tamazight welke toekomst ?

Gestart door AFRA, 13/05/2004 om 23:20:35

AFRA

azul,

ik vraag me af, hoe we tamazight moeten spreken (beheersen)?

welke tamazight eigenlijk?

proto-tamazight? of tamazight van de diverse dialecten ?

in welk schrift zouden we schrijven? sommigen willen in arabisch schrijven en anderen willen dat in latijn en anderen willen dat in tifinagh, zijn de imazighen beter dan de arabieren in wat de overeenkomsten betreft? of zijn zo nog koppiger?


tamazight wordt in verschillende landen gegeven. in mali in het latijn  denk ik, en in marokko in het tifinagh , en de lybiers hebben dfe neiging dat in arabisch te schrijven , sommige imazighen ook , omdat arabisch heilig is (aramees misschien).

in welk schrift zouden de algerijnen tamazight leren.

tamazight is een erkende taal in niger misschien (ik weet niet) in welk schrift schrijven ze?


AFRA

#1
azul,

wanneer zullen we een verenigd tamazight leren kennen?

wordt er daaraan gewerkt. of wachten we op niets?

abrid

#2
Het standaard nederlands dat we nu kennen heeft 800 jaar nodig gehad. Dus het kan nog effe duren.

Masja

volgens mij is het nederlands een verbas.t.e.r.i.n.g v. duits..

ayuda

#4
Nee dat is niet zo. Nederlands en Duits komen uit bepaalde gemeenschappelijke bronnen en zijn ieder huns weegs gegaan.

Talen zijn geen "verbast.er.ingen" (in die term zit een impliciet waardeoordeel). Gemeenschappen ontwikkelen zich, en als ze dat fysiek of anderszins gescheiden van andere gemeenschappen met dezelfde taal doen, zullen hun talen zich ook separaat en vaak anders ontwikkelen. Denk aan het Boers in Zuid Afrika tov het hedendaags Nederlands.  
Wortels in het Nederlands van een paar eeuwen geleden (net als het hedendaags Nederlands). Nog herkenbaar maar eigen weg gegaan.

Misschien kan iemand eens wat studie doen naar de taal die nu in Israel wordt gesproken. De Israelies waren van over de hele wereld naar de hernieuwde staat gekomen, met ieder hun eigen variant van Jiddisch of misschien Hebreeuws.
Misschien heeft men met Bijbels klassiek Hebreeuws en Jiddisch etc een hedendaagse taal kunnen maken?

Laat ieder gewoon goed worden, in woord en geschrift, in zijn eigen variant Tamazight en de drie alfabets leren. Als het Amazigh bewustzijn groeit, en er steeds meer contact komt tussen de door geschiedenis, politiek en geografie geisoleerde gemeenschappen, zal de taal door de tijd heen onvermijdelijk weer meer eenheid gaan vertonen. Al zal deze generatie daarvan nog niet zoveel merken.
Maar de natuur kan natuurlijk een handje worden geholpen.

Amezian

#5
Ik ben voor het behouden van het Tarifit als taal.Als straks van de drie talen(dialecten?) een taal wordt gemaakt kan het heel anders klinken en anders uitzien,dat het lijkt of je misschien een heel nieuwe taal moet leren.

AFRA

#6

CiteerIk ben voor het behouden van het Tarifit als taal.Als straks van de drie talen(dialecten?) een taal wordt gemaakt kan het heel anders klinken en anders uitzien,dat het lijkt of je misschien een heel nieuwe taal moet leren.

als jij dat maar wilt.........