Hoofdmenu

Wie kan...

Gestart door Samariaan, 07/05/2004 om 15:55:43

razafa

#15
heel goed debouz.

maar weet je ook de onderdelen van Asghar????????


razafa

#16

Citeeraha..chokran a tawmat.. :)..dus ik kan met andere woorden 99% het tamazight :)..

en uhh je bericht is weg :)..


he lopende lach je hebt weer wat geleerd!!!!!!

Debouz

#17

Citeerheel goed debouz.

maar weet je ook de onderdelen van Asghar????????



ja zeker...nhar omi ra 3aadh ti3icegh dhi Arif, ira gharzegh, sawathegh, mejagh,...;-)

onderdelen van een asgha:

thayassa
imezoughen n asghar
fus n asghar
zayro
ajamon,...
arqoudh mogen we zeker niet vergeten :-)

"j" uitspreken zoals in "Jamal"

Samariaan

#18

Citeerja zeker...nhar omi ra 3aadh ti3icegh dhi Arif, ira gharzegh, sawathegh, mejagh,...;-)

onderdelen van een asgha:

thayassa
imezoughen n asghar
fus n asghar
zayro
ajamon,...
arqoudh mogen we zeker niet vergeten :-)

"j" uitspreken zoals in "Jamal"

wow jij bent zeker nog van de generatie die daar daadwerkelijk nog op het land heeft gewerkt, nigh?

Debouz

#19

Citeerwow jij bent zeker nog van de generatie die daar daadwerkelijk nog op het land heeft gewerkt, nigh?

awah auwma...

Samariaan

Citeerawah auwma...
haha :) zie je wel net een afejach ;)

allasian

#21

CiteerAlleen als ik alle academische onderwerpen vermijd, dus nee.. :-(
Omdat Tamazight jou niet onderwezen is.Je kent alleen het Tamazight in orale vorm die je van de common people hebt geleerd om je heen.

Samariaan

#22

CiteerOmdat Tamazight jou niet onderwezen is.Je kent alleen het Tamazight in orale vorm die je van de common people hebt geleerd om je heen.

haha klopt ik weet alles in en rond het huis, maar zodra het op dingen aankomt als de bouw van het menselijk lichaam, wiskunde, scheikunde, enzovoort klap ik dubbel.

Sannoe

#23

Citeerja zeker...nhar omi ra 3aadh ti3icegh dhi Arif, ira gharzegh, sawathegh, mejagh,...;-)

onderdelen van een asgha:

thayassa
imezoughen n asghar
fus n asghar
zayro
ajamon,...
arqoudh mogen we zeker niet vergeten :-)

"j" uitspreken zoals in "Jamal"

Er is mij ooit verteld dat Asghar 28 onderdelen heeft. Elk schroefje en elk touwtje heeft een naam en ik heb het over de moderne?? stalen Asghar. Maar ik vind het echt goed dat je zoveel kon noemen. Ik ben ze bijna allemaal vergeten. Die namen zitten nog wel ergens in mijn hoofd. Ik moet het er nog over hebben met een Afedja7 als ik in Arif kom.

abrid

#24
Wij hebben het boerenleven in Arif gemist waardoor een deel van onze woordenschat niet toereikend is.

abrid

#25
100 % Tmazight daar moet je voor gaan studeren. In de loop der jaren zijn er zoveel leenwoorden in het Tmazight geslopen dat we echt toe zijn aan een opleiding tmazight om weer 100 % tmazight te kunnen praten en schrijven.

Tudert i Tmazight.

allasian

#26
Volgens mij kun je wel een gelimiteerde aantal leenwoorden opnemen in de taal die je dan vervolgens veramazighiseerd.
We moeten ook niet te pureteins zijn.Daar is zeker weten allang over nagedacht door Mohamed Chafik,Kaddour ea.
Niet alleen arabische leenwoorden maar ook europese leenwoorden denk maar aan woorden uit de wetenschap.
Alleen met de juiste mate.