die aan het bidden waren zoals de moren dat bij hen deden. Toen ie dichterbij kwam zag hij tot zijn schrik een moskee en biddende moslims. Dit is toen(volgens deze man) in de doofpot gestopt. Dit omdat men net de Reqonquesta achter de rug had. En men wou natuurlijk niet dat de moslims daar eerder waren dan de katholieken.

Uiteindelijk komt ie dus op deze Azemur uit. Hij denkt dat ie geowoon is aangekomen en daar het geloof heeft gepredikt. HEt stuk land waar ie vandaan vertrok heet tot op de dag van vandaag Azemur! Meer kan ik je helaas niet vertellen.

Of dit waar is Arebbi ig Ssnen!

student1980

CiteerOla. Heb me weer eens wat laten vertallen. Bij ons is een Azzemour een olijf boom die juist geen olijven geeft. Een soort boom die niet kan voortplanten :)

Precies. Azzemour lijkt er wel vreselijk op. Alleen is de olie niet te harden. Ik hoorde dat tegenwoordig de olie van de Azzemour wordt gemengd met de olie van de Zitoun.
-Goedkoper-

abrid

Azul Idir,

Dat stuk heette Mulsims in the Americas before Columbus! Mischien kan je het via een zoekmachine vinden.

Aqadi

abrid

abrid

ayuda

Degene die de site van bovenstaande link maakte, beweert een hoop en staaft niets met bewijzen. Waar zijn de literatuurverwijzingen, waar de foto's met Arabische inscripties? Ik sta op afstuderen in de Latijns Amerikakunde aan de universiteit Leiden, en heb aardig wat reizen richting de Americas ondernomen, en heb nooit ook maar enige hint gezien naar iets wat in de richting wijst.

Dat Colon een aantal dingen die hij in "De nieuwe wereld" zag vergeleek met de voor hem "andere" wereld van de moslims is logisch, men ziet immers slechts wat men weet en kent, en vergelijkt het nieuwe met wat men al kent, met het referentiekader. Dus als men als christen een "heiligdom' ziet met een toren maar wat toch geen kerk is, dan is het niet vreemd dat men dan "heeee een Moskee" denkt.

Er zijn wel (en dat heb ik gewoon gezien) pre-colombiaanse kruisen gevonden, gebeeldhouwd in steen. Denken we dan dat er al christendom was daar voor Colon? Nee, dat zou onzin zijn, omdat er verder niets is dat in die richting wijst. Het idee kan vleiend zijn voor iemand die christen is en wil aantonen dat het christendom er al was voor de Spanjaarden kwamen, maar het zou ijdelheid zijn om dan het gezond verstand en ed wetenschappelijke methode overboord te zetten.

De linguistische "verbanden" die worden verondersteld maar niet gelegd, berusten nergens op. De Indianentalen onderling hebben al enorme verschillen en er is nooit een verband gelegd (en reken maar het het heel erg is geprobeerd) met talen van buiten het continent, hooguit misschien een beetje met Azie. Het zou wel leuk zijn natuurlijk, maar het is niet zo.

Natuurlijk is wetenschappers gevoeglijk bekend dat Colon zonder de stuurmanskunst, navigatiekennis en scheepsbouwkunde zoals ontwikkeld door de "Moren" nooit in de Amerika's zou zijn geweest. Het is een bekend en wel beschreven feit. Dat er individuele contacten zijn geweest tussen Moren en de "Indianen" (zoals die er ook al geweest waren tussen de Vikingen en de Indianen) is ook helemaal niet uitgesloten.
Maar de maker van de website draaft in zijn enthousiasme volkomen door. Misschien hoopt men de oorspronkelijke bewoners van Amerika voor de Islam te winnen door een stukje geschiedsvervalsing?
Ik denk niet dat het lukt. Vele oorspronkelijke volken van Amerika kennen, ondanks vijf eeuwen "christelijke" onderdrukking, nog altijd hun eigen cultuur, geschiedenis en oude goden, of steken energie in de herontdekking ervan, zoals je gelukkig ook onder de Amazigh ziet gebeuren.

abrid

Hou onique,
Het was een gevoelig onderwerp onder de christenen van toen. Dat kan je wel begrijpen toch? Omdat dit rond de reconquesta heeft plaatsgevonden. Reqonquesta is het tijdperk dat de Christenen weer land gingen veroveren op de Moren. Ik denk dat veel is vernietigd. Er mocht geen bewijs van overblijven.
Die Spanjaarden waren erg wreed tegen de oorspronkelijke bevolking. Wat de indianen is overkomen dat is bijna geen ander oorspronkelijk volk aangedaan.
Het blijft een theorie.

Zitoun is wel lekker en hygienisch ;). Hebben we het toch nog over olijven ;)

ayuda

De reconquista, het terugveroveren van het Iberisch Schiereiland op de Moorse bezetters, was inderdaad precies in 1492 voltooid, dus natuurlijk is er een verband. Dat weet iedereen in onze tak van wetenschap. En reken maar dat het rijk van de Reyes Catolicos (Isabel en Ferdinand) vrolijk doorging met het vernielen van de heiligdommen
van andersgelovigen, of het nou Joden, Moslims of aanbidders van Zon, Maan, Quetzalcoatl waren.
Vele Heilige Boeken van de "Indianen" zijn vernietigd.
De quipus van de Inca (data opslagsysteem via ingenieus systeem van knopen in touwtjes) of de Maya codexen, gouden en zilveren voorwerpen van de Aztecen, allemaal vernield, op enkele uitzonderingen na, vaak bewaard gebleven door monniken. Helemal mee eens. Maar aanwijzingen voor een wijdverbreide Moslimgemeenschap in precolombiaans Amerika, zoals de maker van de site wil doen geloven?
Echt niet.  

abrid

Het lijkt me sterk dat Columbus de eerste was. dat is wat ik probeer te zeggen. De mensen in die tijd hadden nog het idee dat de wereld plat was. Maar Columbus wist dat de MOren daar anders over dachten. Hij maakte ook gebruik van kaarten van Moorse zeevaarders. Terwijl de meeste christenen nog de OT kaart hanteerden. Dit was volgens hen de wereldkaart van toen met als Jeruzalem als middelpunt.

Wat de indianen is aangedaan dat is met geen pen te beschrijven!

ayuda

Oh, wat weet ik ook wel zeker, vand dat eerdere bezoek. Alleen heeft zijn landing de meeste impact gehad. Net als de landing van een paar vliegtuigen in de Twin Towers, maar dan nog een paar flinke maten groter.