Vraag en antwoord over Riffijnse/Amazigh-woorden.

Gestart door Idir, 19/05/2004 om 20:24:42

ighes

Citaat van: figuigya op 25/10/2004 om 16:08:53
Citaat van: ighes op 25/10/2004 om 16:06:52

Misschien dat de dame uit Figig ons nu kan helpen.

Why me? We gebruiken een frans woord voor 'hemd': sous vetement. helaas......

Wij ook. Maar misschien dat jij wel weet wat drijven in Tmazight is.

himito

Citaat van: lopende_lach op 25/10/2004 om 16:07:51
oww..jij bedoelt adir > druiven..hahaha...snap m nu pas ::)...

hemd??...soefitma sebra iefassen???
Ik zeg altijd "7ilshi",maar dan beginnen ze te lachen dat het wel Tamazight is maar in een oude vorm.Mijn ouders praten nog steeds het oude Tamazight vandaar.

Lezeres

Citaat van: ighes op 25/10/2004 om 16:09:43
Citaat van: figuigya op 25/10/2004 om 16:08:53
Citaat van: ighes op 25/10/2004 om 16:06:52

Misschien dat de dame uit Figig ons nu kan helpen.

Why me? We gebruiken een frans woord voor 'hemd': sous vetement. helaas......

Wij ook. Maar misschien dat jij wel weet wat drijven in Tmazight is.

Nee, dat weet ik niet, moet ik ook vragen thuis.

Dora

Citaat van: himito op 25/10/2004 om 16:10:53

Ik zeg altijd "7ilshi",maar dan beginnen ze te lachen dat het wel Tamazight is maar in een oude vorm.Mijn ouders praten nog steeds het oude Tamazight vandaar.
ow wat goed joh...misschien is dat t wel ja...

ighes

Wat bedoel jij met oude Tmazight?

himito

Bij het Tamazight moet je eigenlijk een beetje opletten,veel woorden zijn gewoon Frans of Spaans,maar dat is geen orgineel Tamazight.Voorral in Nador is het Spaans enorm gemixt in het Tamazight.

ighes

Met andere woorden jouw ouders spreken gewoon Tmazight. Ik wordt een beetje ziek als ik met sommige mensen uit Nador praat, zit vol met Spaans en Arabisch.

himito

Citaat van: ighes op 25/10/2004 om 16:18:02

Wat bedoel jij met oude Tmazight?
Er schijnen veel woorden te zijn waar ze hedendaags andere woorden voor in de plaats hebben.Dat hemd was een voorbeeld daarvan.Als ik soms het tamazight praat wat mijn ouders me hebben geleerd ,beginnen mijn vrienden die overigens allemaal bijna in Marokko geboren zijn te lachen.Ze bedoelen ermee te zeggen hoe kom je aan die woorden(omdat ik zowiezo hier geboren ben)Het tamazight van hedendaags is een mengelmoes van andere talen.

ighes

himito

Citaat van: ighes op 25/10/2004 om 16:28:39

Mag ik weten waar jij vandaan komt.
Uit NADOR natuurlijk waar jij ziek van wordt als wij tamazight praten.

ighes

Ho, ho. niet zo snel a Xari Himito... ik had het over sommige mensen in Nador. Nador is groot, waar vandan

himito

Citaat van: ighes op 25/10/2004 om 16:34:21

Ho, ho. niet zo snel a Xari Himito... ik had het over sommige mensen in Nador. Nador is groot, waar vandaan
Ik woon precies in het centrum,ali enshig.Tegenover het bekende cafe el Menza(Hotel)

Krimoesh

Citaat van: ighes op 25/10/2004 om 16:22:17

Met andere woorden jouw ouders spreken gewoon Tmazight. Ik wordt een beetje ziek als ik met sommige mensen uit Nador praat, zit vol met Spaans en Arabisch.

dat is mij ook opgevallen als je gewoon abn praat doe je er toch ook geen chineese woorden door

Samariaan

Citaat van: Krimoesh op 25/10/2004 om 17:05:10
Citaat van: ighes op 25/10/2004 om 16:22:17

dat is mij ook opgevallen als je gewoon abn praat doe je er toch ook geen chineese woorden door

geen chineese, wel engelse

Dora

trouwens gebruiken jullie het woord

"assehra"??? zei dat laatst en moest mijn vriendin uitleggen wat het betekende..maar kon maar niet op de juiste ned vertaling komen...iemand???